Jump to content
Annons

Layouten på forumet


Dreamtones

Recommended Posts

För det första tycker jag forumsystemet här är bra, men jag tror det kan förbättras;

1) Jag tycker det är behagligare med ljus text på mörk bakgrund.

2) Texten får gärna vara mindre - ungefär som i den storleken när man skriver själva inlägget.

3) Det skulle kunna vara kortare avstånd på "kanterna" som markerar själv inlägget - texten ska alltså inte gå ändå ut till skärmkanten. Om man idag skulle läsa en massa här, så får man slänga med ögonen fram och tillbaka ganska mycket - kanske t o m med nacken, vilket inte är bra i längden.

4) 10 inlägg per sida - inte 74, eller vad det är nu!

5) Varannat ämne i "Senaste trådarna", samt inlägg i trådarna skulle kunna ha bakgrunden varannat mörkt/ljusare. Nu är det samma färg rakt igenom = mer "ihopblandat" med varandra.

6) Trådar i "Senaste trådarna" som man ej har läst och/eller fått ett nytt svar borde lysa med någon starkare färg än de trådar man redan tittat i.

Med dessa föreslag så skulle man kunna få en bättre helhetsbild över allting bl a.

Jag vill inte göra smygreklam, men ett perfekt exempel som demonstrerar vad jag menar: Länk och Länk igen (lite mer "ihopdragen" stil - eller hur?)

Är säker på att flera kommer ha invändningar på det här, men om ni har det så skriv gärna varför du tycker som du gör och inte bara "äh skitsnack, lägg ner" eller nåt. 😱

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
4) 10 inlägg per sida - inte 74, eller vad det är nu!

Dedär håller jag inte med om!

Jag tycker det är behagligare med ljus text på mörk bakgrund.

Det låter som en skitbra idé! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Viktigast är att "dra ihop" fönstrena och texten tycker jag.

Om du checkar länkarna så funkar ljus text på mörk bakgrund riktigt bra...

Ang antal inlägg per sida... Okej det är kanke den enda punkten som jag är beredd att dra tillbaka. Men om det är skitmkt text i varje inlägg så är det ändå ett bra alternativ. Ett fint exempel

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Ljus text på mörk bakgrund är totalt värdelöst om man har synfel!

Mindre text är ännu mer värdelöst om man har synfel!

Annars hade du en del bra ideer!  😏

Vad har du för synfel?

Närsynt som fan och nystagmus.

Nystagmus gör att ögonen darrar lite, och i och med det kan det va svårt att fokusera.

Speciellt på en skärm med mörk bakgrund och ljus text. allt kan ibland bli ett enda flimmer.

Andra behagligare färger skulle va att föredra, men då ljusare bakgrund med mörkare text. Tex. Lite soft olivgrön bakgrund med svart eller vinröd text.

Texten bör vara väl markerad. Hellst skulle jag vilja att den va lite tjockare än den är nu oxå.

(den olivgröna som finns att välja i Wxp är riktigt schysst!)

Redigerat av AXL THE ROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill dra ihop texten, minska ditt browserfönster. Det går alldeles utmärkt. Antalet inlägg per sida kan du ställa in under Min kontrollpanel (du hittar en länk till den högre upp på sidan), default är 30, men du kan välja att endast se 10.

Ljus text mot mörk bakgrund tycker jag är hemskt. Forumet du länkade till såg ut som en femtonårings cyberpunkdrömmar, och det är mycket jobbigare att läsa ljust på mörkt än tvärtom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljus text på mörk bakgrund är totalt värdelöst om man har synfel!

Mindre text är ännu mer värdelöst om man har synfel!

Annars hade du en del bra ideer!  😏

Vad har du för synfel?

Närsynt som fan och nystagmus.

Nystagmus gör att ögonen darrar lite, och i och med det kan det va svårt att fokusera.

Speciellt på en skärm med mörk bakgrund och ljus text. allt kan ibland bli ett enda flimmer.

Andra behagligare färger skulle va att föredra, men då ljusare bakgrund med mörkare text. Tex. Lite soft olivgrön bakgrund med svart eller vinröd text.

Texten bör vara väl markerad. Hellst skulle jag vilja att den va lite tjockare än den är nu oxå.

(den olivgröna som finns att välja i Wxp är riktigt schysst!)

Okej tråkigt att höra. Då antar jag att vi inte kan göra färgerna som på det exemplet jag angivit. Men just nu är inte färgerna särskilt markerade heller... Typ blå text på blå bakgrund, iaf när man ska välja ämne.

