Jump to content
Annons

Rundgångsproblem


aka_Basse

Recommended Posts

Tjena folket

Jag och några polare lirar lite då och då, och har flyttat ner i ett rum där vi fått in våra stärkers och nu vårt PA. Problemet är ju det att vi lirar i ett lite för litet rum, lite för högt, och har lite för stora högtalare. För att höra sång så måste man ha volym, och då blir det ju rundgång direkt. Så problemet är att försöka överrösta trummorna som styr volymen helt och hållet (och som behöver dämpas helt klart).

Så jag undrar ifall det finns några bra tips på hur man ska EQa sången och hur man ska placera högtalare etc för att slippa rundgången (hoppas godtroget på det hela eftersom det vi vill uppnå förmodligen är omöjligt). Några bra tips på att dämpa trummorna är också välkommet.

hoppas att det itne funnits allt för många trådar om det här innan, hittade nämligen inte nåt när jag sökte...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Akta öronen!!!!! :rolleyes:

Tänk inte så mycket på att ta bort rundgången för att kunna överrösta trummorna med högre volym - för då har ni till slut skaffat hörselskador som inte går att reparera... 😳

Först och främst så behöver trummorna skärmas av en del för att det ska fungera alls. Skärmväggar från kontorslokaler kan man förmodligen få tag på begagnade på någon återbygg-depå - eller så kan ni bygga ihop träramar och sätta in mineralull som kläs in i tyg - och placera framför trummorna, så att skärmarna kan fånga upp en del av ljudet. Dämpa gärna taket ovanför trummorna en del också. I en liten lokal blir det inte kul annars. Kanske fungerar det hyggligt att hänga upp ett tjockt draperi eller liknande, som får täcka taket ovanför trummorna. Då dämpas främst höga frekvenser - men det är ju ofta de som skräller i öronen och blir jobbigast. Mineralullen tar upp mycket bas, så det kan nog bli ganska bra ändå.

Se sedan till att hålla ljudet så lågt som möjligt - både i replokalen och på scen - så blir det lättare att få riktigt bra ljud i PA:t när ni spelar live - och så skonas hörseln som en extra bonus... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså ljudnivån för att inte ha hörselskydd har överstigits för länge sen.

Köpte hörselskydd på apoteket som funka förvånandsvärt bra med tanke på att dom va billiga.

haha tycker synd om min polare (och hans morsa) eftersom vi redan har möblerat om halva hans hus 😛

Men att skärma trummorna låter ju rätt klokt...

Finns det inte sånna där stora skumgrejjer som är typ en meter höga och en meter långa och kanske 40-50 cm tjocka som man kan ställa upp?

Kommer ihåg att jag såg sånna nångång. Fast dom är väl äckligt dyra kanske.

Men hur mycket dämpas trummorna egentligen? Vår trummis tar i som bara fan och dödar minst ett par stockar per rep.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hjälp!

Han spelar alltså inte trummor, utan gör sitt bästa för att slå ihjäl dem...? 😛

Det är inte några bra förutsättningar. Han borde försöka lära sig att spela i stället för att slå... 😛

Ärligt talat, så är det ett dåligt tecken om ni måste använda öronproppar när ni repar. Om ni inte börjar hålla ner volymen, så kommer det att gå inflation i det - och till slut är ni uppe på nivåer där öronpropparna inte räcker som skydd.

Det är faktiskt inte volymen som gör att musiken blir bra, utan om musiken är bra så tål den att spelas på lägre volym också... 🙂

Jag tror att mineralull är effektivare än akustikskum som avskärmning, eftersom det främst handlar om att dämpa och inte så mycket om att akustikbehandla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hjälp!

Han spelar alltså inte trummor, utan gör sitt bästa för att slå ihjäl dem...? 😛

Det är inte några bra förutsättningar. Han borde försöka lära sig att spela i stället för att slå... 😛

Ärligt talat, så är det ett dåligt tecken om ni måste använda öronproppar när ni repar. Om ni inte börjar hålla ner volymen, så kommer det att gå inflation i det - och till slut är ni uppe på nivåer där öronpropparna inte räcker som skydd.

Det är faktiskt inte volymen som gör att musiken blir bra, utan om musiken är bra så tål den att spelas på lägre volym också... 🙂

Jag tror att mineralull är effektivare än akustikskum som avskärmning, eftersom det främst handlar om att dämpa och inte så mycket om att akustikbehandla.

