Jump to content
Annons

Lite splittrad


markanini

Recommended Posts

Nu är det dags för mig att köpa en kondenstaormic i budgetklassen.

Jag skulle vara glad om nån kunde tipsa om en mic med följande kriterier:

Cardioid

Rak och neutral, annars hellre vintage karaktär än modern karraktär

Bra output (ska användas med Behringer preamp)

Funkar till "allt"

Ska till en början användas till sång, akustisk gitarr och slagverk.

Många tipsar om SP B1 men denna ska tydligen ha ett lite vasst modernt sound, samtidigt har någon sagt att att ADK a-51 lpåminner om Neumann Ux7 fast det distar mer än vad som är behagligt i diskanten som dessutom är vassare än orginalen. Kanske lika bra att satsa på en B1a då?

Line Audio CM3 verkar också intressant men Den skulle tydlige ha låt output?

Hjälp mig att reda ut detta! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har själv en SP B1 och är väldigt nöjd med den. Och bara för att förekomma Claes som antagligen kommer leta sig till denna sida, så tänkte jag tipsa om att gå in på hans sida och kolla på hans mic-tester! 😄

http://testing.holmerup.biz/mic_pretest

EDIT: Lade till länk!

Redigerat av allansson
Link to comment
Dela på andra sajter

Du nämner B1, ADK 51 och CM3.

Cm3:an är en småmembrans mick och inte samma sort som dom andra så det beror på vad du skall ha den till.

Ett säkert kort verkar faktiskt vara SP´s B1, alla verkar faktiskt gilla den, så varför tveka.

Eller varför inte kolla in Line Audios Stormembranare ( eller tre små i dom är det väl )

PM:a Claes om han inte lägger sig i snart ändå. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

För att skapa förvirring kliver jag in och säger att jag är fullkomligt nöjd med min ADK A51e och då under många olika inspelningar. Allt från ballader till hårdrock, tycker inte att den färgar ljudet så mycket eller farligt heller, den är rak och "sann".

Link to comment
Dela på andra sajter

PM:a Claes om han inte lägger sig i snart ändå. 😛

as usual!!

(näe claes, jag driver inte med dig, utan det är bara najs att du gör det!) 😄

keep on rocking in the free world! 😉

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att jag kliver in med min gamla käpphäst – att ADK Hamburg edition är en mycket bra mik för pengarna. Spöar mikar upp till (och i vissa fall över) 10.000 kronorsklassen. Så om jag skulle ha bara en mik, så skulle det vara den. När jag besökte Kents studio hade de ett stereopar som rumsmikar till truminspelning, så även om du köper något ännu häftigare framöver kommer du att kunna använda din Hamburg utan att skämmas.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

...och eftersom folk tjatar om att jag troligen hittar tråden, så måste jag ju bekräfta det... 🙂

Eftersom Studio Projects B1 är förhållandevis neutral jämfört med de flesta andra billiga stormembranare, så uppfyller den nog dina krav. Att den skulle ha ett vasst sound känner jag inte igen. Studio Projects C1 har däremot ett vasst sound, i likhet med väldigt många andra...

Line Audio Design's "stormembranare" (som mycket riktigt består av 3st små membran, som DrHans sade), är väldigt neutral - så någon av dem, kanske SM3i, kan också vara ett bra alternativ.

Om du ska lyssna igenom inspelningstesterna, så ta inte för många samtidigt - för då blir man lätt "fartblind" och till slut låter allt likadant även om det egentligen inte gör det... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har läst vad alla tycker och tänker om mikrofoner ett tag nu och skulle vilja poängtera en sak som ofta glöms.

Nyligen var jag i en rätt så bra studio och spelade in med mitt band. När jag skulle lägga sången plockades studion Neumann U87 fram (och kopplades in i Neve-bordet). Bara bra grejer alltså!

Men min röst och sång lät verkligen skit i den mikrofonen. Hur är det möjligt tänker ni väl då som tycker B1 och VTB-1 är himmelriket på jorden (för dom pengarna 😆 )?

Det är alltså rätt stor skillnad på mickar beroende på hur man låter. Därför bytte vi snabbt

till en AKG C414 (med gamla CK12 membranet för er som är nördar). Genast fantastiskt ljud.

