Jump to content
Annons

Jag HATAR Internet Explorer (rant)


tbruce

Recommended Posts

Gaaaaaah!!!!!!!! 🙂🙂🙂😠😠😠😠😠😠

Har jobbat med min nya hemsida ett par dagar nu och sett till sÄ allt funkar sÄ gott som smÀrtfritt i Safari och Firefox. Dubbelkollar i Internet Explorer för att se sÄ det funkar fint dÀr med, och vad möts jag av...

En helt tom, vit sida. Den innehÄller ingenting! Efter en hel del meckande sÄ upptÀcker jag att IE inte gillar <script src="blabla.js"/> utan vill ha det pÄ det (sÄ vitt jag vet) felaktiga sÀttet <script src="blabla.js"></script>. Men Àven nÀr jag löst detta ÄterstÄr Ätminstone en handfull problem som jag inte har en aning om hur jag ska lösa. Jag försöker och försöker men det funkar inte. Och sÄhÀr Àr det alltid, jag vet inte hur mÄnga projekt jag har lagt ner för att jag inte orkar rÀtta till Explorers kukiga rendering. Och nu Àr det fan nÀra att hÀnda igen.

Det skulle vara intressant att se hur mycket pengar det Ärligen kostar webbutvecklare att försöka fÄ sina sidor att funka med det dÀr jÀvla skitprogrammet, och hur mycket pengar det kostar privatpersoner som fÄtt in virus och skit med Explorer. Och hur mycket frustration allt detta skapar. VÀrlden hade varit ett vackrare stÀlle utan IE.

För er som fortfarande inte har bytt - gör det SNÄLLA, nu med en gĂ„ng! Internet Explorer Ă€r skrĂ€p, vĂ€rdelöst, skit, buggigt, blaj, kukigt, krĂ€k, piss! Det Ă€r inte anvĂ€ndarvĂ€nligt, det Ă€r inte snyggt, det Ă€r inte sĂ€kert och det följer inte W3C-standarderna nĂ„nstans. BĂ„de du och alla som utvecklar hemsidor kommer bli sĂ„ mycket gladare om du anvĂ€nder en annan webblĂ€sare! Om du har mac, anvĂ€nd Safari, om du har PC, anvĂ€nd firefox! Jag ber dej! Testa typ en vecka Ă„tminstone, och jag lovar, du kommer inte Ă„ngra dej.

http://www.getfirefox.com/

Tack.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Problemet med Firefox Àr att det inte blir riktigt bra förrÀn man har installerat lite tillÀgg, och redan dÄ har det blivit för mekigt för dussinanvÀndare.

Vill man ha en snabb, bra weblÀsare för Mac och slippa leta tillÀgg kan jag rekommendera Camino som bygger pÄ samma motor som Firefox. Har en massa bra funktionalitet innbyggd, kÀnns mac os x:ig och Àr snabb.

Oavsett hur bra IE följer standarder och annat sÄnt kan jag inte förstÄ hur nÄgon hÀnger sig kvar vid den weblÀsaren. GÄr det över huvud taget att surfa utan tabbar och adblock?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Man genererar inte nöjda besökare genom att styvnackat hÄlla pÄ principer som inte fungerar i den de facto mest anvÀnda browsern... Eftersom en förkrossande majoritet av besökarna anvÀnder IE, sÄ Àr det egentligen lÀmpligast att först se till att siten fungerar med IE - Àven om det mÄste skrivas "fel" för att det ska fungera. Annars kommer man ju att gÄ miste om en farlig massa potentiella besökare...

SjÀlv har jag testat flera olika browsers - och enda gÄngen jag inte anvÀnder IE, Àr nÀr jag av nÄgon anledning behöver hÀmta en bild och spara i rÀtt bildformat (som IE idiotiskt nog inte klarar). Jag har vÀl helt enkelt inte lyckats förstÄ det fina i krÄksÄngen med de andra alternativen som finns...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

I hear you. IE Àr den största flaskhalsen nÀr det gÀller webutveckling. Inte bara för att den inte följer standarder utan för att det sÀtt den fungerar pÄ inte finns vÀl dokumenterat, vilket gör att man mÄnga gÄnger för gissa sig fram eller spendera mindre mysiga stunder med google. Det plussar pÄ en hel massa timmar av hÄrslitande pÄ ett projekt, tid som skulle kunna anvÀndas till bra mycket trevligare saker. Dessutom kan man sÀllan fakturera klienten för det heller. Jag har haft god lust att fakturera MS för det mÄnga gÄnger dÀremot.

