Jump to content
Annons

JJlabs rör förstärkare


Teodo

Recommended Posts

Annons

Rör? Som DrHans försiktigt pekade ut: JA. Till metal om något. Finns det något värre än elaka getingar som surrar inuti stärkaren?

Jag har inte testat JJLabs rörgrejer, men alla andra JJLabsstärkare jag testat har varit som getingbon. Det rena ljudet var hårt och kallt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testade en JJLabs stärkare, gillade inte direkt vad jag hörde. Inte så fett och skönt ljud som jag önskade.

Direkt efter så testade jag en Engl Savage 120. Wooops, vilken skillnad det var på rör stärkare och rör stärkare. Men tyvärr även pris.

Så det är väll plånboken som styr antar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rör? Som DrHans försiktigt pekade ut: JA. Till metal om något. Finns det något värre än elaka getingar som surrar inuti stärkaren?

Jag har inte testat JJLabs rörgrejer, men alla andra JJLabsstärkare jag testat har varit som getingbon. Det rena ljudet var hårt och kallt.

ok, jo jag har alt hört talas om deras transistor grejer 😆 , men skulle vara kul att vet om dom här rör förstärkarna är något att ha, är ju bra rör i dom licksom 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Testade en JJLabs stärkare, gillade inte direkt vad jag hörde. Inte så fett och skönt ljud som jag önskade.

Direkt efter så testade jag en Engl Savage 120. Wooops, vilken skillnad det var på rör stärkare och rör stärkare. Men tyvärr även pris.

Så det är väll plånboken som styr antar jag.

ok, var det jag kunde tänka mig, har funderat lite på engl thunder, är inte fruktansvärt dyr endå (för det ljudet man får alså) anars har jag även funderat på laney gh50l eller lc-30:an

Link to comment
Dela på andra sajter

By the way på inspelningarna på våran skiva så använder jag mig av min Engl

E530 preamp, du kan ju lyssna och se om du gillar ljudet här.

lätt ju riktigt bra 😆, fan va grymma ni va oxå precis den musiken jag själv lyssnar på 😆.

men vad kör du för förstärkare då, lr lina du bara preampen?

vad kostar den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du vet att det hänger på lite mer än "bra rör" va? 🙂

Jag skulle också kolla på Laney; faktiskt bra grejer till ett rätt bra pris.

Om jag hade velat ha ett fett ljud för lite pengar, då hade jag gjort följande:

1. Hittat en stärkare med ett bra rent grundljud, en rörstärkare med värme i tonen. Många gillar ju JCM800, men jag tycker den är lite "pappig" i tonen. Kanske JCM900? Båda dessa förstärkare kan man få för 4-5000 begagnade.

2. Hittat en bra preamp eller helt enkelt bara en distpedal. De flesta "metalpedaler" är ju alldeles för "övermetaliserade", och låter bara smetigt och pubertetsmetal. Mesa Studio Preamp (rätta mig om jag minns namnet fel) är ju billig och överkomlig begagnad. Kan låta rätt fett, faktiskt.

Tänk dock på följande:

Snälla, köp inte en förstärkare med för mycket smetig gain. Lyssna på dina favoritskivor och lyssna på hur det egentlige låter. Oftast har banden inte hängmatte-EQ och oftast har de mycket mindre gain än vad man tror. Skaffa hellre en bassist än att ställa kravet att gitarrljudet ska vara för fett.

Missförstå mig rätt, som man säger... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

By the way på inspelningarna på våran skiva så använder jag mig av min Engl

E530 preamp, du kan ju lyssna och se om du gillar ljudet här.

lätt ju riktigt bra 🙂, fan va grymma ni va oxå precis den musiken jag själv lyssnar på 🙂.

men vad kör du för förstärkare då, lr lina du bara preampen?

vad kostar den?

Tackar!

Jag körde Engln in i en PODxt och använde mig av podens högtalarsimulering. Sedan rätt in i ljudkortet.

Sen är det ju endel pillande med massa kompressor och eq, men själva grundljudet är mycket bra med Engln. Lättjobbat.

Thomann kostar den 4800kr. Men det går ju alltid att köpa begagnat, min fick jag för 3000 på vendolin.

Lätt det bästa köp jag någonsin har gjort!

