Jump to content
Annons

Vad är Ableton Live?


leaf

Recommended Posts

Har inte riktigt fattat vad Live är för något, är det en helt vanlig sequencer med ovanliga funktioner?

Är ute efter ett nytt sequencer program men fattar inte riktigt hur Live fungerar och vad det är?

Jag spelar bara Midi och använder div synth pluggar som verkar fungera i Live, men kan någon som använder Live förklara vad som är så unikt med live?

Har varit inne på Abletons hemsida men inte fattat riktigt vad det går ut på mer än att det är speciellt utformat för livebruk och att det fungerar bra med inspelning och audio.

Min fråga är: kan man använda Live som en vanlig sequencer typ Logic Pro eller Cubase?

Vad är fördelarna och nackdelarna med Live?

Kanske är helt tom i kolan? men jag är inte så teknisk när det gäller dator program, är bra på synthar och spela musik.

Tackar på förhand!

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Å andra sidan kanske någon som vet, kan hjälpa mr Leaf med ett par svar, utan att anta att han har "tankat" ner en version och sedan inte fattar någonting alls.

Hade jag varit intresserad av ett nytt program hade jag också behövt hjälp!! 🙁

Även om det här stället är mycket, mycket mäktigt!, är det ett forum, där man ställer frågor och förhoppningsvis får hjälp!!! 😄

Redigerat av Antevante
Link to comment
Dela på andra sajter

Å andra sidan kanske någon som vet, kan hjälpa mr Leaf med ett par svar, utan att anta att han har "tankat" ner en version och sedan inte fattar någonting alls.

Hade jag varit intresserad av ett nytt program hade jag också behövt hjälp!! 🙁

Även om det här stället är mycket mycket mäktigt är det ett forum, där man ställer frågor och förhoppningsvis får hjälp!!! 😄

Just det, Pluffo! Var lite schysst och hjälp grabben nu 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tyvärr ingen vetskap alls inom programet. Dock så skulle jag vilja dela med mig att jag hört RIKTIGT bra kritik från användare som testat programmet. Så det verkar helt klart värt att testa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, du gör nog bäst i att testa demon o kolla på filmerna på hemsidan.

Live är mkt bra på att hantera "loopar". Har VST stöd (alltså du kan köra dina fina synthar osv). Live är mkt lättjobbat. och: ja det är en sequencer

Ja, Ablteon är helt UNDERBART:P

Link to comment
Dela på andra sajter

Å andra sidan kanske någon som vet, kan hjälpa mr Leaf med ett par svar, utan att anta att han har "tankat" ner en version och sedan inte fattar någonting alls.

Hade jag varit intresserad av ett nytt program hade jag också behövt hjälp!! 😄

Även om det här stället är mycket, mycket mäktigt!, är det ett forum, där man ställer frågor och förhoppningsvis får hjälp!!! 😆

Vafalls? Vad dillar du om? Jag har inte gjort några antaganten över huvud taget.

Jag tipsade om att det fanns en demoversion. Som jag sa så tror jag att man snabbt förstår vad som är speciellt med Live genom att köra den. Dessutom innehåller demoversionen ett antal "lessons" som är jättebra att gå igenom för att förstå vad programmet kan göra.

Sluta hetsa den blodtörstige Jejje på mig 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Å andra sidan kanske någon som vet, kan hjälpa mr Leaf med ett par svar, utan att anta att han har "tankat" ner en version och sedan inte fattar någonting alls.

Hade jag varit intresserad av ett nytt program hade jag också behövt hjälp!! 😄

Även om det här stället är mycket, mycket mäktigt!, är det ett forum, där man ställer frågor och förhoppningsvis får hjälp!!! 😆

Förresten, vadå att det här stället är mäktigt??? Hur menar du???

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det kan ta rätt lång tid att förstå styrkor & svagheter i ett program. Har man fattat det kanske det är lättare att snabbare förstå vad som kanske är bättre i ett annat osv.

Dock hade det varit roligt att höra en mer utförlig förklaring av just detta programs styrkor. Kanske 3-4 saker som man tycker gör att man hellre jobbar med Ableton än Cubase, Sonar m.fl.

Detta kan man inte kräva bara önska förstås. Men... kanske är ett forum inte det bästa sättet att dela med sig av kunskap?