OK, det glöms inte helt för många säger ju testa och lyssna på micken innan.

Så därför letar jag schyssta alternativ till en C414 efetrsom jag inte har råd med en sådan. T ex ska jag testa ADK Vienna och om allt går rätt en Oktava MK-319 eller MK-220.

Jag har också fått tips om några dynamiska som Shure SM58 och Sennheiser MD-421.

(har rätt stark och rockig röst)

Hursomhelst, tänk på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har läst vad alla tycker och tänker om mikrofoner ett tag nu och skulle vilja poängtera en sak som ofta glöms.

Nyligen var jag i en rätt så bra studio och spelade in med mitt band. När jag skulle lägga sången plockades studion Neumann U87 fram (och kopplades in i Neve-bordet). Bara bra grejer alltså!

Men min röst och sång lät verkligen skit i den mikrofonen. Hur är det möjligt tänker ni väl då som tycker B1 och VTB-1 är himmelriket på jorden (för dom pengarna 😏 )?

Det är alltså rätt stor skillnad på mickar beroende på hur man låter. Därför bytte vi snabbt

till en AKG C414 (med gamla CK12 membranet för er som är nördar). Genast fantastiskt ljud.

OK, det glöms inte helt för många säger ju testa och lyssna på micken innan.

Så därför letar jag schyssta alternativ till en C414 efetrsom jag inte har råd med en sådan. T ex ska jag testa ADK Vienna och om allt går rätt en Oktava MK-319 eller MK-220.

Jag har också fått tips om några dynamiska som Shure SM58 och Sennheiser MD-421.

(har rätt stark och rockig röst)

Hursomhelst, tänk på det.

Det är det som är bra med just SP B1; att den är förhållandevis neutral och därför passar bra till de flesta ljudkällor. En U87 är knappast känd för att vara neutral - och om dess färgning hamnar fel jämfört med hur källan låter, så kan det bli hur fel som helst.

Personligen tycker jag att ADK Vienna är för hypad i toppen och att Hamburg i så fall är ett bättre val. MK319 är en mycket trevlig modell, men SM58 är helkass om du frågar mig. Ta hellre en Beta58 i så fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag att SP B1 är för vass i diskanten. Jag skulle satsa på en begagnad Röde NT-1000 eller NT1A. Båda låter "dyrare" än B1:an och brukar ligga nånstans mellan 1000 och 1500 kr.

/Dex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Engineer har helt rätt, det gäller att matcha miken till ljudkällan - och inte minst till den övriga mixen. Man vill ju inte bara att ljudkällan ska låta bra, den ska låta bra i sammanhanget också. Därför tycker jag att om man spelar in lite olika sångare så bör man ha åtminstone 3-4 mikar för att täcka in de flesta situationer. Själv täcks ungefär 95% av mina sångtagningar av min Microtech Gefell MV692/M71 (i princip samma som nutidens MT71), min AKG C414EB och min Shure SM7. Den sistnämnda är förstahandsvalet till lite gapigare sångare/sångerskor, och tillsammans med en hyfsad preamp krossar den de allra flesta lågpriskondingar. Men ibland är SM58 helt rätt grej, ibland är det bästa alternativet någon gammal mik med kristallkapsel...

U87 funkar bra i många fall, men är sällan bäst till något. Tycker inte att det är någon prisvärd mikrofon, i prisklassen ca 25k kan jag nog på rak arm lista tio andra mikar jag hellre skulle ha. Om den kostade 10-12k vore det en annan sak. En mik som är väldigt bra och allround är Gefell M930 för cirka 10k, men även MT71 som är lite mer U87-ig.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag att ADK Vienna är för hypad i toppen och att Hamburg i så fall är ett bättre val. MK319 är en mycket trevlig modell, men SM58 är helkass om du frågar mig. Ta hellre en Beta58 i så fall.

Intressant synpunkt om Vienna. Om nu min röst funkar bra med en AKG C 414, vore inte Viennan vara den man satsade på framför Hamburg (om man nu inte har råd med en C 414)?

Vad jag vet är MK319 och MK220 samma mick fast 220 har fler egenskaper (8).

