Jump to content
Annons

No


karl

Recommended Posts

LÅTNAMN:No

ARTIST/GRUPP:karl

GENRE:pop

LÅTLÄNGD:inte klar

KOMPOSITÖR:k

PRODUCENT:k

EV. MEDVERKANDE:k

INSPELNINGSÅR:06

FORMAT: mp3

STORLEK: 4.3 megabyte)

STATUS: Skiss

LÅTLÄNK:NO ny mixSay No Kom gärna med kritik...thanks

Faktiskt den snabbaste låt jag gjort 120bpm 😉😄 men eftersom det kom och jag är ganska ovan på att skriva vers,vers,refräng,vers osv. så vet jag faktiskt inte vad jag ska stoppa in...kom med förslag på formen, soundet, mixen....funkar grejorna,det som hittills är? och allting är under byggnad och förkyld som en apa just när värmen kom.....

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Som vanligt. Detta har potentilal. Ljudbilden måste bli tuffare. Trummorna är väldigt bleka. Basen behöver också tuffas till. Tveksam till elgitarren. Inte för att de ska bytas till något med tokdist. Kanske varieras på något sätt? Har bara lyssnat en gång. Sången ligger snäppet för högt. Ja sång SKA ligga högt, men...

Ska lyssna igen. Fräck låt och kul att höra en upptempo låt från dig Karl (Gud som jag tjatat om det! 😳 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Samtidigt som jag lyssnar på detta trampar jag på mina glasögon på golvet där dom oftast ligger när jag sitter framför datorn och som i detta fall lyssnar på din låt som låter knyckt varifrån har ingen aning om men det känns bekant alltför bekant min vän ...

Link to comment
Dela på andra sajter

I slutet på breaket när basen går på åttondelar antyds att här ska något hända. Men sn gör det ju inte det utan harvar på i en instrumentalrunda. Hur hade du tänkt här: solo, lyft, mer vers, la grande finale? Är det den biten du vill ha råd om?

Link to comment
Dela på andra sajter

Samtidigt som jag lyssnar på detta trampar jag på mina glasögon på golvet där dom oftast ligger när jag sitter framför datorn och som i detta fall lyssnar på din låt som låter knyckt varifrån har ingen aning om men det känns bekant alltför bekant min vän ...

jag vet, det är signaturmelodin till sagostunden.. eller ja, nästan 😳

Tycker det är rätt ok, men den känns inte färdigbyggd som låt sett. Tog texten och ideerna slut?

Link to comment
Dela på andra sajter

menar du min text? och ev ideer?

näe, jag var nog bara lite slarvig när jag citerade. det var bara att det var stulet som jag ville kommentera, eftersom jag genast började nynna på nämnda melodi. Resten var menat som kommentar till ursprungsinlägget 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Låten är i allra högsta grad inte färdig, jag spelade in på eftermiddagen och det finns ingen text ännu utan är bara svammelengelska men No ska vara med när det är klart...idéer saknas inte heller utan mer hur man bygger en konventionell låt vilket jag inte brukar då mina tidigare alster lever sitt eget liv utan tydlig refräng.... 😳 det jag är ute efter är förslag på uppbyggnad och vad beträffar likheten med någon annan låt så är jag immun sedan man lyssnat på P3 i fem minuter 😄 så kom med förslag så kanske även denna slutar på ett mer okonventionellt sätt....who knows thanks/ karl

dede.... Ja , kanske ett gitarrsolo som jag inte själv bemästrar men det vore nice....

Link to comment
Dela på andra sajter

dede.... Ja , kanske ett gitarrsolo som jag inte själv bemästrar men det vore nice....

Forumet är ju nerlusat med lysande gitarrister så det ska väl inte innebära problem! 😳

Bestäm antingen strukturen först och få i hop en text efter det eller tvärtom. Om det blir koventionellt så låt det vara så. Annars så mycket roligare. Jag brukar ha Edgar Allan Poe i bakhuvudet som när han skrev "Korpen" först bestämde att han skulle göra ett poem på hundra rader, sedan fyllde det med innehåll. Inte lätt att leva upp till dock. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det är bara lite grötigt i mixen annars finns det inga problem med den här. Slutet är ett mellanspel eller brygga/stick eller vad du vill kalla det och på tok för långt. Kan dock låta som det gör är helt OK speciellt pga. att det ändras lite i slutet. Korta ner första delen av slutet avsluta med sista delen (av slutet) sen vers igen tona ut, klart. Eller dit med nån slags refräng och sen ny vers refräng och sen tona ut i finito la musica. Police låter det här som och häftigt är det så det så.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Thanks BS för dina öron...ja, den kanske inte behöver vara längre...tycker du det låter Police 😄 Kul....det mesta från mig brukar ju gå i ett sävligare tempo och det kändes kul att ...om än bara 120.....tackars 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Skön rytm som borde tas till vara ännu bättre! Gunget är samma Rolling Stones brukar köra( tex satisfaction). Kraftigare trumspel och bas skulle hjälpa. Roligt att höra lite upptempo från dig Karl, breaket och byte av taktart passar skitfint!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skön rytm som borde tas till vara ännu bättre! Gunget är samma Rolling Stones brukar köra( tex satisfaction). Kraftigare trumspel och bas skulle hjälpa. Roligt att höra lite upptempo från dig Karl, breaket och byte av taktart passar skitfint!