Link to comment
Dela på andra sajter

Buhu 😛

Ett svar behöver nödvändigtvis inte vara det slutgiltiga. Jag tyckte att det var relevant att dela med mig av informationen att det fanns en demoversion, någon annan kanske tyckte att det var relevant att berätta att programmet har en bra funktion för att timestrecha samplingar. Är jag gud nu som ska sitta inne med alla svar i ett och samma inlägg? 😲

I så fall tackar jag i och för sig för förtroendet 🙂

Edit: Ett förtydligande. "Vet du vad du gör?" är i det här fallet alltså inte liktydligt med "Vet du vad du sysslar med?". Det ska istället förstås i bemärkelsen "Här får du ett tips". Jag vet inte om folk missförstod detta och det var därför det tog hus i helvette.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Håll i er nu, detta är vad jag upplevde när jag testade demot och jag blev fårvånad.

Jag har testat demot och ja, det är ju lite annorlunda och det är lättare att testa fram olika låtvarianter och ideer med varandra tack vare play knapparna.

Jag tyckte att de loppade ljuden låter ganska taskigt med vissa undantag(låter som om det ligger en chorus eller lesslie effekt på vissa av ljuden)och dessutom höll inte alla takten när jag testade.

Märkte tex att jag var tvungen att ändra startpunkten på en trummloop=House 123.aif viket är riktigt dåligt för att vara ett proffsprogram.

Ingen av looparna föll mig i smaken och basljudet Bass.aif låter som en gammal GM synth från 1995 eller en dåligt programmerad FM synth.

Kanske finns bra loppar med i fullversionen men de som följde med var inte roliga, kanske har missuppfattat hur Live skall användas, jag hoppas det!

Är det meningen att man skall använda de medföljande looparna eller är det bara med för att snabbt kunna göra låtideer och sedan byta ut looparna mot egna eller?

Upplägget och sättet att arbeta i är ju bra och dessutom ser ju Live väldigt trevligt ut, men är det här vad många använder till att komponera elektronisk musik med?

Kan de verkligen använda samplingarna som medföljer?, tycker att de var inriktade på Popmusik eller kanske hissmusik om ni vet vad jag menar?

Har jag missat något eller?

Snälla! inga påhopp nu, måste ju få skriva vad man tycker och Live var inget vidare enl mig gällande de medföljande ljuden(lopparna till samplern).

Demolåten som finns i Demot måste ju vara ett skämt? kan inte ens säga vilken typ av musik det var, Pop eller vad? varför inte skicka med flera demolåtar med Techno, Trance, Rock mm så man kan få en uppfattning om vad Live kan och hur det kan låta???

Kör man egna synthpluggar och samplingar så är det ju helt klart ett alternativ till Logic och Cubase, men hur tänkte Ableton när de skickade med samplingarna?

Jag hade roligt med Impulse och det var det som jag var riktigt nöjd med.

Detta är ingen kritik mot Ableton Live i stort bara samplingarna och Demolåten som var riktigt sunkiga.

Det är heller ingen dumförklaring av er som använder Live och älskar det utan snarare jag som inte för mitt liv kan förstå varför de skickar med så dåliga ljud och demolåt i Demot?

Kan någon förklara för mig om hur man kan använda samplingarna till elektronisk musik och om jag är helt ute och cycklar.

Hjälp mig förstå storheten i Ableton Live!

:rolleyes:

Redigerat av leaf
Link to comment
Dela på andra sajter

Du har helt rätt i att de samplingar och loopar som följer med Live är kassa, dock tror jag att det är få som i över huvud taget använder dessa.

Det är istället meningen att man ska använda sig av egna prylar ( loopar, samplingar, pluggar etc ).

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för det Pluffo! blev nästan rädd att det var dessa samplingar och loopar som användes av Live användarna.

Min slutsats blir att Live kan fungera mkt bra som bollplank för nya låtideer och med bra samplingar och loopar så kan det slå Cubase på fingrarna men inte Logic enl mig.

Jag skulle kunna tänka mig Live som ett komplemment till Logic Pro för att snabbt leka fram lite låtar.

Men varför har de skickat med så kassa ljud till Live? de hade ju helt klart varit mer intressant med riktigt bra samplingar och loopar från start.

Nåja! jag blev lite sugen på Live i alla fall! att arbeta fram låtideer går ju mkt fortare med Live än någon annan sequencer idag.

Hoppas bara på att Logic Pro kommer med samma typ av upplägg med playknappar på varje track så att man slipper att trycka på soloknappen eller muteknapparna hela tiden för att lyssna av.

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är ett par svagheter:

* Man kan inte exportera hela sin låt som midi, utan bara varje klipp för sig.

* Det går inte heller att slå ihop två klipp till ett klipp på något enkelt sätt (motsvarande glue-knappen i cubase).

Link to comment
Dela på andra sajter

* Det går inte heller att slå ihop två klipp till ett klipp på något enkelt sätt (motsvarande glue-knappen i cubase).

