Jump to content
Annons

Filmtråden


gol

Recommended Posts

Annons
  • Svar 125
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

musik (oregistrerad)

Ros

till en av de bästa filmer jag sett, dokumentären om Ahlgrens bilar. Den sändes för ett par decennier sedan. Riktigt intressant.

Bra var också alla sommarlovsmatinéer man såg från Ryssland, Tjeckien och Polen. Det var film det!!

🙂

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

ni behöver läras upp i filmkultur hör jag:

*Werner Herzog..............ALLT

*Roman Polanski.............ALLT

*Andrej Tarkovskij..........ALLT

finns mycket mer att tilläga,oftast bakåt i tiden eftersom dagens filmer bleknar i sin plagieringsinflation och avsaknad av suggestivt skådespeleri tillika intressanta karaktärer-en och annan får godkänt-då oftast av Europeiskt etc ursprung...

Link to comment
Dela på andra sajter

Alienfilmerna är ju sinsemellan så olika. Ettan och tvåan är bra, fast på olika sätt. (Är det Ridley Scott respektive James Cameron?) Trean suger. Fyran är jävligt märklig men lite rolig.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa filmen från 2005 måste vara Serenity.

serenity-poster-med_1126190935boxart_160w.jpg

Joss Whedon (som även gjort Buffy the Vampire slayer) ville ha ett avslut på sin serie Firefly och gjorde filmen Serenity. Jag har sett den ett par gånger och den är lika bra varje gång.

Den får: 😄🙂🙂🙂🙂 + 😠

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

ni behöver läras upp i filmkultur hör jag:

*Werner Herzog..............ALLT

*Roman Polanski.............ALLT

*Andrej Tarkovskij..........ALLT

finns mycket mer att tilläga,oftast bakåt i tiden eftersom dagens filmer bleknar i sin plagieringsinflation och avsaknad av suggestivt skådespeleri tillika intressanta karaktärer-en och annan får godkänt-då oftast av Europeiskt etc ursprung...

Äh, det görs bra ny film också även i USA (Constant Gardener och Hotel Rwanda för att nämna två som gjort starka intryck på mig nyligen). Dock tycker jag nog att asien är nästan starkast just nu, det finns många väldigt bra kinesiska och sydkoreanska regissörer, bland annat Wong Kar-wai och Park Chan-wook. Den sistnämndas hämnartrilogi kan jag verkligen rekommendera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa filmen från 2005 måste vara Serenity.

serenity-poster-med_1126190935boxart_160w.jpg

Joss Whedon (som även gjort Buffy the Vampire slayer) ville ha ett avslut på sin serie Firefly och gjorde filmen Serenity. Jag har sett den ett par gånger och den är lika bra varje gång.

Den får: 😠😄🙂🙂🙂 + 🙂

Tycker du? Jag tyckte att den var väldigt beige. Varken särskilt snygg, smart, spännande eller intressant. Godkänd underhållning, men inte mycket mer än så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, det görs bra ny film också även i USA (Constant Gardener och Hotel Rwanda för att nämna två som gjort starka intryck på mig nyligen). Dock tycker jag nog att asien är nästan starkast just nu, det finns många väldigt bra kinesiska och sydkoreanska regissörer, bland annat Wong Kar-wai och Park Chan-wook. Den sistnämndas hämnartrilogi kan jag verkligen rekommendera.

Visst,jag trodde jag sa med vissa undantag,Asien tex har varit på G i flera år,den vågen började för ca 10 år sedan så det är ingen nyhet...

Någon som såg TELEPHONE i natt? Den är en kul kultrulle med Charles Bronson och karaktärs-skådisen Donald Pleasence (Cul-de-sac/Flykten från New York m.fl.)

Bra tips för er som vil se lite bättre filmer än det förutsägbara skit som till 90% dyker upp på bioduken är att besöka någon utav filmfestivalerna som brukat gå på hösten samt om ni bor o Stockholm gå med i Cinemateket-Filmklubben som visar altt ifrån historiens början till nutid (som har något att komma med ur ett filmhistoriskt och kulturellt värde,även från andra värdsdelar/länder såklart..) 😏

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, det görs bra ny film också även i USA (Constant Gardener och Hotel Rwanda för att nämna två som gjort starka intryck på mig nyligen). Dock tycker jag nog att asien är nästan starkast just nu, det finns många väldigt bra kinesiska och sydkoreanska regissörer, bland annat Wong Kar-wai och Park Chan-wook. Den sistnämndas hämnartrilogi kan jag verkligen rekommendera.