Som sagt, viktigaste är ändå att det blir mer likt som när man skriver ett inlägg; ramarna är mer mot mitten som ett minimerat fönster, och mindre och kompaktare text - mindre risk för nackskador. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Om du vill dra ihop texten, minska ditt browserfönster. Det går alldeles utmärkt.

Blir ju inte riktigt samma sak även om idén inte är dålig 😏 Men texten kan vara någon eller två punkt mindre faktiskt. Mindre rörelse med ögonen då. Tycker ändå, som det är nu, det är lite stort och "överväldigande" och inte så kontrollerat på något vis. Jag överlever visserligen hursomhelst, men detta är bara va ja känner hur de ska vara.

Antalet inlägg per sida kan du ställa in under Min kontrollpanel (du hittar en länk till den högre upp på sidan), default är 30, men du kan välja att endast se 10.

Okej, tack.

Ljus text mot mörk bakgrund tycker jag är hemskt. Forumet du länkade till såg ut som en femtonårings cyberpunkdrömmar, och det är mycket jobbigare att läsa ljust på mörkt än tvärtom.

Jag håller inte med, layouten är ju genialisk (syftar dock endast på forumsystemet där.) Antar att det är en smaksak då.

Hursomhelst är det lite rörigt här och har redan beskrivit vad ja menar me det.

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

Skall det göras något för att förbättra läsbarheten på innehållet här så är det att dra ner opaciteten på bakgrunden i inläggen och sedan göra inläggen smalare. Långa rader är aldrig bra.

Att ha ljus text på mörkt bakgrund är inte bara lite småfult, det är även jobbigare för ögat att läsa. Men helt klart borde ju den möjligheten finnas för dom som vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

2) Texten får gärna vara mindre - ungefär som i den storleken när man skriver själva inlägget.

Ändra den då. I vilken som helst sofistikerad browser har du möjligheten att välja textstorlek. Forumet verkar dessutom understöda det helt OK, ingen totalinkompetent HTML-kodare verkar ha varit inblandad.

3) Det skulle kunna vara kortare avstånd på "kanterna" som markerar själv inlägget - texten ska alltså inte gå ändå ut till skärmkanten. Om man idag skulle läsa en massa här, så får man slänga med ögonen fram och tillbaka ganska mycket - kanske t o m med nacken, vilket inte är bra i längden.

Ändra storleken på din browser till omkring 10cm i bredden. Då lär du ha texten i mitten, eller?

4) 10 inlägg per sida - inte 74, eller vad det är nu!

Ställ in det i kontrollpanelen då? Min kontrollpanel

6) Trådar i "Senaste trådarna" som man ej har läst och/eller fått ett nytt svar borde lysa med någon starkare färg än de trådar man redan tittat i.

Bra initiativ. Dessutom skulle det kunna finnas shortcut till "trådar jag deltar i", trots att detta ju fixas med e n enkel sökning också.

Link to comment
Dela på andra sajter

6) Trådar i "Senaste trådarna" som man ej har läst och/eller fått ett nytt svar borde lysa med någon starkare färg än de trådar man redan tittat i.

Byt till "invision power board"-skinnet under inställningar. Då får du denna funktion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att lista trådar jag deltar i...bra ide!

JAg saknar också en funktion som listar "trådar jag startat"

eller finns det? Jag har iaf inte hittat någon 😳

Som det nu är lägger jag till i "bevaka", för att ha lite koll...

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs gärna igenom den här tråden lite Kricke http://www.webmasterworld.com/forum36/1655.htm

Antog att det fanns många andra som redan ventilerat samma ämne så man slipper förklara hela grejen om varför alla öppna sidor som riktar sig till en bred användarkrets bör satsa på mörk text och ljus bakgrund. Men jag är inte ens orolig att Olsberg får för sig att pröva ditt förslag ändå.

Angående trådar man deltagit i: Om man behåller defaulttema på forumet och inte kör med studiotemat så får man en markör på alla trådar som man skrivit i. Ett måste.

Redigerat av unbornichen
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul när folk kommer med förslag på förändring/förbättring. Sen att jag inte håller med är ju en annan sak. 😏

Det där med ljus text på mörk bakgrund och liten ihoptryckt text är absolut inget som rekommenderas ur läsbarhetsperspektiv. Håller man på med läsbarhet och användbarhet får man lära sig att den exakta motsatsen är att rekommendera. Jag håller med om att de där exemplen du länkade är snyggare rent kosmetiskt, men däremot mycket jobbigare att läsa.