MS har lovat att IE7 kommer att följa CSS-standarden bÀttre iaf. Det ÄterstÄr vÀl att se hur vÀl de följer upp det löftet. I nulÀget Àr IE7 rÀtt buggigt.

I vilket fall som helst kommer det dröja ett bra tag innan en majoritet av exploreranvÀndarna gÄtt över till IE7, vilket innebÀr att man ÀndÄ fÄr underhÄlla koden för IE5.5/6 i nÄgra Är till.

AndyPandy har en vettig lösning. MĂ„ste bara hitta nĂ„got annat sĂ€tt att fĂ„ in pengar till brödfödan. 🙂

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

mornel: Japp, Camino Àr att föredra framför Firefox pÄ Mac - men knappast pÄ PC tror jag. Föredrar helt klart Safari isÄfall. AnvÀnder dock Camino för det fÄtal sidor som inte Safari klarar av.

AndyPandy: Nja, utan hemsida blir det inte mÄnga groupies tyvÀrr. Jag gillar att knacka html nÀr det funkar, och Àven nÀr det strular lite lagom kan det vara en kul nöt att knÀcka - sÄ lÀnge det Àr jag som inte har gjort rÀtt, för dÄ lÀr jag mej ju nÄt. Att dÀremot göra om min redan korrekta kod till nÄgot felaktigt för att IE ska klara av det kÀnns inte speciellt konstruktivt eller givande.

Claes: Ska det finnas nÄgra buggar i mina sidor ska de vara pÄ IE-sidan - dock skulle jag nog inte vilja slÀppa ifrÄn mej nÄt som inte funkade Ätminstone nÄgorlunda i IE. Som sagt, jag ber dej; byt.

Phobos: DĂ„ Ă€r vi tvĂ„. 🙂

rainydays: Ja usch, det kommer ta ett tag innan problemet försvinner. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

En helt tom, vit sida. Den innehÄller ingenting! Efter en hel del meckande sÄ upptÀcker jag att IE inte gillar <script src="blabla.js"/> utan vill ha det pÄ det (sÄ vitt jag vet) felaktiga sÀttet <script src="blabla.js"></script>.

Vet vÀl inte om jag hÄller med om att det Àr direkt felaktigt...

Enligt XML standarden sÄ Àr det korrekt att skriva sÄ, problemet Àr vÀl att IE inte följer standarden fullt ut för det Àr ju lika rÀtt att skriva som du skriver.

http://www.w3.org/TR/2004/REC-xml11-20040204/

kap 3.1

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag ser som sagt ingen anledning att byta - men förstĂ„r naturligtvis frustrationen över att det inte fungerar likadant i alla browsers. 🙁 Det verkar dock vara över 90% av anvĂ€ndarna som anvĂ€nder IE och det Ă€r inget som förĂ€ndras över en natt nĂ€r nu IE alltid följer med Windows och Ă€r det naturliga att anvĂ€nda för de flesta - sĂ„ om man gör lite mer avancerade websiter, sĂ„ gĂ€ller det förstĂ„s att det fungerar för alla som anvĂ€nder IE.

Om nu IE7 kommer att fungera nĂ€rmare standarden, sĂ„ Ă€r det ju i alla fall ett steg i rĂ€tt riktning - och jag tror faktiskt att de Ă€ldre Explorer-versionerna kommer att fasas ut ganska snabbt, eftersom folk har blivit vana vid att man mĂ„ste köra Windows Update stup i kvarten för att tĂ€ppa till sĂ€kerhetshĂ„l... 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det verkar dock vara över 90% av anvÀndarna som anvÀnder IE.

Det ligger snarare mellan 75-85%, och firefox ligger runt 10%. Och det varierar otroligt mycket beroende pÄ vart i vÀrlden man mÀter ocksÄ. I finland Àr Firefox omÄttligt poppis av nÄgon anledning.

Enligt The Counter har Firefox ökat stadigt med en procent per mÄnad de senaste fem mÄnaderna.

Sen ska man ju lÀsa browserstatistik med en stor nypa salt. Men man kan ju konstatera att den ökade spridningen av Firefox Àr en trend, och att anvÀndarantalet Àr för stort för att ignorera nÀr man bygger websidor. Men IE Àr ju givetvis den dominerande weblÀsaren fortfarande.

