Jump to content
Annons

studiomonitorer


EQ_krav

Recommended Posts

jaaa hallåja..

hehe...jo grejen är att jag nu under min karriär som hemmapulare i studion har börjat fundera på att investera i ett par riktiga monitorer som man har i en studio...just nu har jag ett par sketna vanliga stereohögtalare...(hifi kan det heta så?)..och jag har sålt ett gammalt piano nu så har jag fått 2500 kronor över..och tänkte då på att det kanske blir en lite trevligare och bättre lyssning om jag har ett par riktiga studiomonitorer som gör det lättare att höra detaljer..eller har jag fått det helt om bakfoten det här angående studiomonitorer??

jag är osm sagt villig att lägga max tre lakan för ett par studiomonitorer...jag tar gärna emot tips från er som använder er av riktiga studiomonitorer...

tack för mig vi ses..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hm.. svårt att säga och egentligen upp till dig..=)..

Mitt råd är att gå till nån musikaffär och kolla lite.. testlyssna lite olika.

Jag har själv skräplyssning hemma. Eftersom jag vägrar köpa halvkassa högtalare och de jag vill ha kostar alldeles för mkt så löste jag(delvis) problemet tillfälligt med att köpa ett par bra hörlurar(Sennheiser HD600) som jag använder i kombination med min andra ruttna lyssning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm.. svårt att säga och egentligen upp till dig..=)..

Mitt råd är att gå till nån musikaffär och kolla lite.. testlyssna lite olika.

Jag har själv skräplyssning hemma. Eftersom jag vägrar köpa halvkassa högtalare och de jag vill ha kostar alldeles för mkt så löste jag(delvis) problemet tillfälligt med att köpa ett par bra hörlurar(Sennheiser HD600) som jag använder i kombination med min andra ruttna lyssning.

Om du kryper upp mot 5 tusen så är jag säker på att du kan hitta ett par schysta. Om du sedan går upp emot 6-7 får du riktigt schysta. Men 5 lax tycker jag du iaf ska lägga ut. Jag la ut 5 lax för mina KRK RP6 och jag är riktigt nöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

okej...om vi säger resultatskillnad då...mixa i mina fittiga högtalare jag har nu och ett par riktiga studiohögtalare...skulle jag kunna få mixen bättre då??

själva mixningen har ju en hel del med vad osm hörs om inte hörs att göra också...

som någon nämnde ovan har jag funderat på att köpa ett par vassa hörlurar iställe kanske...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga dig själv: kommer jag att behöva mixa ofta i framtiden?, om inte kanske någon polare/polares polare har monitorer? Jag har haft mina snart ett år och använt dem en gång, Fostex pm-1 (jag kunde ha köpt 400 pripps blå export för de pengarna) Dessutom måste jag kontrollyssna i surroundanläggningen efter lågbas som kan störa.

Ska man ha seriösa monitorer måste man nog upp i femsiffriga belopp eller skaffa en sub till halvbudgetmonitorer (prisklass 5000-9999). Under fem lök utan sub=hobby. Mina femti öre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Theocrat (oregistrerad)
jag är osm sagt villig att lägga max tre lakan för ett par studiomonitorer...jag tar gärna emot tips från er som använder er av riktiga studiomonitorer...

tack för mig vi ses..

Behringer har billiga studiomonitorer.

Men du lär veta vad du ska ha det till. Studiomonitorer använder man för att hitta frekvenserna lättare och bättre kunna bedömma mixningen.

Jag använder mig av Truth från Behringer B2030A och är jäkligt nöjd.

http://www.musikborsen.se/

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder mig av Truth från Behringer B2030A och är jäkligt nöjd.

Är inte de för svaga. Kan tänka mig att du vill ha mer watt till basen än vad de har. Det kanske finns missljud dina monitorer inte orkar driva fram.

