Jump to content
Annons

Hur bär ni er åt när rösten brister?


Hellhoff

Recommended Posts

Hej!

Jag har en oerhörd förmåga att dra på mig förkylningar inför spelningar. För det mesta hamnar jag i ett stadium där jag känner att "nu håller jag på att bli förkyld", min röst är påverkad till den grad att om jag tar i när jag sjunger så brister rösten i ett närmast liknande målbrott. *skrattar*

Nåja, har ni några tekniker eller några dunderkurer för att undgå detta? Om än bara för en timme. Jag skall nämligen spela på en festival på Lördag och är i detta stadium nu. Det vore fruktansvärt tråkigt om rösten brister på scen varje gång jag tar i. =/

Hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lång uppvärmning hjälper för att vidga upp.

Är du snorig finns en speciell flaska som du använder med ljummet vatten o saltlösning (du heller det i näsan 🙂 ).

Annars om vi skall bli smått olagliga, varje gång nån du känner får en inflammation/infektion be dem gå till doktorn o få ett recept utskrivet på Renexin o samla på dig ett lager.

Renixin är ett preparat som krymper svullnader i hals/näsa etc...

Link to comment
Dela på andra sajter

TALFÖRBUD tills spelningen.

drick mycket, varmt el. ljummet inget iskallt och svälj i små klunkar.

nyodex gurgelvatten (finns på apoteket), äckligt men effektivt.

massera hals och nacke varje morgon och kväll. samt strecha tungan ofta.

och precis som Fredrik säger sjung upp ordentligt innan, mjukt, men ordentligt.

hoppas att nått hjälper. och lycka till! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta problem med att rösten "spricker" när du tar i är du inte ensam om.

Under vår senaste turné pratade jag med flera olika sångare om problemet och även om jag fick riktigt bra tips som hjälper (många finns här ovan) så fanns det en sak som alla tipsande sångare hade gemensamt:

Du måste lära dig sjunga "utan röst", dvs att du måste lära dig vart dina gränser går och göra om melodier när du känner att nu närmar dig gränsen, lära dig sjunga så "skonsamt" som möjligt, samt kunna låta som du gör när du anstränger dig utan att behöva ta i särskilt hårt.

När det sedan handlar om turnérande när du skall göra flera spelningar på rad utan vilodagar så måste man börja backa LÅNGT innan man börjar bli trött i rösten, annars kör du ner dig i botten och kommer inte upp i normal röstkapacitet förrän du kommer hem från turnén och vilat halsen någon vecka.

Paniklösningen och sista vägen ut är Kortison.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Eller gör precis tvärtom!! Ta de absolut enklaste och minst påfrestande först. Rösten kanske pallar, så har publiken åtminstone fått höra några nummer. Tar du de jättesvåra med en gång kanske du bara mäktar med två låtar. Då blir det lite skandal över det hela. Bättre att ställa in i så fall. Det är alltid bättre att ställa in förresten. Rösten har du bara en, men spelningar finns det flera. Om man tänker.

😳

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör på C-vitamin. Ät mycket frukt och drick en massa vatten.

C-vitamin är för att hjälpa till att slippa förkylning men är bra att köra då man är förkyld iallafall.

Ät mycket frukt och en massa vatten. Stämbanden är som svampar och just frukt samt vatten hjälper till att skydda dem.

Naturligvis är det väldans bra att värma upp rösten. Har köpt en videokurs från USA - Zen of Screaming. Där säger de att man kan värma upp rösten redan på morgonen och då håller den sig hela dagen. Likaså, håll käften. Helst en dag innan en spelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att bli mysig i halsen under iaf nån timme rekommenderar jag en kopp te med mintsmak och en sked flytande honung i det. Väldigt skönt att dricka när man är förkyld!

Te, kaffe o alkohol är vätskedrivande o skall undvikas!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en bok som en sångpedagog jag brukade gå till har skrivit. Den heter Rösresurser och författaren heter Anne Monika Larsson. Den har en lång uppvärmningsteknik som inkluderar fysiska uppvärmningar vilket faktiskt hjälpte mig jättemycket när jag var ute och sjöng regelbundet. Jag vet inte vad den kostar men jag tror jag köpte min direkt av henne för ungefär 100-150:-...

Lycka till

/L

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
... och vad äpplen beträffar så är det bra för att förebygga smackande ljud (då det höjer PH-värdet i munnen och minskar salivutsundringen) men mot halsen vet jag inte om det är det bästa hjälpmedlet...

Riktigt intressant!!

Då måste jag vara helvetes sur i käften! Tur om äpplen kan höja PH-värdet då! Spelar det någon roll om de är röda, gula eller gröna?

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

... och vad äpplen beträffar så är det bra för att förebygga smackande ljud (då det höjer PH-värdet i munnen och minskar salivutsundringen) men mot halsen vet jag inte om det är det bästa hjälpmedlet...

Det var då ett jävla motbjäbb 😄

Det funkar för mig, ok? Äpplen är bra mot hes hals. Tipset fick jag från en sångpedagog.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

... och vad äpplen beträffar så är det bra för att förebygga smackande ljud (då det höjer PH-värdet i munnen och minskar salivutsundringen) men mot halsen vet jag inte om det är det bästa hjälpmedlet...

Det var då ett jävla motbjäbb 😉

Det funkar för mig, ok? Äpplen är bra mot hes hals. Tipset fick jag från en sångpedagog.

tjing

Tror iofs inte att det finns några vetenskapliga bevis för detta (men jag kan ju ha fel), jag tror att det mer är en gammal vandringsägen att gröna äpplen skulle vara bra för rösten.

Däremot så kan man säga att allt man tycker är bra för sin röst är ju naturligtvis bra. Förmodligen handlar det om "sockerpiller" effekten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Placebo är min vän

"A friend in need's a friend indeed, A friend with weed is better"

(eller vadå, är placebo något annat också? 😱 )

Min mamma säger att man ska äta äpplen när man tappat rösten. Gammal husmorskur? Gamla sanningar är inte nödvändigtvis mindre sanna än nya. Jag brukar köra på äpplen, honung, te och halstabletter för att få igång rösten, det som brukar hända är att jag låter typ förkyld...

DOH!

Är för övrigt nästan alltid förkyld, eller har iallafall varit det i sommar. Norrlandslåten (se signatur) byggdes mha kuren ovanför. På några ställen kan man till och med höra hur halstabletten slår mot framtänderna.

/en annan äppelknarkare med slutspelsskägg

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa sättet att inte få rösten o spricka är att värma upp innan, Punkt Slut! D sa dom iallafall när ja sjöng Gospel 😎

Fast värma upp e för tjejjer :rolleyes: Sjung tills d brister, och drick sprit i mängder så du inte kommer ihåg va du ska sjunga. Då ser publiken att du ger allt och hyllar dig till skyarna 😳

Redigerat av D.i.a
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...