Och tro mig, det kommer dröja Ätskilliga Är innan anvÀndarbasen för IE5/6 Àr obetydligt liten.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag ser som sagt ingen anledning att byta - men förstĂ„r naturligtvis frustrationen över att det inte fungerar likadant i alla browsers. 😎 Det verkar dock vara över 90% av anvĂ€ndarna som anvĂ€nder IE och det Ă€r inget som förĂ€ndras över en natt nĂ€r nu IE alltid följer med Windows och Ă€r det naturliga att anvĂ€nda för de flesta - sĂ„ om man gör lite mer avancerade websiter, sĂ„ gĂ€ller det förstĂ„s att det fungerar för alla som anvĂ€nder IE.

Jag tror inte det Àr sÄ svÄrt om man inte skall vÀnda sig till riktigt datorilliterata personer. Unga och medelÄlders med lite datorvana kan nog lÀtt ladda ner och anvÀnda en "vettig" weblÀsare, Ätminstone om man ger en lÀnk och kort förklaring varför IE inte fungerar.

Det Àr en vÀlgÀrning att uppmana folk att inte anvÀnda nÄgot som försvÄrar informationsutbytet.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag Àlskar Safari!

Rastafari....

RastaflĂ€tor? 😎

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag ser som sagt ingen anledning att byta - men förstÄr naturligtvis frustrationen över att det inte fungerar likadant i alla browsers. :rolleyes: Det verkar dock vara över 90% av anvÀndarna som anvÀnder IE och det Àr inget som förÀndras över en natt nÀr nu IE alltid följer med Windows och Àr det naturliga att anvÀnda för de flesta - sÄ om man gör lite mer avancerade websiter, sÄ gÀller det förstÄs att det fungerar för alla som anvÀnder IE.

Jag tror inte det Àr sÄ svÄrt om man inte skall vÀnda sig till riktigt datorilliterata personer. Unga och medelÄlders med lite datorvana kan nog lÀtt ladda ner och anvÀnda en "vettig" weblÀsare, Ätminstone om man ger en lÀnk och kort förklaring varför IE inte fungerar.

Det Àr en vÀlgÀrning att uppmana folk att inte anvÀnda nÄgot som försvÄrar informationsutbytet.

Jag tror att de flesta reagerar tvÀrtom och struntar i att komma tillbaks om de ska vara tvungna att hÀmta en annan browser. Den vanligaste reaktionen Àr att det Àr fel pÄ sidan och dÄligt programmerat om det inte fungerar med IE - och att det blir för jobbigt att installera en annan browser bara för att besöka en speciell sida...

JÀmför med hur det blir med vissa som lÀgger upp demolÄtar pÄ stÀllen dÀr lyssnare mÄste registrera sig för att kunna lyssna - eller de som anvÀnder andra format Àn MP3. Ett fÄtal registrerar sig/laddar ner nödvÀndiga program, men de flesta struntar i det för att det kÀnns för jobbigt...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har du provat att instalera om datorn? Mitt eget Internet explorer var knÀppt förut. Det hade lustig startsida och sÄnt.

Sen installerade jag Windows igen och det fungerar bra sedan dÄ.

Joe Labero Àr hÀr och trollar för oss igen. :rolleyes:

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Claes har rĂ€tt, han förstĂ„r bĂ€ttre hur anvĂ€ndare funkar just för att han inte tĂ€nker som en utvecklare. 😉

Precis! MÀnniskan Àr av naturen lat - och IE fÄr man utan att anstrÀnga sig, sÄ det blir det naturliga valet för det stora flertalet.

Det gĂ€ller att försöka se saker frĂ„n olika synvinklar och inte bara frĂ„n sin egen. Man Ă€r vĂ€l inte ingen(ting)jör för intet... 😠

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

tbruce, kan man inte fÄ en lÀnk till din sida man blir lite sugen pÄ att se hur den ser ut.

claes, jag hÄller helt med dig. anvÀndarna skall ligga i fokus hos utvecklaren, tyvÀrr sÄ lÀgger man ofta energin pÄ saker som bara en sjÀlv förstÄr att uppskatta.

det skulle vara skönt om alla anvÀnde iexplorer sÄ man slapp fundera.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

...men samtidigt Ă€r det trĂ„kigt att IE inte följer samma standard som Ă€r beskriven i specifikationerna... 😠

