Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hur fÄr man fram bra kickljud som man kan anvÀnda i riktigt dunkiga Trance-lÄtar. Ex, som basshunter.

Finns det nÄgot lÀtt plugin eller sÄ ?

Redigerat av Pobbe91
Annons
Postat

Om du vet hur man gör sÄkan du skruvafram en rÀtt fet kick i nÀstan alla synthar.Annars kan du sampla en kick o ta den, eller om du har loopar.

Postat
Och den fĂ„r man tag pĂ„ 😉 ?

Man bestÀller den. Googla pÄ titeln för att hitta tillverkarens websida.

Postat

Fast tyvÀrr sÄ handlar ju alltihop om hur man mixar. Spelar ingen roll om du sÄ fÄr en fet bd av gud fader sjÀlv, det kommer ÀndÄ lÄta skit om du inte vet vad du ska göra med den.

Postat

Man kan Ă€ven göra sĂ„hĂ€r som jag gör: đŸ„°

VÀlj ut 2 bra kickar kan vara 2 lika kickar som du eq'ar olika (en med bra klick och en med bra bas) och sÀtt en delay den med bas pÄ ca2-3ms, dra ner feedback till noll, eq'a, komprimera bÀgge till tillfredstÀllelse, du mÄste Àven pitcha dom sÄ dom lÄter ok mot varandra.

Delayen Àr viktig eftersom kickarna fÄr inte slÄ exakt samtidigt för dÄ "slÄr dom ut" varandra.

Samma nÀr man ska ha en basslinga, dÄ fÄr man sÀtta en liten delay pÄ basen...

Ett bra ljud att ha samtidigt med kickarna Àr en ride cymbal med kort release och sÀnkt volym, som du Àven fÄr pitcha till...

Det krĂ€vs mycket tid för att fĂ„ till en bra kick, de flesta producenter anvĂ€nder 2-3 olika kickar som dom eq'ar, komprimerar Ă„ grejarmed. 😆

Postat

Jag brukar ta 2 kickar, en toppkick och en botten. Jag brukar tillexempel anvÀnda en 707 kick till topp, och en egenhÀndigt djup basig kick frÄn mircotonic. DÀrefter eqar jag bort bottnen frÄn 707 kicken och toppen pÄ microtonic kicken. Brukar försöka styra upp sÄ att den ena kicken tar över dÀr den andra tar slut. Anledningen till att jag gör sÄhÀr Àr att microtonic-kicken inte levererar rÀtt sorts topp till mitt ljud, och att 707 samplingen inte Àr tillrÀckligt fet i botten. DÀrefter stÀller jag nivÄer dem sinsemellan som kÀnns tillfredstÀllande. Jag bussar sedan ihop dem och lÀgger pÄ en smÀllfet kompressor. Brukar stÀmma av den inbördes relationen mellan kanalerna hÀr igen. Sedan brukar jag passa pÄ att skapa en liten puckel i de djupare registren i basen runt 100 hz brukar funka för mig. Kapar Àven lite av den djupaste botten för att fÄ kicken fast och lÀtthanterlig. Vidare brukar jag dra ner en hel del i toppen, efter den omilda behandlingen i kompressorn brukar man fÄ vÀldigt mycket diskant som man inte vill ha. SvÄrt att ge nÄgon mer detaljerad beskrivning eftersom allas grundförutsÀttningar lÄter olika. Mina microtonic patchar brukar vara vÀldigt djupa i basen inte speciellt snÀrtiga, utan har mestadels botten, vÀrdelösa som kickar i sig, men om man limmar ihop dem med en bra topp sÄ blir de mycket sköna att jobba med. SÄ gör jag.

Postat

En bra utÄng Àr att leka med "Parametric EQ" och EQ:a bort onödiga frekvenser. DÄ jag vill a bra knÀck i basen, brukar jag trimma ned brummande eller grötiga ljud. SÄ som ett störande eko eller ett insamplat sug, som kan bli dÄ man samplar ett redan mixat trummljud.

Allt under 20hz, brukar vara "störande". Sen Àr det som tidigare nÀmnt att ha olika kickar, eftersom det ökar kontrollen.

En bra multibands compressor, som "laddar" upp och ligger och trycker vid rÀtt frekvensomfÄng, lyfter upp de snÀrtiga freq.

Nice att blanda en ren 808 och 707 kick och processera dem, som "vi" beskrivit, i tidigare trÄdar.

Och skyll inte pĂ„ programmet 🙂 NĂ€h, det Ă€r nog anvĂ€ndaren som bĂ€r skulden till produkten.

Ha det gott,

Dees Productions

Postat
Allt under 20hz, brukar vara "störande".