Link to comment
Dela på andra sajter

jag jämförde just min ADK a-51 med min sennheiser md441 och skillnaden är alltså inte ENORM vid 1a lyssningen.

skillnaden blir dock enorm vid 3e..

det första man hör är att ADK har mer lågbas.

skär man bort lite bas ur ADK miken märker man dock hur enormt mycket som fattas i låga miden.

441an däremot (i neutralt läge) har mindre subinnehåll men nog så tydlig lågmid/mid samt en riktigt fin jävla topp.

alltså: tänk på att en mik som har ruggigt med bas, och en skimrande topp,

mycket väl kan vara finurligt skuren vid 3-500hz bara för att verka smickrande.

edit: eftersom du ska använda din behringer "preamp" och vill ha ett färgat sound ska du nog välja en så färgad mik som möjligt.. eller helst: byt upp dig till en bra preamp.

en svinbra gitarr i en skitförstärkare = en svinbra mikrofon i en skitpreamp.

Redigerat av basshole
Link to comment
Dela på andra sajter

Har heller aldrig förstått hypen kring SM58 - en dålig mikrofon helt enkelt, tyckte även Beta58 lät dåligt medan exempelvis då MK319 är mycket bättre.

Då har du förmodligen aldrig sjungt live?

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant synpunkt om Vienna. Om nu min röst funkar bra med en AKG C 414, vore inte Viennan vara den man satsade på framför Hamburg (om man nu inte har råd med en C 414)?.

Vilken C414 är det du har provat? Det finns ett gäng olika modeller (EB, B-ULS, TL, TL ii, B-XL ii, B-XLS) och alla låter helt olika. Vienna är ett försök att komma nära den klassiska EB. Den är ganska bright, men jag upplever den inte som sådär ettrig som många kinamikar är (t.ex StudioProjects C1, C3, T3, Røde NT-serien, med alltför många fler).

C414 B-ULS har en ganska tjock och ullig lågmid som jag aldrig har lärt mig gilla till någon sångare. Däremot tycker jag att den kan vara fin till olika instrument, till exempel gitarrförstärkare och trumöverhäng.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

441an däremot (i neutralt läge) har mindre subinnehåll men nog så tydlig lågmid/mid samt en riktigt fin jävla topp.

MD441 är en av mina favoritmikrofoner. Riktigt bra.

alltså: tänk på att en mik som har ruggigt med bas, och en skimrande topp,

mycket väl kan vara finurligt skuren vid 3-500hz bara för att verka smickrande.

TLM-103, någon? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken C414 är det du har provat? Det finns ett gäng olika modeller (EB, B-ULS, TL, TL ii, B-XL ii, B-XLS) och alla låter helt olika. Vienna är ett försök att komma nära den klassiska EB. Den är ganska bright, men jag upplever den inte som sådär ettrig som många kinamikar är (t.ex StudioProjects C1, C3, T3, Røde NT-serien, med alltför många fler).

Ah, jag vet, det är en jäkla djungel!

Kunde dom inte bara hittat på en helt annan modellbeteckning när de låter så olika?

Det var C414 EB -p48, vilket vad jag vet var den modell som också var utrustas med den gamla CK12-kapseln. Dock byttes kapseln ut i mitten av 80-talet mot en annan modell som skulle simulera CK12.

Så Vogel skulle rekommendera en Vienna om man nu gillar EB-ljudet och inte hittar en "riktig" för rimliga pengar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var C414 EB -p48, vilket vad jag vet var den modell som också var utrustas med den gamla CK12-kapseln. Dock byttes kapseln ut i mitten av 80-talet mot en annan modell som skulle simulera CK12.

Så Vogel skulle rekommendera en Vienna om man nu gillar EB-ljudet och inte hittar en "riktig" för rimliga pengar?

Är ganska säker på att EB P48 endast fanns med de nya B-ULS-kapslarna.

Jag vill inte gå så långt som att säga att om man gillar C414EB med CK12, så får man samma ljud med en Vienna. Men visst, tittar man på en mik i de lägre prissegmenten och vet att man gillar C414EB så kommer man förmodligen – eh – minst långt bort ifrån denna om man väljer Vienna.

