Jump to content
Annons

Livin´on a hard train


Recommended Posts

Låt namn:Livin´on a hard train

Artist:Harmonica mike

Sång:Helen of Norrbotten/Harmonica mike

Gitarr:Josse(The mail man)

Övriga inst:harmonica mike

Text:Harmonica mike

Musik:Josse/Harmonica mike

Genre:Reggea

Storlek:6meg

Låt status:Demo/skiss

Producent:Josse/Mike

Mix:Josse/mike

Tjena..

Ny låt från oss..Vi tar tacksamt emot synpunkter på mixningen/ljudbilden..

MVH

Harmonica mike/Josse(The mail man)

Redigerat av Harmonica mike
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mmm.. Skriver och lyssnar samtidigt.. Skära sokerrör eller plocka bomull.. Same same but diffrent.. Som Thailändarna säger.. 😄

Du det är en sur ton på basen igenom hela låten som jag inte får att stämma.. Hur mycket du än mixar och har dig.. För mycket legato på basen.. Syntigt plastigt ju.. Jag har hört mycket bättre av dig H-Mike..

"Reggea".. Mm.. mer Dubb/Ska då va???

Näe.. Den där sura tonen gör att jag inte kan kommentera låten på ett bra sätt.. Jag fastnar i själva låtuppbyggnaden och kan inte fokusera på mixningen.. sorry... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj va klockrent med en Helen of Norrland på det där också!

Brevmannen lirar snygg gura och Mike sjunger och lirar munspel alldeles utmärkt as usual. Vet inte riktigt vilken den sura bastonen som hegobald nämner är, men så finns det också gott om folk som hävdar att jag är tondöv 😄 Kanske smyger där nån baston som kan fintrimmas - och det är väl nästan det enda som kan/behöver fintimmas i så fall.

Så soft, så blått, så bra! Lite J.J Cale vibbar, men eget.

Hatten av för Norrland! 😄

P.S men att den går i lite reggaetakt betyder inte att det inte är blues, detta var det blåaste jag hört på länge

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj va klockrent med en Helen of Norrland på det där också!

Brevmannen lirar snygg gura och Mike sjunger och lirar munspel alldeles utmärkt as usual. Vet inte riktigt vilken den sura bastonen som hegobald nämner är, men så finns det också gott om folk som hävdar att jag är tondöv 😄 Kanske smyger där nån baston som kan fintrimmas - och det är väl nästan det enda som kan/behöver fintimmas i så fall.

Så soft, så blått, så bra! Lite J.J Cale vibbar, men eget.

Hatten av för Norrland! 😄

P.S men att den går i lite reggaetakt betyder inte att det inte är blues, detta var det blåaste jag hört på länge

Tack mats..

Jo,visst är det mycke blues i den här..förstår inte vilken bas ton som menas..jag har lyssnat på det spåret separat..?

Helen(A)..är en liten sång fågel som har potencial,bara fel tonart för henne..hade behövt göra den i Am..DÅ!!

Hur stavas reggea?? Tack för dina synpunkter..

MVH

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj va klockrent med en Helen of Norrland på det där också!

Brevmannen lirar snygg gura och Mike sjunger och lirar munspel alldeles utmärkt as usual. Vet inte riktigt vilken den sura bastonen som hegobald nämner är, men så finns det också gott om folk som hävdar att jag är tondöv  😄 Kanske smyger där nån baston som kan fintrimmas - och det är väl nästan det enda som kan/behöver fintimmas i så fall.

Så soft, så blått, så bra! Lite J.J Cale vibbar, men eget.

Hatten av för Norrland!  😄

P.S men att den går i lite reggaetakt betyder inte att det inte är blues, detta var det blåaste jag hört på länge

Tack mats..

Jo,visst är det mycke blues i den här..förstår inte vilken bas ton som menas..jag har lyssnat på det spåret separat..?

Helen(A)..är en liten sång fågel som har potencial,bara fel tonart för henne..hade behövt göra den i Am..DÅ!!

Hur stavas reggea?? Tack för dina synpunkter..

