Jump to content
Annons

Boss GT-8: Erfarenheter och tips


Thimmie

Recommended Posts

Tjena!

Jag ska provspela en Boss GT-8 snart.

Någon som har erfarenheter av en sådan?

För- och nackdelar?

Finns det några goa distar? Jag letar efter en varm dist som inte spretar och har botten. Även goa delay.

Är den lättanvänd eller strular det och är meckigt?

Hjälp! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 73
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Hejsan!

Jag var på jakt efter en gitarreffekt och provspelade bl a GT-8. Det är en väldigt bra liten låda, det! Mycket prisvärd, enkel att använda, och ett bra ljud. Däremot så testade jag sedan en Vox Tonelab, som jag tyckte hade mycket skönare dist. Likvärdig med GT-8 på mycket, men disten är underbar! Så.. Jag fastnade för Tonelaben.

Jag tror du kommer tycka att GT-8:an är suverän, men glöm för Guds skull inte att testa Tonelaben! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

Jag var på jakt efter en gitarreffekt och provspelade bl a GT-8. Det är en väldigt bra liten låda, det! Mycket prisvärd, enkel att använda, och ett bra ljud. Däremot så testade jag sedan en Vox Tonelab, som jag tyckte hade mycket skönare dist. Likvärdig med GT-8 på mycket, men disten är underbar! Så.. Jag fastnade för Tonelaben.

Jag tror du kommer tycka att GT-8:an är suverän, men glöm för Guds skull inte att testa Tonelaben! 😄

Tack för ditt svar! 😄

Vad spelar du för typ av musik? Måste fråga eftersom att du tyckte att Tonelab hade bättre dist. Jag spelar typ rockig pop så det ska inte vara någon metal/hårdrocks-dist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har säkert redan sett det, men bara så att du inte missar: Vi testade GT-8:an i nummer 1-06.

    .björn.

Hehe... det har jag inte sett! julli-angel2.gif

Hur fixar jag det numret nu? Antar att det går att efterbeställa? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt svar! 😄

Vad spelar du för typ av musik? Måste fråga eftersom att du tyckte att Tonelab hade bättre dist. Jag spelar typ rockig pop så det ska inte vara någon metal/hårdrocks-dist.

Jag lirar rock/pop, typ Longview, Goo Goo Dolls och Feeder. Sen har den även bröltunga metaldistar, men de använder jag bara när jag leker 😄 Går att få vilket sound man vill bara man rattar lite. Det går snabbt att hitta rätt bland kontrollerna också, göra små förändringar osv.

Just ja Olsberg, GT-8 recenserades och fick 9/10 om jag inte missminner mej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft en men sålde den vidare snabbt gillade den inte alls. Tyckte heller inte om tonelab. Jag tycker du ska kolla in womanizer eller demonizer istället. Hlet annat svar i dom pedalerna äkta rörkänsla och inget digital ljud.

Testa kan du ju göra iallfall. Men du får ju inga effekter till dom såklart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt svar!  😄

Vad spelar du för typ av musik? Måste fråga eftersom att du tyckte att Tonelab hade bättre dist. Jag spelar typ rockig pop så det ska inte vara någon metal/hårdrocks-dist.

Jag lirar rock/pop, typ Longview, Goo Goo Dolls och Feeder. Sen har den även bröltunga metaldistar, men de använder jag bara när jag leker 😄 Går att få vilket sound man vill bara man rattar lite. Det går snabbt att hitta rätt bland kontrollerna också, göra små förändringar osv.

Just ja Olsberg, GT-8 recenserades och fick 9/10 om jag inte missminner mej.

Ok, då spelar du något som liknar det jag håller på med. Jag ska absolut kolla in Tonelab! Tack, tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft en men sålde den vidare snabbt gillade den inte alls. Tyckte heller inte om tonelab. Jag tycker du ska kolla in womanizer eller demonizer istället. Hlet annat svar i dom pedalerna äkta rörkänsla och inget digital ljud.

Testa kan du ju göra iallfall. Men du får ju inga effekter till dom såklart.

