Jump to content
Annons

Varför får jag inte äga en norrman?


Linkowich

Recommended Posts

Dr. Laura Schlessinger är en radiopersonlighet som ger råd till människor som ringer in till hennes radioprogram.

Nyligen konstaterade hon som observant ortodox jude att homosexualitet är en styggelse (enligt Tredje Mosebok 18:22) och kan inte under några som helst omständigheter försvaras. Följande är ett öppet brev till Dr. Laura skrivet av en östkustbo som också publicerade det på internet:

Kära Dr. Laura:

Tack för att du gör så mycket för att lära människor om Guds lagar. Jag har själv lärt mig väldigt mycket genom ditt program, och försöker att dela med mig av min kunskap till så många som möjligt. När någon till exempel försöker försvara en homosexuell livsstil så påminner jag dem att 3 Mos 18:22 klart och tydligt säger att det är en styggelse. Punkt slut. Hur som helst behöver jag nu lite råd från dig angående de andra lagarna och hur man ska följa dem:

När jag bränner en tjur på altaret som offergåva, så vet jag att det är en behaglig doft för Herren - 3 Mos 1:9. Problemet är mina grannar. De säger att doften inte alls är behaglig för dem. Ska jag aga dem?

Jag skulle vilja sälja min dotter till slaveri, såsom det sanktioneras i 2 Mos 21:7. I dessa tider, vad tror du är ett rimligt pris för en trettonåring?

Jag vet att jag inte får vara i kontakt med en kvinna när hon är i sin period av menstruell orenhet - 3 Mos 15:19-24. Problemet är - hur ska jag veta? Jag har provat att fråga, men de flesta har blivit förnärmade.

3 Mos 25:44 säger att jag får hålla mig med slavar, både manliga och kvinnliga, förutsatt att de inhandlas från ett grannland. En vän till mig säger att det gäller balter, men inte norrmän. Kan du förklara? Varför får jag inte äga en norrman?

Jag har en granne som envisas med att arbeta på vilodagen. 2 Mos 35:2 säger klart och tydligt att han skall straffas med döden. Är jag själv moraliskt förpliktigad att slå ihjäl honom?

En vän till mig anser att även om att äta skaldjur är en styggelse enligt 3 Mos 11:10, så är det en mindre styggelse än homosexualitet. Jag håller inte med. Kan du avgöra i frågan?

3 Mos 21:20 säger att jag inte får träda fram guds altare om min syn inte är klar. Jag måste erkänna att jag bär läsglasögon då och då. Måste jag se perfekt, eller kan man rucka lite på den regeln?

Många av mina manliga vänner klipper håret då och då, även vid tinningarna fastän detta är förbjudet enligt 3 Mos 19:27. Hur ska de dödas?

Från 3 Mos 11:6-8 vet jag att jag blir oren om jag rör vid skinnet från en död gris. Kan jag fortsätta som fotbollsmålvakt då jag bär handskar?

Min morbror har en bondgård. Han bryter mot 3 Mos. 19:19 eftersom han odlar två olika grödor på samma åker. Samma sak gör hans fru som bär klädesplagg gjorda av två sorters tråd (bomull/polyester). Han svär och gormar också en hel del. Nu undrar jag om det verkligen är nödvändigt att samla hela byn för att stena dem till döds enligt 3 Mos 24:10-16. Kan vi inte bara bränna dom till döds i en privat tillställning som vi gör med de som har legat med sin svärmor? (3 Mos 20:14)

Jag vet att du har studerat de här sakerna ingående, så jag är säker på att du kan hjälpa mig. Tack än en gång för att du påminner oss om att guds ord är eviga och oföränderliga.

Din hängivne,

Jimmy

-----------------

/Link 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Danny Cort (oregistrerad)

Visst har detta en poäng.

Men killen som har skrivit brevet har ju ingen som helst koll på skillnaden mellan lag och evangelium.

Men men tanke på hur få krista som har det så har det som sagt en poäng.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst har detta en poäng.

Men killen som har skrivit brevet har ju ingen som helst koll på skillnaden mellan lag och evangelium.

Men men tanke på hur få krista som har det så har det som sagt en poäng.

Lag eller evangelium

Spelar det någon roll när dom börjar kasta stenarna? 😆😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst har detta en poäng.

Men killen som har skrivit brevet har ju ingen som helst koll på skillnaden mellan lag och evangelium.

Men men tanke på hur få krista som har det så har det som sagt en poäng.