MVH

Micael

Det stavas reggae 😄

Och blues stavas bluz (eller möjligen bloos)

Tyckte hon klarade sig utmärkt trots avsaknad av a-moll

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm.. Skriver och lyssnar samtidigt.. Skära sokerrör eller plocka bomull.. Same same but diffrent.. Som Thailändarna säger.. 😄

Du det är en sur ton på basen igenom hela låten som jag inte får att stämma.. Hur mycket du än mixar och har dig.. För mycket legato på basen.. Syntigt plastigt ju.. Jag har hört mycket bättre av dig H-Mike..

"Reggea".. Mm.. mer Dubb/Ska då va???

Näe.. Den där sura tonen gör att jag inte kan kommentera låten på ett bra sätt.. Jag fastnar i själva låtuppbyggnaden och kan inte fokusera på mixningen.. sorry... 😄

Tjena Hegobald..

Funderar på bas tonen..spelat in det sista på den här ikväll..lyssnade separat på alla spår innan bränning..Hörde inget fel på basen,,? Legato?..Hjälp mig med dessa frågor..

MVH

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Snygg sång igen! Din och körens, ser jag som det riktiga lyftet i låten. Sur baston; Hegobald menar kanske att du spelar sjuan över g-dur ackordet, vet inte. Tycker att det är rätt fräckt. Däremot kanske mindre legatospel på basen hade gjort det mer rytmiskt och mer reggae.

Snyggt munspel men lite blodfattig låt, allt är lite föööör cleant. Annars tycker jag att det låter rätt bra.

Jobba på! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis.. en "mollig" 7a över ett g-dur känns lite surt.. Sen har du nån sorts portamento i början av basliret som känns lite väl "glidigt". Men det är väl en smaksak antar jag.. Fräckt harplir i alla fall.. Skön sångerska också 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Snygg sång igen! Din och körens, ser jag som det riktiga lyftet i låten. Sur baston; Hegobald menar kanske att du spelar sjuan över g-dur ackordet, vet inte. Tycker att det är rätt fräckt. Däremot kanske mindre legatospel på basen hade gjort det mer rytmiskt och mer reggae.

Snyggt munspel men lite blodfattig låt, allt är lite föööör cleant. Annars tycker jag att det låter rätt bra.

Jobba på! 🙂

Tack grannen.

För att du gillar låten och alltid har seriösa kommentarer..det är ju sånt som gör att man utvecklas..man blir ju lätt "Hemma blind" när man spelar in och mixar..förstår vad du menar med basen..ska prova och lägga ett mera reggae baserat bas stuk..Det är bandlöst på basen,kanske därför det låter som det gör..dina värdefulla synpunkter ska tas under övervägande..

MVH

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Man blev riktigt avslappnad av att lyssna på den 😆 .

Sången är skön att lyssna på.

Låg ett tag och funderade på någon orgel... men när munspelet kom in så smälte jag och tänkte nä det här blir ju bra som det är. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Närå det här bra helt enkelt finns inget att klaga på riktigt bra till och med. Visst kan du väl mecka till tonen en halv eller så kanske blir lättare och ett lite mer mainstream läge på basen då men det funkar allt. Ska lyssna igen, jo visst kan man mecka med den om man vill men i så fall vore det väl lika bra att fråga om det finns nån reggae basist här på forumet som kan lägga ett spår så är den ju radioklar sen. Helenas sång är helgjuten hälsa det från Östergötland. Cool låt Mike skitskoj att få lyssna.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt gungmys!

Ni sjunger ju som gudar 🙂 fetecoolt med munspel i reggae, det är man ju inte bortskämd med precis 🙁

Gurans baktaktskomp suger. det ska låta "tchk" inte "frrrraaaaang"

Hihaten spelar sjysst, virveln tycker jag är ute o snurrar lite...lägg den på samma slag som baskaggen till att börja med...(kantslag?)

Basen i sig tycker jag har ett coolt sound, men saknar kanske nån sorts sammanhängade "gång" -som man kan "nynna" som en separat grejj lixom...iofs är det coolt att spela ters/kvint gång fast gärna med lite mer sväng...långa toner hör man inte så ofta i reggaebas.