Jaså? Då har jag fyra saker att kolla upp då! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, jag har provat Boss GT-8 en hel del, och det var jag som skrev om den i ovan nämda nummer. 😄

Den stora skillnaden mellan GT8:an och Tonelaben är att det finns inbyggt rör i Tonelaben. Jag tycker inte alltid att det märkts, men lustigt nog är det som tydligast på mindre distade ljud, tycker jag.

Dock har GT-8:an mycket fler funktioner och valmöjligheter. Bara det att du själv i GT-8:an kan arrangera alla effekter, distar, osv i vilken ordning du vill som om du hade en massa BOSS-pedaler framför dig.

Nu spelar jag ioförsig hårdrock, och i detta syfte är nog GT-8:an bättre. Annars kanske Tonelaben är värd att satsa på. Pröva båda två, de är båda riktigt bra. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att Womanizer och Demonizer också är värda att kolla upp.

Nummer 1 går att efterbeställa härifrån. Alternativt finns det billigare som pdf i Artikelarkivet.

Nu har jag köpt pdf:en. Den första pdf jag betalat för, faktiskt... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, jag har provat Boss GT-8 en hel del, och det var jag som skrev om den i ovan nämda nummer. 🙂

Den stora skillnaden mellan GT8:an och Tonelaben är att det finns inbyggt rör i Tonelaben. Jag tycker inte alltid att det märkts, men lustigt nog är det som tydligast på mindre distade ljud, tycker jag.

Dock har GT-8:an mycket fler funktioner och valmöjligheter. Bara det att du själv i GT-8:an kan arrangera alla effekter, distar, osv i vilken ordning du vill som om du hade en massa BOSS-pedaler framför dig.

Nu spelar jag ioförsig hårdrock, och i detta syfte är nog GT-8:an bättre. Annars kanske Tonelaben är värd att satsa på. Pröva båda två, de är båda riktigt bra. 🙂

Ojoj! Det är ju mindre distar jag ska använda mig av. Nu blev det svårt. Jag får helt enkelt prova båda. Jag har köpt pdf:en med din artikel, ska läsa den nu! 🙂

Tack, tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag köpt pdf:en. Den första pdf jag betalat för, faktiskt... 

Nu är frågan, får du skriva ut den för eget bruk eller måste du då betala en gång till för den? Som om du vill ha en låt du köpt i mp3spelaren.

Man får ner pdf:en på sin dator. Jag kan skriva ut den, inga problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det "Lynxo". Hur låter simuleringen av Roland JC-120? Jag kör ju med en riktigt sådan då jag tycker att det rena ljudet är underbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft en men sålde den vidare snabbt gillade den inte alls. Tyckte heller inte om tonelab. Jag tycker du ska kolla in womanizer eller demonizer istället. Hlet annat svar i dom pedalerna äkta rörkänsla och inget digital ljud.

Testa kan du ju göra iallfall. Men du får ju inga effekter till dom såklart.

måste jag komma med ett inlägg..har i effektkedjan först en gt3a.. låter snuskbra!!! spöar podarna i alla lägen!!! även att den är tio år äldre..🙂

sen efter denna magnifika pedal har jag en vox bigben overdrive!!! det rä helt galet.. en liten rörpedal med den bästa od som finns!!! tänk rör, i mängder..så låter den!!! 🙂

om du ska ha rörvärme, skaffa en sån..!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jonas

Idf

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får ner pdf:en på sin dator. Jag kan skriva ut den, inga problem.

Jo fast får du, det är frågan eller är du pirat nu?

Man kan rycka en väska ev en tant också, men det får man inte.

Man kan göra en kopia en skiva man har köpt för eget bruk i mp3spelaren, men det får man inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får ner pdf:en på sin dator. Jag kan skriva ut den, inga problem.

Jo fast får du, det är frågan eller är du pirat nu?

Man kan rycka en väska ev en tant också, men det får man inte.

Man kan göra en kopia en skiva man har köpt för eget bruk i mp3spelaren, men det får man inte.

Varför skulle jag vara pirat? Man får göra kopior av tex cd-skivor (som man köpt) för privat bruk, men man får inte gå runt ett kopieringsskydd. PDF:en är knappats kopieringsskyddad. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt det är en annan diskussion som vi hade igår i en annan tråd som jag har lite svårt att släppa.

