Jump to content
Annons

Har jag för lite ramminne


red_house_painter

Recommended Posts

Just nu har jag 1gb ram i min burk. Har ett emu1820kort och spelar in i 24bit med minsta latencyn. Efter några spår och effektpålägg så börjar det knastra. Minskar jag det sedan i audio systemet så blir det bättre.

Behöver jag införskaffa mig mera ram? Annars är väl inte 1gb så mycket vid inspelning? Jag har en PC

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)
Just nu har jag 1gb ram i min burk. Har ett emu1820kort och spelar in i 24bit med minsta latencyn. Efter några spår och effektpålägg så börjar det knastra. Minskar jag det sedan i audio systemet så blir det bättre.

Behöver jag införskaffa mig mera ram? Annars är väl inte 1gb så mycket vid inspelning? Jag har en PC

Hej!

Är minsta latencyn 1 ms? Har själv ett E-mu 1616... Och en PC med 3.2 GHz CPU.

Jag har 512 MB RAM bara, men tänkte köpa så jag får 2 GB. Det beror främst på att pc annars inte verkar klara videoredigering. Iaf gör den inte det nu, med 512 MB RAM.

När du använder allra lägsta latencyn kan jag förstå att det börjar knastra efter ett tag. Köp gärna mer RAM om du har råd. Det ska göra skillnad.

😐

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan vara lite ute och cykla, så någon som vet bättre får gärna rätta mig om jag har fel...

Men om du kör på lägsta latencyn är det inte säkert att mer minne hjälper. Lägger du på effekter, så får processorn mer att göra, och kanske helt enkelt inte hinner leverera.

Jag hade helt enkelt ökat latencyn ett snäpp. Har inte samma ljudkort som dig, men tror jag kör på 7ms och det fungerar fint för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör på 100 ms. Har lärt mig tajma där.

🙂

😄

jag kommer ihåg min gamla 486 me cubasis vst, hade en latency på tre-fyra timmar.. 😐😛🙂😆

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Du kan ju alltid börja med det billigare alternativet att höja till 10 ms. Fungerar det inte då, med ett antal spår och ett antal effekter, köp mer RAM.

😐

Link to comment
Dela på andra sajter

RAM har man när man behöver hålla stora saker i minnet, så som samplingar. Effekter har inte mycket med saken att göra

Gör som lighthead rekommenderar. Kan dessutom vara läge att kolla drivrutinerna etc.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

"Hålla saker i minnet", som Neko sa. I musikaffää'n sa de till mig att de har "trumplugins och orkesterpaket som är så megasamplade att det krävs mellan 1-2 GB bara för dem..." och som han sa: "Och ska du sedan ha flera stycken, och joxa med effekter och både MIDI- och audio-spår, så räcker inte din dator till även om du maxar. Varje pryl kräver sitt RAM. Det är bara att addera. Hade du haft en burk med 4 GB-möjlighet, då möjligen..." sa han till mig. Jag har 512 MB och har inte märkt ett dugg. Men så har jag ju bara på min höjd använt nån enstaka effekt bara ännu så länge, utan problem, vid 10 ms och vid 100 ms.

Tänkte köpa EastWest Orchestra Silver Edit och kanske EZ Drummer. Kommer 512 MB att räcka då? Nej knappast. Men 2 GB tror jag definitivt. Eller? Jag måste ju ändå ha 2 GB för min Videoredigering, så... det står ju i det programmet.

😳

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Han säger effekter i sitt första inlägg. Alltså inte samplade instrument. Förstnämda: mera CPU*, senarenämnda: mera RAM.

* har man maxat sin CPU för man övergå till resonliga latenser som alla vi andra, typ 7-12ms.

Link to comment
Dela på andra sajter

* har man maxat sin CPU för man övergå till resonliga latenser som alla vi andra, typ 7-12ms.

Ja, det är ju väldigt sällan man har behov av låg latency vid mix. Mitt tips är att du ökar latencyn till dess att det slutar knastra.

