Jump to content
Annons

Hur mycket låter era datorer?


Martin

Recommended Posts

Annons

Min dator är fullständigt knäpptyst. Hör den inte ens om jag lägger örat mot. Möjligen hårddisken om den får jobba hårt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pazo, nej du kanske inte gör det men hjärnan måste ändå det eftersom den låter. Svårare än så är det inte 😱

haha. Ja iof, men den bearbeatar inte aktivt.. så då kan de liksom kvitta 😳

Jo. på något sätt tycker jag hjärnan fungerar precis så. Jag tror du skulle märka skillnad om du fick en knäpptyst dator. Man tror inte det. Men det fungerar så. I allafall för mig.

ok. 😳

Min funkar inte så. Ljud i bakgrunden stör jag mig aldrig på direkt. Mingranne brukar dunka på musik på hög volym om nätterna men ajg somnar minst lika bra ändå 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har min tysta dator i en garderob några meter bort. CRT-skärmen låter mer än datorn när den går på 100% CPU.

Kläderna i garderoben håller kroppstemperatur året om 🤪

Jag tycker en ljudlös dator gör jättemycket om man arbetar mycket vid datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min dator lat fasansfullt mycket ett tag.. bara pep oavbrutet hela tiden.. fixade det genom att demolera den lilla h;gtalaren p[ chippet.. >P. Nu fr; tiden l[ter den ganska mycket ochs[...

Ps..Sorry f;r de konstiga tecknen.. har inget svenskt tangentbord just nu... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

För tillfället låter min dator som f-n, eftersom vattenpumpen i min Reserator inte är i bästa skick. Har köpt en ny pump som ska kopplas in, men tiden ska räcka till så mycket... 😆

Tänkte samtidigt komplettera med en passiv radiator till, för att kanske kunna få ner tempen lite till - och så dök det självklart upp problem med slangdimensioner och kopplingar mellan kylsystemen, men problem är ju till för att lösas - vilket år som helst... 😳😆

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Min laptopdator Pentium 4 låter mellan 5 och 35 dB skulle jag tro, beroende på om fläkten går eller ej. Vid viss omkringliggande tillräcklig värme så startar fläkten. Inte så lysande vid pålägg av akustisk gitarr t.ex.

Nu startade den till exempel.

😳

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det skulle vara intressant att veta hur ni har fått era datorer tysta. Inte för att jag behöver det nu längre men där kan ju finnas andra som vill ha lite tips. Jag har jobbat hårt med att få ner bullret. När jag köpte datorn lät den inte roligt.

Nu är den helt okej.

Bytte till Antec sonata låda med nätaggregat. Tyst heathpipe på grafikkortet, Zalman processorsfläkt. extra fläkt tyst.

Datorn står snett in i en hörna på ett vanligt databord. Bakom datorn har jag byggt upp en vägg med b.la. wellpapp och skumgummi som gör att luftflödet stiger upp och inte går in i datorn igen med en gång. Fläkten går runt 1600 varv och håller sig runt 50 grader, oftast mindre.

Det är en p4 på 2,8 ghz

Link to comment
Dela på andra sajter

min dell dimension 8200 låter som om den dammsuger i hörnet..

tyvärr är det skitsvårt att hitta t.ex ny PSU till den eftersom chassiet,

moderkortet etc är sk "dell-ATX" standard.

om någon här kan tipsa om hur man hotar en dell av ovanstående modell

till tystnad vore det väldigt trevligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Min stationära dator låter i princip ingenting, så länge man inte kryper in i den och gullar. Detta beror främst på att jag har ett chassi med 120mm utblås bak med fläkten strax under 5V. Passivt nättagg, passiv kylning av grafikkortet, passiv kylning på processorn, dock kompleterad med temeraturstyrd fläkt ifall den skulle bli tokvarm. Till detta snurrar en 2,5" disk normalt sett, förutom vid audio produktion då naturligtvis en lite snabbare 3,5" disk spinner upp.

.Lui

Link to comment
Dela på andra sajter

Min dator går från ganska tyst till ganska högljudd på c:a 2-3 månader. Sedan måste jag öppna den o dammsuga. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

jag har fetaste fläktarna i min g4,så den låter som ett mindre kraftverk!! lite trist, men arbetar på en skrubb till den.. så kanske den blir glad..😏

ngn som vet hur man optimerar fläktar eller dylikt?

Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Min dator låter inte alls. En polare som sov bredvid den, vaknade, satte sej på datorstolen och tryckte in knappen för att sätta på datorn, så stängdes den av istället 😱

Ljudisolerad låda och bra kylning på lågvarv!

Redigerat av nurfen
Link to comment
Dela på andra sajter

jag har fetaste fläktarna i min g4,så den låter som ett mindre kraftverk!! lite trist, men arbetar på en skrubb till den.. så kanske den blir glad..😱

ngn som vet hur man optimerar fläktar eller dylikt?

Jonas

min är hyfsat tyst. jag har hängt upp hårddiskana i gummiband och kopplat ner systemfläkten från 12 till 5 v (då hörs den inte ens). sen har jag dämpat en del tomutrymmen med skumgummi, och så står datorn i ett lite skåp. inget tätt skåp, men ändå.

jo, och så är det bra om datorn står på något mjukt, och inte direkt på ett bord. vibrationerna fortplantar sig annars och det blir extra oljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...