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

Man kan ju annars köpa en Mesa Boogie Dual Rectifier för dom låter helt MAD bra... fast då är det en HELT annan prisklass vi snackar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

...Fast MESA är samtidigt sjukt överreklammerade för det priset. Jag tycket i ärlighetens namn att det finns många likvärdiga stärkare som kostar många tusenlappar mindre. Mest prisvärda MESArna tycker jag är deras basgrejer. Typ 400+, och dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

By the way på inspelningarna på våran skiva så använder jag mig av min Engl

E530 preamp, du kan ju lyssna och se om du gillar ljudet här.

lätt ju riktigt bra 🙂, fan va grymma ni va oxå precis den musiken jag själv lyssnar på 🙂.

men vad kör du för förstärkare då, lr lina du bara preampen?

vad kostar den?

Tackar!

Jag körde Engln in i en PODxt och använde mig av podens högtalarsimulering. Sedan rätt in i ljudkortet.

Sen är det ju endel pillande med massa kompressor och eq, men själva grundljudet är mycket bra med Engln. Lättjobbat.

Thomann kostar den 4800kr. Men det går ju alltid att köpa begagnat, min fick jag för 3000 på vendolin.

Lätt det bästa köp jag någonsin har gjort!

får kolla på det, men får man så bra ljud om du kör utan poden i en förstärkare? har ifs en pod 2a, men skulle vilja komma undan den 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

ja alltså... Mesa låter riktigt bra.. men därmed inte sagt att det finns annat som låter lika bra. Synd att Mesa har så höga priser för dom är ju snygga också =P

Redigerat av thrinithan
Link to comment
Dela på andra sajter

Med risk för att låta som en gammal stöt... grymmaste ljudet jag har hört personligen kom från en Marshall 50W-topp som en polare på 80-talet hade. Jag vet inte vad det var för modell men det ljudet var grymt helt enkelt. Jag har aldrig hört något liknande efter det. Låter väl skumt men han visste väl hur man rattade ett bra ljud antar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på hur "bra" högtalarsimuleringen är i PODxt vågar jag gissa på "ja"; förutsatt att du är bra på att EQ:a.

Glöm dock inte för allt i världen att det sitter mer i fingrarna än i stärkaren.

vill inte värka otrevlig, men fruktansvärt onödigt att säga att det siter i fingrarna precis som att man inte vet det redan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan poden så låter det inte så fräkt.

Men man kan ju alltid använda sig av SIR och ladda hem en bra högtalarsimuleringsimpuls så är du nog hemma.

nja, är mer meningen att jag skall fixa live grejor nu, så får nog kolla på riktig förstärkare en då

Link to comment
Dela på andra sajter

Med risk för att låta som en gammal stöt... grymmaste ljudet jag har hört personligen kom från en Marshall 50W-topp som en polare på 80-talet hade. Jag vet inte vad det var för modell men det ljudet var grymt helt enkelt. Jag har aldrig hört något liknande efter det. Låter väl skumt men han visste väl hur man rattade ett bra ljud antar jag.

funderar starkt på en jcm 900 eller 800 dom låter riktigt bra 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan poden så låter det inte så fräkt.

Men man kan ju alltid använda sig av SIR och ladda hem en bra högtalarsimuleringsimpuls så är du nog hemma.

nja, är mer meningen att jag skall fixa live grejor nu, så får nog kolla på riktig förstärkare en då

Ja, ska du ha live grejor så är det ju en helt annan sak.

Spelade live förra veckan i Göteborg, och då lirade jag på en JCM 800 om jag inte mins fel.

Det ljudet går ju inte av för hackor vill jag säga!!

edit: stavar ju som en kratta!

Redigerat av herwhisper
Link to comment
Dela på andra sajter

Utan poden så låter det inte så fräkt.

Men man kan ju alltid använda sig av SIR och ladda hem en bra högtalarsimuleringsimpuls så är du nog hemma.

nja, är mer meningen att jag skall fixa live grejor nu, så får nog kolla på riktig förstärkare en då

Ja, ska du ha live grejor så är det ju en helt annan sak.

Spelade live förra veckan i Göteborg, och då lirade jag på en JCM 800 om jag inte mins fel.

Det ljudet går ju inte av för hackor vill jag säga!!

edit: stavar ju som en kratta!

marshall är ju aldrig fel licksom, till 800:an skulle jag nog helst vilja ha en overdrive/boost pedal till så att man får lite extra dist från rören, eller så kör man på 900:an 😉

haha fins nog ingen som stavar sämre en jag endå 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan poden så låter det inte så fräkt.

