Jump to content
Annons

Suck, monitorer (SKIT)


Martin

Recommended Posts

Har läst igenom varenda tråd jag hittat om monitorer nu. Tog bara några timmar 😳

Sitter idag med ett par nyinköpta Studiophile SP-8B (föregångarn till BX8). Tycker dem låter helt okej. Bra stereoseperation, mjuk diskant. Lite luddigt mellanregister (men väl hörbart) - nästan lite nasalt. Men jag har vant mig.

Dock gillar jag inte basen något vidare, känns som det är en puckel vid 100-130 hz där "burkbasen" ligger. Så vissa toner på en elbas blir några decibel högre och låter samtidigt väldigt burkigt. Det är nog det sämsta. Har hört att det är ett problem på andra budgetmonitorer med.

Hur som helst, jag köpte dem på musikbörsens nattrea (3995 > 3300). Såg i efterhand att den nya modellen av dessa (BX8, högre effekt, switchar o.s.v) kostar 3995:- nya från Luthman. Dessutom var mina dammiga, utan manual och i fel lådor. Så REA? Känner mig snarare lurad. Men jag får byta dom om jag köper ett par nya monitorer i DEN butiken. Tur det. Men det är så jävla svårt. Vet att det här med monitorer är subjektivt, men de har inte så många monitorer att lyssna på i butiken. Så jag måste nog be dom beställa hem några. Har ni några att rek? Det ska helst finnas switchar på dom, så jag kan klippa basen bort basen. (spelar med en hifi-sub till). Och priset ska ligga mellan 3000 och 4500 kr. Ungefär. Kan gå lite högre om det är något som verkligen PISKAR. Det sista kravet är att musikbörsen ska ha dom. (eftersom jag är låst att köpa dom där).

Tack å ödmjukast för vägledande svar!

// Martin

Redigerat av chilone
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Men stop ett tag. Är du säker på att du har satt upp dina lådor på bästa sätt ?

* Om dom har basport bakåt, flytta dom från väggen!

* Monitorer ska helst stå på stativ, står dom på en trähylla? Då kan det vara hyllan som vibrerar med monitorerna och förstärker frekvenser. Lägg någonting mjukt emellan låda och hylla och lyssna igen.

* Flytta lådorna en bra bit bort från hörn.

* Lådan i sig kan vara felbyggd - öppna lådan och stoppa i mer dämpning.

* Högtalarelementen kan sitta för löst - dra efter alla skruvar ordentligt.

* Ditt rum kan vara boven också, det löses ej med nya monitorer !

testa , testa,testa 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Börja med att kolla hur ditt rum låter. Är det obehandlat spelar det ingen roll vilka monitorer du köper.

Ett sätt är att ladda ner ljudfiler härifrån.

http://www.realtraps.com/test-cd.htm

Börja kring 80 till 100 Hz. Sätt på ljudet lagom högt och gå runt i rummet. Med största sannolikhet kommer det skilja riktigt mycket mellan olika platser i rummet. Det kan skilja sådär 30dB på bara en halvmeter. Prova förresten att lyssna utanför rummet också.

Efter det testet är det bara att läsa på om basfällor.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du möjligen något mått i rummet som är mellan 5 och 6 meter - eller ungefär hälften...? Då är risken stor för problem just vid ca 100-130Hz.

Kill All Autotuner har flera bra tips - men det är faktiskt inte bara med basreflexport bakåt som du får problem om de står nära väggen - utan högtalare är i princip rundstrålande i låga frekvenser oavsett var basreflexröret sitter.

Helst ska du ut minst en halvmeter från väggen - och inte ha sidoväggarna närmare än en meter. Ett par absorbentplattor på väggen bakom högtalarna kan göra susen - och om du måste ha monitorerna närmare än en halvmeter, så är det bättre att trycka in dem i akustikskummet, än att ha dem ett par cm ifrån...

Absorbenter mellan monitorerna och underlaget är också viktigt.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inget fel på mitt rum.

Nej, det är inget fel på ditt rum. Alla rum har vissa mått på bredden, längden och höjden.

Som både Trombonen och Claes säger så är ett normalstort rum i en lägenhet eller hus av just de dimensioner som ställer till problem i just det frekvensområde du har problem med. Själv har jag, i mitt rum, problem med 137 Hz.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inget fel på mitt rum.