Menade absolut inget illa om dig.

Bara lite upprörd sen igår då jag fick reda på att man inte längre får kopiera en skiva man köpt för eget bruk till cdskivor eller mp3 spelare.

Förut fick man ju göra kopior till sig själv och närmsta bekantskaps kretsen om man köpt skivan men inte längre, vill man kunna lyssna på cd´n man köpt i mp3spelaren så måste man betala igen för att inte vara pirat. Tycker det är ruskigt fel och undrade om det även gällde pdf:er man betalat för.

Redigerat av hansjohnny
Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt det är en annan diskussion som vi hade igår i en annan tråd som jag har lite svårt att släppa.

Menade absolut inget illa om dig.

Bara lite upprörd sen igår då jag fick reda på att man inte längre får kopiera en skiva man köpt för eget bruk till cdskivor eller mp3 spelare.

Förut fick man ju göra kopior till sig själv och närmsta bekantskaps kretsen om man köpt skivan men inte längre, vill man kunna lyssna på cd´n man köpt i mp3spelaren så måste man betala igen för att inte vara pirat. Tycker det är ruskigt fel och undrade om det även gällde pdf:er man betalat för.

Jag tog det inte på det sättet du tror! 🙂

Vad var det för tråd?

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.bossgtcentral.com

Kolla in den sidan. Finns massor av information om gt-8an.

Nackdelen med gt-8an att det är så jävla mycket att lära sig 🙂 Jag är långt ifrån klar... i övrigt så är jag väldigt nöjd. Kan helt klart rekomendera den.

Tackar! Ja, jag har en känsla av att det är en massa pill innan man lär sig den. Men det kan det vara värt om det låter superduperbra efter! 🙂

Pod xt pro får jag kolla upp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ska du använda den? Live, studio eller båda?

Det är rätt många som använder två stycken monitorer och använder stereofunktionerna väldigt bra live med den. Kolla in på boss hemsida också, finns någon genomgång från namn mässan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ska du använda den? Live, studio eller båda?

Det är rätt många som använder två stycken monitorer och använder stereofunktionerna väldigt bra live med den. Kolla in på boss hemsida också, finns någon genomgång från namn mässan.

Jag tänker använda den i replokalen, live och studio. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt det är en annan diskussion som vi hade igår i en annan tråd som jag har lite svårt att släppa.

Menade absolut inget illa om dig.

Bara lite upprörd sen igår då jag fick reda på att man inte längre får kopiera en skiva man köpt för eget bruk till cdskivor eller mp3 spelare.

Förut fick man ju göra kopior till sig själv och närmsta bekantskaps kretsen om man köpt skivan men inte längre, vill man kunna lyssna på cd´n man köpt i mp3spelaren så måste man betala igen för att inte vara pirat. Tycker det är ruskigt fel och undrade om det även gällde pdf:er man betalat för.

Jag tog det inte på det sättet du tror! 🙂

Vad var det för tråd?

Vad bra

Tråden

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är två ljudexempel som jag gjort tidigare på min Tonelab SE, bara två haffsigt spelade exempel som ja rattade fram i all hast.

Gibson L6-S med en modellerad Fender Blackface: Clean

Fender Telecaster med en modellerad Marshall Plexi: Dist

Båda är direktinspelade genom mitt fw-kort (Presonus Firebox) och är inte behandlade på något sätt i datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det "Lynxo". Hur låter simuleringen av Roland JC-120? Jag kör ju med en riktigt sådan då jag tycker att det rena ljudet är underbart.

Den låter rätt bra i mina öron. Det var i alla fall min favorit clean-kanal, om man säger så. 😆 Annars var det distar som GT-8:an var bra på. Dessutom, om du gillar Boss-pedalerna, så borde du gilla GT-8:an då det mesta bygger på de tidigare pedalerna. Exempelvis reverben som finns är nästan identisk med den som finns i den separata pedalen.

Jag tror det finns några ljudexempel på Studios webbplats, www.studio.se/laddaner om jag inte minns fel. Bläddra bara fram till det nummer som artikeln fanns i. 😆

EDIT: Vad menar du med "Lynxo"? 😄

Redigerat av Lynxo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...