Men man kan ju alltid använda sig av SIR och ladda hem en bra högtalarsimuleringsimpuls så är du nog hemma.

nja, är mer meningen att jag skall fixa live grejor nu, så får nog kolla på riktig förstärkare en då

Ja, ska du ha live grejor så är det ju en helt annan sak.

Spelade live förra veckan i Göteborg, och då lirade jag på en JCM 800 om jag inte mins fel.

Det ljudet går ju inte av för hackor vill jag säga!!

edit: stavar ju som en kratta!

marshall är ju aldrig fel licksom, till 800:an skulle jag nog helst vilja ha en overdrive/boost pedal till så att man får lite extra dist från rören, eller så kör man på 900:an 😉

haha fins nog ingen som stavar sämre en jag endå 😛

Hehe, ja stava är ju alltid kul 😛

Kommer ihåg när man gick i skolan, då hade vi en tavla med stjärnor efter våra namn. Det vill säga om man kunde stava rätt på svenska prov. För varje rätt prov så fick man en stjärna....jag fick inte en enda en. Hehe. Så är det...

On topic: Kom på nu att stärkarn jag lirade på var moddad, så det var ju inte originalljudet som strömmade från högtalaren. Men bra lät det 🙂

Men när allt kommer omkring så föredrar jag nog marshall när man lirar live. Man får det där goa live ljudet som man är ute efter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan poden så låter det inte så fräkt.

Men man kan ju alltid använda sig av SIR och ladda hem en bra högtalarsimuleringsimpuls så är du nog hemma.

nja, är mer meningen att jag skall fixa live grejor nu, så får nog kolla på riktig förstärkare en då

Ja, ska du ha live grejor så är det ju en helt annan sak.

Spelade live förra veckan i Göteborg, och då lirade jag på en JCM 800 om jag inte mins fel.

Det ljudet går ju inte av för hackor vill jag säga!!

edit: stavar ju som en kratta!

marshall är ju aldrig fel licksom, till 800:an skulle jag nog helst vilja ha en overdrive/boost pedal till så att man får lite extra dist från rören, eller så kör man på 900:an 😉

haha fins nog ingen som stavar sämre en jag endå 😛

Hehe, ja stava är ju alltid kul 😛

Kommer ihåg när man gick i skolan, då hade vi en tavla med stjärnor efter våra namn. Det vill säga om man kunde stava rätt på svenska prov. För varje rätt prov så fick man en stjärna....jag fick inte en enda en. Hehe. Så är det...

On topic: Kom på nu att stärkarn jag lirade på var moddad, så det var ju inte originalljudet som strömmade från högtalaren. Men bra lät det 🙂

Men när allt kommer omkring så föredrar jag nog marshall när man lirar live. Man får det där goa live ljudet som man är ute efter!

jupp, 9 av 10 kända band kör väll nästan endå på marshall, tror ju kanppast det är ren slump.

haha, tur att inte vi hade sånt stjärn system, hade heller inte fått en enda 🙂

Redigerat av Teodo
Link to comment
Dela på andra sajter

"En liten parentes"...Lite kul, såg en JJlabs VS5012V helrörscombo bredvid en Morgan kombo, de var exakt identiska förutom finnisch och rattar. Allt annat var exakt, samma rör, element, kontroller, allting...gissar att morgan kombon är lite dyrare...Det är väl det klassiska med kina-tillverkade saker...

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på hur "bra" högtalarsimuleringen är i PODxt vågar jag gissa på "ja"; förutsatt att du är bra på att EQ:a.

Glöm dock inte för allt i världen att det sitter mer i fingrarna än i stärkaren.

vill inte värka otrevlig, men fruktansvärt onödigt att säga att det siter i fingrarna precis som att man inte vet det redan.

Kul att du inte ville vara otrevlig, det var nämligen precis vad det var? Jag bara påpekade något som inte kan sägas för många gångar. För övrigt antog jag ju att du redan visste, eftersom jag skrev "glöm inte".

Hur som helst, om du bara vill spela in kan du komma långt med en bra preamp och, som Herwhisper sa, SIR osv. I andra fall hade jag satast på en JCM800 eller liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...