Jump to content
Annons

No


karl

Recommended Posts

Den nya mixen upplever jag som hårdare och mer metallisk. Den tidagre hade mer värme och inte kändes inte lika elak - även om rösten bitvis var hård och "överstyrd" där med.

Har du smalat av in i mer någon slags mellanregister och diskant? Jag har faktiskt svårt att njuta av låten och verkligen lyssna på detaljer. Som det låter nu blir jag trött på låten fast jag anar potentialen. Jag menar inte finsnickra på det här stadiet men gör något åt den hårda diskantljudbilden bara - så man kan slappna av och fundera på vad det är som händer.

Även sången kan behöva justeras så det inte blir så elakt mot öronen - jag menar det här med dist (eller vad det är) som kommer när du tar i.

Ord och inga visor 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Grannen...tamburinen låg högre i den första slasken....och i den andra slasken är inget förändrat förutom tamburinen och trummorna...har varit såå förkyld så det har inte varit någon idé att öht sjunga...men nu börjar det lossna så jag ska fixa till det ....att vänta med att ta ner låten är nog en bra idé..ska prova med något annat som du sa förlöser versen 😛😎 tack för dina synpunkter

Dåligt öra.....efter lite meck med trummorna drog jag in hela förra mixen genom en multikompressor därav diskantfeelingen...har gjort det med en del tidigare låtar också men kanske inte så kraftigt...jag är urusel på det tekniska och har inga schyssta lyssningsmonitorer så det mesta blir hörlursmixar och det kanske blir vilseledande då mina lurar kanske inte heller är dom bästa...men jag ska flytta mina grejor till en studio/replokal snart och då kan det förhoppningsvis bli lite bättre proddar....tack för dina öron som verkar hålla för analyser rakt i motsats till ditt username.....thanks 😉😎

equality.....Nää, inte EZ utan vanliga wavloopar från Beta Monkey BackBeats.... lite användbara då man står helt offside med programering...reverbet är samma du kör med om än kanske för på? men jag tror det beror på multikompressorn som ställer till det hela? fråga inte mig 😄 men tack för din analys 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken skillnad det blev med trummorna, nu sitter dom perfekt! Det jag saknar är en riktig bas. Är det elgitarr som pitchats ner en oktav som basar? Det funkar men man saknar ändå botten i ljudet. Komplettera med en elbas som inte spelar så djupt ner registret och spela samma basgång som elgitarren så blir det fylligt, jämför tex introt i Beatleslåten Daytripper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken skillnad det blev med trummorna, nu sitter dom perfekt! Det jag saknar är en riktig bas. Är det elgitarr som pitchats ner en oktav som basar? Det funkar men man saknar ändå botten i ljudet. Komplettera med en elbas som inte spelar så djupt ner registret och spela samma basgång som elgitarren så blir det fylligt, jämför tex introt i Beatleslåten Daytripper.

Tack J-91....jag gjorde som du sa höjde på 2:an & 4:an och tycker väl det blev mer stomp...Javisst en riktig bas ska det också bli....thanks

Daytripper? har aldrig hört 😉😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är en skitmullig låt! Härlig sång! Det enda jag reagerar på i mixen är att virveln är lite blek... Personligen skulle jag vilja ha lite mer smack i den... Sedan ligger ljudet på den akustiska för långt bak. Jobba fram lite klarare ljud på den akustiska gitarren. Annars är allt fridens tycker jag. Återigen...Mycket bra låt!

(Ta mina mixråd med en nypa salt... Jag är tok-kass på ljudskruvning, dock så tycker jag att jag är en bra låtskrivare, så när jag säger att det är en bra låt så skall du lyssna :-)

/Uffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Karl..

Det här är den 2:a låten som du gjort som jag lyssnat på.Eftersom jag är rätt såld på den här typen av sväng - så vad säger man..Givetvis Kanon!

Synd bara att du var förkyld,det brast lite på mellan spelet i sången alltså - och det brukar det inte göra från dig. Du får krya på dig,så får du tillbaka din varma och välljudande röst.

Shit vilket drag...synd bara att det tvär slutade.Please,gör den klar så får jag digga i stugan i sommar!

