Jump to content
Annons

Cubase SX 3.1.1 (HJÄLP Bakgrund-musik + ANNAT!)

Recommended Posts

Fillekille (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tjena jag är ny på Cubase SX 3.1.1 installerade det igår och det funkar bra...

Problemet är at jag vet inte hur jag skall skapa egen bakgrund..

Techno musik

Alltså sådan slags bakgrund som Perrra(Asshunter) har....

han gör det i Cubase men jag fattar inte hur dom skapar...

jag vill ju göra bakgrunden själv men jag vet inte hur man skall skapa så man kan fixa!

Och hur sparar man låtarna i MP3 format??

Och hur man tex. fixar mer Bas m.m.

HJÄLP MIG TACK! =)

Redigerat av Fillekille
Annons
Postat

Nybörjare? Mitt råd är att du lämnar tillbaka eller säljer ditt Cubase SX tills du vet vad du gör och köper en enkel begagnad synt för pengarna till att börja med.

Postat

Gå en nybörjarkurs på kvällstid i Cubase (t ex på Kulturama i sthlm, kostar 1500 för 8*3 timmar) så får du en flygande start i ditt skapande 😏

Fillekille (oregistrerad)
Postat

märkte nu att det fann en tidning att köpa av studio.idg hade gjort om cubase... skall köpa den...

sedan får jag la se hur det går ....

skulle viljet att jag fick mer hjälp på mina fråger i denna tråd...

Postat (redigerat)
märkte nu att det fann en tidning att köpa av studio.idg hade gjort om cubase... skall köpa den...

sedan får jag la se hur det går ....

skulle viljet att jag fick mer hjälp på mina fråger i denna tråd...

Att köpa studios Cubase special låter som en bra idé. De är svårt att hjälpa nån med ett program över nätet när personen inte verkar kunna ett skvatt om programmet. Det är ju jättesvårt att hjälpa dig om du exempelvis inte är bekant med de vanligaste termerna.

Redigerat av Phobos
Postat

Nja, asså...hörru...det finns många här som vill hjälpa dig men det är mycket svårt att göra när du bara har installerat det, blivit bländad av gränssnittet och ändå vill ha en färdig låt på studs.

1) Läs manualen! Den är jättebra och följer du den från start och framåt får du efter hand svar på många frågor.

2) Sök i dessa fora efter tips som kan passa exakt de frågor du ställer när du läst in dig på grunderna. Det sätt du ber om hjälp på liknar någon som köpt en arbetsbänk eller vad det heter och alla verktyg och tror att det skall bli en färdig luta med detsamma. Det är mycket lättare att att göra musik med SX som du köpt men inte SÅÅÅ lätt. Linus' tips om att skippa programmet och spela på en synt först är faktiskt ett bra tips. I annat fall kan du ändå börja med att göra musik i ett gratisprogram först. Sådana program är mycket enklare att använda och duger bra till att snabbt svänga ihop bakgrunder och låtar. SX är liksom halvproffsklass. Mitt tips är KRISTAL; ett bra gratisprogram du kan göra mycket med. Det finns andra, GunGirl...äsch, ta KRISTAL.

Är det techno behöver du inte alls bry dig om SX. Många tycker att Reason funkar mycket bättre till det. Billigare är det också. Det finns heller ingen gräns på hur mycket du kan åstadkomma i electronicaväg med Reason som har de samplers du behöver för att göra precis det du vill.

Installera KRISTAL gratis. Köp sen Reason. Eller ta den motigare vägen med ditt nyligen inköpta SX. Men ge dig tid att sätta dig in i det.

Postat

1. Lär dig spela.. Företrädelsevis på keyboard.

2. betala för ditt Cubase så att vi andra som betalat för det får uppdateringar och funktioner som vi önskat sen många år så snabbt som möjligt.

3. Majla Perra/Asshunter och fråga han hur han gjort!

😉

Postat
2. betala för ditt Cubase så att vi andra som betalat för det får uppdateringar och funktioner som vi önskat sen många år så snabbt som möjligt.

om fillekille har en illegal kopia av cubase, och sedan köper tidningen studio för att lära sig använda programet... innebär det att tidningen studio tjänar på piratkopieringen?

ja, när det ändå kommer på tal.

