Jump to content
Annons

Köpa midi-mixer?


Daiyn

Recommended Posts

Hej jag funderar på att köpa en midi mixer. men skulle först vilja ha lite argument för varför jag bör skaffa en? Vad använder ni som har sådana till egentligen? Är det mest för att spela live? Jag gör musik främst i reason och cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

Jag har nån grej med rattar, men jag har aldrig blivit riktigt van att använda den- Jag antar att du nu mernar nånslags kontrollyta med MIDI för att styra Cubase eller dylikt. Inte en MIDI-mixer, alltså en patchbay där man kan kombinera olika midisignaler hit och dit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nån grej med rattar, men jag har aldrig blivit riktigt van att använda den- Jag antar att du nu mernar nånslags kontrollyta med MIDI för att styra Cubase eller dylikt. Inte en MIDI-mixer, alltså en patchbay där man kan kombinera olika midisignaler hit och dit.

Japp, precis, det är en sån jag menar. En fysisk sak med rattar o sliders etc där jag kan styra saker inne i datorn i reason och cubase..

Snälla hjälp mig nu! Varför borde jag köpa en? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nån grej med rattar, men jag har aldrig blivit riktigt van att använda den- Jag antar att du nu mernar nånslags kontrollyta med MIDI för att styra Cubase eller dylikt.  Inte en MIDI-mixer, alltså en patchbay där man kan kombinera olika midisignaler hit och dit.

Japp, precis, det är en sån jag menar. En fysisk sak med rattar o sliders etc där jag kan styra saker inne i datorn i reason och cubase..

Snälla hjälp mig nu! Varför borde jag köpa en? 😉

Bra fråga! Jag skulle också vilja veta svaret på den!

Jag har nämligen också funderat på den saken ett tag, men om jag inte vet varför jag måste ha den, köper jag den inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Därför att många tycker att det är skönare att göra filtersvep, volymåkningar, fade:ningar och sånt med riktiga knobs eller faders istället för att rita in linjer eller dra med musen i till exemple Cubase. Det är väl en smaksak. Jag skulle gärna själv, om jag hade stålar över, köpa en BCF 2000 från Behringer. Jag personligen tycker att det är skönare att sitta och dra i riktiga reglar än göra alla kommandon med musen.

*edit* såg just nu att jag gav nästa precis samma svar som Surikatmamma 😄

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha.. Så den är mest till för att köra live ?

Liksom, jag vet väldigt många som inte kör live och har en midi-controller ändå.

Varför har de en sån om de inte kör live?

Fler argument tack! 😳

Jag sa aldrig att den bara är till för livebruk. Du kommer aldrig att BEHÖVA en midicontroller för att spela och mixa, på samma sätt som du behöver en mikrofon för att spela in sång, men det är bekvämt och roligare. Om du vill ha en och tycker dig ha råd så ska du köpa en, men det är inte första prioritet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...