Jump to content
Annons

Boss GT-8: Erfarenheter och tips


Thimmie

Recommended Posts

Annons
  • Svar 73
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Här är två ljudexempel som jag gjort tidigare på min Tonelab SE, bara två haffsigt spelade exempel som ja rattade fram i all hast.

Gibson L6-S med en modellerad Fender Blackface: Clean

Fender Telecaster med en modellerad Marshall Plexi: Dist

Båda är direktinspelade genom mitt fw-kort (Presonus Firebox) och är inte behandlade på något sätt i datorn.

Ok! Najs, ska koll in! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det "Lynxo". Hur låter simuleringen av Roland JC-120? Jag kör ju med en riktigt sådan då jag tycker att det rena ljudet är underbart.

Den låter rätt bra i mina öron. Det var i alla fall min favorit clean-kanal, om man säger så. 😛 Annars var det distar som GT-8:an var bra på. Dessutom, om du gillar Boss-pedalerna, så borde du gilla GT-8:an då det mesta bygger på de tidigare pedalerna. Exempelvis reverben som finns är nästan identisk med den som finns i den separata pedalen.

Jag tror det finns några ljudexempel på Studios webbplats, www.studio.se/laddaner om jag inte minns fel. Bläddra bara fram till det nummer som artikeln fanns i. 🙂

EDIT: Vad menar du med "Lynxo"? 😉

Ok, men den riktiga JC-120:en låter då liiiite bättre om jag ska tolka dig rätt? 😆

Det är ju framför allt bra distar jag vill få fram. Något gött delay är ju inte heller fel. Ska kolla in ljudexemplen på sajten.

EDIT: Vad menar du med "Lynxo"? 😉

Ja, ditt nick är ju så! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hey, spana in www.roland.se, nyheten längst upp till vänster. Det verkar som att GT-8:an kommer säljas ut (bland flera andra produkter). Först till kvarn gäller.

Ojoj! Will do - tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det "Lynxo". Hur låter simuleringen av Roland JC-120? Jag kör ju med en riktigt sådan då jag tycker att det rena ljudet är underbart.

Den låter rätt bra i mina öron. Det var i alla fall min favorit clean-kanal, om man säger så. 🙂 Annars var det distar som GT-8:an var bra på. Dessutom, om du gillar Boss-pedalerna, så borde du gilla GT-8:an då det mesta bygger på de tidigare pedalerna. Exempelvis reverben som finns är nästan identisk med den som finns i den separata pedalen.

Jag tror det finns några ljudexempel på Studios webbplats, www.studio.se/laddaner om jag inte minns fel. Bläddra bara fram till det nummer som artikeln fanns i. 😄

EDIT: Vad menar du med "Lynxo"? 😆

Ok, men den riktiga JC-120:en låter då liiiite bättre om jag ska tolka dig rätt? 😄

Det är ju framför allt bra distar jag vill få fram. Något gött delay är ju inte heller fel. Ska kolla in ljudexemplen på sajten.

EDIT: Vad menar du med "Lynxo"? 😄

Ja, ditt nick är ju så! 🙂

Nej, nej, simuleringar är alltid bättre än originalet, fattar väl alla! 😄

Nej, men seriöst, jag menade bara att det var distarna som var dess styrka.

Angående mitt nick, undrade jag bara varför du satte citationstecken. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, nej, simuleringar är alltid bättre än originalet, fattar väl alla! 😄

Hehe... Verkligen! 😏

Nej, men seriöst, jag menade bara att det var distarna som var dess styrka.

Det låter bra det, för det är goa distar jag vill ha!

Angående mitt nick, undrade jag bara varför du satte citationstecken. 😆

Jag antar att du inte heter Lynxo, därför gjorde jag citattecken. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag köpt en GT-8:a! Najs bajs! Jag provspelade även en Vox Tonelab och den hade riktigt feta distar. Men jag kände att Boss:en var "roligare".

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
  • 2 månader senare...
  • 11 månader senare...
databoxen (oregistrerad)

Hej på Er!

Skulle vara kul att ha en tråd som handlar om Boss Gt-8 preamp / multieffekt. Här skulle man kunna diskutera allt från inställningar av bra ljud till problemlösning, etc etc

Finns det nåt intresse för det?

Mvh

ST

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är åtminstone intresserad! Jag älskar min GT-8! 😕

Med bandet kör jag på Rectifier-simuleraren. (Kommer inte ihåg vilken av dom...) Jag kan få fram en varmt, djup dist, som jag älskar!

Har läst (och sett) att Opeth också kör på GT-8. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

databoxen (oregistrerad)
Helllo

Visste ni att det finns en hemmagjord editor till gt-8:an?

Den finns här.

Och här är lite patches.

mycket nöje!

TACK för dessa länkar. Verkar kanon! Har du testat det själv?

Link to comment
Dela på andra sajter

databoxen (oregistrerad)

Nu har jag testat "Mr.sleepy's" editor för Gt-8. Allting funkar precis som jag hoppades på. Nu kan man göra en back-up på alla värdefulla patcher.