Visst,jag trodde jag sa med vissa undantag,Asien tex har varit på G i flera år,den vågen började för ca 10 år sedan så det är ingen nyhet...

Feltolkar jag dig nu? För satan vad dryg du är, Florian. Skärp dig!

Link to comment
Dela på andra sajter

varning för Red Eye.

jag blir bara mer och mer besviken på filmetablisemanget. När jag var på bio förra veckan så fick man se på reklam i en kvart och sen bli behandlad som potentiell förbrytare och pirat.

Igår när jag hyrde en film så var den lite halvsliten så på flera ställen hackade den. Jag blev även där betraktad som en potentiell pirat med antipiratsnack i en minut innan filmen kunde börja.

När man laddar ner en film vet man att den är 100% felfri, ingen reklam, inget piratsnack, inga hack och annat otyg. Dessutom går det smidigt och snabbt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här finns för övrigt en gammal tråd på ämnet:

https://www.studio.se/index.php?showtopic...irginia+wolf%22

Där har jag bjudit på några härliga tips, bland annat Riddarfalken från Malta, Terassen, Things I Like/ Things I Don't Like, Grave of the Fireflies och Who's Afraid of Virginia Wolf. Grym tråd!

Link to comment
Dela på andra sajter

"The girl cant help it"

Humor, 50-talsfärger, Little Richard, Gene Vincent, The Chuckles (!) och... Jayne Mansfield (!!). Helt outstanding. Har sett den 3 ggr på 2 dygn nu 😕

När Jayne går förbi mjölkbudet kokar mjölken över.

"If thats a girl, i dont know what my sister is"

Obligatorisk.

poster_film.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Requiem For A Dream (2000) av Darren Aronofsky

30m.jpg

Fantastisk film om drogmissbruk i alla dess former och hur snett det kan gå.

Lätt 5 av 5 från mig!

Jag har inte sett Pi ännu (som rekommenderades tidigare i tråden) men om

Aronofsky har lyckats lika bra i den filmen som med Requiem så måste jag se den

snarast. Får bli ett påsk-projekt 😕

EDIT: Hoppsan, såg att Soundborn lyckats klämma in Requiem före mig 🥰

Redigerat av GenesisOfPain
Link to comment
Dela på andra sajter

Allra bäst:

Svart katt vit katt. Sataniskt rolig. Vilken gris!

som god tvåa:

City of lost children. Verkligen en grön film.

Bra filmer! Men inte regissörernas starkaste tycker jag. Caro/Jeunets bästa är enligt mig helt klart Delicatessen, så fantastiskt rolig, snygg och intressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill tipsa om tre filmer. Om ni inte redan har sett dom.

Har ni det? Se dom igen!

Stanley Kubrick´s Barry Lyndon

David Lynch´s Mulholland Drive

Richard Kelly´s Donnie Darko

[Edit] Kom på en till:

Roberto Benigni´s Livet är underbart, som är, just det, underbar.

Redigerat av Oakmeal
Link to comment
Dela på andra sajter

Allra bäst:

Svart katt vit katt. Sataniskt rolig. Vilken gris!

som god tvåa:

City of lost children. Verkligen en grön film.

Bra filmer! Men inte regissörernas starkaste tycker jag. Caro/Jeunets bästa är enligt mig helt klart Delicatessen, så fantastiskt rolig, snygg och intressant.

Tja, jag säger inte emot. Delikatessen är fantastisk. Amelie från Mont Marte är oxå en kanonfilm.

Bonustips: Jesus Christ Superstar, originalet från 1973. Fantastisk musik, lite blandade sånginsatser (det finns bättre uppsättningar sångmässigt), och vissa scener känns märkligt likt Monty Python. jag tittade på den alldeles nyss; klassiker 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...