Allt under 20 Hz Àr du tÀmligen duktig om du lyckas uppfatta över huvud taget. Speciellt genom ett par högtalare.

Postat
Allt under 20hz, brukar vara "störande".

Allt under 20 Hz Àr du tÀmligen duktig om du lyckas uppfatta över huvud taget. Speciellt genom ett par högtalare.

Snor det fortfarande inte dynamik?

Pobbe91:

..som basshunter? Är det verkligen nĂ„got att efterstrĂ€va?

Cleff: URK! ..Ă€ven om omtanken var fin.

Jag tycker man först skall lÀra sig göra ljuden, sen lÀra sig göra musik. Men jag pusslar sjÀlv ihop kickar frÄn fÀrdiga samplingar, men det Àr för att syntarna i Reason inte Àr sÄ bra till sÄnt.

Pexeg (oregistrerad)
Postat

Kan nÄn berÀtta vad Vengeance Essential Clubsounds Àr för nÄgot, jag har lÀst nu Ä det stÄr att det e samples.

Är det ett program? Vad krĂ€vs för att kunna anvĂ€nda det? Systemkrav?

lĂ„ter intressant men jag vill gĂ€rna veta vad det Ă€r för nĂ„got innan jag ger mig pĂ„ nĂ„tt liknande đŸ˜±

Tack pÄ förhand!

Postat (redigerat)

Google is your friend

Kan nÄn berÀtta vad Vengeance Essential Clubsounds Àr för nÄgot, jag har lÀst nu Ä det stÄr att det e samples.

Den ultimata samplings-skivan för all form av Dance/Trance/Hip-Hop/Electro

SÀger vÀl det mesta.

Samplingsskiva med ljud.

Är det ett program? Nej

Vad krÀvs för att kunna anvÀnda det? En Dator

Systemkrav? Beror pÄ din Sampler

Redigerat av Piccazzo
Postat

vart ser man frekvensen och hertzen ?

Jag fick en bra beskrivning över hur man högt man skall lÀgga hertzen pÄ olika instrument men har Ànnu inte hittat direkt nÄgon angivare eller ratt för vart hertzen gÄr.. Àr jag bara blind?

Skicka gÀrna ett screenshot om ni orkar..! tack.

Pexeg (oregistrerad)
Postat

Detta kommer sÀkert lÄta helt konstigt, men jag har precis fÄtt Vengeance Essential Clubsounds Vol 2, och det Àr stört sköna ljud dÀr. men nÀr man ska anvÀnda vissa synth samples i fl sÄ blir det korta toner, finns det pÄ nÄgot sÀtt att man kan göra tonerna mycket lÀngre?

Och bara för nöjes skull, vilken chanel anvÀnder ni nÀr ni lÀgger in samples?

tack pÄ förhand!!

Postat
Och bara för nöjes skull, vilken chanel anvÀnder ni nÀr ni lÀgger in samples?
No 5, bÄde till vardags och till fest.
Humor!

b040.gif

Pexeg (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Loopa tonerna.

Hur? Och vilken kanal? "Sampler", "Audio Clip"?

Redigerat av Pexeg
Postat
Loopa tonerna.

Hur? Och vilken kanal? "Sampler", "Audio Clip"?

chansettings_sampler.gif

Titta vid 3:an.

Pexeg (oregistrerad)
Postat

mjo ja har vart dÀr Ä grejjat lite, men det hÀnder inget, fortfarande bara ett "klipp" blir bara en kort ton, fÄr den inte lÀngre =/

Postat
mjo ja har vart dÀr Ä grejjat lite, men det hÀnder inget, fortfarande bara ett "klipp" blir bara en kort ton, fÄr den inte lÀngre =/

Hmm... Inget som jag brukar anvÀnda till vardags precis. Spela tonen flera gÄnger kanske stÀllet?

Pexeg (oregistrerad)
Postat

blir inte riktigt samma sak, plus att nÀr man lyssnar pÄ vissa synth samples sÄ hör man att dom bara klipps, dom hinner inte fortsÀtta och det lÄter som om man ska pÄ nÄgot sÀtt kunna göra sÄ att den fortsÀtter som vanligt.

Men det jag mÀrkte nu med, det Àr att nÀr man tillexempel ska göra en melodi, och om man gÄr under C5 sÄ blir "tonen" lÄngsamare, den e lite efter. Och sÄ har det aldrig vart nÀr jag har anvÀnt den.

Jag kanske Àr helt bakom flötet, vad vet jag? det hÀr e helt nytt för mig att anvÀnda samples. Eller rÀttare sagt, Vengeance Essential Clubsounds överhuvudtaget.

aja hoppas nÄn kan hjÀlpa mig. Tack pÄ förhand!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.