Nej, det är inget fel på ditt rum. Alla rum har vissa mått på bredden, längden och höjden.

Som både Trombonen och Claes säger så är ett normalstort rum i en lägenhet eller hus av just de dimensioner som ställer till problem i just det frekvensområde du har problem med. Själv har jag, i mitt rum, problem med 137 Hz.

Det var inte riktigt så jag menade, akustiken i mitt rum är WAY wrong. Men jag vet hur det jag hade innan lät. Och jag vet hur det lät i butiken. Och monitorerna LÅTER fel just där. Inte mitt rum 🙂 punkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inget fel på mitt rum.

Nej, det är inget fel på ditt rum. Alla rum har vissa mått på bredden, längden och höjden.

Som både Trombonen och Claes säger så är ett normalstort rum i en lägenhet eller hus av just de dimensioner som ställer till problem i just det frekvensområde du har problem med. Själv har jag, i mitt rum, problem med 137 Hz.

Det var inte riktigt så jag menade, akustiken i mitt rum är WAY wrong. Men jag vet hur det jag hade innan lät. Och jag vet hur det lät i butiken. Och monitorerna LÅTER fel just där. Inte mitt rum 😆 punkt.

Det är kanske lite inbyggd bashöjning för att de ska låta mer imponerande än de egentligen är - och därmed säljas lättare när de jämförs snabbt mot andra i samma storlek...? 😱 Vanligt knep både bland billiga monitorer och billig hifi... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Det är kanske lite inbyggd bashöjning för att de ska låta mer imponerande än de egentligen är - och därmed säljas lättare när de jämförs snabbt mot andra i samma storlek...? 😳 Vanligt knep både bland billiga monitorer och billig hifi... 😎

Nix, de är spikraka. Och efter 200 hz planar de ut förutom vid "burkigheten" som jag snackade om. Men jag har börjat vänja mig nu 🙂

sp-8b-freq2.jpg

Redigerat av chilone
Link to comment
Dela på andra sajter

Måtten på mitt rum:

300 cm x 500 cm

240 cm tak

Gratulerar! 😎

ca 70, 60, 37 - och 140, 120, 72Hz bör du få störst problem med, med dessa mått.

Större mått ger lägre resonansfrekvenser - och mest problem blir det vid det mått som motsvarar halva våglängden av en viss frekvens...

Link to comment
Dela på andra sajter

Pardon my french, men det där ser väl ändå inte särdeles spikrakt ut...

Det varierar ju närmare 8dB mellan högsta och lägsta, och då visas det ändå bara ner till 200Hz.

8db? Snarare 4-5db. Läs grafen rätt 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Måtten på mitt rum:

300 cm  x 500 cm

240 cm tak

Gratulerar! 😎

ca 70, 60, 37 - och 140, 120, 72Hz bör du få störst problem med, med dessa mått.

Större mått ger lägre resonansfrekvenser - och mest problem blir det vid det mått som motsvarar halva våglängden av en viss frekvens...

Åh fan. Gott 😄 Var måtten på rummet bra eller dåliga? Kunde vart värre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Måtten på mitt rum:

300 cm  x 500 cm

240 cm tak

Gratulerar! 😎

ca 70, 60, 37 - och 140, 120, 72Hz bör du få störst problem med, med dessa mått.

Större mått ger lägre resonansfrekvenser - och mest problem blir det vid det mått som motsvarar halva våglängden av en viss frekvens...

Åh fan. Gott 😄 Var måtten på rummet bra eller dåliga? Kunde vart värre?

Det är ganska normala mått, så visst kunde det ha varit värre 😛 - men 5m på ena hållet är kanske lite mer än vad många andra har, vilket dock inte är något negativt... 😄

Du bör nog fundera över hur du ska dämpa bort en del bas.

Har du möjlighet att ställa in ett par välfyllda bokhyllor i varsitt hörn, så hjälper det till, eftersom de tunga böckerna suger upp en del bas. En soffa gör också susen. Kan du bryta av signalvägen på olika sätt, så att det är svårare att bilda stående vågor mellan de parallella väggarna, så vinner du ytterligare på det.

När det gäller akustikmaterial, så är det mineralullskivor som gäller för så låga frekvenser (gärna monterade med en distans på 5-10cm från väggen) - om du vill göra det riktigt bra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...