Jump to content
Annons

Musikproduktion på äldre dator?


Zeth

Recommended Posts

Hej.

Jag är helt ny på det här med att skapa musik med hjälp av datorn, så hoppas att någon kan ta sig lite tid till min frågeställning.

Datorn som jag tänker använda är något "gammal" vid det här laget, med en Celeron 1,3 GHz, 512 MB ram (som är max tyvärr) men med hyfsat hårddiskutrymme (19 + 57 + 37 GB ungefär, första två en partitionerad på C och D). Så i dagarna skaffade jag ett M-audio audiophile 2496-kort (pluggas in på tisdag).. Men då uppkommer så klart frågan om datorn i sig (processorn speciellt) kommer att hänga med om man tänker jobba i Cubase SX 3 och samtidigt eventuellt köra Reason 3 brevid?? Att jag kommer att behöva strypa onödiga processer, grafiska extrafunktioner och autostartande program i Windows (XP) är jag på det klara med, men kommer det över huvud taget att funka?? Med latencyn alltså?

😱

Jag tänker främst, nästan uteslutande till en början i alla fall, jobba med midi och virtuella syntar. Och då spelar ju antalet program igång en viss roll. Men jag tänker mig då Cubase, och alltså eventuellt med Reason igång också då Propellerheads virtuella grejor verkar rätt bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det ska absolut funka med en vältrimmad XP. Ett tips är ju att inte köra de allra senaste versionerna av alla program och pluggar i de fall där du inte tycker det är alldeles nödvändigt.

Sen har man ju alltid möjlighet att spela in eller köra Freeze på sina mjukvarusynthar. Men det kräver ju å andra sidan lite mer hårddisk.

Lycka till! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Takkar för svaret, Linkowich.

Jag har också fått "intrycket" att min processor borde hinna med, och vad jag förstår uppstår ju problemet med för lång latencytid när man spelar på midi-klaviatur och vill höra de virtuella syntarna i "realtid", så att säga. Men här har jag själv ingen erfarenhet, så alla synpunkter är välkomna.. Finns det någon här som kör på ännu äldre/sämre system? Och får ni i så fall en hyfsat bra arbetsmiljö??

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar du med "maxa ur processorn"? Att den förvandlas till en träkolsgrill? 🙂 Eller att den inte hänger med helt enkelt, och är det inte det i så fall som orsakar läjtency-problem?

Förlåt om jag verkar "kinkig", men i och med att jag är helt ny på det här så blir ju frågorna också en aning basala, kanske...

Redigerat av Zeth
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar du med "maxa ur processorn"?

Att processorn går på 100% hela tiden. Processer som vill ha CPU-tid kan inte få det, vilket innebär att ljudet hackar eller fryser, datorn går på knäna och i värsta fall hänger sig.

EDIT:

Latency kan nog bäst förklaras såhär: Det ljud som renderas (beräknas fram) i datorn läggs i ett buffertminne innan det går vidare till utgången. Detta för att skydda mot att ljuddatat skall "ta slut" i det fall processorn tillfälligt inte hinner leverera data i den hastighet som krävs. Detta gör ju dock att det blir en liten fördröjning mellan att ljuddatat räknats fram och tills dess att samma data har hämtats ur buffertminnet. Ju större buffert = desto mer fördröjning, vilket är detsamma som latency.

Latencyn är inget du märker av egentligen, med undantag för när du spelar med ett midiklaviatur in till en mjukvarusynth. Då kan det bli störande (eller i värsta fall helt omöjligt att spela).

Om du däremot har langat på för många mjukvarusynthar och effekter så att processorn inte hinner med över huvudtaget så spelar det ingen roll hur stor buffert du har tilldelat, så kommer det att choka likförbaskat.

Redigerat av Linkowich
Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, jag är med... Öka latencyn (bufferten) litegrann och förhoppningvis får man då bort spraket (eller hackandet), om jag har förstått det rätt.

