Jump to content
Annons

Effekter för midikanaler


Hellpig

Recommended Posts

OK... har jag missuppfattat något? Jag har alltid blivit itutad att man kan inte lägga effekter på midikanaler, effekterna lägger man på kanalen för själva VST-instrumentet. Stämmer detta eller har jag helt fel?

Anledningen till att jag undrar är en liten diskussion som jag haft på forumet för Toontracks EZ drummer. Jag sa i princip som ovan; det som är synd med EZd är att man inte kan lägga separata effekter på de olika trumkanalerna (virvel, bastrumma etc) eftersom de är separata midikanaler... man kan bara lägga effekter på EDz/VSTi-kanalen och då påverkar detta alla midikanalerna. Då säger en av utvecklarna på Toontrack...

... you can certainly affect different drums with your arsenal of plugins.

...vilket gör mig osäker. Har han missuppfattat mig eller jag honom eller jag hela upplägget i Cubase? Någon?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det beror ju på hur många audioutgångar pluggen har, som kopplas till Cubase-mixerns audiokanaler.

Har pluggen lika många audioutgångar som det finns olika trummor, så kan man förstås lägga olika audioeffkter på alla trummor, men om det bara finns exempelvis 4 audioutgångar, så kan man bara ha 4 olika effekter...

Link to comment
Dela på andra sajter

OK... har jag missuppfattat något? Jag har alltid blivit itutad att man kan inte lägga effekter på midikanaler, effekterna lägger man på kanalen för själva VST-instrumentet. Stämmer detta eller har jag helt fel?

Anledningen till att jag undrar är en liten diskussion som jag haft på forumet för Toontracks EZ drummer. Jag sa i princip som ovan; det som är synd med EZd är att man inte kan lägga separata effekter på de olika trumkanalerna (virvel, bastrumma etc) eftersom de är separata midikanaler... man kan bara lägga effekter på EDz/VSTi-kanalen och då påverkar detta alla midikanalerna. Då säger en av utvecklarna på Toontrack...

... you can certainly affect different drums with your arsenal of plugins.

...vilket gör mig osäker. Har han missuppfattat mig eller jag honom eller jag hela upplägget i Cubase? Någon?

Nu blandar du ihopp midi med vsti´s kanaler.

Midi kanaler kan du inte lägga vanliga effekter på men på audiokanaler går det bra.

Eftersom alla vsti har audiokanaler så kan du lägga vanliga vst effekter på dem alla inklusive EZdrummer där du kan lägga effekter på varje kanal precis som du vill.

Hajjar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Omg! Omg! OMG!!!

Jaha... satiken vad trög man är ibland! 😉 Tack Claes, tack Hans! Nu har jag sett hur det funkar. Hehe. Det är en bra dag när man lär sig något nytt!

Link to comment
Dela på andra sajter

funkar det där i flstudio ?

jag har alltid använt midiout för att använda multikannals funktioner i vst´s men finns det något annat sätt att göra det på ? för i sådana fall skulle edirol orchestra bli ett väldigt bra verktyg.

Enligt deras webbplats:

FL -

supported and tested: Yes

multi channel routing: yes

drag and drop support: yes

...kräver version 4 eller högre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...