Jump to content
Annons

Vad är Ableton Live?


leaf

Recommended Posts

Nu efter en tids användning av Ableton Live 5 Demo har jag börjat få abstinensbesvär, måste bara hålla på med Live hela tiden.

Jag har totalt ändrat uppfattning och börjat förstå enkelheten, snabbheten och lekfullheten i Live!!!

Det är nog Midi och audio effekterna som gör det hela mycket mer spännande än de andra sequencer programmen, sanslöst bra och användbara!

Måste bara ha Live 6 när det kommer ut i handeln!

Tycker fortfarande att vissa samplingar och loopar låter ganska illa, men det är ju bara att hitta nya eller göra egna i Live 6 med Sampler.

Jag tycker Live slår allt på fingrarna jag testat inklusive Logic Pro!

🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tänker inte starta något flamewar men Live är helt klart en av dom mest mångsidiga och användarvänliga applikationer jag har jobbat med. Kanon helt enkelt.

Och att förståsigpåare bara avfärdar det som enbart ett sequencerprogram är jag dödligt trött på.

Ska även jag definitivt uppgradera min 5.2 så fort 6:an kommer.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Här är ett par svagheter:

* Man kan inte exportera hela sin låt som midi, utan bara varje klipp för sig.

* Det går inte heller att slå ihop två klipp till ett klipp på något enkelt sätt (motsvarande glue-knappen i cubase).

vet nu inte om jag fattar

fel men om jag inte gör det så går det bra

höger klicka ,välj consolidate

det bästa att göra är att fixa lite shysta samplinar ex bas trummpr sång mm

lägg upp den på slots mappa lite tangenter till de olika samplingarna. öppna en öl koppla in en mick lägg på en komperssor o en gate..)för lite skum rundgång..

o lek

Redigerat av ynot
Link to comment
Dela på andra sajter

raaBii_la (oregistrerad)

jag behöver oxå hjälp med ableton nån här som har testat demot undrar om man kan spela in låtar på det om man t.e.x har en färdig beat som man har laddat ner från nätet hur lägger man in den i programmet demot allså o börjar spela in??

Link to comment
Dela på andra sajter

jag behöver oxå hjälp med ableton nån här som har testat demot undrar om man kan spela in låtar på det om man t.e.x har en färdig beat som man har laddat ner från nätet hur lägger man in den i programmet demot allså o börjar spela in??

dra o släpp..

funkar nog i demon oxå

lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

jag behöver oxå hjälp med ableton nån här som har testat demot undrar om man kan spela in låtar på det om man t.e.x har en färdig beat som man har laddat ner från nätet hur lägger man in den i programmet demot allså o börjar spela in??

.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Con-bah (oregistrerad)

Live är sjukt flexibelt, nästan överflexibelt 😆

Funkar grymt bra som dj-platform med, tempomatcha (warpa) bara låten en gång mot Abletons maintempo sen behöver du aldrig göra om det och beatmatchning blir ett problem mindre. Detta gör ju att man kan koncentrera sig på annat, tex skapa helt galna edits, hur lätt som helst. Skulle du göra nåt motsvarande med utrustning skulle du nog behöva ett dussin cd/vinylspelare, en tokdyr effektenhet + 9 armar, och inte ens då skulle det låta lika bra som Live..

Ska nog överge min CD/vinyl-kombo för kommande dj-set (eller iaf vinylen 😆 ), helt plötsligt känns den tekniken som ren stenålder.. 😄

Många tycker kanske att det har en lite hög inlärningströskel men man ska tänka på att man som nybörjare inte bara kan sätta sig o jobba direkt. Man måste måste läsa i manualen o köra lessons, funkar inte annars. Ha tålamod, så kommer du älska Live 😉

Grymt beroendeframkallande också.. händer ofta att man bara ska 'pilla lite'.. sen blir klockan plötsligt 4 på morgonen 😆

Redigerat av Con-bah
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man använda VST-instrument i Live, eller är det bara plug-ins som gäller?

Får näämligen plug-ins att fungera, men inte mjukvaruinstrument.  😉

VST-Instrument fungerar alldeles utmärkt de också.

Kan dock inte säga vad som är fel i ditt fall, måste ha mer info.

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får upp Amplitube i plug-in devices, men Korg Legacy Cell visar sig inte under plug-in devices.

Båda ligger i samma mapp, applications/vst plug-ins.

Legacy cell ligger iofs i en undermapp, under KORG, men det borde väl inte spela någon roll?

Jag har inte hittat något sätt att lägga till mjukvaruinstrument, men jag vore tacksam för hjälp!

De inbyggda syntharna i Live är inte så upphetsande.

denna länk står det att Live inte är kompatibelt med vst-instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får upp Amplitube i plug-in devices, men Korg Legacy Cell visar sig inte under plug-in devices.

Båda ligger i samma mapp, applications/vst plug-ins.

Legacy cell ligger iofs i en undermapp, under KORG, men det borde väl inte spela någon roll?

Jag har inte hittat något sätt att lägga till mjukvaruinstrument, men jag vore tacksam för hjälp!

De inbyggda syntharna i Live är inte så upphetsande.

denna länk står det att Live inte är kompatibelt med vst-instrument.

detta gäller live 3 inte efterföljarns typ 4---6 men korg fuckar min dator total..Försök med någon anna plugg för att kolla......

Yont

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får upp Amplitube i plug-in devices, men Korg Legacy Cell visar sig inte under plug-in devices.

Båda ligger i samma mapp, applications/vst plug-ins.

Legacy cell ligger iofs i en undermapp, under KORG, men det borde väl inte spela någon roll?

Jag har inte hittat något sätt att lägga till mjukvaruinstrument, men jag vore tacksam för hjälp!

De inbyggda syntharna i Live är inte så upphetsande.

denna länk står det att Live inte är kompatibelt med vst-instrument.

Den länk du hänvisar till är knappast uppdaterad, det går alldeles utmärkt att köra vst instrument i Live.

Varför dina korg-grejer inte visas har jag dock ingen aning om, kolla om det finns några uppdateringar el liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...