Jump to content
Annons

Proffs eller demo?


Tokai

Recommended Posts

Jag kanska låter gnällig och kommer nog att få skit för det här med tanke på det otroliga mottagande musiken fått (Diablo Swing Orchestra)

Detta är ett debattinlägg som kanske inte platsar här. Men eftersom musiken finns här i denna del av forumet, som kallas demoinspelningar, vill jag uttrycka några åsikter.

Är det ok att man lägger ut musik som är professionellt inspelat, mixat och mastrat här på detta forum? Underligt nog har inget reagerat, så vitt jag kan se. Visst gillar vi att höra proffsinspelningar, vilka i och för sig kan vara dåliga men i detta fall mycket bra, men är det rättvist mot oss som kämpar med våra hemmaprojekt? Jag trodde detta forum var till för demoinspelningar eller har jag missat nåt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

bra fråga och jag ska ge dig ett bra svar.

jag har inte lyssnat på den aktuella "demon" du pratar om, men poängen är att om man postar proffsinspelat material här så biter man sig själv i röven.

visst, man får några klappar på axeln, men utvecklas man?

om du postar någon som du själv spelat in och mixat så får du ofta direkt feedback på saker som du själv har möjlighet att snabbt förändra/förbättra.

om du däremot postar professionellt inspelat material (där någon annan spelat in, mixat, mastrat och kanske tillochmed producerat), så vad ska du göra? boka ny tid i studion och be teknikern panorera gitarrerna annorlunda? om du ens får något förslag på förbättring.

jag känner inte till omständigheterna kring det du refererar till, men du ser säkert min poäng. låt folk posta vad de vill, och om per gessle vill få synpunkter på sina inspelningar så är han också välkommen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har en poäng. En demo är en demo, och forumavdelningen heter ju onekligen "demoinspelningar". Men när någon forumanvändare har varit del i ett lite mer proffsigt projekt, är det kul att höra tycker jag.

edit: pinsam felskrivning

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag jämför mig inte med dem. Nu är det kanske lätt för mig som har hållt upp med musiken under lång tid och befinner mig på en lätt undermålig nivå både vad det gäller instrumenteknik och inspelning/mixning vilket jag knappt sysslat med.

Jag reagerar dock inte med känslan att det är ouppnåeligt utan snarare att det här och det här hade jag gjort annorlunda - inte bättre men som jag hade föredragit det. Så det blir nog mer en inspiration än en avtändning. Det är roligt att höra folk på olika nivåer och det är väldigt trevligt om de som har nått en hög nivå vill vara här och förhoppningsvis sprida både kunskap och ideer.

Det vore tråkigt om alla som blivit så bra skulle försvinna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis en demo är en demo så släng upp den vetja Tokai!

P-O

Om du inte är helt blind så har jag just nu framme en som heter It wont be me.

Sen kan du kanske söka på Tokai, där väl ligga en del också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis en demo är en demo så släng upp den vetja Tokai!

P-O

Om du inte är helt blind så har jag just nu framme en som heter It wont be me.

Sen kan du kanske söka på Tokai, där väl ligga en del också.

Nja förbaskat närsynt Tokai snarare jag missade det tyvärr var väl lite ivrig där

sorry får väl lyssna in dina låtar. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

dessutom kan det ju för ett amatörband vara bra att få synpunkter på låten som sådan, även om man kostat på sig en mer eller mindre profesionell inspelning.

Vadå för synpunkter? Det är ju vi som ställer dom! Vi sk amatörer.

Du inbillar väl mig inte att proffsbandet kritiserar min låt. Dom vill ju bara ha respons på sin egen låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

dessutom kan det ju för ett amatörband vara bra att få synpunkter på låten som sådan, även om man kostat på sig en mer eller mindre profesionell inspelning.

Vadå för synpunkter? Det är ju vi som ställer dom! Vi sk amatörer.

Du inbillar väl mig inte att proffsbandet kritiserar min låt. Dom vill ju bara ha respons på sin egen låt.

vem tvingar dig att ge dem någon respons?

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså... det är väl inget problem. Visst heter det "demoinspelningar" men jag tycker inte man behöver vara så låst i det - jag ser det som ett forum för respons på saker man har gjort, helt enkelt. Vet inte helelr nåt om det aktuella fallet så ajg kanske missförstår, men om nån medlem har fått nåt utgivet så tycker jag fortfarande att det kan vara vettigt att de postar för att få respons här. Visst, är det riktigt proffsigt så vet man nog om det och isf är det kanske inte mixtips etc som man behöver, utan mest visa vad man håller på med för ens forumpolare, men är det verkligen nåt problem? 😄 Kalla det "show off" om du vill men jag förstår inte alls på vilket sätt det skulle vara orättvist.