Fruppe69 (oregistrerad)
Postat

om fillekille har en illegal kopia av cubase, och sedan köper tidningen studio för att lära sig använda programet... innebär det att tidningen studio tjänar på piratkopieringen?

ja, när det ändå kommer på tal.

Nog är det en fråga som måste ställas.

Mitt svar blir att alla som skriver tutorials om och tester av produkter man kan tanka på DC++ inte bara tjänar på, utan existerar tack vare fildelning.

Så även Studio.

Det stora intresse som finns för att skapa musik på datorn grundar sig enligt min mening inte alls på kommunala musikskolan, utan hänger ihop med den rika tillgången på warez.

Postat

Vad kom först, hönan eller ägget?

Du menar alltså att folk blir intresserade av att göra musik efter att de laddat hem ett musikprogram? Och inte att de laddar hem ett musikprogram eftersom de är intresserade av att göra musik?

Och vad händer om någon som laddat hem ett program, läser en tutorial och sedan bestämmer sig för att köpa programmet? Går den som skrivit en tutorial då från att vara en profithungrig bandit till att vara en hjälpsam samarit som sålt produkter åt företaget?

Och vad händer om den som skriver en tutorial gör det helt gratis. Handlar det då helt plötsligt om ett politiskt engagemang för piratkopieringen? Kanske jag helt ovetandes är en stödmedlem till Piratpartiet eftersom jag har en gratis Cubase-sida på nätet utan krav på att få se varken serienummer och licensnyckel innan användare går in på sidan?

/Majken

Fruppe69 (oregistrerad)
Postat
Vad kom först, hönan eller ägget?

Du menar alltså att folk blir intresserade av att göra musik efter att de laddat hem ett musikprogram? Och inte att de laddar hem ett musikprogram eftersom de är intresserade av att göra musik?

Och vad händer om någon som laddat hem ett program, läser en tutorial och sedan bestämmer sig för att köpa programmet? Går den som skrivit en tutorial då från att vara en profithungrig bandit till att vara en hjälpsam samarit som sålt produkter åt företaget?

Och vad händer om den som skriver en tutorial gör det helt gratis. Handlar det då helt plötsligt om ett politiskt engagemang för piratkopieringen? Kanske jag helt ovetandes är en stödmedlem till Piratpartiet eftersom jag har en gratis Cubase-sida på nätet utan krav på att få se varken serienummer och licensnyckel innan användare går in på sidan?

/Majken

Äsch då, jag tror nog du fattar vad jag menar:

Utan fildelning fanns det knappast plats för två musikertidningar i lilla Sverige.

Och jag är helt med på att det är omöjligt att erkänna detta.

Postat (redigerat)
Och vad händer om den som skriver en tutorial gör det helt gratis. Handlar det då helt plötsligt om ett politiskt engagemang för piratkopieringen?

det är ju egentligen ett intressant inlägg i spörsmålet om huruvida det är rätt eller fel att lägga upp text/ackord/tabulatur på nätet.

det handlar ju om att lägga upp beskrivningar för att hjälpa andra att nyttja något som de själva inte är upphovsmän till. (edit: i bägge fallen kan man ju också hävda att det egentligen är reklam för produkten/artisten i fråga) riktigt illa blir det väl den dagen du lägger upp en reklambanner, eller kräver medlemskapsavgift för att ta del av dina tips...

jag vill passa på att säga att jag tycker att du gör ett mycket bra jobb med din cubasesida, även om jag kanske själv inte har några ärenden dit.

Redigerat av Itzhak
Postat
Äsch då, jag tror nog du fattar vad jag menar:

Utan fildelning fanns det knappast plats för två musikertidningar i lilla Sverige.

Och jag är helt med på att det är omöjligt att erkänna detta.

Fildelning påverkar säkerligen datorbranschen överlag. Lustigt nog så tjänar ju även företag som Sony pengar på fildelningen, samtidigt som de förlorar på den. Å ena sidan har de artister och filmskapare, å andra sidan säljer de hemmabio utrustining, mp3'spelare, cd-brännare och tomma skivor.