Om du upplever att layouten här har så stor text att du får ont i nacken av att vrida huvudet fram och tillbaka, då har du förmodligen valt för låg upplösning i Windows. Dra upp den till 1600x1200 eller nåt så blir fonten sådär pytte. Dessutom får du större arbetsyta i studion. Eller dra ihop browser-fönstrets bredd lite så slipper du vrida så mkt på skallen. 😲

De andra funktionerna du nämnde har andra nämnt redan finns här. Kolla även in "Min assistent" längst upp till höger. Misstänker du inte upptäckt den heller ännu.

Däremot, med det sagt, kan man ju ändå göra ett skinn som ser ut som du önskar om nu många föredrar fräsighet före läsbarhet. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Jag har 1920x1200 på min laptop. Fonten som default är passlig, och med min kolofenomenala förmåga att ändra browserns bredd enligt mitt humör så får jag en just så brett forum jag vill. Dessutom tänker jag upprepa mig: ställ fonten i browsern (och bekanta dig med din browsers egenskaper i allmänhet) för att få passlig storlek.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående trådar man deltagit i: Om man behåller defaulttema på forumet och inte kör med studiotemat så får man en markör på alla trådar som man skrivit i. Ett måste.

Tack för tipset! Jag har precis ändrat till default. Mitt första intryck är: "Man vänjer sig nog..." 🤪

Men jag undrar vad färgkodningen står för. De flesta topics är markerade med ett blått kuvert, vissa är röda och något enstaka är grönt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul när folk kommer med förslag på förändring/förbättring. Sen att jag inte håller med är ju en annan sak. 🤪

Det där med ljus text på mörk bakgrund och liten ihoptryckt text är absolut inget som rekommenderas ur läsbarhetsperspektiv. Håller man på med läsbarhet och användbarhet får man lära sig att den exakta motsatsen är att rekommendera. Jag håller med om att de där exemplen du länkade är snyggare rent kosmetiskt, men däremot mycket jobbigare att läsa.

Om du upplever att layouten här har så stor text att du får ont i nacken av att vrida huvudet fram och tillbaka, då har du förmodligen valt för låg upplösning i Windows. Dra upp den till 1600x1200 eller nåt så blir fonten sådär pytte. Dessutom får du större arbetsyta i studion. Eller dra ihop browser-fönstrets bredd lite så slipper du vrida så mkt på skallen. 😄

De andra funktionerna du nämnde har andra nämnt redan finns här. Kolla även in "Min assistent" längst upp till höger. Misstänker du inte upptäckt den heller ännu.

Däremot, med det sagt, kan man ju ändå göra ett skinn som ser ut som du önskar om nu många föredrar fräsighet före läsbarhet. 🙂

Idag är vi överens Hacke... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

6) Trådar i "Senaste trådarna" som man ej har läst och/eller fått ett nytt svar borde lysa med någon starkare färg än de trådar man redan tittat i.

Byt till "invision power board"-skinnet under inställningar. Då får du denna funktion.

Haha!

Nu har jag bytt "skin". Jag hade iiiingen aaaaning om att man kunde det. 🤪

/L

Edit: jag ääälskar "invision power board"

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Håller med: Invision power board rockar! 😆

Tack för det tipset!

Detta skin löste flera av punkterna.

Detta får mig att göra en ny lista 😆

Och dessa föreslogs tidigare i tråden av andra:

1) Det finns visserligen en "Visa alla mina inlägg" men den är väldigt rörig och oanvändbar i jämförelse med en "Visa alla ämnen jag deltagit i" - på det viset missar man inte ett eventuellt svar.

2) En "My Topics" vore trevligt också!

3) Ställa in färger/storlek/ramarna 😆

Fast sista punkten är inte lika viktig.

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

2) Texten får gärna vara mindre - ungefär som i den storleken när man skriver själva inlägget.

Ändra den då. I vilken som helst sofistikerad browser har du möjligheten att välja textstorlek. Forumet verkar dessutom understöda det helt OK, ingen totalinkompetent HTML-kodare verkar ha varit inblandad.

3) Det skulle kunna vara kortare avstånd på "kanterna" som markerar själv inlägget - texten ska alltså inte gå ändå ut till skärmkanten. Om man idag skulle läsa en massa här, så får man slänga med ögonen fram och tillbaka ganska mycket - kanske t o m med nacken, vilket inte är bra i längden.