Trummor måste smiskas hårt för att få rätt tillslag till vissa typer av musik, resten av instrumenten måste anpassa sig för det. Inga konstigheter tycker jag. Ett vanligt problem det där med rundgång dock, löste aldrig riktigt det med mitt förra band tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja bara!

Tragiskt med rundgång där!

Ett par saker är viktiga att förstå.

Trumset är det starkaste vi vanliga dödliga når i styrka i en replokal.

Ännu roligare är det ju om din trummis fattat att det blir mer bett i trummorna om dom får stryk. Han kommer ha nytta av detta i både live så väl som i studio.

Hoppas dock att han förstår att hantera dynamik och att han kan spela svagt när musiken kräver det!?

Gällande volym i en replokal och på scen så gäller följande enkla tips!

Ställ nivån som ni kör i replokalen.

Det gör att gitarrister får tillräckligt drag för att det ska vara "gött" att spela.

Ljudtekniker blir glada då det slipper gaina för hårt.

Skaffa öronproppar direkt.

Jag mätte upp peakvärden på upp till 160 db en meter från min virveltrumma.

Gällande rundgånegn kan sägas följande.

Skaffa bättre grejer till sånganläggningen.

Bra grejer ger sällan rundgång.

Bra mikrofoner likaså.

Använd en masterEQ för att ta bort de värsta frekvenserna runt 800, 1700, 4000 och 6000 Hz. Det är områden sum brukar jäklas i monitorsystem live vilket man kan kalla en sånganläggning.

Hoppas det löser sig!!!!

Take care!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är skettufft att spela högt, eller hur? Ända tills öronen börjar lägga av eller tinnitussen tjuter som en galen varg, konstant i din hjärna. Lyssna på Claes, han vet vad han snackar om.

När du är i 45-årsåldern.

- Vad du i din ungdom då?

-Va?

-VAD GJORDE DU I DIN UNGDOM?!

-Jaha, vi lirade råkkännråll.

-Kul, kom ni någonstans då?

-Vasa?

-KOM NI NÅNSTANS?!?!

-Näe... men ja fick tinnitus.

Link to comment
Dela på andra sajter

SvenGr (oregistrerad)

Skaffa skärm till trummorna, sätt absorbenter på skärmen, bakom och ovanför trummorna. Stoppa in öronproppar. Jag har i stort sett alltid använt hörselskydd, och är väldigt glad för det!

/s

Link to comment
Dela på andra sajter

Att använda hörselskydd när man spelar musik är väl en självklarhet? Iaf så länge man har ett trumset i bandet.

Nej verkligen inte. När man repar ska man inte behöva hörselskydd för nivån behöver inte vara inte vara så jävla hög. Även om man lirar metal eller hårdrock!

Ur med öronskydden, smiskar ni för hårt... sänk volymen... man hör varandra mycket bättre och kan bli tightare.

Jag vet att det är svårt, det är ju kul att spela högt... men man vinner inget på det tycker jag.. iaf inte i replokalen... live är det en annan sak... men det var väl inte det frågan gällde? 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

"Ställ nivån som ni kör i replokalen.

Det gör att gitarrister får tillräckligt drag för att det ska vara "gött" att spela.

Ljudtekniker blir glada då det slipper gaina för hårt."

Öhm....nej....Det är ett helvete med gitarrister mfl som tror de kan spela hur starkt som helst. Om volymen på scen blir stark måste man spela ännu starkare i PA:t och bollen är i rullning. Det optimala för en livetekniker är om det är så svagt som möjligt på scen. Det är inte jobbigt att gaina...bara att skruva på en ratt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ställ nivån som ni kör i replokalen.

Det gör att gitarrister får tillräckligt drag för att det ska vara "gött" att spela.

Ljudtekniker blir glada då det slipper gaina för hårt.

Ljudtekniker blir förbannade när vi berövas all kontroll över nivåerna. Ju högre gitarrtomten drar på, desto mer minskar han min möjlighet att styra utljudet utan att dra upp allt annat till hans nivå. Dessutom läcker en för krallig gitarr in i andra mikar och ställer till allmänt fanskap. Ställ förstärkaren på en måttlig nivå och lita på din tekniker!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ställ nivån som ni kör i replokalen.

Det gör att gitarrister får tillräckligt drag för att det ska vara "gött" att spela.

Ljudtekniker blir glada då det slipper gaina för hårt.

Ljudtekniker blir förbannade när vi berövas all kontroll över nivåerna. Ju högre gitarrtomten drar på, desto mer minskar han min möjlighet att styra utljudet utan att dra upp allt annat till hans nivå. Dessutom läcker en för krallig gitarr in i andra mikar och ställer till allmänt fanskap. Ställ förstärkaren på en måttlig nivå och lita på din tekniker!