Men talar vi B-ULS så är nog egentligen Hamburg lite närmare, med sin förhållandevis fylliga lågmid. Istället för musik, förvirring...

Bägge låter iallafall schysst och är väldigt prisvärda. Lite kuriosa är att Amir Aly alltid spelar in Jill Johnson med ADK Vienna edition.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ganska säker på att EB P48 endast fanns med de nya B-ULS-kapslarna.

Jag vill inte gå så långt som att säga att om man gillar C414EB med CK12, så får man samma ljud med en Vienna. Men visst, tittar man på en mik i de lägre prissegmenten och vet att man gillar C414EB så kommer man förmodligen – eh – minst långt bort ifrån denna om man väljer Vienna.

Ok, det jag vet har jag plockat upp på en mängd olika forum där man får lite olika pusselbitar. Som jag sa, det är en djungel. Eller du kanske vet i vilka modeller (förutom den första) som hade CK12 i sig?

Sen förstår jag att en mic-kopia för 2000:- inte kan låta som orginalet för jag vet inte hur mycket pengar. Dom är rätt svåra att hitta, och hittar man dom går dom för lika mycket som nya, om inte mer. Men det beror ju på skicket. Många av de gamla kapslarna har tydligen problem med att upphängningen torkat ut.

Ska definitivt testa en Vienna ordentligt om jag får chansen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite kuriosa är att Amir Aly alltid spelar in Jill Johnson med ADK Vienna edition.

Hälsningar

/Henrik

Vilket inte är riktigt sant då jag vet att han spelade in Jill Johnson med min Solidtube mick som jag köpte av honom, fråga honom.

Det är precis vad jag har gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
ljudtekniker (oregistrerad)
Det är alltså rätt stor skillnad på mickar beroende på hur man låter. Därför bytte vi snabbt

till en AKG C414 (med gamla CK12 membranet för er som är nördar). Genast fantastiskt ljud.

Du har rätt. 😆

Jag kan svara på din fråga men inte ge dig ett svar.

AKG C414 har en väldigt överdriven diskant utan att spricka. Den fungerar således på ljudkällor där man eftersöker en hängmatta, bas och diskant men inte mellanregister. I fallet sång skär man bort stora delar av basregistret eftersom man sjunger så nära mikrofonen. Sedan komprimeras sången i ditt Nevebord eller i på annat vis. komprimeringen äter upp energin i diskanten. Det är troligtvis därför du gillar C414 då den kompencerar denna effekt.

Ärligt talat. Köp en Röde NT1, mikrofonkabel, ja det är viktigt med kablar också, från IntelligentSound (SilK 050) och en klass-A preamp utan rör, tex. LineAudio och du handlar på budget. Sedan exprimenterar du med att eq:a både före och efter kompressor för att få kontroll på dynamisk sång utan att tappa energi för mycket.

Skär bort bas innan kompressor och kompensera upp saknade delar efter kompressor.

Lycka till

/daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

ljudtekniker (oregistrerad)
Nu är det dags för mig att köpa en kondenstaormic i budgetklassen.

Line Audio CM3 verkar också intressant men Den skulle tydlige ha låt output?

Hjälp mig att reda ut detta! 😆

Om du vill så.

Line Audio CM3 fungerar inte till allt då den inte tar upp all energi diskanten över 10k i praktiken.

Önskar man en mik som fungerar till allt så bör man välja en mikrofon som inte färgar och som tar med så mycket som möjligt. Sedan får man skära och filtrera i efterhand om man önskar.

Det finns några sådana mikrofoner faktiskt och en av de bättre är DPA 4090.

Det tar ett par minuter att vänja ögat vid utseendet men ljudet är ingen av mina kunder som annat än jublat över.

Earthworks gör också några modeller som fungerar till det mesta.

/daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite kuriosa är att Amir Aly alltid spelar in Jill Johnson med ADK Vienna edition.

Hälsningar

/Henrik

Vilket inte är riktigt sant då jag vet att han spelade in Jill Johnson med min Solidtube mick som jag köpte av honom, fråga honom.

Det är precis vad jag har gjort.

/OT/Är inte dom här inläggen mer passande i Jag mötte Lassie-tråden? 🙂 /OT/

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...