Det har väl iofs inte Dr. Laura Schlessinger heller då, va? 😆 Det är ju både ett beundransvärt initiativ mot intolerans samtidigt som det är kul tycker jag. Av någon anledning kommer jag att tänka på de som ogillar homosexuella och använder sig av total ickelogik genom att säga "Jag tror inte på Gud eller så va... men i bibeln etc etc".

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
har det så har det som sagt en poäng.

Det har väl iofs inte Dr. Laura Schlessinger heller då, va? 😆

Jodå.

Den här historien har cirkulerat länge i kristna och använts som referens i ett antal kristna skrifter, och jag tycker fortfarande att det är underhållande läsning, men ska man skriva ett sånt här öppet brev så är det viktigt att ha koll på begreppen för att det ska få djupare mening än att vara roligt.

För att det inte ska misuppfattas så har jag ingenting alls emot homsexuella, tvärtom så är några av mina absolut närmsta vänner bögar och jag fightas gärna för den sidan som vill tillåta homosexuell kärlek i kyrkan.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att det inte ska misuppfattas så har jag ingenting alls emot homsexuella, tvärtom så är några av mina absolut närmsta vänner bögar och jag fightas gärna för den sidan som vill tillåta homosexuell kärlek i kyrkan.

Jag har flera kompisar som är HS, jag har även anställt flera i mina tidigare jobb...

Men här håller jag faktiskt inte med dej...

Jag tycker att alla människor ska ha samma rättigheter i samhället, inklusive gifta sej med vem man vill. Men att ge guds välsignelse till ett homosexuellt par är omöjligt om kyrkan ska vara kristen och grunda sin verksamhet och liturgi på bibeln... Då kan man lägga ner kyrkan som "kristet rum", och göra den till ett statligt bröllops och begravnings organ...

Men det är ju bara va jag tycker... 🙂

Edit: Och jag har ju inte betalt en krona i skatt till Svenska Kyrkan... 🙂

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

Inlägget / insändaren är riktigt skitbra. Hallå Lilleman... ser du inte att den riktar sig precis till dig... 🙂

***

Jag har faktiskt sett det förut, som papperskopia av insändaren (nån svensk landsortstidning, jag ska se om jag hittar kopian i högarna...) där jag antar att det först publicerades.

Jag fick det av en prälle jag känner rätt väl. Hon tyckte oxå det var svinbra.

edit: stanving

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå Lilleman... ser du inte att den riktar sig precis till dig... 🙂

Nej, det känner jag faktiskt inte... 🙂

Jag tyckte brevet var ett kalas bra exempel på att belysa att man kan inte rycka lösa delar, utan man måste se bibeln som en bok... 🙂

Det var så jag uppfattade hela idén bakom brevet...

Menar du att det var fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Kära Dr. Laura:

1) När jag bränner en tjur på altaret som offergåva, så vet jag att det är en behaglig doft för Herren - 3 Mos 1:9. Problemet är mina grannar. De säger att doften inte alls är behaglig för dem. Ska jag aga dem?

2) Jag skulle vilja sälja min dotter till slaveri, såsom det sanktioneras i 2 Mos 21:7. I dessa tider, vad tror du är ett rimligt pris för en trettonåring?

3) Jag vet att jag inte får vara i kontakt med en kvinna när hon är i sin period av menstruell orenhet - 3 Mos 15:19-24. Problemet är - hur ska jag veta? Jag har provat att fråga, men de flesta har blivit förnärmade.

4) 3 Mos 25:44 säger att jag får hålla mig med slavar, både manliga och kvinnliga, förutsatt att de inhandlas från ett grannland. En vän till mig säger att det gäller balter, men inte norrmän. Kan du förklara? Varför får jag inte äga en norrman?

5) Jag har en granne som envisas med att arbeta på vilodagen. 2 Mos 35:2 säger klart och tydligt att han skall straffas med döden. Är jag själv moraliskt förpliktigad att slå ihjäl honom?

6) En vän till mig anser att även om att äta skaldjur är en styggelse enligt 3 Mos 11:10, så är det en mindre styggelse än homosexualitet. Jag håller inte med. Kan du avgöra i frågan?

7) 3 Mos 21:20 säger att jag inte får träda fram guds altare om min syn inte är klar. Jag måste erkänna att jag bär läsglasögon då och då. Måste jag se perfekt, eller kan man rucka lite på den regeln?