Jo då, det går att göra. Markera båda "klossarna", högerklicka och välj "Consolidate. 😎

Måste även inflika att jag blev glad inombords när jag testade Live första gången. Det bästa är att känslan sitter kvar än. 😄 :D

Redigerat av BaldByChoice
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska börja med att säga att jag inte använder Live. Jag har laddat hem demoversionen och sedan en piratkopierad version för längesen (live 4 tror jag bestämt) för att testa det och jag tyckte jättemycket om det, men jag använder det inte längre.

Hursomhelst, jag noterade inte ens några medföljande sampels då. Det kan ju verkligen inte vara tanken att man ska använda dem. Lives styrka ligger i att det är lättarbetat, innehåller ett nytt sätt att arbeta via det vertikala arrangementfönstret vad det nu heter och att det är lätt att styra hela programmet externt (via MIDI) vilket lämpar det för livebruk.

Anledningen till att jag överhuvudtaget kollade på det då för ett par år sedan var för att jag var nyfiken på om det kunde vara bra att ha på scenen i mitt dåvarande altrockband, till att trigga samples och hosta synthar. Det var det verkligen. Dock blev det aldrig av 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Men varför har de skickat med så kassa ljud till Live? de hade ju helt klart varit mer intressant med riktigt bra samplingar och loopar från start.

I version 6 så kommer man, om man köper box-version ( till skillnad från download-versionen ), att få med något som heter EIC som står för Essensial Instrument Collection. Detta är ett 2 GB stort samplingsbibliotek med de mest grundläggande instrumenten. Detta är nog ett försök från Abletons sida att erbjuda lite vettigare ljud från början.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte vaför, men körde innan enbart Reason och trodde inte för allt i världen att jag någonsin skulle byta plattform, men ack så fel jag hadde när enpolare tipsa om demot till Ableton. Jag vart kär direkt.. Eller inte direkt, första tanken var: Vad är detta för leksaskprogram för småungar typ. Men tiden gick o sedan sparade jag mina små slantar o sålde mitt reason

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Att ladda hem demot av live är ganska döfött, man måste verkligen komma in i det för att förstå dess styrka. Jag testade det när version 4 kom, tyckte det verkade helt värdelöst jämfört med cubase (som jag brukade använda).

Sen testade jag femman nu i våras, och verkligen satt med det ett tag. Helt plötsligt insåg jag att det är helt guld och gör precis vad jag vill! :-D

Bra grejor (live 5):

*Genomtänkt interface, man har verkligen allt samlat på ett grymt bra sätt, lättarbetat.

*Helt överjävligt bra för att göra loopbaserad musik, bara trycka record och arrangera looparna helt live, allt från volymändringar till varenda lilla parameter blir sparat i sequencern.

*Sequencern är sjuk bra om man lägger upp saker och sen vill göra fills. T.ex. så vill jag ofta ha en grundloop trummor och göra fills. Så då gör jag en grundloop på 2 takter, drar ut den i sequencern och loopar den i någon minut, sen är det bara att stycka upp den och lägga till/ta bort slag som man vill där. Helt grymt.

*Skönt routning. Vill man spela in en liten snutt på två takter och loopa så är det bara att sätta "in" på ett audiospår och spela in den lilla snutten, går direkt att loopa.

*Midikontrollen är sjukt bra, bara att vrida/klicka på den kontroll man vill mappa till vad och sen köra. Går också precis lika smidigt att mappa knappar på datorns tangentbord till funktioner, t.ex. att trigga clips.

Dåligt (live 5)

*Ingen avancerad waveeditor. När man är van vid cubase möjligheter att gå in och ändra wavefiler sampel för sampel så är det lite begränsande att komma in i live där det inte finns speciellt mycket möjligheter (av filosofi tror jag, dom vil inte lägga till funktioner som man inte kan använda i realtid).

*Rätt tråkiga inbyggda effekter/loopar, som sagt. Enda jag använder är egentligen impulse och fyrbandsEQn.

*skräpig timestretch. Den låter inte alls lika bra som cubase t.ex., iaf inte i mitt tycke. Gissar att det åter igen är en filosofi om att det ska gå att använda i realtid utan problem, men tycker den kunde bli bättre än såhär.

I mitt tycke är live den absolut skönaste DAW som jag testat. Det är inte för alla, men funkar för det mesta, speciellt om du gör elektronisk eller loopbaserad musik (även om du utan problem kan göra "linjära" produktioner i det).

Link to comment
Dela på andra sajter

*skräpig timestretch. Den låter inte alls lika bra som cubase t.ex., iaf inte i mitt tycke. Gissar att det åter igen är en filosofi om att det ska gå att använda i realtid utan problem, men tycker den kunde bli bättre än såhär.

Även om du slår om till Complex? Den tycker jag låter rätt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...