Jump to content
Annons

Handklapp


Jon Rinneby

Recommended Posts

Vore trevligt om ni kunde dela med er av era tips gällande inspelning av handklapp. En klassiker (och ett måste) är ju att spela in flera handklapp så det låter fylligare. Men vad bör man mer tänka på gällande panorering etc. Just nu har jag spelat in 6 st tagningar och panorerat ut dom 3 och 3 till höger resp vänster med lite mellanrum, det låterna inte så värst upphetsande... Och lägger man på reverb låter de bara konstigt och onaturligt, även testat med litet lätt kompressor för att täta klangen, men det blev heller inge bara.

Hjälp! 😉

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

När jag har spelat in 4-5 spår handklapp brukar de bli lite för tajta och låter mer som en chorus/phaser-effekt än flera personer som klappar. 😉

Så jag klipper i tagningarna och flyttar lite längs tidsaxeln tills det blir lagom "slappt" och ev. plus/minus-delayar kanalerna lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
När jag har spelat in 4-5 spår handklapp brukar de bli lite för tajta och låter mer som en chorus/phaser-effekt än flera personer som klappar. 😉

Så jag klipper i tagningarna och flyttar lite längs tidsaxeln tills det blir lagom "slappt" och ev. plus/minus-delayar kanalerna lite.

Som ett alternativ till den varianten rekommenderar jag alkohol.

Fylleklapp blir bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag har spelat in 4-5 spår handklapp brukar de bli lite för tajta och låter mer som en chorus/phaser-effekt än flera personer som klappar. 😕

Så jag klipper i tagningarna och flyttar lite längs tidsaxeln tills det blir lagom "slappt" och ev. plus/minus-delayar kanalerna lite.

Som ett alternativ till den varianten rekommenderar jag alkohol.

Fylleklapp blir bäst.

Haha, det är ju ett alternativ. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Gällande panorering då? Ligger de bäst tätt i mitten eller ut mot kanterna?

Hur mycket du panorerar hänger nog mycket på resten av produktionen. Det ska ju sitta bra ihop med resten av stereobilden.

Två spår 30% ut åt varsitt håll och ev. fler spår i mitten kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att jag sett eller läst att Amir i Infinite Mass sa att när dom spelade in handklapp så stod dom flera stycken i en cirkel runt micken också hade dom en hink med vatten som dom hela tiden stoppade ner händerna i för att få rätt klatsch i klapparna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vatten ja, så smaskar det lite mer.

Testa också att dubba med saker som låter klappigt men som egentligen är nåt annat... t ex en 50 cl plastflaska med nån deciliter vatten i, som du använder lite som en maracas bakom klapparna (ja skruva på korken först...), kan ge ett schysst plask. För att få lite mer bett kan du också ta en elektronisk rimshot med lite reverb på och dubba med. Eller om du nu av nån anledning ogillar samplingar så kan du ju ta två träbitar, slå dem mot varandra och lägga reverb på det istället...

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova spela in i X,Y-stereo gärna tillsammans med någon annan för att få en naturlig bredd/klang.

X/Y är bäst.. :rolleyes:

pröva att stå 1,5 till 2 m bakom mickarna o klappa.. o sen dubba det så du har två stereospår, och sen tisdförskjuter du det ena, och trycker upp runt 1,5 kHz på första, samt 2kHz på andra för att f lite olika karaktär. komprimera andra spåren HÅÅÅÅRT. andra naturligt.

lägg ett försiktigt slapdelay lågt, för att få rymd i ljudet...

btw: spela pop :rolleyes:

edit: pröva o dista lite me..

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...