Funderat att köpa ett par till hembruk och tänkte då mer på 2031 istället för att man kan behöva den extra kraften. Visserligen gillar jag inte Behringer men hellre ett par som fungerar istället för mina gamla stereohögtalare och hifi förstärkare jag använder nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

okej...jamen behringer är äl inte känt för att va nåt märke som har kvalite på sina saker...:S

jag har inte då mkt pengar just nu, men man kanske kan lösa det genom att köpa ett par feta lurar...blir ju inte riktigt samma sak..eller så får jag spara pengarna och vänta tillsefter sommarendå jag jobbat ihop cash...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo lurar är ett altnernativ.

Och då är det 271 som gäller för min smak.

Men äger inga sådana. Men ska införskaffas.

Och sen så tror jag att det är lättare att få bra ljud i lurar och man luras lite av det.

Tror att lyssna på båda halvbra monitorer och bra lurar är ok fattigmans-referens.

Link to comment
Dela på andra sajter

okej...jamen behringer är äl inte känt för att va nåt märke som har kvalite på sina saker...:S

jag har inte då mkt pengar just nu, men man kanske kan lösa det genom att köpa ett par feta lurar...blir ju inte riktigt samma sak..eller så får jag spara pengarna och vänta tillsefter sommarendå jag jobbat ihop cash...

Vill minnas att Behringer kom på 2:a plats i Studios stora monitortest. Och det var garvade tekniker som lyssnade och bedömde. Säga vad man vill om Behringer, men dom förstår sig på att göra hårdvara som är billig men för den skull inte är budgetskit.

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

Mixa i lurar är ju en helt annan sak än högtalare, visst kan man lyssna efter detaljer på enskilda element i en mix men att få ihop en vettig mix är svårt. Hur har du ställt upp den lyssning du har idag? Liksidig triangel är ju en bra början. Sen kanske du istället kan lägga dina 3 lax på akustikreglering...och sen spara till ett par bra monitorer om du känner att du mixar så pass mycket... Sen så proprsar jag än en gång för begagnat vid sådana här låga belopp, då får du förhoppningsvis något vettigt för pengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla på sidor som vendolin eller blocket efter ett par bra begagnade monitorer istället. Jag har själv ett par Alesis M1active som jag är väldigt nöjd med.

I den prisklassen som du letar kan du med lite tur få tag på ett par fräscha sådana eller ett par Tannoy Reveal Active. Både Tannoy och Alesis kan jag varmt rekommendera.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
SingSing (oregistrerad)
jaaa hallåja..

hehe...jo grejen är att jag nu under min karriär som hemmapulare i studion har börjat fundera på att investera i ett par riktiga monitorer som man har i en studio...just nu har jag ett par sketna vanliga stereohögtalare...(hifi kan det heta så?)..och jag har sålt ett gammalt piano nu så har jag fått 2500 kronor över..och tänkte då på att det kanske blir en lite trevligare och bättre lyssning om jag har ett par riktiga studiomonitorer som gör det lättare att höra detaljer..eller har jag fått det helt om bakfoten det här angående studiomonitorer??

jag är osm sagt villig att lägga max tre lakan för ett par studiomonitorer...jag tar gärna emot tips från er som använder er av riktiga studiomonitorer...

tack för mig vi ses..

Ino Audio PiP - äter de flesta högtalare i alla avgörande egenskaper enligt mig...förutom i ljudtryck, men de spelar tillräckligt starkt 98% av tiden... =)

4.000 i byggsats senast jag köpte. Vem som helst som har sett en lödkolv klarar att montera dem på en halv dag. Lådan är färdigbyggd, så det är bara att löda ihop delningsfiltret, skruva fast membranen och köra. Tillkommer iofs lite pengar för färg eftersom lådorna är obehandlade och sen måste du ju köpa ett slutsteg/förstärkare, men han som tillverkar högtalarna har säkert något tips på billiga saker, eller så har du säkert någon som ligger och skräpar.

Kolla in forumet på www.faktiskt.se så hittar du en avdelning som är Ino Audio exklusiv.

Lycka till...

S

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...