Jump to content
Annons

Kyl och skafferi


Bebopkeys

Recommended Posts

Jag har en grabb som fyllt nio år och som har upptäckt att han kan gå igenom kylen och skafferiet alldeles själv i jakt på godsaker.

Igår morse satt han framför tv:n och svepte i sig en burk cola klockan sju på morgonen när jag kom ner från sovrummet. I morse var det resterna av gårdagens fotbollschips som försvann på samma sätt.

Vad göra? Det räcker inte med att säga ifrån på skarpen. Har försökt prata om näringslära och vikten av att inte dricka cola på morgnarna.

Vad göra?

Obs! Är motståndare till barn-aga!

Edit: Just nu står jag och river lök så att han inte skall märka att det är lök i köttfärssåsen 😳

Redigerat av Bebopkeys
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ställ allt som är förbjudet i ett högt skåp.

Sluta köp Coca-cola, annat är vid ett enda tillfälle, och då en enda burk till fredags/lördagsmyset.

Ställ allt som är tillåtet (en stor fruktskål) på köksbordet. Bananer, apelsiner, äpplen och päron. Fri ätning av det.

Ha alltid en enliterskanna i kylen med måltidsdryck, utan socker.

Saken é biff.

Varsågod.

/Supernanny

Link to comment
Dela på andra sajter

Behåll godsakerna för dig själv.

Vi har samma problem

Ständigt nya gömställe

Jag menar inte att man skall vara egoistisk.jag har själv svårt att låta bli godsakerna om jag vet att dom finns. Just därför skall dom inte finnas utan plockas fram när tillfällen finnns.Fredag, lördag eller så.

Vi människor är ganska dumma

Ju godare desto onyttigare

Det är ett stort problem det här

Vår yngsta (15år) får bara två hundra i månadspeng plus möjlighet att tjäna två hundra till efter insatser i hemmet. Snålt JA

men pengarna går bara till godis och coca cola

hälsobefrämjande Nja eller nej

egentligen borde han inte få nånting när man vet att pengarna går till coca cola och godis

Vad gör man?

inte för att svaret hjälper dig utan att tanken kvarstår

MVH

Lindpop

Link to comment
Dela på andra sajter

Gränser gränser gränser...och regler. Fan det låter ju nästan polisiärt, men det ar precis det som det handlar om. Och det är viktigt att vara konsekvent.

Försök att bli överens med barnet. Om inte det funkar så är det dina regler (som jag nu förutsätter är sunda) som ska gälla i alla fall.

®offfes inlägg är rätt bra.

***

Fan om man inte skulle starta en stödgrupp för föräldrar som vill återinföra det saligen bortglömda LÖRDAGSGODISET... Det var rätt bra; alla var överens liksom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Neka honom något annat. Men det kan nog vara en god idé att han får veta innan vad som står på spel! 😠

Handling - konsekvens.

Skulle också tro på denna väg. Du kan alltid dra in förmåner. Vidare tror jag det är viktigt att vara konsekvent om man ska komma någon vart. Snyltas det, dras något in. Punkt slut. Annars blir det ju lite hej och hå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste en artikel om hunduppfostran för ett tag sen. I en av teknikerna stod det att man om nu exempelvis hunden tuggade på ens tofflor, skulle ställa sig och skälla ut och slå till tofflorna. Då lär sig hunden att det är dåligt att ha nåt att göra med tofflor.

Testa att göra samma sak med fotbollschipsen framför ungarna, så kommer dom nog åtminstone att vara på sin vakt framöver 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska börjas i tid - annars blir det bara svårare och svårare att lära barn att det finns saker man får göra och saker man inte får göra...

En sak som min syster lyckades med, var att efter varje dumhet, så hotade hon med att om det upprepades, så slängde hon någon favoritleksak i soptunnan. Hon hade t o m modet att verkligen göra det också (och det är helt nödvändigt att det inte blir tomma hot - annars är det meningslöst). Det var synnerligen effektivt, även om det sved i själen på henne när hon behövde sätta hoten i verket ibland... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som min syster lyckades med, var att efter varje dumhet, så hotade hon med att om det upprepades, så slängde hon någon favoritleksak i soptunnan. Hon hade t o m modet att verkligen göra det också (och det är helt nödvändigt att det inte blir tomma hot - annars är det meningslöst). Det var synnerligen effektivt, även om det sved i själen på henne när hon behövde sätta hoten i verket ibland... :rolleyes:

Den där är jättebra. Jag kör samma grej här hemma. Varje gång jag inte får min vilja fram slänger jag ett par av sambons skor. Numera är det jag som bestämmer var skåpet ska stå. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som min syster lyckades med, var att efter varje dumhet, så hotade hon med att om det upprepades, så slängde hon någon favoritleksak i soptunnan. Hon hade t o m modet att verkligen göra det också (och det är helt nödvändigt att det inte blir tomma hot - annars är det meningslöst). Det var synnerligen effektivt, även om det sved i själen på henne när hon behövde sätta hoten i verket ibland... 😉

Den där är jättebra. Jag kör samma grej här hemma. Varje gång jag inte får min vilja fram slänger jag ett par av sambons skor. Numera är det jag som bestämmer var skåpet ska stå. 🙂

Jag oxå gör så.. Slänger varje pryl.