Ändra storleken på din browser till omkring 10cm i bredden. Då lär du ha texten i mitten, eller?

Men att ställa in saker i själva browsern så det passar en sida, kommer ju att förvanska andra sidor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Kul när folk kommer med förslag på förändring/förbättring. Sen att jag inte håller med är ju en annan sak. 😆

Det där med ljus text på mörk bakgrund och liten ihoptryckt text är absolut inget som rekommenderas ur läsbarhetsperspektiv. Håller man på med läsbarhet och användbarhet får man lära sig att den exakta motsatsen är att rekommendera. Jag håller med om att de där exemplen du länkade är snyggare rent kosmetiskt, men däremot mycket jobbigare att läsa.

Om du upplever att layouten här har så stor text att du får ont i nacken av att vrida huvudet fram och tillbaka, då har du förmodligen valt för låg upplösning i Windows. Dra upp den till 1600x1200 eller nåt så blir fonten sådär pytte. Dessutom får du större arbetsyta i studion. Eller dra ihop browser-fönstrets bredd lite så slipper du vrida så mkt på skallen. 😆

De andra funktionerna du nämnde har andra nämnt redan finns här. Kolla även in "Min assistent" längst upp till höger. Misstänker du inte upptäckt den heller ännu.

Däremot, med det sagt, kan man ju ändå göra ett skinn som ser ut som du önskar om nu många föredrar fräsighet före läsbarhet. 😆

Att ljus text på mörk bakgrund är mindre nyttigt än tvärtom är jag inte övertygad om trots länkar. Jag har läst på mörka forum i flera år och skulle snarare tycka det vara smaksak/vanesak. Det som är behagligare för mig kanske inte är samma för dig. Jag tycker ett svart blad är behagligare än ett vitt... Jag tycker nattsvarta himlen är behagligare att titta på än solen, etc..

Det där med upplösning ska ja forska vidare på.

Men "fräsighet" för mig är ju just att man kan läsa bättre! Så du menar att standard forum är mer läsbart men mindre "fräsigt" än invision power board? Jag tycker det blev mycket lättare att läsa nu när bakgrunden blev ljusare och texten mörkare. Annars var typ allting i samma färg = inte fräsigt och inte läsligt. 😄

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Angående trådar man deltagit i: Om man behåller defaulttema på forumet och inte kör med studiotemat så får man en markör på alla trådar som man skrivit i. Ett måste.

Tack för tipset! Jag har precis ändrat till default. Mitt första intryck är: "Man vänjer sig nog..." 😆

Men jag undrar vad färgkodningen står för. De flesta topics är markerade med ett blått kuvert, vissa är röda och något enstaka är grönt.

Funderade på det först också men det finns förklaringar längst ned på sidan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det är ingen som tänkt på följande scenarion;

* När man skriver själva inlägget, så är texten lite mindre!

* När man är i ett forum och ska välja ämne så är allt med mindre text!

* Förklaringarna under varje ämne är JÄTTELITEN text!

* Etc...

Men uppenbarligen har ingen klagat på dessa saker, så det kan ju inte vara för liten text heller?

Men i en tråd däremot så är texten helt plötsligt större!

Det är bara jobbigt när man läser i en massa trådar, och måste scrolla nedåt skitmkt, hela tiden... De flesta inlägg är det inte mkt text på heller. Med en bättre och smidigare layout hinner jag läsa 10 inlägg lika fort som jag hinner läsa 5 nu.

Så om texten som är i inlägg är på samma sätt som på övriga forumet så blir också allting mkt snyggare.

Hursomhelst vill jag läsa skitmkt, för det är ett intressant forum! Och jag vill göra det under bekvämligast möjliga omständigheter.

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Angående textstorlek: I min browser (en riktig browser, inte en bara en operativsystemdll) använder jag CTRL-- och CTRL-+ för att leka med textstorleken. Enkelt och smärtfritt och förvanskar inte nånting 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

rankey (oregistrerad)

Jag önskar att hela Studios hemsida skulle renoveras, få en fräschare layout, byggas samman med forumet, så att det inte ligger separerat. Ett eget forumsystem inbyggt i hemsidan vore det ultimata, så att man har menyer där man kan navigera till artiklar, nyheter etc direkt.

Känns lite 1998 just nu som det är.

Och förresten anser jag att det behövs fler uppdateringar, artiklar, nyheter etc. Känns som det inte händer mkt på studiohemsidan förutom i forumet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...