O en pumpande hammond hade gjort underverk!

-Sa jag att jag tyckte om låten 🥰

Tjohopp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hej alla..

Då ska vi se..

Håkan Ekberg:Stort tack för att du gillar det här.Tja man är ju en "Blues man " i botten..egentligen så skulle det bli en reggae från början..men bluesen smög sig liksom in i låten under skapandets gång(inte en aning om hur det gick till) 😱 Kanske en helt ny genre? 😱

Hegobald:Förstod inte vad du menade med basgången..nu börjar jag fatta..vi ska på den igen! Lite kortare toner för svänget tror jag kommer att göra susen..

Stajo:Tack för att du njuter av detta..nån ville ha hammond?..har du lust att prova?

Burnin´sven:Tack till dig också..Jag ska prova att lägga om basen..Helena blir nog glad över ditt beröm 🙁

Baktakt:Coolt namn förresten..kul att du gillar det..dina synpunkter på arret ska tas under seriösa övervägande..Vi diskuterade virveln under utvecklingen..det är ju så många andra trumljud som markerar taktslagen så vi tyckte att det dög..Kant slag?..Har vi inte testat förutom på sista sticket,och där låter det helt rätt!..så kanske på resten också.. Komp guran skall få en uppfräschning!

Har ideer på en mera reggae betonad bas gång...men bara i huvudet ..än så länge 😱

Hammond..Om Stajo vill/har tid så..Tack för att du gillade vår skiss...nu ska vi ta tag i den och sticka in dina/dom andras synpunkter..på rätt ställe!!

Klart seriösa åsikter från dig..och några andra..Positiv feedback - YES!!!

MVH

Harmonica mike

ps.hoppas att jag inte glömt nån nu?

Edit:Upptäckte att jag glömde Lådan:Tack till dig också för att du gillade det här..det kommer mera..Håll ut!

Redigerat av Harmonica mike
Link to comment
Dela på andra sajter

Gött mos gubbar! Men det här är ju blues eller hur det stavas... ni har ju redan gått igenom det där med stavningen men jag har redan glömt... Lugn skön låt!

Gött o ligga o softa till!

Tack Fred asp..

Många tyckte att basen var lite ute och snurrade..tror att jag fixat det nu..det var någon falsk ton..ska bara konsultera min basist innan jag lägger ut den "Färdiga" versionen..

MVH

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du fixat basen nu? Jag stör mig lite också på det där F:et i basen på G-ackordet. Kankse ska ha det någon enstaka gång som överaskningseffekt. Tycker inte el-gurran heller har det där reggaekompet man är van vid på 2 2å och 4. Bom-whaka-3-tchk eller hur fasen man skall skriva. Men det är ju blues med reggaetouch, eller...? Ett mer stickande stick kanske? Gott stuk iaf!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du fixat basen nu? Jag stör mig lite också på det där F:et i basen på G-ackordet. Kankse ska ha det någon enstaka gång som överaskningseffekt. Tycker inte el-gurran heller har det där reggaekompet man är van vid på 2 2å och 4. Bom-whaka-3-tchk eller hur fasen man skall skriva. Men det är ju blues med reggaetouch, eller...? Ett mer stickande stick kanske? Gott stuk iaf!

Hej equality..

Jo jag har lagt om basen..la en basgång med lite fler toner.Men jag lägger inte ut den förrän basisten har fått lyssna..har tillgång till en grym! Bara synd att man inte konsulterar honom lite oftare..han har småbarn,,(lagt ut basen till försäljning!! hemska tanke - en bandlös sexsträngad)..en av anledningarna till att vi la ned bandet 🙁

Komp guran - fick en aha upplevelse på ditt brom..tchaka..nånting..Gitarristen har lagt nytt,så det är också fixat..Meningen var väl en reggae från början, men..antar att vi är lite blues skadade 😮

Ny vesion på nån dag..HÅLL UT!!