Samtidigt Àr IE oftast mer förlÄtande mot dÄlig programmering och fungerar dÀrför Àven om koden inte Àr perfekt skriven. Det Àr bÄde en fördel och en nackdel. Jag kan dÀr jÀmföra med produkterna jag jobbar med till vardags - streckkodsscannrar, dÀr "mitt" mÀrke har blivit allt bÀttre pÄ att avkoda dÄligt utskrivna och slitna streckkoder. Det gör att printertillverkarna kan klara sig med sÀmre (lÀs: billigare) komponenter som inte ger lika exakt resultat. Scannrarna klarar ju att lÀsa ÀndÄ - och sÄ tvingar man konkurrenterna till att lÀgga energi pÄ att klara samma dÄliga streckkoder, som ligger utanför specifikationerna. Bra för anvÀndaren, men dÄligt för utvecklaren - som mÄste lÀgga tid pÄ att lösa problem som inte borde behöva lösas. Dock mÄste anvÀndaren alltid komma i första rummet, för annars kan man ge sig 17 pÄ att en konkurrent lyckas komma med en lösning som anvÀndaren uppfattar som bÀttre...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Efter en hel del meckande sÄ upptÀcker jag att IE inte gillar <script src="blabla.js"/> utan vill ha det pÄ det (sÄ vitt jag vet) felaktiga sÀttet <script src="blabla.js"></script>.

Ange XHTML som DOCTYPE, sÄ borde IE ocksÄ acceptera <script src="blabla.js" />

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

...men samtidigt Ă€r det trĂ„kigt att IE inte följer samma standard som Ă€r beskriven i specifikationerna... 😠

"jadajadajada..."

Dock mÄste anvÀndaren alltid komma i första rummet, för annars kan man ge sig 17 pÄ att en konkurrent lyckas komma med en lösning som anvÀndaren uppfattar som bÀttre...

ja appropÄ det. hur gÄr det med websidan?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

det skulle vara skönt om alla anvÀnde iexplorer sÄ man slapp fundera.

Nej, för det fungerar inte. IE Àr inte bara en kass weblÀsare i förhÄllande till de andra som finns pÄ marknaden, den existerar inte ens för Mac eller Linux. Att koda websidor efter hur den marknadsledande browsern fungerar istÀllet för hur _alla_ weblÀsare fungerar och bör fungera Àr idiotiskt och - tyvÀrr - alldeles för vanligt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

det skulle vara skönt om alla anvÀnde iexplorer sÄ man slapp fundera.

Nej, för det fungerar inte. IE Àr inte bara en kass weblÀsare i förhÄllande till de andra som finns pÄ marknaden, den existerar inte ens för Mac eller Linux. Att koda websidor efter hur den marknadsledande browsern fungerar istÀllet för hur _alla_ weblÀsare fungerar och bör fungera Àr idiotiskt och - tyvÀrr - alldeles för vanligt.

ja, men det Àr vÀl inte nÄgon anledning för dig att förstöra min vackra dröm?

jag som precis skulle somna.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

...men samtidigt Ă€r det trĂ„kigt att IE inte följer samma standard som Ă€r beskriven i specifikationerna... 😆

"jadajadajada..."

Dock mÄste anvÀndaren alltid komma i första rummet, för annars kan man ge sig 17 pÄ att en konkurrent lyckas komma med en lösning som anvÀndaren uppfattar som bÀttre...

ja appropÄ det. hur gÄr det med websidan?

Ouch! Den sved... 😆

Jag ska försöka fĂ„ ihop nĂ„got som Ă€r lite snyggare nĂ€r tiden rĂ€cker till - vilket Ă„r som helst... 😕

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

...men samtidigt Ă€r det trĂ„kigt att IE inte följer samma standard som Ă€r beskriven i specifikationerna... 😆

"jadajadajada..."

Dock mÄste anvÀndaren alltid komma i första rummet, för annars kan man ge sig 17 pÄ att en konkurrent lyckas komma med en lösning som anvÀndaren uppfattar som bÀttre...

ja appropÄ det. hur gÄr det med websidan?

Ouch! Den sved... 😆

Jag ska försöka fĂ„ ihop nĂ„got som Ă€r lite snyggare nĂ€r tiden rĂ€cker till - vilket Ă„r som helst... 😕

ja, jag sÀtter mig och vÀntar hÀr sÄ lÀnge.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...