Jump to content
Annons

vilken plugg söker jag?


jim

Recommended Posts

Hallå.

Undrar om någon vet vilken plugg man ska använda sig av om man vill ha en sån där "fjollig" röst som i "Rosa Helikopter" eller Booten Anna. Jag har provat att vrida på max på min antares autotuner men får inte riktigt det att stämma.

Några tips.

Tack

Jimmy

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hallå.

Undrar om någon vet vilken plugg man ska använda sig av om man vill ha en sån där "fjollig" röst som i "Rosa Helikopter" eller Booten Anna. Jag har provat att vrida på max på min antares autotuner men får inte riktigt det att stämma.

Några tips.

Tack

Jimmy

Det handlar nog mest om vilken atityd man har när man sjunger. Man måste redan sjunga lite fjolligt för att få fram det soundet. En autotuner har nog jobbat på max både i Rosa hellikopter och Botten anna. I Rosa hellikopter låter det som om de har pitchat rösten en oktav också? Om jag itne mins fel, det var ett tag sedan jag hörde den.

Men mitt tips är att redan sjunga lite "fjolligt" "mesigt" ja kalla det vad du vill, för det går ju inte att få en metalsångare att låta fjollig genom en autotuner. Atityden kommer ju ändå finnas kvar. Så satsa på att sjunga fjolligt redan vid sångtagningen, eller pitcha upp rösten en oktav. Eller varför inte bådeoch 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Peter Hallin (oregistrerad)

Låter som du bör pitcha upp rösten med någon pitch-transponeringsplugg eller funktion. Du kan göra detta i de flesta program så det ska egentligen inte behövas någon plugg. Bäst blir det nog om du pitchar ner kompmaterialet en halvton, sjunger in till det, pitchar tillbaka kompet och upp en halvton med rösten så den följer med och så är det klart. Nu har jag inte hört Rosa helikopter. Men jag gissar att det är något sådant du är ute efter. Lite "fjolligt" blir det ju...

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som du bör pitcha upp rösten med någon pitch-transponeringsplugg eller funktion. Du kan göra detta i de flesta program så det ska egentligen inte behövas någon plugg. Bäst blir det nog om du pitchar ner kompmaterialet en halvton, sjunger in till det, pitchar tillbaka kompet och upp en halvton med rösten så den följer med och så är det klart. Nu har jag inte hört Rosa helikopter. Men jag gissar att det är något sådant du är ute efter. Lite "fjolligt" blir det ju...

Visst funkar det att även pitcha ned grundmaterialet innan man sjunger in, men det lär nog till mer än en halvton om det skall låta "fjolligt".

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Hallå.

Undrar om någon vet vilken plugg man ska använda sig av om man vill ha en sån där "fjollig" röst som i "Rosa Helikopter" eller Booten Anna. Jag har provat att vrida på max på min antares autotuner men får inte riktigt det att stämma.

Några tips.

Tack

Jimmy

Vill du ha en fjollig röst ska du väl ha en butt-plug tror jag.... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå.

Undrar om någon vet vilken plugg man ska använda sig av om man vill ha en sån där "fjollig" röst som i "Rosa Helikopter" eller Booten Anna. Jag har provat att vrida på max på min antares autotuner men får inte riktigt det att stämma.

Några tips.

Tack

Jimmy

Vill du ha en fjollig röst ska du väl ha en butt-plug tror jag.... 😱

😄

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå.

Undrar om någon vet vilken plugg man ska använda sig av om man vill ha en sån där "fjollig" röst som i "Rosa Helikopter" eller Booten Anna. Jag har provat att vrida på max på min antares autotuner men får inte riktigt det att stämma.

Några tips.

Tack

Jimmy

Prova att skruva lite på vibrato-rattarna. Har för mig att sågtands-vibratot låter "mycket autotune" 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

nej , jag tror att de har fått det ljudet genom att andvända auto tune.

tror man kan skruva lite där så ljudet låter pitchat. Sen fixar pluggen så man inte sjunger falskt, alltså att den rätar till toner som är fel.

/F 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
. Sen fixar pluggen så man inte sjunger falskt, alltså att den rätar till toner som är fel.

No shit.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Pitcha EN OKTAV? Är ni galna? 😮 Då låter det som Piff och Puff goes helium, inte Rosa Helikopter.

F ö så är väl tjejen/tjejerna som sjunger på Rosa Helikopter typ tio-tolv år gamla? Kan ju eventuellt bidra till att det låter lite barnsligt. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Pitcha EN OKTAV? Är ni galna? 😮 Då låter det som Piff och Puff goes helium, inte Rosa Helikopter.

F ö så är väl tjejen/tjejerna som sjunger på Rosa Helikopter typ tio-tolv år gamla? Kan ju eventuellt bidra till att det låter lite barnsligt. 😉

Så sant, så sant! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...