Jump to content
Annons

Venusexpressen


Recommended Posts

* LÅTNAMN: Venusexpressen

* ARTIST/GRUPP: Hammagrella

* GENRE: Rymdpop

* LÅTLÄNGD: 5:20

* KOMPOSITÖR / PROD / MEDV: Hammagrella

* INSPELNINGSÅR: 2006

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 6,1 MB

* STATUS: Första versionen

Okej, nu har jag gjort allt jag kan göra här på Jorden. Drar till Venus en stund. Kommentarer mottages tacksamt!

Ny version uppladdad nu (20/7)

Venusexpressen.mp3

Redigerat av hammagrella
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

Hej!

Fin hemsida. Schysst kronolgiskt upplägg där. Galleribilderna fanns inte dock? Förresten, ser alla skivomslag likadana ut?

Nu till låten:

Positivt

Inledningen, där bas trummor kommer in efter ett tag

Bra ljud på pianot

Bra ljud på akustiska gitarren

Mycket tydligt uttal

Bra frasering

Tänkvärd text

Gott elgitarrljud

Bra reverb

Negativt

Betoningen "VenusexprESSEN"...låter lite...nja...vid 1:35

Vissa uppehåll i låten är svåra att försvara, som vid 1:37-1:55

Textraden "Åh ha-ha", vid 2:01-2:02. Nej!!!

Något luddig bas? Byta strängar?

:rolleyes:

betyg: 4/5//:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för bra feedback, Musik!

> "ExprESSEN"...hmm, ja kanske...

> Uppehållen är absolut för många och i vissa fall långa, håller med om det nu när jag hör igenom smörjan. Ska ta fram saxen.

> "Åh ha-ha"....det är inte jag, det är Gurun som småwailar lite... 😱

> Luddig bas, jag får skruva på EQn då för det är en sw-bas

Igen, tack för lyssningen M.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Musik i hans omsorgsfulla analys. Vill tillägga att jag vill ha mer dramaturgiska toppar och dalar. Gör som Bowie på Space Oddity och hyr in Rick Wakeman på (yellow) mellotron. Det här kan bli jättebra. Men jag vill ha det svulstigt. Tja det är min femkrona i alla fall. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Minus: reverbet låter dansband. Men "musik" tycks gilla det. 🙂 Dubbningarna synkar inte alltid.

Plus: Rolig text. Helt ok låt.

Kanske ska du lägga på någon pad, eller stråke? Ägget ger inte sååå mycket tryck, kanske ska du prova med en tamburin?

Jobba på! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Lycka till på Venus! Inte skulle jag vilja gå där naken, sade naturvetaren. Men eftersom jag är humanist förstår jag symboliken.

Är inte basen kanska mycket.. bas? men jag gillar den, alltså spelet.

Det är väl rätt snyggt gjort. Ganska öppet och så. Gitarrerna hörs tydligt.

Tycker inte om en del ganska trötta idiom (råttorna dansar på bordet, tex.)

Apropå det här med uttalet av Venusexpressen. Kommer att tänka på Nationalteatern Hannah från Arlöv

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillade produktionen, snyggt och rent. Idéen/texten är kul. Själva låten är för mig en hemsk pesudopop som jag inte kan med - din förra var mycket bättre. Jag vet att det inte är så konstruktiv kritik men jag försöker alltid ge någon kommentar när jag väl har lyssnat på en låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Ye! Det här är det bästa du gjort! . Bra överraskningar & bitvis gjutna harmisar. Det som jag tycker är synd. För det finns riktig känsla i texten som jag tycker du tar udden av genom att använda någon slags humoristisk skämtsamhet, inte mycket men fragment. "Nu är tiden rätt, ge mig en biljett". Men jag fattar grejen, och tänkte på det senast igår när jag såg på nyheterna att det är tröttsamt och sorgligt, kul att du har vänt det till något annat istället för att lipa. Det låter lekfullt och samtidigt allvarligt och det håller för lyssningar. Den växer. Och jag diggar 01:37. Starkt måleri och jag ser raketen, känslan där är finfin. Bra återkommande rad du har där, Jag frågade en guru om min framtid. Bra snickrat när den återkommer i början. Men hela texten är största vinsten men samtidigt en förlust när jag vet inte, rimmen känns inte gjutna. Blir lite som att, det kunde vara ett starkare ord där, men det skulle inte rimma. Skulle vara något att höra dig rimlös, bara kör kör kör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skoj att höra något nytt från dig igen. Inte min genre, så jag avstår från att kommentera själva låten. Mix:

