Jump to content
Annons

Normalisering!


The Mr

Recommended Posts

Tjena!

Jag tvivlar på att jag är den enda som har detta problem:

När jag spelar in en låt, ex. sången. Så gör jag det ofta vid flera olika tillfällen. Därför blir ofta volymerna olika mellan tagningarna. Det beror förstås främst på att jag inte skriver upp vilka inställningar jag hade på mixern, kompressorn m.m.

Frågan är då, som rubriken. Finns det någon nackdel med att normalisera ljudspåren, så man får samma nivå över hela låten?

The Mr... 😱

Edit: Jag borde nog ha sökt först. Ser att det finns en del trådar om ämnet. Sorry! 😳

Redigerat av The Mr
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
När jag spelar in en låt, ex. sången. Så gör jag det ofta vid flera olika tillfällen.
Inte bra.
Därför blir ofta volymerna olika mellan tagningarna. Det beror förstås främst på att jag inte skriver upp vilka inställningar jag hade på mixern, kompressorn m.m.
Definitivt inte bra.
Frågan är då, som rubriken. Finns det någon nackdel med att normalisera ljudspåren, så man får samma nivå över hela låten?
Att normalisera (maximal gain innan peak clip) spåren ger dig inte lika nivåer.

I ett klipp kanske du puffar till på ett P, och du får en peak som är starkare än resten av sångtagningen.

I nästa klipp har du kanske sjungit jämnare i dynamik och ingen peak i klippet sticker ut.

Normaliserar du båda tagningarna kommer den ena att få högre ljudnivå än det andra. Jag rekommenderar dig att mäta ljudnivåerna på klippen efter RMS, och sedan använda vanlig Gain för att kompensera upp de svagare klippen.

Men det bästa är trots allt att du spelar in sången slaskigt när du har ont om tid. Och den dag som du har tid att göra klart en låt, sjunger du om alla sångspår vid ETT tillfälle.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat problem kan också vara att man står på lite olika avstånd från gång till gång - och då kan micen låta annorlunda på grund av proximitetseffekten som finns i cardioid-micar.

Med avstånds-skillnaderna följer också en förändring av rumsakustiken - speciellt om man inte har ett akustikbehandlat rum att sjunga i.

Har man ett puffskydd som man ser till att alltid placera på samma avstånd från micen, så styr man sig själv till att vara på ganska lika avstånd varje gång - och så reducerar man samtidigt puffljuden som annars lätt kan sticka igenom.

Något som kanske inte är självklart för alla, är att normalisering höjer hela innehållet i ljudfilen lika mycket. Bruset halkar alltså upp lika mycket som det önskade ljudet. Ett sätt att undvika den biten i så hög grad som möjligt, är att spela in i 24-bit eller 32-bit FP, så kan man tillåta sig att vara slarvigare med inspelningsvolymen - och oftast kan man också skippa kompressorn då och i stället backa i volym lite för att få headroom så att det räcker - så blir man av med en möjlig felkälla... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Det kan både bli bra och dåligt.

Ibland kan det tvärtemot önskemål bli så att nivåerna blir mer ojämna, som Linus påpekar. Men ibland är det nödvändigt att göra det, men då beror det ofatst på att man missat nåt vid inspelningen.

En tagning som ligger lägre än de andra kan man givetvis normalisera upp. Sen finns det beroende på programvara o plug olika typer av normalisering. I Sound Forge kan man t ex välja att normalisera efter peak, eller efter RMS.

Så det generella rådet är att vara noga med att använda samma inställningar från gång till gång. Brukar själv spela in sång o annat vid olika tillfällen, o det brukar aldrig vara problem om man är noga med samma inställningar. Sen klan förstås objektet låta olika från gång till gång också, men det är mer en tonal fråga, det blir en annan karaktär. Det kan man inte normalisera bort tyvärr.

Kompression är nog att föredra annars, om man vill jämna ut ojämna volymer.

