Jump to content
Annons

Demoinspelning


mösken

Recommended Posts

Annons

Repar in låten (småviktig punkt)

Gör en slaskinspelning så man får ett hum om hur det kommer att låta.

Spelar in trummor med slaskgitarr och slasksång

Lägger bas

Lägger gitarrer

Skriver klart texten 😆

Lägger sång

Gör eventuella pålägg med percussion, synthar eller ljudeffekter

Mixar

Edit: Och ja, oftast är det ju ett instrument på alla låtar som gäller innan man lägger nästa instrument.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Ohoj!!

Jag låter ALLTID bandet själv fä bestämma.

Jag berättar om dom olika alternativ som finns och vad som är tekniskt möjligt/omöjligt, sedan kommer vi tillsammans på hur vi ska lägga upp inspelningarna.

Det är ju bandet som skall spela in, inte jag, jag spelar ju bara in.......................

Mors

Link to comment
Dela på andra sajter

Repar in låten (småviktig punkt)

Gör en slaskinspelning så man får ett hum om hur det kommer att låta.

Spelar in trummor med slaskgitarr och slasksång

Lägger bas

Lägger gitarrer

Skriver klart texten 🙂

Lägger sång

Gör eventuella pålägg med percussion, synthar eller ljudeffekter

Mixar

Edit: Och ja, oftast är det ju ett instrument på alla låtar som gäller innan man lägger nästa instrument.

På den tiden jag lirade i band var det samma ordning som Rainydays beskriver - minus slaskinspelningen. Anledningen till det var vi någon gjorde en sådan som kanske inte lät like bra som demot men känslan blev mycket bättre på något sätt! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag kör också på det sättet, vilket jag antar att alla gör 😆 men detta är första gången jag gör ett demoprojekt åt ett band som är färdigrepade, och funderade över upplägget att lägga alla trumspår till alla låtar i ett svep osv 🙂 Men tack för tipsen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi lägger i denna ordning:

Trummor och bas

gitarr

gitarr

keyboard

slagverk

trombon

trumpet

saxofon

körer

sång

hockeykör.

Dock brukar det variera beroende på vilka som finns till hands.

en gång spelade vi in live på en mobiltelefon. det lät inte så bra

Redigerat av dancedancedance
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi kör samma oavsett om det är livetrummor eller programmerade.

Först spelar vi in trummorna och fixar till de på alla låtar(när det gäller programmerade trummor så spelas ofta gitarrerna in direkt dock).

Sen läggs rytmgitarrer på alla spår. Därefter basen.

Oftast läggs sången efter det och först när den är klar så kommer melodiguror/sologuror in i bilden.

Fast det allra första som görs är att spela in låtarna livespelade på enklast möjliga sätt. Bra för att se om man behöver ändra ngt i låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Trummor spelas in med stöd av något annat instrument, oftast en av gitarristerna, sen läggs bas till trummorna, därefeter riktiga gitarrer, ev keys, sång, backsång + annat småskit.

Viktigt att inte fastna o försöka göra perfekta tagningar när man spelar in demogrejer tycker jag. Bättre att hinna med en låt till.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag lägger slaskgitarr till metronom, sen spelas trummorna in.

Sen vad som kommer därefter varierar ofta på vad som är mest dominant i låten.

T.ex. "Seven nation army" skulle jag spelat in basen före gitarren(om det nu finns nån gitarr). / adama

Link to comment
Dela på andra sajter

Trummor spelas in med stöd av något annat instrument, oftast en av gitarristerna, sen läggs bas till trummorna, därefeter riktiga gitarrer, ev keys, sång, backsång + annat småskit.

Viktigt att inte fastna o försöka göra perfekta tagningar när man spelar in demogrejer tycker jag. Bättre att hinna med en låt till.

eller så sitter man dubbelt så lång tid och får allting perfekt på 2 demos 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar försöka spela in grunderna på varje låt, börja med trummorna tillsammans med slaskbas, slaskgitarr och ev. slasksång. Sen bas inspelad till trummorna och slaskgitarren och sedan kompgitarrer. Allt detta spelas in parallellt på alla låtar så först trummorna på alla låtar sen basen på alla osv.

Sen gör jag klart en låt i taget och börjar med leadsången och körer för att fortsätta med eventuella leads och synthar. Sist spelar jag in percussion.

Många spelar in sången sist men det tycker jag är dumt, speciellt om låten inte är färdigskriven när man spelar in. Ev. krydda till låten som gitarrleads och annat ska anpassa sig efter det viktigaste nämligen sången, inte tvärt om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägger gitarrer

Skriver klart texten 😠

Lägger sång

Varför blir det alltid så? Förbannade sångare 😄

Med bandet jag producerar just nu så skriver vi texterna ihop under separata sessions då vi låser in oss. Sex killar, ett block, musiken och en hel massa öl 😄 . I fredags satt vi hela kvällen men tillslut hade vi en riktigt bra text faktiskt, omständigt och långsamt men väldigt kul och bra blir det.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Trummor spelas in med stöd av något annat instrument, oftast en av gitarristerna, sen läggs bas till trummorna, därefeter riktiga gitarrer, ev keys, sång, backsång + annat småskit.