Jag upplever ganska mycket bas här, kanske kan kapa ner något. Sången låter lite instängd i sitt eget rum, här kanske du kan eqa dig fram och hitta en bra lösning. För det låter inte så sammanhållet.

Gött med lite hammagrella. Har nynnat på hallelulja för pingis hela dagen faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Minus: reverbet låter dansband. Men "musik" tycks gilla det.  :rolleyes: 

Det är bara för att musik kommer från dansbandsbranschen. Eller hur, musik? 🙂

Jag är bara så glad att du är tillbaka Hamma. Du och din musik fyller ett syfte du inte får underskatta. 😉

Om jag ska hitta nåt att gnälla på skulle det vara brejket som spänner en halv minut från 02:02 och framåt... känns lite beige och väl utdraget. Men det är en fis i rymden under resan mot Venus.

Sköna harmonier, fyndig textidé och schysst produktion.

Välkommen tillbaka! 🙂

edit: ijsdoiasuoer

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Uppskattar dina fyndiga harmonier och texter som här blommar ut för fullt och detta i en genre där det är trångt, trångt. Den lätt humoristiska touchen ger en skön distans till allvaret. Liten skitanmärkning: "frågade min guru om min framtid" fortsätt med de sköna stämmorna frasen ut, blir unisont på slutet. Annars helskön stajl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Minus: reverbet låter dansband. Men "musik" tycks gilla det.  🙂 

Det är bara för att musik kommer från dansbandsbranschen. Eller hur, musik? 🙂

Hehe... Ja, så är det ju såklart! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det var en trevlig låt det här med en smått rolig text. Lite bullrig när basen kommer in kanske. Skulle kunna göra något mer av breaket vid 4.00. Javisst blir du lite tjatig på slutet men budskapet är ju viktigt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt att vara opartisk när man redan är frälst på era grejor. JAg var fast redan vid ping-pong-sång.

Avseende mixen så heller jag nog med om reverbet. Det blir vasst och lite eeigt ibland, speciellt i introt. Antingen skära lite eller deessa kanske?

Arrangemanget är helt okej. Jag håller med maxamaxa om det han säger fast jag tycker inte du tar uden av texten utan tycker nog att man fattar allvaret mer än någonsin i dessa tider. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bra när det är sång. Nästan samtliga små mellanspel känns överflödiga och gör att låten inte håller ihop formmässigt. Eftersom man (ja, tillochmed JAG som är världens sämsta textlyssnare) gärna vill höra mer av texten så blir allt mellan bara störigt.

Det är lite fegt mixat. Vet inte om det är bra eller dåligt. Panorera gärna lite mera!

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, ny version i omlopp nu. Har karvat lite på mellanspelen, gjort något åt basen och hmm...gjort något åt VENUSEXPRESSEN! utropen, försökte få till något mer spejsat där. Funderar nästan på att helt ta bort den övertydliga punchlinen.... ni får avgöra.

Link to comment
Dela på andra sajter

No. Andelen dansbandsskivor i min samling är 0.00%.

😏

Yeah, yeah, troligt! 😛

Christer Sjögren är din idol, jag vet det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara stämma in i körerna ovan....bra låtsnickeri och täta mattor bakom din kalassång ...som bäst blir det vid 1:39, kalasmellanspel som bara det skulle kunna byggas en hel låt men det är lyx att bara ha råd att ha den med så kort....håller med VacUm om att det är funkar bäst där sången är med och en del transportsträckor känns överflödiga...men ta den ett varv till i studion så hamnar du säkert rätt.... 😎😎 3 raketer för låten 10 solar för 1:39 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...