8) Många av mina manliga vänner klipper håret då och då, även vid tinningarna fastän detta är förbjudet enligt 3 Mos 19:27. Hur ska de dödas?

9) Från 3 Mos 11:6-8 vet jag att jag blir oren om jag rör vid skinnet från en död gris. Kan jag fortsätta som fotbollsmålvakt då jag bär handskar?

10) Min morbror har en bondgård. Han bryter mot 3 Mos. 19:19 eftersom han odlar två olika grödor på samma åker. Samma sak gör hans fru som bär klädesplagg gjorda av två sorters tråd (bomull/polyester). Han svär och gormar också en hel del. Nu undrar jag om det verkligen är nödvändigt att samla hela byn för att stena dem till döds enligt 3 Mos 24:10-16. Kan vi inte bara bränna dom till döds i en privat tillställning som vi gör med de som har legat med sin svärmor? (3 Mos 20:14)

Jag vet att du har studerat de här sakerna ingående, så jag är säker på att du kan hjälpa mig. Tack än en gång för att du påminner oss om att guds ord är eviga och oföränderliga.

Din hängivne,

Jimmy

-----------------

/Link 🙂

Varför vänta på Lauras svar när jag lika gärna kan svara på frågorna.

1) Jag är inte säker på att anti-Krist förstår betydelsen av offergåvor enligt gammal biblisk tro. Tror inte det hjälper att aga dina grannar därför. Men du får gärna försöka banka in lite vett i skallen på dem, om du så gärna vill.

2) Slaveri pågår överallt. Jag anser dock att man inte bör vara minderårig för att nyttjas inom slavhandeln. Alldeles för många har för bråttom att bli vuxna.

3) Är du dum eller? Saken är naturligtvis den att du inte ska kontakta kvinnor till höger och vänster, då det är ogudaktigt. När du väl träffar den kvinna du är ämnad att träffa, kommer du genom Guds försyn att känna på lukten om hon har mens.

4) Enligt gammal tro skiljde man på folk och folk, och säg de som inte gör det ännu idag! Varenda människa nästan är en förklädd rasist om de ställs mot väggen. Betydelsen i skriften var att de närmaste grannarna månar man mer om, därför ej norrmän som slavar, enligt ditt exempel. Se bara på tråden om att få betalt för att deltaga i en marknadsundersökning.

5) Du behöver inte vidtaga några åtgärder personligen mot mannen som arbetar på vilodagen. Tänk på vilodagen så att du helgar den. Bryter man mot det, så går man en fasansfull död till mötes som så många andrs som bryter mot buden och Guds lagar i övrigt.

6) Detta med skaldjur (och fisk) har en nära intim anknytning till vad även andra religioner sprungna ur asiatisk härkomst har för regler. Det är förknippat med mycket dålig karma att äta fisk och skaldjur för att dessa varelser i sin tur har ätit en massa mindre fisk och därmed byggt upp sin dåliga karma. En gång i tiden låg de olika religionerna närmare varann än vad de gör idag. Sedan kom människan och försökte skilja dem åt. Ungefär som de olika delstaterna i det forna Jugoslavien.

7) Med att träda fram till till altaret med dålig syn innebär inte vad du tycks tro. Synen gentemot Guds verk måste vara klar. Det är den synen som åsyftas. Det får inte hos den enskilde råda något tvivel. Tron måste vara stark, ren och genuin.

8) Var inte så fascinerad av själva dödandeprocessen. Tanken om att inte klippa håret levde/lever kvar som ett tecken på att man inte får ta bort från vad av Gud är givet. Det bör man tänka på när man går till frissan. Att frivilligt raka sig helt kan vara en styggelse enligt biblisk tro. Men då mer som ett ondskefullt, och med Satans inflytande, hån mot de sjuka.

9) Grisar är grisiga, därför blir du smutsig precis som alla andra.

10) Att ligga med sin svärmor får betraktas som ett mycket mer allvarligt brott än att odla två grödor inom samma åkers arealgräns. Reglerna är här tänkta att ses som välvilliga råd och så även när det gäller plagg med två material som byggstenar. Ofta är det mer försvarbart att odla en gröda eller att tillverka kläder med ett material endast, eftersom det kan förekomma ogudaktiga interaktioner mellan de båda grödorna eller materialen. T.ex. att plaggen blir svårare att tvätta eller lättare kan tvättas fel eller gå sönder. Det är då ett ogudaktigt handhavande av Guds nåd och himmelska gåvor.

