Jump to content
Annons

Hur få bort glidljudet vid ackordbyte på gitarr?


nurfen

Recommended Posts

Alltså, ja. Hur gör man för att byta mellan olika barréackord utan att det låter RIIIIITSCH? När man drar handen mellan banden? Lyfta på handen kan man ju inte, då dödar man ju tonen?

Äh, jag vet inte.. Hjälp mej?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Olika sorters strängar låter olika mycket med. Strängar med beläggning som exempelvis elexir och exp låter ganska lite. Är det inspelning det gäller så går det ju att eqa till det lite med.

Men det är ju fruktansvärt tråkigt att inte ha med något av det ljudet alls tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Begagna strängarna så blir dom dovare och tystare. Men störst magi kan du ju som vanligt göra med ditt spelsätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Olika sorters strängar låter olika mycket med. Strängar med beläggning som exempelvis elexir och exp låter ganska lite. Är det inspelning det gäller så går det ju att eqa till det lite med.

Men det är ju fruktansvärt tråkigt att inte ha med något av det ljudet alls tycker jag.

Jag kan dock informera om att min acke som är utrustad med Elixor gnisslar väldigt mycket. Kan inte säga att den gnisslar mindre än någon annan jag lirat på, som haft obehandlade strängar.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Det är en träningssak. Och lyft på händerna vid ackordbyten när du spelar.

Låter lika illa som en brölande sax som inte spelar rena toner eller en trummis som råkar slå ihop trumpinnarna av misstag t.ex.

😛

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Det har mest med spelteknik att göra. Man kan dämpa strängarna med högerhanden i samma ögonblick som man förflyttar vänsterhanden. Nya strängar brukar låta lite mer men å andra sidan så låter gamla strängar inte lika bra i klangen. Sen kan det ju vara pga hur man har ställt in eg´n på stärkaren oxå!?

Link to comment
Dela på andra sajter

En ball grej man kan prova är att låta glidljuden framträda lite mer i mixen, och kanske ha någon form av effekt på det ljudet (Reverb och Delay är väl bäst)... Man kan få riktigt coolt sound av det.

Jag lyckades själv med det av en slump i en låt jag spelade in för hur längesen som helst (vilken tyvärr har försvunnit i en hårddisksformatering eller nåt)...

Men om du absolut vill dämpa ljudet så är väl mitt tips att lära sig lyfta mer på handen när du byter ackord. Ljudet kommer sig ju av att du drar handen mot strängarna. Att ha strängar med beläggningar borde också hjälpa.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag känns som om jag måste se banden varje gång jag byter ackord, om så än bara för en hundradels sekund. Därför blir sådana här glidljud aldrig ett problem för mig. Jag är faktiskt dålig på att framställa dem. Inte ens när jag tar "samma" ackord en bit upp på halsen (eller ned) frambringar dessa oljud.

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, ja. Hur gör man för att byta mellan olika barréackord utan att det låter RIIIIITSCH? När man drar handen mellan banden? Lyfta på handen kan man ju inte, då dödar man ju tonen?

Äh, jag vet inte.. Hjälp mej?

Det ständiga g(n)isslet. Som ngn nämnt så kan du börja med att flytta handen och lyfta den samtidigt. Ofta vill man ha kontakt med strängarna då man flyttar för man orienterar sig ju mycket med känsel och muskelminne då man spelar. Testa att flytta handen rappt i luften medans du tittar på målet, sitt och gör så ett litet tag mellan alla övergångar och stora hopp så ska du se att du nog snart får fnurr på det. Det är fördelaktigt att också öva detta väldigt långsamt.

Det går att glida utan att det låter väldigt mycket, det är dock mest intressant att jobba med då musiken går långsammare, då det är en ganska sstor ändring av vänster underarm och handled som krävs. Hm... hur förklara. Vi förutsätter att fingrarna har 90° vinkel mot halsen, för att komma undan gnisslet skall du vinkla handen åt vänster (från ditt håll sett) och hitta den yta som gnisslar minst... jag måste vinkla till uppskattningsvis 70° (kanske mer, sitter inte med gitarren nu). Detta är tidskrävande men väldigt värdefullt.

Link to comment
Dela på andra sajter

ööhhh.....ingen gitarrist, men.....

1: sätt micken så den är riktad från halsen, mot själva kroppen av guran.

2: automatisera ner volymen på gitarrspåren.....det är omständigt, men funkar troligtvis....på samma sätt som när man manuellt tar bort Ess-ljud på ett sångspår....ibland får man nämligen inte till det ritkigt bra med de-esser, så får man automatisera volymen på alla ess-ljud.....borde funkar väldigt bra på den här typen av ljud också....eller? då kan du ju själv bestämma hur mkt glid-ljud du vill ha....

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Det är en träningssak. Och lyft på händerna vid ackordbyten när du spelar.

Låter lika illa som en brölande sax som inte spelar rena toner eller en trummis som råkar slå ihop trumpinnarna av misstag t.ex.

😆

:musik

Correctemundo!

Handlar givetvis om fingerfärdighet. Jag gillar iofs lite "gnissel" mellan men om du inte vill ha det så lyfter du helt på vänsterhanden och flyttar till nästa accord. Taaa daaa.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag är ingen gitarrist men min kompis är klassiskt skolad och en riktig pedant,han är av den uppfattningen att detta inte går att undvika,men att göra något av-som vissa kloka inlägg här ovan berör,hör ju till liksom-jag har ALDRIG hört en gitarrist som spelar utan dessa glitschljud vid ackordbyten,klassisk som modern musik,proffs eller inte...

Lev med det istället!

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
jag är ingen gitarrist men min kompis är klassiskt skolad och en riktig pedant,han är av den uppfattningen att detta inte går att undvika,men att göra något av-som vissa kloka inlägg här ovan berör,hör ju till liksom-jag har ALDRIG hört en gitarrist som spelar utan dessa glitschljud vid ackordbyten,klassisk som modern musik,proffs eller inte...

Lev med det istället!

Huja, den klassiskt skolade gitarristen vill jag inte höra på konsert, det låter ju som han gett upp hoppet om livet. Visst, ofta är det svårt att undvika, men man ska alltid försöka att undvika det om det går, det gäller ju alla instrument, till viss del är biljuden en del av instrumentets karaktär, men det får ju inte ta överhand.

Håller inte med ovanstående talare, lev inte med det, försök att lyfta och glida på "köttigare" delar av fingrarna.

Jag har spelat i bra många år nu, och visst, ibland är det svårt att undvika, men jag försöker alltid vrida och vända alla möjligheter för att få bort så mycket som möjligt av alla ljud utan att störa musiken (ibland lyckas jag, ibland inte). Du kan ju alltid fundera på aatt ta några lektioner... eller sätat dig framför en spegel och analysera din ställning och handposition. Helt enkelt öva mer och mer medvetet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...