Jump to content
Annons

Proffs eller demo?


Tokai

Recommended Posts

Den dagen jag visat ett par demoinspelningar jag gjort för att sedan ha gått vidare till att göra en professionell inspelning så kommer jag nog också vilja visa upp alstret här.

Jag håller med om att forumet först och främst är till för att dela kunskap vad gäller musikproduktion men jag ser inget problem i att en användare tillslut vill visa upp ett färdigt verk. För mig är det enbart inspirerande.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
oakleaf (oregistrerad)

Märkligt hörni.....vart man än är i världen så ska det bli massa gnäll och konstigheter. Ica, Tunnelbanan...Studios Forum...jag överallt finns det alltid nån som ska gnälla på nån liten skit sak.

Eh, bättre att koncentrera sig mer på vad man själv åstadkommer och sen försöka ge saklig feedback till de postningar man känner för att kommentera.

Men vill man gnälla och blir lycklig av det...visst för all del, fortsätt med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Istället för att se " Proffs " alster som konkurens se det mer som en morot , motivation , what ever för att du skall pressa dig själv hårdare och göra bättre ifrån dig.

När sedan dina egna alster kommer upp i samma nivå kommer säkerligen någon som sitter i din situation idag att klaga på dig och undre varför DU släpper dina " Proffs " inspelningar på ett " DEMO " forum.Så som man brukar säga " Som man bäddar får man ligga ".

Övrigt håller jag med om vad som sagts tidigare DEMO = Demonstaration , Och för det andra vad definierar en Proffsinspelning överhuvudtaget.

Att det är mixat på ett mixerbord.Men då finns det ju massa problem där oxå . Ett Mackie bord är ju inte lika " Proffsigt " som ett SSL eller Neve.Att det är inspelat med en SM57 " Men det är ju inte lika " Proffsigt " som en U47:a osv osv osv osv

Det släpps massa låtar över hela världen varje dag som är inspelade och mixade i en liknande miljö som du sitter och jobbar i , Skillnaden är att dom vet vad dom gör , vilket du oxå kommer göra i sinom tid...

Det kanske vore bra om det fanns en PROFFS och en AMATÖR avdelning så vi kan segregera som svenska regeringen gör.Det skapar ju alltid ett bättre klimat för alla.

Och Proffs avdelningen får man givetvis INTE tillträde till innan man visat upp vad man går för.

Ja det vore bra det ... 😉

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag la upp några färdiga inspelningar som jag o mina polare i DeeTee gjorde för nåt år sen. Den response jag fick gav mej en kick att fortsätta att spendera timmar framför dawen.

Som jag ser det så är demoforumet ett forum att posta dels inspelningar i processen för tips o feedback på ideer samt ett forum för att posta färdiga alster för att få beröm/kritik av kollegor.

Om nån lägger upp färdiga proinspelningar så ger jag mina tankar om den inspelningen eller musiken precis som jag gör om semipro eller amatör inspelningar, simple as that. Det finns tokbra musik på forumet och till min glädje ett brett spektrum av stilar.

/ Mikke

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag ser det så är demoforumet ett forum att posta dels inspelningar i processen för tips o feedback på ideer samt ett forum för att posta färdiga alster för att få beröm/kritik av kollegor.

Om nån lägger upp färdiga proinspelningar så ger jag mina tankar om den inspelningen eller musiken precis som jag gör om semipro eller amatör inspelningar, simple as that. Det finns tokbra musik på forumet och till min glädje ett brett spektrum av stilar.

/ Mikke

Absolut... fast när jag tänker efter så blir/blev inte jag lika sugen på att skriva något när det är en färdig produkt som visas upp. Får/fick känslan av att kritik & tankar inte egentligen var önskade längre. Det känns betydligt roligare att på något sätt vara med i processen dvs när det efterfrågas synpunkter på låt eller ljudbild. När det kanske mer handlar om att göra sin musik känd eller få beröm så blir det inte lika intressant att skriva något när det redan skivits hyllning på hyllning. Men det är nog bara jag det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag ser det så är demoforumet ett forum att posta dels inspelningar i processen för tips o feedback på ideer samt ett forum för att posta färdiga alster för att få beröm/kritik av kollegor.

jag håller med, men inte helt. visst är det bra att kunna få kritik under projektets gång, men med tanke på hur demoforumet är konstruerat så anser jag att många genomarbetade projekt försvinner i mängden. det postas en väldig massa olika demos och ibland önskar man att postarna verkligen funderade en gång extra innan man postar en demo. och kanske mer exakt anger vad man vill ha feedback på.

ibland blir det lite mycket "ja, det här är min första låt, jag vet det låter skit, men jag ska lägga på bas sen, å göra om trummorna och fixa sången... så.. bortsett från att det är lite ostämt, hur låter det?"

egentligen är det här kritik mot hur demoforumet är konstruerat, snarare än mot demopostarna. det har dessutom ganska lite att göra med det ursprungliga ämnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jag tycker det är en fördel att få lyssna på sånt som håller hög klass hur ska jag annars kunna gå vidare och utvecklas (om det är möjligt vill säga 😱 ) om det inte finns nåt att jämföra sig med.

Kanske inte vore så dumt med en del av demoforumet för så kallade färdiga demos och sånt som kan klassas som proffs samt en för låtidéer typ mer eller mindre färdiga.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...