Kan väl också tillägga, att för varje bearbetning du ger av en ljudsignal, så förstör du den lite grann. En normalisering påverkar dock inget hörbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

I mixningen gör man vad som behövs. Ser till att det material som finns, dåligt eller bra, låter så bra som möjligt. Normalisering är en genväg för att få nivåerna mer lika. Men det är bara en genväg och leder inte hela vägen fram. Måste ändå sätta nivåerna. Och om det är stor skillnad i nivåer på till exempel sången i samma låt, så kommer det troligen inte bli bra hur mycket man pysslar med nivåerna - det låter för olika helt enkelt.

Idealiskt sett är materialet så bra att man i princip inte behöver göra nåt alls i mixningen. Aldrig hänt för mig i alla fall.

G.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat problem kan också vara att man står på lite olika avstånd från gång till gång - och då kan micen låta annorlunda på grund av proximitetseffekten som finns i cardioid-micar.

Jag är inne på samma linje som Claes.

Mixar jag ett material där sångtagningarna är gjorda vid olika tillfällen försöker jag först identifiera på vilket sätt dom skiljer sig.

Det kan vara så enkelt att det är bara är några enkla nivåjusteringar. Då brukar jag låta alla parts/events/tagningar ligga kvar på ett och samma spår. Sedan är det bara att gå igenom varje tagning och justera nivåerna så att alla tagningar ligger i nivå med varandra. Det är ofta enklast att göra det när man hör sången ligga i mixen. Med solad sång luras jag ofta att sänka de starkare partierna lite för mycket.

Det kan också vara skillnad i frekvensåtergivningen mellan olika tagningar. Orsakerna är många: Proximity-effekten, on-axis/off-axis, olika typer av mick etc...

Då brukar jag lägga upp de olika tagningarna på separata spår. Jag bestämmer mig för att utgå från den tagning som jag tycker låter bäst. Sedan EQ'ar jag dom andra spåren så att dom påminner om "referens-spåret" i så stor utsträckning som möjligt.

I värsta fall är det en påtaglig skillnad i attityden mellan olika tagningar (det kan uppstå även om de är inspelade vid ett och samma tillfälle). Det är inte mycket man kan göra något åt i mix. En räddning iofs kan var att överdriva skillnaden. Låt refrängen bli överöst av chorus, vocoder, dist eller något... 😕

Edit: skrivfel...

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Idealiskt sett är materialet så bra att man i princip inte behöver göra nåt alls i mixningen. Aldrig hänt för mig i alla fall.

allt handlar om erfarenhet och tester och tester och återigen tester i riktiga inspelningssituationer,la tex trummor idag på 3 låtar i min studio med en svinbra trummis som är studiovan osv---behövde bara justera virvelmicken lite annars satt det som en smäck,både ljud och spelmässigt-och vad glad man blir när det är så bra uppmickat att man faktiskt slipper EQ´a överhuvudtaget-tror ni på det?

(skar lite bas såklart på hihatmicken i bordet före inspelning)

Gör det för det är sant:

2 x AKG 414 som OH 10 dB cut i basavskärningen,njure

1 B1 utanför BK-skinnet vid sargen

1 ATM 25 inne i BK

1 D1 Golden Age på virvel

1 ADK ST på Hi-hat

1 Violet design Amethyst som Ambiensmikrofon

och allt låter precis som det skall vid råmix=då är det bra!!!

😆

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar "soundchecka" före fortsatt inspelning av tidigare projekt.. spela in lite och vrida på gainen samtidigt tills spåret ser ut att ligga i ungefär samma nivå, sen försvinner eventuella skillnader oftast när man slänger på en kompressor.. men som tidigare sagts: Spela in allt igen om det ska bli riktigt bra.. på pre-productions brukar min variant duga dock 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)

man ska normalizera så LITE SOM MÖJLIGT ! det höjer upp brusnivåer och massa shit som du har på insignalen. Försök att få ett bättre ingångsljud istället ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...