Jump to content
Annons

tjatig fråga!


koffe666

Recommended Posts

Annons
Det är inte alltid bra att bara köpa absorbenter för dämpningens skull. Ta reda på vilka frekvenser det är som spökar i ditt kontrollrum, och kika efter absorbenter som är lämpliga för dig. 🙂

Ah men kruxet är att de är så billiga så man blir sugen 😆 haha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte alltid bra att bara köpa absorbenter för dämpningens skull. Ta reda på vilka frekvenser det är som spökar i ditt kontrollrum, och kika efter absorbenter som är lämpliga för dig. 🙂

Ah men kruxet är att de är så billiga så man blir sugen 🙂 haha.

Ska jag vara ärlig så brukar jag tänka likadant! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Biltema-skummet har nog avhandlats flera gånger tidigare, men ändå... 🙂

Det fungerar fint som packningsmaterial för att ta upp stötar, men som studio-absorbent är det inte mycket att hänga i julgranen...

Det har låg densitet och är tunt - och därför fungerar det bara på höga frekvenser.

Dämpa med sådant, så får du alltså ett diskantfattigt ljud, där alla problemfrekvenser fortfarande lever rövare precis som innan "behandlingen".

Riktigt akustikskum absorberar i ett betydligt bredare frekvensområde - och med den funktionen följer tyvärr en högre kostnad.

Skumabsorbenterna klarar dock inte den lägsta basen, utan där måste man använda mineralullskivor eller någon typ av basfälla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Biltema-skummet har nog avhandlats flera gånger tidigare, men ändå... 🙂

Det fungerar fint som packningsmaterial för att ta upp stötar, men som studio-absorbent är det inte mycket att hänga i julgranen...

Det har låg densitet och är tunt - och därför fungerar det bara på höga frekvenser.

Dämpa med sådant, så får du alltså ett diskantfattigt ljud, där alla problemfrekvenser fortfarande lever rövare precis som innan "behandlingen".

Riktigt akustikskum absorberar i ett betydligt bredare frekvensområde - och med den funktionen följer tyvärr en högre kostnad.

Skumabsorbenterna klarar dock inte den lägsta basen, utan där måste man använda mineralullskivor eller någon typ av basfälla.

Ok och då duger de alltså inte äns till kontrollrummet?

En föjd fårga bara då. Vad är JJlab A-absorb bra för då? på JAM står det att de ska ta bort "störaden reflexer" 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är JJlab A-absorb bra för då? på JAM står det att de ska ta bort "störaden reflexer"  🙂

Det står också "A-Absorb och Stage Absorb gör ingen nytta i basen".

"JJlabs A-absorb, ljudabsorbent i skumplast med profilerad yta 35/15mm som tar bort störande reflexer. 2 skivor på 2X1 meter i paket, totalt alltså 4 kvm kostar bara 595:-"

Jam

Så står de på JAM eller ha rjag missat något? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ser ut att vara väldigt likt Biltema-skummet, men eftersom jag inte har provat att använda sådant, så kan jag egentligen inte säga något om det. Jag förmodar att det är bättre än Biltema-varianten, men högre densitet kostar mer - och man behöver högre densitet för att akustikskum ska fungera som man förväntar sig att det ska göra.

Tyvärr får man - som i så många andra fall - vad man betalar för... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

"JJlabs A-absorb, ljudabsorbent i skumplast med profilerad yta 35/15mm som tar bort störande reflexer. 2 skivor på 2X1 meter i paket, totalt alltså 4 kvm kostar bara 595:-"

Jam

Så står de på JAM eller ha rjag missat något? 🙂

Gå lite längre ner på sidan så finns det en länk med texten "BASFÄLLA! A-Absorb och Stage Absorb gör ingen nytta i basen - här är en länk om hur du bygger en basfälla!" under Stage Absorb. 🙂

Redigerat av classic
Link to comment
Dela på andra sajter

"JJlabs A-absorb, ljudabsorbent i skumplast med profilerad yta 35/15mm som tar bort störande reflexer. 2 skivor på 2X1 meter i paket, totalt alltså 4 kvm kostar bara 595:-"

Jam

Så står de på JAM eller ha rjag missat något? 🙂

Gå lite längre ner på sidan så finns det en länk med texten "BASFÄLLA! A-Absorb och Stage Absorb gör ingen nytta i basen - här är en länk om hur du bygger en basfälla!" under Stage Absorb. 🙂

Jaha! nu ser jag! haha tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

skulle det funka att använda en ram som det sitter 10 centimeter bred s gullfiber i som basfälla? Om jag tar och ställer dem väggens hörn så den står snett på vägghörnet så det blir ca 2-3 dm friluft emellan? tror ni det skulle funka?