MVH

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Bajenuffe...thanks för öronen.....jag funderade ett tag på en gate:ad virvel men det blev lite fel stuk men om det blir tätare i kompet kanske man kan göra den lite mer distinkt.....och jag litar på ditt omdöme som låtskrivare 🙂🙁 tack

Munspels mike...ska göra klart i dagarna nu när förkylningen går åt rätt håll, så hoppas fortsättningen tilltalar dig lika mycket....."inga garantier" 🙁 thanks

Link to comment
Dela på andra sajter

Missade den här tråden.

Fan vad jag tänker på ett australiensiskt band som jag inte kommer på namnet på. Sångare med rakat huvud. 90-tal. Små-politiska. Glöm det 😆

Faktiskt hör jag lite 80-tals King Crimson också. Gitarrljudet. Jag tycker det funkar bra.

Nu ögnade jag bara igenom tidigare kommentarer, men har du något "riktigt" slut på låten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du tänker på Midnight Oil med Peter Garrett i spetsen med rakat huvud så tar jag det som en komplemange....jag såg dom i Brixton -94 och en av dom bästa konserter jag varit på....slutet är på G, lägger ut igen 😛🥰 thanks

Link to comment
Dela på andra sajter

lyssnade precis på Sayno.mp3 😳

Känns väldigt bra tycker jag! Påminner lite om cure, triffids och soundtrack, vet inte riktigt varför. Måste vara de fantastiskt snygga vokala händelser som bara myser runt hela tiden. Bra groove. Otroligt befriande att höra en mix med så pass låg baskagge. Gillar hela ljudbilden. Bra gitarlick som går hela tiden också. Skitbra sång!

Jag kan faktiskt inte hitta ngt att gnälla på förutom slutet då 😉

bra karl!

Link to comment
Dela på andra sajter

lyssnade precis på Sayno.mp3 🙁

Känns väldigt bra tycker jag! Påminner lite om cure, triffids och soundtrack, vet inte riktigt varför. Måste vara de fantastiskt snygga vokala händelser som bara myser runt hela tiden. Bra groove. Otroligt befriande att höra en mix med så pass låg baskagge. Gillar hela ljudbilden. Bra gitarlick som går hela tiden också. Skitbra sång!

Jag kan faktiskt inte hitta ngt att gnälla på förutom slutet då 😄

bra karl!

Eliasson...tack för lyssningen...du namedroppar band jag har hört men tror mig inte vara påverkad av...men gillar alla tre på lagom nivå...Triffids såg jag på Moderna på 80-talet en hel sommar med kalasband från hela världen...vill minnas The Church i samma veva, men kul att du gillar och som sagt en del kvar innan färdig demo 😠😱😎

Link to comment
Dela på andra sajter

"nytt och nytt" 120bpm 😉 men som sagt lite roligt att höja tempot någon gång....ser fram emot en djupare analys vad tiden lider men den är ju inte klar ännu.... 😠😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bättre driv nu i den andra versionen, bättre tempo. Är det Elvis som säger No i svaret? Låter som det. Asgillar trummorna, speciellt virvlarna.

Låten fastnar i skallen. Men på nåt sätt - och nu är jag kritiskt - så vad gäller själva det musikaliska skapandet så upplever jag inte låten som speciellt egen, tycker det låter som mycket från förr.

Jag ogillar avbrutna slut: varför???

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Mycket bättre driv nu i den andra versionen, bättre tempo. Är det Elvis som säger No i svaret? Låter som det. Asgillar trummorna, speciellt virvlarna.

Låten fastnar i skallen. Men på nåt sätt - och nu är jag kritiskt - så vad gäller själva det musikaliska skapandet så upplever jag inte låten som speciellt egen, tycker det låter som mycket från förr.

Jag ogillar avbrutna slut: varför???