🙂

Piece of an äpplekaka//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst har detta en poäng.

Men killen som har skrivit brevet har ju ingen som helst koll på skillnaden mellan lag och evangelium.

Men men tanke på hur få krista som har det så har det som sagt en poäng.

Kan du förklara mer utvecklat hur du menar att han inte har koll på lag och evengelium?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå Lilleman... ser du inte att den riktar sig precis till dig... 😆

Nej, det känner jag faktiskt inte... 🙂

Jag tyckte brevet var ett kalas bra exempel på att belysa att man kan inte rycka lösa delar, utan man måste se bibeln som en bok... 😉

Det var så jag uppfattade hela idén bakom brevet...

Menar du att det var fel?

Brevet riktar sig till/mot den falang som tror att bögar inte har en plats i kyrkan. Åtmintone var det i ett sådant sammanhang jag såg brevet första gången.

Du uttryckte dig negativt kring kyrklig välsignelse av homosexuella.

***

Jag vill poängtera att jag inte är intresserad av en infekterad debatt i ämnet.

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå Lilleman... ser du inte att den riktar sig precis till dig... 😆

Nej, det känner jag faktiskt inte... 🙂

Jag tyckte brevet var ett kalas bra exempel på att belysa att man kan inte rycka lösa delar, utan man måste se bibeln som en bok... 😉

Det var så jag uppfattade hela idén bakom brevet...

Menar du att det var fel?

Hur går det till att se bibeln som en bok och hur gör man för att inte rycka delar ur boken? Varför misslyckas han men inte de som håller t.tx. gudstjänts och talar om ett ämne ur boken?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Hallå Lilleman... ser du inte att den riktar sig precis till dig... 😆

Nej, det känner jag faktiskt inte... 🙂

Jag tyckte brevet var ett kalas bra exempel på att belysa att man kan inte rycka lösa delar, utan man måste se bibeln som en bok... 😉

Det var så jag uppfattade hela idén bakom brevet...

Menar du att det var fel?

Hur går det till att se bibeln som en bok och hur gör man för att inte rycka delar ur boken? Varför misslyckas han men inte de som håller t.tx. gudstjänts och talar om ett ämne ur boken?

Njaaa...de som talar om ett avsnitt ur Bibeln på en Gudstjänst kan sägas antingen ha lyckats eller misslyckats. Det är upp till åhöraren att avgöra det och ingen annan.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå Lilleman... ser du inte att den riktar sig precis till dig... 🙂

Nej, det känner jag faktiskt inte... 🙂

Jag tyckte brevet var ett kalas bra exempel på att belysa att man kan inte rycka lösa delar, utan man måste se bibeln som en bok... 😉

Det var så jag uppfattade hela idén bakom brevet...

Menar du att det var fel?

Hur går det till att se bibeln som en bok och hur gör man för att inte rycka delar ur boken? Varför misslyckas han men inte de som håller t.tx. gudstjänts och talar om ett ämne ur boken?

Jag vet inte varför du säjer att jag tycker han misslyckas? Tvärtom så tycker jag han lyckas jättebra med sitt brev… 😆

Alla prästutbildningar som finns idag är breda utbildningar dvs. att man läser mycket kyrkohistoria filosofi andra religioner etc. för att fördjupa och bredda synsättet hos studenterna.

Vad gäller ämnena som tas upp i kyrkan på söndagarna så finns ju vad man kallar ”Helgens texter” som gör att man ska gå igenom dom viktiga delarna under ett år…

Att dra meningar, speciellt ur GT säjer inte så mycket om man inte kan sätta dom i det sammanhang dom levde och varför dom skrevs. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ganska så mycket för mig att Moselagen var till för dem som levde innan Jesus Kristus hade sin Bergspredikan... 😉😆

Vilket betyder att hela brevet blir ganska roligt eftersom det är inga av de lagarna som enligt Bibeln gäller idag.. 🙂

Redigerat av aorfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Jag har ganska så mycket för mig att Moselagen var till för dem som levde innan Jesus Kristus hade sin Bergspredikan... 😮  😎

Vilket betyder att hela brevet blir ganska roligt eftersom det är inga av de lagarna som enligt Bibeln gäller idag.. 🙂

Nu var det ju iofs Dr. Laura själv som hänvisade till Tredje Mosebok angående homosexualitet, så adresserat till henne så är brevet mitt i prick, oavsett om lagarna "gäller" eller inte... 😄

Redigerat av Linkowich
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...