Beskrivningen av forumet är som följer: "Lägg upp en länk till din egen demo eller lyssna på andra. Här är forumet du utbyter idéer om musik", och det tolkar jag inte nödvändigtvis som ett sätt att få feedback på sin demo utan lika mycket om att sprida sin musik... eller?

Jag ser det inte som nåt problem iaf. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Nog fan å dä väl orättvis om proffsinspeliningar ska tävla me dä vi gör.

Alltså om detta skulle vara ok skulle ju vem som helst komma in och saluföra sin låt. Hej! Här är ett gratatis ex. från vår nya singel bla bla

Link to comment
Dela på andra sajter

Tävla - en urgammalt uppländskt uttryck som som egentligen betyder jämföra

Tro mig, Jag är uppvuxen i Uppsala

Lyckades uppröra en del känslor. Skönt. Lite mer sånt så kan vi få häftiga utbyten

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge som det är en demo så ser jag inte heller något problem. Är ju ingen större mening att be om feedback på något som är klart för att ges ut på skiva?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyckades uppröra en del känslor. Skönt. Lite mer sånt så kan vi få häftiga utbyten

jag håller inte med, men den enda jag tror att du har upprört är dig själv faktist... Det skriver jag inte för att vara spydig, men Detta är ju en bagatell och det låter lite som om denna fråga tas upp bara för att ha nåt att gnälla på.. Det finns ju både proffs och amatörer på stora forum. Det är väl just blandingen som är bra. Sen kan det ju finnas orsaker varför nån lägger upp en "proffs" mixade alster här.. tex, om man har flera låtar att välja mellan och är tveksam till att ta med en låt på en skiva. Det är väl snarare fantastiskt att få höra alster som kommer att ges ut på skiva först av alla.

Jag tycker att det verkar vara lite av den svenska avundsjukan om jag ska vara helt ärlig... och det får jag ju vara... 😎

Och NEJ, det enda forumet där det tävlas i musik är ju i schlagerfestivalen...

Varför inte bara låta dig inspireras (tokai) av bra musik istället för att fokusera negativt. Du väljer faktiskt själv hur du ska påverkas av andra och jag tycker att det är synd att du inte bara inser att musik är inte dödsallvarligt utan är till för att ge inspiration. I slutändan så är det ju bara du som framstår som att du har dåligt självförtroende

Redigerat av pennudd
Link to comment
Dela på andra sajter

Lyckades uppröra en del känslor. Skönt. Lite mer sånt så kan vi få häftiga utbyten

jag håller inte med, men den enda jag tror att du har upprört är dig själv faktist... Det skriver jag inte för att vara spydig, men Detta är ju en bagatell och det låter lite som om denna fråga tas upp bara för att ha nåt att gnälla på.. Det finns ju både proffs och amatörer på stora forum. Det är väl just blandingen som är bra. Sen kan det ju finnas orsaker varför nån lägger upp en "proffs" mixade alster här.. tex, om man har flera låtar att välja mellan och är tveksam till att ta med en låt på en skiva. Det är väl snarare fantastiskt att få höra alster som kommer att ges ut på skiva först av alla.

Jag tycker att det verkar vara lite av den svenska avundsjukan om jag ska vara helt ärlig... och det får jag ju vara... 😎

Och NEJ, det enda forumet där det tävlas i musik är ju i schlagerfestivalen...

Instämmer med dej det finns ju både proffs och amatörer på alla forum och jag

ser inget fel att dom lägger ut nån demo bara kul.

Ett forum för alla helt enkelt där man kan samsas så bara tråkigt med sådan här diskussion den svenska avundsjukan kan vi begrava djupt ner nånstans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen kan det ju finnas orsaker varför nån lägger upp en "proffs" mixade alster här.. tex, om man har flera låtar att välja mellan och är tveksam till att ta med en låt på en skiva.

Det har du ju förstås rätt i...

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Efter att ha sovit på saken har jag kommit fram till att vissa av mina synpunkter är mindre intressanta, särskilt det här med att det skulle vara orättvist att jämföra material från en proffsinspelning (tillika mastering) med demoinspelningar.

Det var egentligen inte det jag var ute efter. Jag skulle inte ha nåt emot om Gessle la upp en låt från hans nya cd. Jag kan då tycka att kanske basen är för hög eller att gitarrena är för låga, osv. Det kan jag ju tycka. Men vart leder det? Grejen med detta forumet, som jag ser det, är att låtarna som läggs upp är demos, dvs inte klara. På sätt har jag som lyssnare möjligheten att påverka musiken, på samma sätt som jag får möjlighet att ta till mig synpunkter på material som jag har lagt upp. Men låtar från en färdiginspelad skiva är ju sas redan gjord. Vill jag höra en bra mastrad skiva kan jag lika gärna sätta på någon av mina favoritskivor.

