Jump to content
Annons

Lite nybörjar hjälp


Sandgren

Recommended Posts

Jag är inte så värst kunnig inom reason, hade det första året på gymnasiet men ska inte ha det mera nu tyvärr 🙂. Där lärde vi oss rätt basiska saker i programmet, har dock glömt endel nu 😄.

Jag undrar hur man får upp sån mixer i tabellen med t.ex. Dr Rex, Redrum eller vad man nu använt sig av, för jag kan väl inte annars styra ljudet på de olika devicesna typ om ljudet ska bli sakta högre och högre eller lägre och lägre.

Går det förresten att skapa bra låtar om man itne har en synth? 😉 Jag har ingen sån än, lär kanske skaffa en i framtiden dock, men går det att göra bra låtar utan en? 😄 Techno och sånt?

Har typ gjort 2 låtar änsålänge, men då mest använt mej av DrRex och Scream4 och lite andra basiska saker.

tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag undrar hur man får upp sån mixer i tabellen med t.ex. Dr Rex, Redrum eller vad man nu använt sig av, för jag kan väl inte annars styra ljudet på de olika devicesna typ om ljudet ska bli sakta högre och högre eller lägre och lägre.

Menar du att du vill automatisera? Du väljer vilken parameter du vill automatisera (t ex cutoffen i dr.rex eller en regel på mixern - vadsomhelst) med hjälp av högerklick->edit automation. Du kan nu antingen rita ut automatiseringskurvan i sequencern eller trycka record och med hjälp av en controller styra automationen.

Går det förresten att skapa bra låtar om man itne har en synth?  Jag har ingen sån än, lär kanske skaffa en i framtiden dock, men går det att göra bra låtar utan en?  Techno och sånt?

Du menar en keyboard med midi? Klart det går. Du får helt enkelt rita ut tonerna i pianorollen i sequencern för den devicen du vill använda. Personligen tycker jag att det är svårare att bygga melodier ton för ton än att jamma på en keyboard, men smaken är olika.

Har typ gjort 2 låtar änsålänge, men då mest använt mej av DrRex och Scream4 och lite andra basiska saker.

Har inte hört uttrycket "basisk" sen högstadiet.. och då handlade det inte om musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte hört uttrycket "basisk" sen högstadiet.. och då handlade det inte om musik.

Killen gick inte natur, that´s for sure 😉

Visst kan du göra musik utan midi-keyboard. Dock tycker jag att det är lättare att ha ett sådant även om man ritar in alla noter. Det är ovärdeligt att kunna prova ljud fort eller testa melodier och harmonier. Så, jag skulle säga att svaret är ja, men det kommer att sakta ner hela processen. Personligen så kan jag inte göra speciellt bra musik utan att få göra realtidsinspelningar med ett.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Jag är inte så värst kunnig inom reason, hade det första året på gymnasiet men ska inte ha det mera nu tyvärr 🥰. Där lärde vi oss rätt basiska saker i programmet, har dock glömt endel nu 🙂.

Jag undrar hur man får upp sån mixer i tabellen med t.ex. Dr Rex, Redrum eller vad man nu använt sig av, för jag kan väl inte annars styra ljudet på de olika devicesna typ om ljudet ska bli sakta högre och högre eller lägre och lägre.

Går det förresten att skapa bra låtar om man itne har en synth? 🙂 Jag har ingen sån än, lär kanske skaffa en i framtiden dock, men går det att göra bra låtar utan en? 🙂 Techno och sånt?

Har typ gjort 2 låtar änsålänge, men då mest använt mej av DrRex och Scream4 och lite andra basiska saker.

tack på förhand!

Ojojoj... Svara inte på några frågor! Det är som att ge en katt mat, man blir aldrig av medna! ;D

Svårt att veta vart man skall börja då du inte har några skills än. Men du har valt rätt program att börja med och det bästa tippset jag kan ge dig om du vill göra elektronisk musik är att verkligen lära dig hur syntar fungerar från grunden så fort du har funnit dig tillrätta i Reason. Det finns så klart folk som använder endast färdiga samplingar men hur kul är det i längden? Du går misste om massa härligt ljudmorphande och att kunna skräddarsy ljudet så det passar in bättre i ditt skapande. Skaffa dig dessutom ett stort och bra samplingsbibliotek av trumljud. Reasons trumljud är inte så värst imponerande om man gillar electro genrena.

Sen kan du absolut skapa mycket MYCKET bra musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Vart kan jag få fler trum ljud?? Är det dom refillsen eller?

Förresten, vet nån nån hemsida där man kan lära sig göra techno/trance eller house låtar? har inte hittat nått själv :/ och gärna om där finns nån som även visar hur man kan göra utan synth 😲

Redigerat av Sandgren
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...