Tack j-91.....när jag lyssnar igen så visst hör jag att det är satisfactiontempot och trummfiguren....det finns ingen bas i versen ännu....bara oktaverad elgurka och jag kanske lägger upp den och spelar in en bas istället...menar du att jag ska höja volymen på (bas) och trummor? kanske nå't rytminstrument i sticket? ska knåpa på imorgon....nu ska jag kolla på Stoned 😄😄

Moberg....ska leta reda på någon kompressorplugg eller det finns säkert i Cubase men jag är dålig å det tekniska( har köpt sista numret av Studio) 😄 ...men stort tack för kunnandet..../ karl

Link to comment
Dela på andra sajter

"Upptempo"? 😏

😏

Är det ju inte nånstans. Ganska mysigt men lite... intetsägande. Vässa till trummorna lite. Gitarrslingan är snygg. Tycker inte sångljudet riktigt sitter i mixen som det ska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul grej Karl... vet att mina idéal inte riktigt är vad din form av skapande alltid behöver, men i det här fallet skulle du nog täta till ljudbilden mer och förädla det som finns.

Om bara bakgrunden ordnas till så tror jag att allt annat faller på plats och stundande gitarrsolo kommer bli legobiten som kröner mästerverket.

.. eHmm...vad jag tror alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

tbruce....lyssna här så förstår du vad jag menar slowmotion och att då gå upp till 120 är ett långt kliv för mig...men för dig är det kanske slowmo, sången är en första tagning och förkyld så det räcker, jag var ute efter formen och är fortfarande lika vilsen....tack för lyssning

Lundin....tack för örat...Jo, förädla...lättare sagt än gjort då det blir alltid för mycket "luft" i mina ljudbilder men är på G att flytta inspelningsgrejorna till en kombinerad replokal/ studio och då kanske det blir bättre stuns på grejorna....När en grund är färdig får jag väl be nå'n gitarrist här att lägga ett solo....thanks

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

menar du min text? och ev ideer?

näe, jag var nog bara lite slarvig när jag citerade. det var bara att det var stulet som jag ville kommentera, eftersom jag genast började nynna på nämnda melodi. Resten var menat som kommentar till ursprungsinlägget :rolleyes:

vilken låt var det då??? 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack j-91.....när jag lyssnar igen så visst hör jag att det är satisfactiontempot och trummfiguren....det finns ingen bas i versen ännu....bara oktaverad elgurka och jag kanske lägger upp den och spelar in en bas istället...menar du att jag ska höja volymen på (bas) och trummor? kanske nå't rytminstrument i sticket? ska knåpa på imorgon....nu ska jag kolla på Stoned 😛😆

Jag tycker trummorna ska vara starkare och framförallt virveln på slag 2 och 4. Den antydan till bas man hör i versen passar bra(en lite vandrande basgång låter det som?) Vad som däremot är lite monotont är gitarrsolospelet som är 8 takter långt och ligger över två ackorden. Kan man inte förlänga solospelet till 16 takter? Inget är ju rätt eller fel utan en smaksak, men man ska ju prova allt tills man blir nöjd! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul! Gitarriffet ger en poppigare karaktär än vanligt basgången bidrar till detta också. Nästan åt Police-hållet if you don't mind. Lite rörigt med körerna kanske kan sparas till sista vändan? Sticket snyggt men lite väl spejsat för min smak. Meningen med solo på sista versen? Bra komposition, finns originalitet men måste jobbas på! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Min starkaste invändning är att gitarrfiguren (ok visserligen är det är inte riktigt samma hela tiden) är igång hela tiden. Skulle vilja att det fanns mer plats för sången dvs lite mer uppehåll på gitarrfiguren men att den kommer tillbaka här och var. Kanske även en nivåfråga. Om man vill ha den liggande och mala bör den nog vara lite lägre i nivå.

SKönt sound och rytmik på kompgitarr och vad det nu är gitarrbas. Trummorna kan nog vara lite roligare.

Synd på sticket att det akustiska dränks av elgitarr - särskilt som elgitarren där inte är så speciell utan bara just elgitarr... och det är det redan en hel del av om man säger så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack j-91.....när jag lyssnar igen så visst hör jag att det är satisfactiontempot och trummfiguren....det finns ingen bas i versen ännu....bara oktaverad elgurka och jag kanske lägger upp den och spelar in en bas istället...menar du att jag ska höja volymen på (bas) och trummor? kanske nå't rytminstrument i sticket? ska knåpa på imorgon....nu ska jag kolla på Stoned 😉  😄

Jag tycker trummorna ska vara starkare och framförallt virveln på slag 2 och 4. Den antydan till bas man hör i versen passar bra(en lite vandrande basgång låter det som?) Vad som däremot är lite monotont är gitarrsolospelet som är 8 takter långt och ligger över två ackorden. Kan man inte förlänga solospelet till 16 takter? Inget är ju rätt eller fel utan en smaksak, men man ska ju prova allt tills man blir nöjd! 😎

ska testa attf läska på lite mera och kolla på gitarren...thanks 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för lyssningen equality..... visst ska jobba vidare så får jag se var jag hamnar

.....kul att du tycker det är kul 😏

Bad ear.....tackar för ditt lyssnande och du har säkert en point med det du säger, ska greja lite mer idag....tack 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker oxå att det är lite slarv i mixen som jag stör mig lite på, men vid andra lyssningen sätter sig verkligen gitarrfiguren och jag känner att det finns potential i denna! Kul med snabbare låt och snyggt gitarrspel! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt kul med en snabbare låt ifrån dig! Händer lite för lite i versen för min del. Snyggt när tamburinen kommer in. Kunde legat lite högre i mixen men ....Det här långsamma partiet, vet inte riktigt vad man ska kalla det, kommer för tidigt tycker jag. bryter av, tar ner gunget. Istället skullle du ha ett parti där som förlöser versen som kokar på väldigt fint. Det är väl en låt för dansgolvet du gjort? 😛 Blev chockad av att låten bara tog slut....... 🙂

Gillar att du försöker med lite mer attityd.

Mvh

Tobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...