Jag vill i min envishet tro att om folk kan fildela musikprogram så kan de säkert även fildela manualer, instruktionsvideos och inscannade tidningar. Men nånstans finns nog ändå en köpvilja. Och skulle det inte göra det så skulle ju varken Studio eller MM sälja några annonser och därmed bli tvugna att lägga ner tidningarna.

Jag tror och hoppas snarare på att anledningen att både Studio och MM kan finnas i lilla Sverige är att väldigt många har börjat göra musik men vill bli bättre på det.

/Majken

• 3 veckor senare...
Postat

Har du ens varit inne i cubase? Det är ganska lätt att lista ut hur man gör låten till mp3 format, utan att titta i en manual. Börja med cubase SE och lär dig grunderna, då jag inte tror att du kommer ha använding för cubase i dagsläget.

Postat (redigerat)
Alltså sådan slags bakgrund som Perrra(Asshunter) har....

han gör det i Cubase men jag fattar inte hur dom skapar...

Gör som perrra, tryck på record och sedan på play!

...brukar funkar jättebra.

Redigerat av djonas
Postat

1. Jag har länge kört med en try before buy version av cubase sx som är nerladdad, enligt vad jag förstått var det hela programmet (?), bara att de tycker att jag ska köpa programmet om jag använder det mkt. Kallar ni även detta för piratkopiering?

Jag är nu på jakt efter en cubase licens till rimligt pris då jag gillar programmet och det

känns nu värt att lägga lite pengar på det. Jag skulle sällan köpa ett program för åtskilliga tusenlappar om jag aldrig testat det eller visste vad det gick för.

Jag tror att det finns både för och nackdelar med piratkopieringen. Cubase, Logic osv. hade troligen inte sålt lika mkt om inte dessa try before buy versioner eller piratkopior fanns att ladda ner. Tack vare detta är det väldigt många som väcker sitt intresse för musikinspelning och, precis som jag, senare köper licensen.

Sen säger ni nog att många struntar i att köpa programmet för att de har en kopia, men tror ni att dessa personer hade ägnat sin tid och sina pengar åt musikinspelning om de var tvungna att köpa ett program för 4000 innan de kunde testa på det?

Jag blir lite less på att folk ibland ser ner på nybörjare här på forumet. Alla kan inte börja med senaste Cubase SX3 på en anpassad monsterdator med allt som hör till. Däremot är det här ett ruskigt bra forum, förmodligen det trevligaste jag hängt på, så jag är absolut inte bitter 😛 Känner mig fortfarande som en nybörjare och de flesta problem jag stött på har jag fått svar på här på forumet!

2. Jag kan varmt rekommendera Mattias Hjelms "Cubasehandboken". Där går man igenom allt från början. Det är omöjligt att inte kunna spela in en låt efter att du läst den.

Postat
1. Jag har länge kört med en try before buy version av cubase sx som är nerladdad, enligt vad jag förstått var det hela programmet (?), bara att de tycker att jag ska köpa programmet om jag använder det mkt. Kallar ni även detta för piratkopiering?

Ja, det är en knäckt version...

Postat

HELT otroligt att varenda jävla tråd på det här forumet förr eller senare blir en piratdiskussion. 😄

Men iaf, gällande frågan i fråga så är det helt omöjligt att på distans personligen hjälpa någon i situationen komplett nybörjare, eftersom det är en hel del nya koncept som man ska lära sig från scratch. Vad man kan göra är ju att länka tutorials, det jag har sett av Majkens sida verkar alldeles förträffligt men sen har jag ju inte mer än kanske ett 20tal timmars sammanlagd erfarenhet av Cubase så jag är inte rätt person att fråga (eller snarare rätt person att svara).

Men den allra bästa vägen är att lära sig det allra allra mest grundläggande i programmet och sen bara experimentera! I början är det kul nog att det låter 😆 sen är det kul nog att det låter kul :rolleyes: och såsmåningom är det skittrist att det låter banan 😉 men sen blir det kul igen när det låter bra!

See you om ett par år. 😄

Postat

folk här säger att du ska välja ett annat program osv... skit i dom!!!

i slutändan är cubase eller logic det du behöver och om du hade tänkt att bli seriös så är det lika bra att hoppa rakt ned i det kalla vattnet.

skit i kurser för en massa pengar, investera i en dvd istället med grunderna i cubase så kommer du snabbt igång.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.