Link to comment
Dela på andra sajter

skulle det funka att använda en ram som det sitter 10 centimeter bred s gullfiber i som basfälla? Om jag tar och ställer dem väggens hörn så den står snett på vägghörnet så det blir ca 2-3 dm friluft emellan? tror ni det skulle funka?

Visst skulle det fungera. 😏

Se bara till att klä in gullfibern i ett riktigt tätt tyg, så att det inte kommer ut damm från materialet...

Link to comment
Dela på andra sajter

skulle det funka att använda en ram som det sitter 10 centimeter bred s gullfiber i som basfälla? Om jag tar och ställer dem väggens hörn så den står snett på vägghörnet så det blir ca 2-3 dm friluft emellan? tror ni det skulle funka?

Det skulle funka sisådär tio gånger bättre än det där JAM säljer.

Link to comment
Dela på andra sajter

skulle det funka att använda en ram som det sitter 10 centimeter bred s gullfiber i som basfälla? Om jag tar och ställer dem väggens hörn så den står snett på vägghörnet så det blir ca 2-3 dm friluft emellan? tror ni det skulle funka?

Det skulle funka sisådär tio gånger bättre än det där JAM säljer.

Menar du absorbenterna eller basfällorna dom säljer?

Link to comment
Dela på andra sajter

skulle det funka att använda en ram som det sitter 10 centimeter bred s gullfiber i som basfälla? Om jag tar och ställer dem väggens hörn så den står snett på vägghörnet så det blir ca 2-3 dm friluft emellan? tror ni det skulle funka?

Det skulle funka sisådär tio gånger bättre än det där JAM säljer.

Menar du absorbenterna eller basfällorna dom säljer?

Båda. :rolleyes:

Musikbörsen har ett bra alternativ. Abzorba 100

Link to comment
Dela på andra sajter

skulle det funka att använda en ram som det sitter 10 centimeter bred s gullfiber i som basfälla? Om jag tar och ställer dem väggens hörn så den står snett på vägghörnet så det blir ca 2-3 dm friluft emellan? tror ni det skulle funka?

Det skulle funka sisådär tio gånger bättre än det där JAM säljer.

Menar du absorbenterna eller basfällorna dom säljer?

Båda. :rolleyes:

Musikbörsen har ett bra alternativ. Abzorba 100

För den som har cash ja.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Musikbörsen har ett bra alternativ. Abzorba 100

För den som har cash ja.. 🙂

Tyckte du att det var dyrt? 621kr/st är ju inte så blodigt. 😕

Nja om man jämnför med ett packet markskivor som kostar 255 kr för 5 st som är ungefär lika stora som dem så blir det ju lite. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Musikbörsen har ett bra alternativ. Abzorba 100

För den som har cash ja.. 😄

Tyckte du att det var dyrt? 621kr/st är ju inte så blodigt. 😄

Nja om man jämnför med ett packet markskivor som kostar 255 kr för 5 st som är ungefär lika stora som dem så blir det ju lite. 🙂

Nu är det ju lite skillnad. Abzorba är gjort av ett mycket tätare material än vanliga markskivor och dämpar mycket bättre akustiskt. Dessutom är de belaggda med ett ytskikt som går att måla direkt på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Musikbörsen har ett bra alternativ. Abzorba 100

För den som har cash ja.. 😄

Tyckte du att det var dyrt? 621kr/st är ju inte så blodigt. 😄

Nja om man jämnför med ett packet markskivor som kostar 255 kr för 5 st som är ungefär lika stora som dem så blir det ju lite. 🙂

Nu är det ju lite skillnad. Abzorba är gjort av ett mycket tätare material än vanliga markskivor och dämpar mycket bättre akustiskt. Dessutom är de belaggda med ett ytskikt som går att måla direkt på.

Jo visst det fattar jag med. Men kollar man ekonosmisk så tror jag det lönar sig att sätta ihop 2 marksivor istället...må hända att att det är bättre Abzorba men som sagt så är det ju en ekonomsik fårga (allafall för mig 😄 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...