I det här fallet förstår jag det handlar om forummedlemmar som tidigare visat upp demos och nu vill berätta och ge oss nöjet att lyssna på den nya skivan. Min utgångspunkt är mer principiell. Jag hoppas detta har klargjort ett och annat.

Och förlåt mig, jag var nog på lite dåligt humör 🥰

Redigerat av Tokai
Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha sovit på saken har jag kommit fram till att vissa av mina synpunkter är mindre intressanta, särskilt det här med att det skulle vara orättvist att jämföra material från en proffsinspelning (tillika mastering) med demoinspelningar.

Det var egentligen inte det jag var ute efter. Jag skulle inte ha nåt emot om Gessle la upp en låt från hans nya cd. Jag kan då tycka att kanske basen är för hög eller att gitarrena är för låga, osv. Det kan jag ju tycka. Men vart leder det? Grejen med detta forumet, som jag ser det, är att låtarna som läggs upp är demos, dvs inte klara. På sätt har jag som lyssnare möjligheten att påverka musiken, på samma sätt som jag får möjlighet att ta till mig synpunkter på material som jag har lagt upp. Men låtar från en färdiginspelad skiva är ju sas redan gjord. Vill jag höra en bra mastrad skiva kan jag lika gärna sätta på någon av mina favoritskivor.

I det här fallet förstår jag det handlar om forummedlemmar som tidigare visat upp demos och nu vill berätta och ge oss nöjet att lyssna på den nya skivan. Min utgångspunkt är mer principiell. Jag hoppas detta har klargjort ett och annat.

Och förlåt mig, jag var nog på lite dåligt humör 🥰

Var inte ledsen för det. Många som vädrar sina åsikter här på forumet. Det är bara nyttigt.

Sen kan det ibland det tyvärr gå överstyr här ibland, som många av oss forumaddicts säkert känner igen. Minns många trådar där en person ofta kastade ut sig dom mest otänkbara sakerna. Men det är historia nu, hoppas jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

De (få) gånger jag lagt upp låtar här så är det när jag inte är riktigt nöjd med min mix/inspelning o då har jag fått tips här som hjälpt mig.

Sen när väl mixen är perfekt (i mina öron) så finns det ingen anledning att lägga upp den här.

Om man lägger upp en låt här som är färdigmixad/mastrad så kan ända syftet vara få reklam o sälja skivan.

(Nu upptäckte jag Diablo Swing Orchestra på ett annat Forum o har även länkat till dem i ett tredje forum för att jag tyckte de var så jävla bra o framförallt orginella)!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar låten, och den är bra referens över vilka som är bra och dåliga här. Och på så vis tränar upp min hörsel och hör mer detaljer än tidigare.

En annan demolåt som jag gilla i början var totaltsågad av flera, kunde inte fatta varför och att jag skulle vara skitstolt om jag gjort den.

Lyssna på den några månader senare och med mycker mer erfarenhet som jag fått av alla er. Och då hörde jag dess brister.

Finns inget problem, snarare fördelar. Och sen blir jag eggad att alltid göra bättre ifrån mig när jag hör andras, har bara skrivit tre låtar än så länge, varav två ligger här. Men jag utvecklas och blir pushad av forumet.

So long

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

Målet med att lägga ut musiken här på forumet var att sprida musiken till så många som möjligt som kunde tänkas uppskatta den.

Själv kommenterar jag andras låtar här på forumet då jag tycker att jag har ngt att tillföra ( ibland även när jag inte har det) så vi är inte här och fiskar kommentarer bara för att dra sen. Läser många inlägg och lär mig en hel del också då mitt intresse för något annat inom musik än att skriva och arra låtar tog fart ungefär samtidigt som jag reggade mig här på forumet.

Tycker inte heller att vi bitit oss själva i röven för att vi lagt upp låtarna här på forumet, det här är de två låtarna som vi valt att försöka sprida gratis för att folk ska kunna bilda sig en uppfattning om hur vi låter. Och vi vill så klart att så många som möjligt ska kunna bilda sig en uppfattning om musiken.

Sedan vill jag passa på och tacka för de positiva kommentarerna i den här tråden, vi tycker alla att det är jävligt kul att någt som vi jobbat så hårt med uppskattas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen med detta forumet, som jag ser det, är att låtarna som läggs upp är demos, dvs inte klara.

som jag ser det så är demo en förkortning av demonstrera, i det här fallet sin musik. du kan exempelvis ha en demo för att skicka till olika arbetsgivare för att visa hur du/ni låter.

det behöver inte alls betyda att låten inte är klar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen med detta forumet, som jag ser det, är att låtarna som läggs upp är demos, dvs inte klara.

som jag ser det så är demo en förkortning av demonstrera, i det här fallet sin musik. du kan exempelvis ha en demo för att skicka till olika arbetsgivare för att visa hur du/ni låter.

det behöver inte alls betyda att låten inte är klar.

¨word!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...