Själv mixar jag ofta med latency på 30-40 ms.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade du haft en burk med 4 GB-möjlighet, då möjligen..." sa han till mig. Jag har 512 MB och har inte märkt ett dugg. Men så har jag ju bara på min höjd använt nån enstaka effekt bara ännu så länge, utan problem, vid 10 ms och vid 100 ms.

Tänkte köpa EastWest Orchestra Silver Edit och kanske EZ Drummer. Kommer 512 MB att räcka då? Nej knappast. Men 2 GB tror jag definitivt. Eller? Jag måste ju ändå ha 2 GB för min Videoredigering, så... det står ju i det programmet.

Alltså, det beror ju på hur samplern i fråga jobbar, eller hur du säger åt den att jobba.

Det finns ju egentligen tre alternativ. Antingen läser du in hela biblioteket i minnet på en gång, och ja då kommer en orkester kräva en väldig massa minne. Eller läser du samplingarna direkt från hårddisken, då krävs det inte mycket RAM men däremot krävs det mycket av hårddisken, och om du jobbar mycket mot den med annat samtidigt kan det bli problem. Den tredje och vad jag vet idag mest använda metoden för stora bibliotek är att läsa in samplingarna en och en allt eftersom de behövs. Så använder du bara en oktav i 3 velocity layers på ett piano är det enbart de samplingarna som läggs i RAM. På så sätt får man det bästa av två världar. Men det händer ibland att den inte hinner ladda samplingarna i tid och man förlorar dem, så för livebruk är det ju inte det optimala.

EZD kommer du nog inte ha några problem att köra med 512MB förutsatt att du använder minnet sparsamt när det gäller annat, men EWO lär nog bli ganska problematiskt om du ska använda många instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

"Hålla saker i minnet", som Neko sa. I musikaffää'n sa de till mig att de har "trumplugins och orkesterpaket som är så megasamplade att det krävs mellan 1-2 GB bara för dem..." och som han sa: "Och ska du sedan ha flera stycken, och joxa med effekter och både MIDI- och audio-spår, så räcker inte din dator till även om du maxar. Varje pryl kräver sitt RAM. Det är bara att addera. Hade du haft en burk med 4 GB-möjlighet, då möjligen..." sa han till mig. Jag har 512 MB och har inte märkt ett dugg. Men så har jag ju bara på min höjd använt nån enstaka effekt bara ännu så länge, utan problem, vid 10 ms och vid 100 ms.

Tänkte köpa EastWest Orchestra Silver Edit och kanske EZ Drummer. Kommer 512 MB att räcka då? Nej knappast. Men 2 GB tror jag definitivt. Eller? Jag måste ju ändå ha 2 GB för min Videoredigering, så... det står ju i det programmet.

😳

:musik

Hej å hallå,, hur var det nu igen... Hur mycket minne kan XP faktiskt hantera? Var det 2gb? Och om man trixar till det så kan man peta in ytterligare 1gb som då är reserverat för OS?

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Hej å hallå,, hur var det nu igen... Hur mycket minne kan XP faktiskt hantera? Var det 2gb? Och om man trixar till det så kan man peta in ytterligare 1gb som då är reserverat för OS?

3.3GB, 32bits XP

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte att mer ram gör någon direkt nytta!!

Uppdatera OS

Stäng av allt som inte har med ljud och inspelningen att göra!

Kolla igenom hur optimerad dit OS är!

Öka latency något, eller buffer'n

Mer minne,, nej tror inte det!

Bra förslag. Kolla främst den bufferstorlek som ditt ljudkort använder. Höj upp den tills 'knastret' försvinner. Är den för låg så spelar det ingen roll hur mycket minne du har.

Minimera antalet XP-services och även sånt du installerat och som startas med XP. Sistnämnda kan du bena ut med t.ex. HiJackThis.

Kör Taskmanager - performance så får du en uppfattning om minnesutnyttjande.

Mina 2$

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...