Nu till lite frågor kring just Gt-8. Jag köpte denna för ca en månad sedan. Jag sitter o skruvar och ändrar oavbrutet för att hitta "mitt" drömsound. (gör man någonsin det?). Igår kväll lyckades jag ratta in något som jag tyckte började likna något, men då hade jag stängt av preamp-delen och bara körde med Distortion-delen aktiverad. Är detta lyckat? Jag förstår inte riktigt, man kan ju dra på en viss mängd dist i preamp'en, sen kan man addera ytterligare dist med DIST/OVERDRIVE delen, är det lyckat att använda båda samtidigt? Jag är ute efter det gitarrljudet som Twisted Sister hade på sin sista platta, Love is for suckers, det mesta gitarrarbetet på denna platta gjordes av Reb Beach och inte Eddie o JayJay.

Tjohopp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyckades hitta ett riktigt grymt ljud genom att blanda en Metal Zone-pedal med en JC-120-förstärkare. En viktig sak att komma ihåg är att man kan få grymma ljud genom att experimentera med saker man kanske inte skulle gjort i "verkliga livet".

Jag kan också rekommendera att leka med Tone Modify-effekten, som finns på FX1 eller FX2. Den kan göra underverk med ljudet!

Ett tips med att leta Twisted Sister-ljud, är att leta upp någon hemsida där det står vilken utrustning dom hade, och sen försöka emulera det i pedalen. Då kanske du i alla fall kommer en bit på vägen.

Lycka till! julB.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

databoxen (oregistrerad)
Jag lyckades hitta ett riktigt grymt ljud genom att blanda en Metal Zone-pedal med en JC-120-förstärkare. En viktig sak att komma ihåg är att man kan få grymma ljud genom att experimentera med saker man kanske inte skulle gjort i "verkliga livet".

Jag kan också rekommendera att leka med Tone Modify-effekten, som finns på FX1 eller FX2. Den kan göra underverk med ljudet!

Ett tips med att leta Twisted Sister-ljud, är att leta upp någon hemsida där det står vilken utrustning dom hade, och sen försöka emulera det i pedalen. Då kanske du i alla fall kommer en bit på vägen.

Lycka till! julB.gif

Hej Micke och tack för ditt svar.

Skulle du kunna förklara lite mer utförligt för en Gt8 newbie som mig hur du gjorde när du blandade Metal Zone'n med JC120? Menar du möjligen att du rattade in en JC120 i preamp'en och en metal zone i dist-delen? 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyckades hitta ett riktigt grymt ljud genom att blanda en Metal Zone-pedal med en JC-120-förstärkare. En viktig sak att komma ihåg är att man kan få grymma ljud genom att experimentera med saker man kanske inte skulle gjort i "verkliga livet".

Jag kan också rekommendera att leka med Tone Modify-effekten, som finns på FX1 eller FX2. Den kan göra underverk med ljudet!

Ett tips med att leta Twisted Sister-ljud, är att leta upp någon hemsida där det står vilken utrustning dom hade, och sen försöka emulera det i pedalen. Då kanske du i alla fall kommer en bit på vägen.

Lycka till! julB.gif

Hej Micke och tack för ditt svar.

Skulle du kunna förklara lite mer utförligt för en Gt8 newbie som mig hur du gjorde när du blandade Metal Zone'n med JC120? Menar du möjligen att du rattade in en JC120 i preamp'en och en metal zone i dist-delen? 😱

Precis, du har helt rätt. Metal Zone är en distpedal, som du får fram i OD-sektionen. Och som pre-amp var det en JC120. Inte en kombination jag skulle rekommendera i verkliga livet, att ha en distpedal som "main dist" så att säga, tycker jag låter apa. Men här fungerar det. Det är alltid viktigt att komma ihåg med denna apparat att det är simulationer vi talar om, inte verklig utrustning. Ska väl dock kanske inte säga något innan jag provat det i replokalen...

Link to comment
Dela på andra sajter

databoxen (oregistrerad)

Jag vet inte vad jag gör för fel, men att köra Preamp sektionen samtidigt som en dist (t.ex Metal Zone i OD sektionen) gör att allt låter riktigt illa. Låter nästan som jag överstyr ingångssteget i Gt-8, men slår jag av OD-sektionen så låter de "bättre", dock alldeles för crunchigt och helt utan den dist jag letar efter dock.

Spelar ingen större roll om jag drar ner preamp gain till nästan noll, och kör resten i OD, låter fortfarande apa.

Det närmaste jag kommit sounded jag letar efter (tror jag!) är att köra med helt avstängd preamp sektion och endast Metal Zone i OD sektionen. Till detta lägger jag lite delay och reverb. Men på detta sätt förlorar jag ju alla funktioner som finns i preamp sektionen, som t.ex A/B kanal switchning och SOLO funktionen.

Hmm... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kopplar du ut allt? Kör du direkt till hörlurar? In i ljudkortet?

Om något av ovanstående, kolla på Output Select (finns en tydlig knapp för det.) Den ska i så fall vara inställd på Line/Phones (eller något sådant).