Redigerat av Zeth
Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror givetvis på vad du kör. Somliga VSTi (med stora samplingsbibliotek) tar mycket RAM, andra VST-pluggar äter CPU i olika grad. Guitar Rig är en redier CPU-gris, t ex. Jag stötte på patrull nyligen med mitt så här långt största projekt; hade bara 40 Mb av 1 Gb RAM ledigt. Projektet innehöll strax över trettio spår, lösning var att skaffa mer RAM. Jaja, hoppas bara att detta kan ge dig lite perspektiv. Jag tror säkert att du kan köra en del på din burk men förvänta dig inte för mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Takkar, Hellpig!

Era svar verkar rätt lovande för min del. Jag kommer ju att köra mest på hobbybasis och för att träna/lära så här i inledningen till mitt "stora" professionella musikskapande. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

@ rainydays: Ja, det kan ju eventuellt bli till att nedgradera programvarumässigt en aning, om man inte vill uppgradera hårdvaran.. Nu vet jag ju inte hur det kommer att gå i mitt fall, men nedgradering har jag ju funderat på, fast man slipper ju helst. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

[...] Guitar Rig är en redier CPU-gris, t ex. [...]

Så sant!

Har sett att många lägger GuitarRig som inserteffekt på det inspelade gitarrspåret, vilket ju kan bli en hel drös med GuitarRigs i slutändan.

Bättre isåfall att lägga den som insert på inkanalen, och sen stänga av den när spåret är lagt så friar man upp mycket CPU.

Visst, man får ju vara noggrannare med att ratta in grundljudet innan, men det är det värt... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

[...] Guitar Rig är en redier CPU-gris, t ex. [...]

Så sant!

Har sett att många lägger GuitarRig som inserteffekt på det inspelade gitarrspåret, vilket ju kan bli en hel drös med GuitarRigs i slutändan.

Bättre isåfall att lägga den som insert på inkanalen, och sen stänga av den när spåret är lagt så friar man upp mycket CPU.

Visst, man får ju vara noggrannare med att ratta in grundljudet innan, men det är det värt... 🙂

Jomenvisst är det väl så... problemet är när du vill ha flera gitarrer med olika ljud på. Jag körde fyra en gång vilket drog 70-80% av min CPU. Tur att man har en Pod då. 🙂

Jag har ingen större koll på Cubase, men sägs inte SX3 vara en CPU-gris jämfört med SX2?

Har ej provat 2:an så jag vet ej... men menar du att en plugg i SX3 drar mer än samma plugg i SX2?

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]Bättre isåfall att lägga den [GuitarRig] som insert på inkanalen, och sen stänga av den när spåret är lagt så friar man upp mycket CPU.

[...]

Jomenvisst är det väl så... problemet är när du vill ha flera gitarrer med olika ljud på. Jag körde fyra en gång vilket drog 70-80% av min CPU. Tur att man har en Pod då. 🙂

[...]

Nä, varför är det problem? Bara för att du spelar in GuitarRig istället för att haka på den efteråt måste du väl inte ha samma ljud på den vid varje inspelning? Eller missförstår jag dig nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]Bättre isåfall att lägga den [GuitarRig] som insert på inkanalen, och sen stänga av den när spåret är lagt så friar man upp mycket CPU.

[...]

Jomenvisst är det väl så... problemet är när du vill ha flera gitarrer med olika ljud på. Jag körde fyra en gång vilket drog 70-80% av min CPU. Tur att man har en Pod då. 😑

[...]

Nä, varför är det problem? Bara för att du spelar in GuitarRig istället för att haka på den efteråt måste du väl inte ha samma ljud på den vid varje inspelning? Eller missförstår jag dig nu?

Nej, jag missförstod nog dig... 🙂 Trodde du menade som en sendeffekt som man skickar till flera kanaler (=samma ljud på alla kanalerna mao).

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv gör jag musiken i en gammal Amd Athlon 650mhz 320? i ram.

Så här ska de inte klagas! 😑

Intressant! Att det funkar, alltså.. Men använder du då Cubase SX 3 eller kör du med något äldre? Och hur använder du din dator (vid musikskapandet)? Kör du midi med virtuella syntar från midiklaviatur, och/eller en del effekter?