Fast jag har inga barn 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som min syster lyckades med, var att efter varje dumhet, så hotade hon med att om det upprepades, så slängde hon någon favoritleksak i soptunnan. Hon hade t o m modet att verkligen göra det också (och det är helt nödvändigt att det inte blir tomma hot - annars är det meningslöst). Det var synnerligen effektivt, även om det sved i själen på henne när hon behövde sätta hoten i verket ibland... 😉

Den där är jättebra. Jag kör samma grej här hemma. Varje gång jag inte får min vilja fram slänger jag ett par av sambons skor. Numera är det jag som bestämmer var skåpet ska stå. 😉

Jag oxå gör så.. Slänger varje pryl.

Fast jag har inga barn 🙂

Min sambo är inte heller ett barn. Yngre än mig, men fullt byxmyndig.

Förresten... slänger du också sambons skor? Inte visste jag älghonor bar skor? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som min syster lyckades med, var att efter varje dumhet, så hotade hon med att om det upprepades, så slängde hon någon favoritleksak i soptunnan. Hon hade t o m modet att verkligen göra det också (och det är helt nödvändigt att det inte blir tomma hot - annars är det meningslöst). Det var synnerligen effektivt, även om det sved i själen på henne när hon behövde sätta hoten i verket ibland... 😉

Den där är jättebra. Jag kör samma grej här hemma. Varje gång jag inte får min vilja fram slänger jag ett par av sambons skor. Numera är det jag som bestämmer var skåpet ska stå. 😑

Jag oxå gör så.. Slänger varje pryl.

Fast jag har inga barn 😉

Min sambo är inte heller ett barn. Yngre än mig, men fullt byxmyndig.

Förresten... slänger du också sambons skor? Inte visste jag älghonor bar skor? 🙂

😉🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som min syster lyckades med, var att efter varje dumhet, så hotade hon med att om det upprepades, så slängde hon någon favoritleksak i soptunnan. Hon hade t o m modet att verkligen göra det också (och det är helt nödvändigt att det inte blir tomma hot - annars är det meningslöst). Det var synnerligen effektivt, även om det sved i själen på henne när hon behövde sätta hoten i verket ibland... 😉

Den där är jättebra. Jag kör samma grej här hemma. Varje gång jag inte får min vilja fram slänger jag ett par av sambons skor. Numera är det jag som bestämmer var skåpet ska stå. 😉

Jag oxå gör så.. Slänger varje pryl.

Fast jag har inga barn 😉

Min sambo är inte heller ett barn. Yngre än mig, men fullt byxmyndig.

Förresten... slänger du också sambons skor? Inte visste jag älghonor bar skor? 😉

😑🙂

Men kom igen.... visst e jag väl liiiiiiiiiiiiiiiite jobbig iaf? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som min syster lyckades med, var att efter varje dumhet, så hotade hon med att om det upprepades, så slängde hon någon favoritleksak i soptunnan. Hon hade t o m modet att verkligen göra det också (och det är helt nödvändigt att det inte blir tomma hot - annars är det meningslöst). Det var synnerligen effektivt, även om det sved i själen på henne när hon behövde sätta hoten i verket ibland... 😉

Den där är jättebra. Jag kör samma grej här hemma. Varje gång jag inte får min vilja fram slänger jag ett par av sambons skor. Numera är det jag som bestämmer var skåpet ska stå. 😉

Jag oxå gör så.. Slänger varje pryl.

Fast jag har inga barn 😉

Min sambo är inte heller ett barn. Yngre än mig, men fullt byxmyndig.

Förresten... slänger du också sambons skor? Inte visste jag älghonor bar skor? 😉

😑🙂

Men kom igen.... visst e jag väl liiiiiiiiiiiiiiiite jobbig iaf? 🙂

Jaa okej då... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Men kom igen...-vem är det som bestämmer -du eller grabben? -han är ju ingen barnunge precis?