Har du råd med en tekniker i replokalen? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Att använda hörselskydd när man spelar musik är väl en självklarhet? Iaf så länge man har ett trumset i bandet.

Nej verkligen inte. När man repar ska man inte behöva hörselskydd för nivån behöver inte vara inte vara så jävla hög. Även om man lirar metal eller hårdrock!

Ur med öronskydden, smiskar ni för hårt... sänk volymen... man hör varandra mycket bättre och kan bli tightare.

Jag vet att det är svårt, det är ju kul att spela högt... men man vinner inget på det tycker jag.. iaf inte i replokalen... live är det en annan sak... men det var väl inte det frågan gällde? 😕

hörselskydd är för mig en självklarhet om jag bara ska spela igenom en 1:00 min. låt.

även om det inte är starka volymer kommer det höga frekvenser som kan göra ont i örat.

att slå/spela hårt på instrument handlar lite dels om att man vill få ut det speciella ljudet ur instrumentet, dels om att man har en speciell teknik.

jag föredrar ju att ha 30-50w stärkare o kräma aset ur dom. gillar det överstyrna ljudet som tusan.

trummor i metall låter helt enkelt bättre när man lirar hårt.. tycker jag. många snabba trummisar sitter o petar på dundertriggade trummor.. känns inte lika genuint. näe lite mer 70talstänk på 2006års metall!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Hjälp!

Han spelar alltså inte trummor, utan gör sitt bästa för att slå ihjäl dem...? 😆

Det är inte några bra förutsättningar. Han borde försöka lära sig att spela i stället för att slå... 😕

Bra trummisar slår hårt. Däremot med bra teknik hellre än med råkraft. Att stockarna går sönder är inte detsamma som bra teknik.

Nu pratar vi inte jazz alltså.

Men till problemet: förmodligen kör ni för högt. Ett litet rum kan få vissa frekvenser att förstärkas oxå, o då går det lätt runt. Dämpa rummet, sänk ljudet.

Mickar ni upp trummorna?

Svårt att ge några fler råd utan att veta hur ni ställer upp högtalare, förstärkare, mickar, PA etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med handen på hjärtat så är volym känsla. Jag är inte riktigt med på resonemanget om att man kan lira med samma känsla på låg volym, jag tycker mycket fattas i ljudet när man börjar dra ner volymerna.

Vi hade ett liknande problem i vår tidigare replokal där vi helt enkelt drogs med problemet att inte kunna överrösta trummorna eller övrig musik. Sången blev mer eller mindre ett mummel, men det var rock 'n roll! Det var nog anledningen till att jag lärde mig att sjunga starkt. 🥰

Jag är en anhängare till hög volym! 😱

Nåja, dämpa trummorna möjligtvis, men mitt tips är att hålla er på den volym att ni känner att känslan fortfarande finns där!

Link to comment
Dela på andra sajter

Känslan finns där faktiskt även om man spelar väldigt lågt. Det är bara brist på rutin som gör att det inte låter bra både starkt och svagt.

Det är så dags att börja tänka på öronen när man har vuxit upp lite mer och behärskar att spela med lagom volym i stället för bara tokstarkt - och därför är det så mycket viktigare att börja i rätt ände om man vill slippa hörselskador senare i livet... 🥰

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Känslan finns där faktiskt även om man spelar väldigt lågt. Det är bara brist på rutin som gör att det inte låter bra både starkt och svagt.

Det är så dags att börja tänka på öronen när man har vuxit upp lite mer och behärskar att spela med lagom volym i stället för bara tokstarkt - och därför är det så mycket viktigare att börja i rätt ände om man vill slippa hörselskador senare i livet... 😛

visst att känslan finns på låg nivå, men spelar man hård musik, så får man en extra rush när det är sådär jävla bra som det kan bli ibland..

att säga att det är brist på rutin som gör att det inte låter lika bra högt som lågt tycker jag var ganska... knäppt.. 😉

ne men seriöst.. ta till exempel gamle pantera-skinnsmiskaren, vinnie paul.. han slår fruktansvärt hårt och han har precis det ljud han vill ha! låter triggat, men det är rent spel! allt på grund av att han maxar sina trummor..

så bara för att man äldre och "visare" så ska man spela lågt?

