Jump to content
Annons

Eldhrimnir

Medlem
  • Antal inlägg

    19
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Allt under 20 Hz är du tämligen duktig om du lyckas uppfatta över huvud taget. Speciellt genom ett par högtalare.
  2. Vad ska jag använda för skiftnyckel för att få bilen att gå fortast?
  3. Jag har senaste drivrutinerna till ljudkortet (M-Audio Delta 1010) och somsagt så är det samma fenomen oavsett vilken "mediaspelare" jag använder; winamp, soundforge, windows mediaspelare osv, så det bör ju rimligtvis inte ha någonting med någon hårdvara att göra, utan snarare en inställning/bugg/etc i Cubase? Observera att jag inte har problem med några peak-nivåer eller dylikt, utan att ljudet ur monitorerna helt enkelt är exakt 6 dB starkare om filen spelas upp från Cubase jämfört med från valfri annan "uppspelare". Help me Obi-Wan Kenobi. /Daniel Beckman
  4. Är det någon mer än jag som upptäckt, och lider av, att Cubase har en annan utnivå än den "faktiska"? En ljudfil/spår; vilken som helst, spelas upp exakt 6dB starkare i Cubase (SX3) än samma fil på full kareta i vilken annan ljuduppspelare (Winamp, SoundForge) som helst. Hur kommer detta sig? Jag har letat mig fördärvad efter nån slags "Global Attenuation" eller vad sjutton det kan vara för funktion som ställer till det? Om det nu inte är så att det är så här det faktiskt ska vara...men det låter ju vrickat isf. Tacksam för svar! MVH /Daniel Beckman
  5. Eldhrimnir

    Dithering-träsket

    Ok..jag sitter med sista finliret på en mix..det hela är inspelat i 48 kHz 32 bitar, och nermixat från cubase i samma upplösning. På masterregeln i cubase använde jag Timeworks mastringskompressor, där dithering var påslaget. När jag nu i efterarbetningen i Soundforge ska konvertera min 48-32-mixdown till 44.1 kHz 16 bit för att bränna en master...ska jag använda dithering IGEN eller ska jag stänga av den vid konverteringen? att använda dither 2 gånger ökar ju brusnivån, men samtidigt...att ändra samplingsfrekvens utan dithering känns smått otryggt? Tacksam för svar. /Daniel Beckman
  6. Alltså ursäkta min förmodade okunskap, men hur lyckas du få en RMS på -0.7 dB vid dina mätningar? Jag har analyserat samma låt i både Cubase och Soundforge och får en max RMS på mellan ca -5.5 och -8 dB beroende på var jag mäter (hela eller delar av låten). Average RMS var ännu svagare. Kollade ett par egna mixar och fick då mellan -3.5 och -5 dB..torskblock. Men -0.7dB? Är det ni eller jag som inte hajat nåt? /Daniel Beckman
  7. Att göra som det första svaret säger går alldeles utmärkt, och är väl bäst tillvägagångssätt i de flesta fall. Om det dock är som du säger, bara delay på ett enda ord här och var, så brukar jag faktiskt göra ett "fusk-delay" genom att klippa isär och kopiera bara det ordet som ska delayas och lägga det rätt i tempo och nivå på antingen samma eller ett nytt audiospår. Det är ibland mer tidsbesparande än att börja fippla med ett delay-plugin, automation och bpm-synkning. /Daniel Beckman
  8. Om du läser i manualen så står det hur du ska göra; alla filer som packas upp via *.msi-installationsfilerna ska ligga i samma mapp som du har dina vst-instrument. Inga fxb-filer alltså utan dll-filer, så som det brukar vara(!) när man installerar nya plug-ins i cubase. alltså exempelvis: D:\Program\Steinberg\Cubase SX 3\Vstplugins\Toontrack\DFH Superior\Drummer där ska drummer.dll ligga Somsagt...RTFM.
  9. Om det räckte med att fråga på ett mediokert forum för att få ett fett ljud på sin inspelning tror jag rätt många ljudtekniker och producenter skulle vara utan jobb. Det behövs åratal av träning och misslyckanden. Men det enklaste är att helt sonika trigga trummorna (kagge, virvel först och främst); du kommer aldrig få till ett fett trumsound 'a la nu-metal genom att försöka krana till originalljudet, trist men sant. ProTools har väl en plugg som heter sound replacer, så det ska ju inte vara några problem. Lycka till! /Daniel Beckman
  10. Alltså så fort du "uppnår tidseffekt" som du uttrycker det..dvs förskjuter kopian i förhållande till original-tagningen, så får du utsläckningar/fasfel. Spelar ingen roll hur få millisekunder det rör sig om. Att lägga två spår exakt under varandra är heller ingen konst om man skulle vilja det; de flesta inspelningsprogram har en funktion för att inte förskjuta filerna i sidled vid kopiering/duplicering. Två identiska signaler resulterar i en fördubblad amplitud. Ursäkta om det är old news för dig. Att det lät knas när du kört mixen genom en outboardkompressor och försökte aligna denna mot originalet är inte så konstigt, då du ju processat signalen och filen inte ser likadan ut som när den gick ur datorn..så att göra det utan utsläckningar (även om filerna är helt synkade) är nog stört omöjligt. /Daniel Beckman
  11. Om det är för akustisk gitarr du vill ha så är det mycket som funkar. Jag har testat många mickar i både low- och high-end-prisklass...C1000, SM81, C414, Tlm103, KM185, U87, SP B1, etc etc I rimlig prisnivå skulle jag rösta på AKG C1000, Studio Projects B1 (mycket prisvärd), eller Shure SM81..alla ger gott resultat, beror ju MINST lika mycket på gitarren, rummet, mickplaceringen och hur du rattar som avgör soundet. /Daniel Beckman EDIT: Såg att du beställt nu...gratulerar. Men B1:an kan du verkligen få användning av. Väldigt mycket mikrofon för pengarna.
  12. Eeh..glöm vad jag sa..jag löste det 😕 Det var Nomad Factorys BrickWall Limiter som spökade. Den drog tydligen ner utsignalen så mycket. Not good. /Daniel
  13. Hej! Sitter här å mastrar en skiva, men upptäcker i grevens tid en nedrans irriterande grej. Alla reglar står på noll, mastringskompressorns utsignal är inställd på -0.1 dB, och jag har inga EQ-inställningar el. dyl. post fader. Men trots detta så ligger peak-nivån på bara -1.6 dB efter mixdown. En massa onödig headroom som jag vill bli av med. Jag vill ju gärna inte behöva normalisera efter mixdown. Finns det nån inbakad master attenuation eller whatever nånstans som jag har missat? Mig veterligen har jag inte råkat ut för det här förut. Skumt sa räven. Oh..SX 3 är det frågan om här alltså. Tack på förhand! /Daniel Beckman
  14. Tack för kritiken! Jo...jag håller med om att det kunde varit fetare...framförallt gitarrerna. Men det är ju gärna syndromet med PODxt...den är praktisk..men fet är den verkligen inte. Nå..jag försökte göra det bästa av situationen och inom tidsramarna 😳
  15. Man tackar så mycket! Kul att det gick hem. Bordet är ett MX2442...Men vilken behringer-modell man använder spelar ju ingen roll egentligen..det är ju samma värdelösa skräp alltihop 😳
×
×
  • Skapa ny...