Jag värderar prylen att få konstruktiv kritik här på demosidorna väldigt högt då jag mestadels är lost i det ljudtekniska....denna låt kände jag mig vilsen i formen och fick en del hintar om hur jag skulle gå vidare fick också kritik på att trummorna var för lama...jag greja lite med trummorna och gav mer utrymme för akustiska guran i sticket men inget mer och jag jobbar vidare med formen och slutet kommer ...det känns segt att lägga energi på något som inte funkar och jag brukar ha relativt bra koll på vad som funkar för mig men denna var kanske för högt tempo 😏:rolleyes: så jag bad om kritik och det är så bra med detta forum där många är så duktiga....Ja ....det är Elvis som No:ar hur kunde du höra det? 😛 försök lista ut vad det är som känns så bekant...jag har min fundering...men du först 😎 Tack för lyssningen

Duende....John Fruciantes vet jag inte vem det är 😎 sorry...tell me...

Min röst brukar inte låta så här( kanske grundkaraktären ) men snorförkyld vid sångtagningen som måste betraktas som ett sätt att få tag i sångmelodin då det inte är någon egentlig text heller...tack för dina öron :rolleyes:

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

Citat:

"....det är Elvis som No:ar hur kunde du höra det? försök lista ut vad det är som känns så bekant...jag har min fundering...men du först"

Jag har varit med ett tag :rolleyes:

Det bekanta vet nog bara du själv. Alla snor vi nåt från nånstans :rolleyes:

Redigerat av Tokai
Link to comment
Dela på andra sajter

Citat:

"....det är Elvis som No:ar hur kunde du höra det? försök lista ut vad det är som känns så bekant...jag har min fundering...men du först"

Jag har varit med ett tag 😛

Det bekanta vet nog bara du själv. Alla snor vi nåt från nånstans 😎

Jag ser det mer som någon slags inspirationskälla och känner ingen skuld till att något matrial någon gång skulle likna något...när jag lyssnar på gitarrerna i denna kan jag få vibbar från en Yeslåt kanske deras mest kommersiella....utan att på något sätt uppnå deras sväng men gitarrljudet liknar....tror jag 😛 men så var det inte Steve Howe som lirade in den heller 😏:rolleyes: och about Elvis så var det ett skämt från min sida...jag var helt ¤%a förkyld helt enkelt...men du kanske också skämta 😎:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Duende....John Fruciantes vet jag inte vem det är cool.gif sorry...tell me...

John spelar gitarr i Red Hot Chili peppers

OK....Gillar Red Hot Chili och har ju hört honom spelat gura men inget av hans solo....Har han släppt många? någon speciell?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag lyssnat hemma och jag har i princip inget att invända mot något (ja slutet då förståss) Tycker att låten håller i form och innehåll men kanske det går att skruva fram ett bättre ljud (har inga konkreta förslag i skrivande stund). Möjligen skulle det komma nån gitarr som biter/hugger till emellanåt antingen med nåt kort riffartat eller kanske markerande ackord.......

Men: Låten fastnar verkligen och man blir sugen på att lira med! Bra låt och gott sväng (associerar beatet lite till JJ Cales Kokain). Tummen upp! Gör färdig! 🙂😛😱

Oj, upptäckte att jag lyssnat på den första versionen.....

Nu har jag lyssnat på den nya: Håller med den som sa att det blivit lite diskantigare. Värmen från första versionen har försvunnit lite så skruva vidare.

Trummorna kommer ju fram mer nu men det blir lite stickigt. Som helhet gillade jag nog den första bättre.....Men låten är ju forfarande lika bra! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Pwayne för öronen....jag kommer nog att landa mittemellan den första och andra vad beträffar ljudet men med bättre sång nu.....och ett slut också....sen återstår något gitarrsolo om någon vill spåna.... :rolleyes:🙂 thanks

Link to comment
Dela på andra sajter

dede.... Ja , kanske ett gitarrsolo som jag inte själv bemästrar men det vore nice....

Jag kan lägga ett solo på den om du vill. Har redan jammat runt på den nu i 10 min. 😄 Grymt nice låt med cool ljudbild men nåt annat var väl inte att vänta. 🙂

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

dede.... Ja , kanske ett gitarrsolo som jag inte själv bemästrar men det vore nice....

Jag kan lägga ett solo på den om du vill. Har redan jammat runt på den nu i 10 min. 🙂 Grymt nice låt med cool ljudbild men nåt annat var väl inte att vänta. 😛

Mvh / djonas

😄😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...