Viktigt att inte fastna o försöka göra perfekta tagningar när man spelar in demogrejer tycker jag. Bättre att hinna med en låt till.

eller så sitter man dubbelt så lång tid och får allting perfekt på 2 demos 😄

Vilket ju är målet med demoinspelning..... 😠

Nä, i mitt tycke lägger många alldeles för mycket noggrannhet just vid demoinspelningen. Man får skilja på demo o riktig skivinspelning. Lägg hellre den tiden i replokalen, eller på att fila på arr o materialet. Där är oftast det som brister, o det räddar inte femtielva omtagningar av ett gitarrsolo.....

Tid är pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trummor spelas in med stöd av något annat instrument, oftast en av gitarristerna, sen läggs bas till trummorna, därefeter riktiga gitarrer, ev keys, sång, backsång + annat småskit.

Viktigt att inte fastna o försöka göra perfekta tagningar när man spelar in demogrejer tycker jag. Bättre att hinna med en låt till.

eller så sitter man dubbelt så lång tid och får allting perfekt på 2 demos 😎

Vilket ju är målet med demoinspelning..... 😛

Nä, i mitt tycke lägger många alldeles för mycket noggrannhet just vid demoinspelningen. Man får skilja på demo o riktig skivinspelning. Lägg hellre den tiden i replokalen, eller på att fila på arr o materialet. Där är oftast det som brister, o det räddar inte femtielva omtagningar av ett gitarrsolo.....

Tid är pengar.

håller inte med dig. jag och min band spelar in i egen studio och har därför ingen tidspress pga. pengar.

Det är just i studion som de flesta idéer föds, att sitta en hel dag och bara lyssna diskutera, lyssna, spela in, ta bort osv osv, är det som verkligen gör susen. Att det ska låta riktigt bra är en självklarhet. Man vill ju göra musik som tilltalar folk, alltså välspelad och (ofta!) högkvalitativ.

Inte sitta och tänka: Ähh, vi är bara ett demoband. Skit i att man hör hunden skälla i bakgrunden (inte riktigt, men...).

Hur ska man då kunna utvecklas?

Lyssnaren får en helt annan uppfattning om bandet ifall det låter otajt.

Men visst ska man lägga ner tid på att repa och slipa på arret. Det ena behöver ju inte sabba det andra. Så tänker iaf inte jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Trummor spelas in med stöd av något annat instrument, oftast en av gitarristerna, sen läggs bas till trummorna, därefeter riktiga gitarrer, ev keys, sång, backsång + annat småskit.

Viktigt att inte fastna o försöka göra perfekta tagningar när man spelar in demogrejer tycker jag. Bättre att hinna med en låt till.

eller så sitter man dubbelt så lång tid och får allting perfekt på 2 demos 🙂

Vilket ju är målet med demoinspelning..... 😎

Nä, i mitt tycke lägger många alldeles för mycket noggrannhet just vid demoinspelningen. Man får skilja på demo o riktig skivinspelning. Lägg hellre den tiden i replokalen, eller på att fila på arr o materialet. Där är oftast det som brister, o det räddar inte femtielva omtagningar av ett gitarrsolo.....

Tid är pengar.

håller inte med dig. jag och min band spelar in i egen studio och har därför ingen tidspress pga. pengar.

Det är just i studion som de flesta idéer föds, att sitta en hel dag och bara lyssna diskutera, lyssna, spela in, ta bort osv osv, är det som verkligen gör susen. Att det ska låta riktigt bra är en självklarhet. Man vill ju göra musik som tilltalar folk, alltså välspelad och (ofta!) högkvalitativ.

Inte sitta och tänka: Ähh, vi är bara ett demoband. Skit i att man hör hunden skälla i bakgrunden (inte riktigt, men...).

Hur ska man då kunna utvecklas?

Lyssnaren får en helt annan uppfattning om bandet ifall det låter otajt.

Men visst ska man lägga ner tid på att repa och slipa på arret. Det ena behöver ju inte sabba det andra. Så tänker iaf inte jag.

Nu utgick jag från när folk hyr in sig i vår studio. O alltså betalar per tid.

NI är ju redan förbi demostadiet när ni sitter o kan lägga hur mycket tid som helst.

I ert fall är väl en demo snarare när nån av er snabbt skissar ner en enkel inspelning av en idé för att visa de andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...