MVH

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Juste låt, lagom laidback stämning och bra sånginsatser. Tyckte att gitarren var lite väl ren kanske. En go hammondorgel hade gjort sig bra som lite bakgrundsutfyllnad, tror jag. Starkt jobbat! 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Juste låt, lagom laidback stämning och bra sånginsatser. Tyckte att gitarren var lite väl ren kanske. En go hammondorgel hade gjort sig bra som lite bakgrundsutfyllnad, tror jag. Starkt jobbat! :rolleyes:

Tack hellpig.

Jag ska fråga "Stajo" om han vill lägga lite hammond..det är den ända piano/orgel lirare jag fått kontakt med här..Lirar du Hammond..så får du hemskt gärna köra ett komp..det tar så mycket energi för mig att peta fram ett hyfsat komp i midi..

MVH

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Detta är kanon!

Jag kan inte klaga på nåt endast peka på sådant jag själv skulle gjort annorlunda och som antagligen vore helt fel för er hehe!

Men jag vill ju säga nåt så jag skulle höjt sången lite, lagt lite reverb på virveln, gjort några fill ins med den underbara "äggläges" stratan i verserna.

Och precis som någon påpekat tidigare, en Hammond vore inte helt fel i en sådan här låt.

Likaså vore det coolt med mer stämsång istället för så många unisona stämmor.

Men överlag en underbar låt med schyssta sound och kanonbra röster.

Redigerat av Hellecaster
Link to comment
Dela på andra sajter

Då ska vi se..

Hellecaster:Tack för dina synpunkter och för att du gillar vår låt.

Vi ska jobba vidare på den här,lite mix(med hjälp av en vänlig själ på forumet)samt ev en hammond,komp guran ska ses över,samt bas gången..när det gäller sången så vet jag inte,jag är rätt nöjd med den - men finns det utrymme - så kanske jag lägger på nån stämma..

Dåligt gehör:Tack för dina åsikter och för att du gillar vår låt.Vi hade svårt för att bestämma oss för om det skulle vara kant slag eller virvel.När det gäller slagen så..tja,nåt här och där kan man väl skippa..Men innan jag gör nåt åt trummorna så ska bas gången fixas till,väntar på basisten..komp gitarren ska också få lite förändring.

Till alla hammond lirare: Här kommer en förfrågan om samarbete,någon som har lust/tid att lägga ett hammond komp på den här?

MVH

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Skön live-känsla i låten. Bra med körerna. Saknar piano eller orgel + en gura till.

Munspelet var klart schysst. Släng på mer percussion. När det gäller lead-sången så är den inte dålig, men lite för layback under hela låten. Börja lungt och låt sången bli mer och mer utrycksfull och var inte rädd för att ta i och kanske höja röstläget på sina ställen. Liksom att ryta till.

Annars tycker jag att det låter bra. Mixen är bra. Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skön live-känsla i låten. Bra med körerna. Saknar piano eller orgel + en gura till.

Munspelet var klart schysst. Släng på mer percussion. När det gäller lead-sången så är den inte dålig, men lite för layback under hela låten. Börja lungt och låt sången bli mer och mer utrycksfull och var inte rädd för att ta i och kanske höja röstläget på sina ställen. Liksom att ryta till.

Annars tycker jag att det låter bra. Mixen är bra. Lycka till!

Tack för bra feedback Spaceman.

Det ska på en orgel på den här så fort jag hittar nån som vill/kan..Basgången ska läggas om lite - med hjälp av min basist. När det är gjort så ska trummorna fixas mot det - ett steg närmare reggae - så att säga..

Sången: Jag la allt lite laid back medvetet,tyckte att det skulle passa i stämningen i låten..men du kan ha en poäng där - öka den stegvis för att bygga upp låten..ingen dum ide´..ska ta det under övervägande, när det musikaliska är fixat!

Super tack för dina ideer och för att du gillar låten!

MVH

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Lyssnat i sunkiga datorhögtalare, underbar känsla i låten och munspelet. Enda som störde mig är att när Helen sjunger första gången så låter väldigt mycket chorus eller vad det nu kan vara. Inga problem senare men låter skumt första gången.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...