Anledningen till att jag frågar är att jag uppdaterade mina "kunskaper" något igår kväll när det gäller just Cubase-programmets "system requirements" och Steinberg själva hävdar att minimikravet för SX 3 är 1,4 MHz processor och 512 MB RAM... Så då blev jag en aning nervös. (Well, nja. Inte riktigt nagelbitarnervös i alla fall, för jag hittade en annan uppgift också på www.adiomidi.com där minimikravet var satt till Pentium/Athlon 800 MHz, 384 MB).

Och sen tänkte jag dessutom försöka köra Reason 3 lite brevid...

Edit: Läste förresten att Reason 3 är lite lättare. 600 MHz/256 MB.

Redigerat av Zeth
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv gör jag musiken i en gammal Amd Athlon 650mhz 320? i ram.

Så här ska de inte klagas!

Man bör kunna köra Reason lite lätt, och andra småprogram på en sån men det är väl inte rekommenderat att ha 320 ram om man håller på med feta projekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för svaret, Linus. Jag blir mer och mer övertygad om att min gamla ångloks-PC nog kommer att tåla en del? 🙂 I alla fall tills det börjar bli dags för de allra tyngsta och vassaste projekten. Det vet man ju aldrig när det kommer att bli, i och för sig, men som jag resonerar just nu är det mest för att testa olika saker, lära mig inspelning, midi, ljudproduktion, mixning etc och eventuellt också kunna skapa något hållbart alster för den närmsta framtiden. Men, som sagt, rätt vad det är sitter jag förmodligen och svär mig svart i ansiktet över att hårdvaran begränsar mina möjligheter.

Tackar för alla svar, än så länge! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ej provat 2:an så jag vet ej... men menar du att en plugg i SX3 drar mer än samma plugg i SX2?

Nä, men att Cubase i sig drar mer CPU. Vill minnas att folk gnällde över det.

Intressant, jag hade för mig att det tvärtom belastade cpu:n mindre då de uppgraderade... skulle vara kul att få fakta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lånar tråden lite då även jag går och funderar på val av dator för att kunna jobba med reason och ev cubase. Min fråga och detta kan jag tänka mig är en smaksak. Om ni skulle välja mellan compaq och dell med likvärdig processor, ramminne och antal gig på hårddisk?

I mina ögon låter Dell bättre. Men jag behöver lite synpunkter eftersom jag tänkter köpa en bättre begagnad burk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för svaret, Linus. Jag blir mer och mer övertygad om att min gamla ångloks-PC nog kommer att tåla en del? 😉 I alla fall tills det börjar bli dags för de allra tyngsta och vassaste projekten. Det vet man ju aldrig när det kommer att bli, i och för sig, men som jag resonerar just nu är det mest för att testa olika saker, lära mig inspelning, midi, ljudproduktion, mixning etc och eventuellt också kunna skapa något hållbart alster för den närmsta framtiden. Men, som sagt, rätt vad det är sitter jag förmodligen och svär mig svart i ansiktet över att hårdvaran begränsar mina möjligheter.

Tackar för alla svar, än så länge! 😄

I och för sig så kan du få en bra dator för ganska små pengar numera.

Typ denna: http://www.blocket.se/vi/8813463.htm?ca=11_s

För 5000 spänn får du 3.0ghz och 1gb ram (vilket jag egentligen skulle rekommendera). Men det beror ju som sagt va du ska syssla med 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jorå, pirateKING. Uppgradering av hela systemet ser jag också som "ganska" överhängande 😉 , men inte just nu eftersom jag precis införskaffat den hård och mjukvara som krävdes för att över huvud taget sätta igång och prova lite grann.. Så jag ska i alla fall se hur mycket min "gamla ångloks-PC" pallar med först. Senare så ser ju konfiggen på exemplet du länkade till ganska bra ut (verkar det som, tycker jag i alla fall).. Jag kommer då att satsa på ett minimum av i alla fall 2,5 GHz (och ingen Celeron eller liknande budgetvariant) processor, minst 1 GB RAM och åtminstone en 200 GB hdd (och jag bör nog satsa på två fysiska diskar, och då lär det ju hamna på i alla fall 300 GB). Sen får den ju gärna även ha bra anslutningar (Firewire) och vara optimerad vad det gäller grafiken, fast det har ju inte så mycket med mitt "musikskapande" att göra.. Inte grafiken i vart fall..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...