Kör du istället genom en förstärkare, kolla så att du inte har överdriven dist ifrån den. Försök nollställa EQ:n, antingen genom att sätta allt på klockan tolv, eller nere på noll, det är olika för olika stärkare vad som fungerar bäst. Kör du genom stärkare, så finns det särskilda uttag under Output Select gjorda för de ändåmålen.

Link to comment
Dela på andra sajter

databoxen (oregistrerad)

Rätt in i hörlurar med inställningen LINE/PHONES. Spelar dock ingen större roll vilken Output select inställning jag använder. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter konstigt. Hur låter det om du kör på någon av factory-patcharna, där det finns både pre-amp och dist? Om det låter okej, har du rattat något konstigt. Om det också låter konstigt, låter det som någon master-inställning nånstans...

Testa i alla fall att leka med volyminställningarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

databoxen (oregistrerad)
Låter konstigt. Hur låter det om du kör på någon av factory-patcharna, där det finns både pre-amp och dist? Om det låter okej, har du rattat något konstigt. Om det också låter konstigt, låter det som någon master-inställning nånstans...

Testa i alla fall att leka med volyminställningarna.

Micke, först av allt vill jag tacka dig för alla dina tips och snabba svar. Mycket tacksam! Jag är skyldig dig något tillbaka, bara o höra av sig om du får problem med elektronik, jag jobbar nämligen som förstärkartekniker 🙂

I vilket fall som helst så ska jag testa factory-patcharna ikväll. Jag kör med en Jackson DKMG, aktiva EMG81/85. Denna lämnar väl något högre signalnivå än passiva mickar, men jag justerade global ingångsnivå -10dB på Gt8 för att kompensera för detta och minimera risken att överstyra Gt8'ans ingångssteg. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, det ska jag komma ihåg. 😏

Hoppas du får det att funka. GT8:an är kapabel till riktigt imponerande saker ibland, och i bandet jag lirar i så kör jag den rätt in i PA:et med bättre resultat än vad andre gitarristen får med en annars grym JJLabs-förstärkare.

En tanke bara: det är inte någon sladd nånstans i kedjan som ställer till det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Satt och pillade med min GT-8 igår och upptäckte en märklig egenhet. Om man programmerar två olika ljud på channel A och B och sen låter ctl-pedalen styra bytet mellan dessa i en patch, så fick jag delay av/på att hänga med, men inte reverbet?!?!

Undrar även om det på något sätt är möjligt att programmera två separata effektkedjor? Anledningen till att jag köpte just GT-8:an var harmonizern. Tycker den funkar alldeles tillräckligt bra när man spelar live. Men det skulle kunna låta bättre; Skulle vilja lägga harmonizern allra första, och därifrån låta direkt-signalen gå till channel A och den harmoniserande till channel B och sen slå ihop dem. Är detta möjligt att programmera?

Link to comment
Dela på andra sajter

Satt och pillade med min GT-8 igår och upptäckte en märklig egenhet. Om man programmerar två olika ljud på channel A och B och sen låter ctl-pedalen styra bytet mellan dessa i en patch, så fick jag delay av/på att hänga med, men inte reverbet?!?!

Detta är en liten egenhet jag också upptäckt ibland: när jag har harmonizern inställt på ctl-pedalen, och trycker på den, kan den slå av/på delay och/eller reverb ibland. Har ännu inte hittat hur man löser det, eller vad som orsakar det... 😛

Undrar även om det på något sätt är möjligt att programmera två separata effektkedjor? Anledningen till att jag köpte just GT-8:an var harmonizern. Tycker den funkar alldeles tillräckligt bra när man spelar live. Men det skulle kunna låta bättre; Skulle vilja lägga harmonizern allra första, och därifrån låta direkt-signalen gå till channel A och den harmoniserande till channel B och sen slå ihop dem. Är detta möjligt att programmera?

Detta är tyvärr inte möjligt. Du kan ju ha två pre-amps, men båda delar på effekterna, hur du än gör. Om jag inte har missat något, men jag tror det är så... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Typiskt. Kanske kommer i nästa version, GT-9, GT-10 eller vad den nu kan tänkas heta 😕 För det skulle väl aldrig vara så bra att dom kan lösa detta med någon mjukvaru-uppdatering?

Kanske dom kan, det vet jag inte. Men det verkar vara en rätt så omfattande uppdatering av FX Chain-funktionen i så fall, så det tror jag tyvärr inte...plus att GT-8:an har varit ute ett bra tag vid det här laget. Men det är definitivt intressant! Eftersom det nu finns en funktion att blanda två förstärkare på en mängd olika sätt, så kan man ju kanske utveckla detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har gått och funderat lite på om man kunde lösa detta med lite extra pedaler och så, men kommit på att det kommer att bli alldeles för omfattande! I a f för att våga lite på att det funkar live. Och framför allt så blir det för mycket att släpa runt på.

Fast kanske om man kör med en laptop och GuitarRig? Känns lite osäker som live-kamrat dock...

En annan grej; Hur har ni löst stämapparaten? Jag skulle kunna tänka mig att slå igång den på två sätt. Antingen genom att hålla in den patchswitch som är aktiv i kanske 3-5 sekunder, eller att stämapparaten går igång när volympedalen når värdet noll. Är något av dessa möjligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...