😉

javisst.. jag är inte så gammal, men jag har ändå hörselskydd.. att inte använda hörselskydd när man spelar högt är däremot väldigt farligt.. jag säger inte att det är dumt, för det är upp till var och en , vart smärtgränsen går.. jag har svagt för höga frekvenser.. klarar inte av lysrör etc. tex. inne på hemköp. där kan jag helt enkelt inte vara.. sen om det beror på att jag lirade punkrock i yngre år, eller om jag rattar ljud dagarna i ändå, går att disskutera..

jag fortsätter min kamp, för att förespråka hög volym, FAST med hörselskydd..

edit: i detta inlägg menar jag på hårdare musik, rock, hårdrock etc.

självklart är jazz mysigare att lira med lagom volym..!

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som argumenterar för att sänka volymen, har ni träffat en trummis som kan spela rock/hårdrock med känsla under 80-90 dB? Jag skulle bli sjukt impad. Jag tycker bara man behöver snudda cymbalerna för att komma upp i obehagliga volymer. Naturligtvis ska man hålla volymen lagom lågt, men att repa med trummor utan nån form av hörselskydd, dessutom i en liten lokal, är fan det dummaste jag har hört. När vi repade (rock'n'roll) brukade vi väl ligga kring 100-110 dB, då är 20dB-proppar kalas. Har man d-drums är det ju förstås en helt annan historia.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som argumenterar för att sänka volymen, har ni träffat en trummis som kan spela rock/hårdrock med känsla under 80-90 dB? Jag skulle bli sjukt impad. Jag tycker bara man behöver snudda cymbalerna för att komma upp i obehagliga volymer. Naturligtvis ska man hålla volymen lagom lågt, men att repa med trummor utan nån form av hörselskydd, dessutom i en liten lokal, är fan det dummaste jag har hört. När vi repade (rock'n'roll) brukade vi väl ligga kring 100-110 dB, då är 20dB-proppar kalas. Har man d-drums är det ju förstås en helt annan historia.

Håller helt med, Claes å ni andra får ursäkta. Använder man inte rods eller vispar så ligger ett trumset lätt runt 90dB. Sen ska gitarr bas och sång höras också. Ett par bra öronproppar är en förutsättning i en sån orkester.

Försök dessutom få till ett bra anslag på trummorna ala Dave Grohl utan att smiska trummorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att ta den här tråden ON TOPIC.

Du borde kunna hitta frekvensen(fältet) som rundar ganska enkelt med vilken EQ över 3 band.

Bygg ett par gobotraps och ringa in trummisen så ni blir av med de jobbigaste transienterna och den rumligaste basen. Sen är det bara att tuta och köra.

Claes; jag slutade för länge sedan tipsa folk om att dra ner volymen, en gång hörselskada; alltid hörselskada. Så det tenderar att bli högre och högre (tyvärr också sämre och sämre). Folk som spelar rock tycker oftats att det är både ballt och låter bättre när man drar på (tills första tinnitus symptomen kommer) men man kan ju alltid sitta i kassan på ICA resten av livet när hörseln gett upp.

a

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt blir faktiskt mycket enklare om man spelar med en vettig ljudnivå. Om man jammar så kan man meddela vad man vill göra utan att skrika halsen av sig. Jag har hittills inte spelat med någon trummis som INTE har kunnat hålla ner volymen OCH samtidigt behålla känslan i spelet (jo - ok, kanske i mitt första band, på högstadiet någon gång - men inte senare) - men som sagt, så har alldeles för många uppfattningen att det SKA vara högt och slamrigt i replokalen eftersom det är tufft att kunna säga att man har fått tinnitus efter många års harvande i replokalen. 😉 Jag tillhör inte dem som har velat skada hörseln, helt enkelt... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, tack för alla svar!

det här med att lira utan hörselskydd är nog bara att glömma direkt tyvärr med tanke på trummisen, trumsetet och det dåliga rum vi lirar i.

För att ta den här tråden ON TOPIC.

Du borde kunna hitta frekvensen(fältet) som rundar ganska enkelt med vilken EQ över 3 band.

Bygg ett par gobotraps och ringa in trummisen så ni blir av med de jobbigaste transienterna och den rumligaste basen. Sen är det bara att tuta och köra.

Andreasb, det där me gobotrapsarna verkar lite väl omständigt för oss tror jag... får isånnafall bli ett lite senare projekt ifall vi skulle ge oss in i det. Hur mycket skulle det kosta att bygga, och hur lång tid skulle det ta ungefär?

Vi får EQa vidare sålänge och hoppas på det bästa helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...