-Gör klart för grabben att han helt enkelt inte får gå o nalla på godsaker utan o fråga först....-simple as that...

har själv 2 barn, en 13 åring samt en illbatting på 5 år...ifall du undrar...

Tjohopp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har haft lördagsgodis, och den notan stod vi för.

När ungarna (7 & 9 år) började tjata om Disneychannel så förklarade jag att det kostar pengar och att dom måste välja mellan det och lördagsgodiset..

De valde Tv-kanalen, för ett år sedan, och sen har det varit tyst om godis.

Vid något enstaka tillfälle har det kommit på tal, - inga problem säger jag, vi säger upp kanalen så får de varsin påse varje lördag. Hmm..(kort fundering) -Nej.

Det har varit rena vinstmaskinen, kanalen kostar 39:-/mån, och det är en piss i missisippi jämfört med vad godispåse multiplicerat med 8 kostar.

Sedan är vi inga godisfascister, när vi går på bio så köper vi godis, och vid andra, mycket enstaka, högtidliga händelser. Ibland har vi också chips, ostbågar och annat elände. Läsk har vi ganska sällan. Om de blir bjuden på godis vid födelsedagskalas, julgransplundringar etc så har vi inga invändningar, men då tycker de själva att det är högsta vinsten.

Däremot har vi stor studsmatta, pool, trädkoja i två våningar med stege upp och brandmansstång ner, romerska ringar, trapets, gungställning, fotbollsmål på tomten etc. Tidsbegränsad Internet, playstation och dataspel. Tråkigt som fan ibland tycker dom, men vi har varit järnhårda och dom kommer att tacka oss. Dom kan hjula, (nåja, den större iallfall) slå volter, klättra upp på brandmansstången till kojan, gå armgång osv.

Det här låter ju fasansfullt präktigt för en öldrickande, forumberoende, rökande, överviktig pappa, och det är det också 😮 När det gäller dessa frågor är jag ett riktigt präkto!

Men vi har andra problem som vi faktiskt diskuterade ikväll, våra barn sover ofta i våra sängar, och det är, enligt min fru, mitt fel eftersom jag är för vek i den frågan. Så även solen har fläckar... 😉

Men så är det ju med allt, inget är helt perfekt, gud vad tråkigt det skulle bli!

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda sättet jag skulle kunna tänka mig är att inte köpa såna onyttigheter alls! Tänk tillbaka på er egen barndom bara... Vad fick ni aldrig hemma? Hur mycket av det äter ni nu? En familj som aldrig har cola hemma saknar inte heller cola. I alla fall inte ungarna 😉

Jag tror att det är svårt att sätta upp regler för vad man får ta ur kylskåpet och inte.

Redigerat av Pienny
Link to comment
Dela på andra sajter

ÄÄÄH!!!!

Ge honom allt han vill ha.. 😉😮

Den dag jag får barn ska jag använda detta som motto. Han/hon/den/det ska få precis så mycket godis den vill med ett enda krav. Att allting måste ätas upp samma kväll, annars är det slut på godiset.

Jag har förståss ingen aning alls om det skulle fungera, men jag inbillar mig att en sjuåring som ska försöka klämma i sig två liter cola, 300 gram chips, 100 gram choklad och ett par/tre hekto lösviktsgodis kommer att få problem 😆

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Majken. Inga problem alls! Hahaha...det gör min brorson nästan varje dag!! Smal som en sticka ändå.

Jag har f.ö. DET BÄSTA FÖRSLAGET:

Köp ett lås till kylen! Tala inte om koden.

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Men kom igen...-vem är det som bestämmer  -du eller grabben? -han är ju ingen barnunge precis?

Om jag ska vara ärlig för en blund sekund var det där min första tanke också.

Men det är ju inte alltid så enkelt. Det är inte alltid det är så lätt att få struktur och konsekventa regler i tillvaron för barnen om de t.ex pendlar mellan olika hem. Jag säger inte att det är så i detta fallet, men något säger mig att det kanske är så. Är det så, Bebop? 😉

Om det är så att grabben är varannan vecka hos dig, eller ännu hellre om han bara är hos dig varannan helg, tror jag det är viktigt att du och hans mamma stämmer av regler och rutiner med varandra (lite grann iaf). Sitter han verkligen och dricker Cola på morgonen hemma hos henne? Om inte, varför gör han det hemma hos dig? Testar han dig? I så fall, varför? Protesterar han mot nåt? I så fall, mot vad?

Barn har ju sina egna sätt att uttrycka missnöje, rädsla, osäkerhet, nyfikenhet, och allt det där. Precis som tjejer. 😆

Fast jag har inga egna barn (ännu), så egentligen vet jag väl inte så mycket om det där. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...