Jump to content
Annons

Koppla in monitorer...


puffra

Recommended Posts

fick hem ett par event tr5 häromdan. funderar nu bara på vilket som är det bästa sättet att koppla in dom på.

från ljudkortet har jag balanserad tele ut och ingångarna på monitorn är balanserad tele, balanserad xlr eller obalanserad rca. självklart ska jag använda den balanserade ingången men är det någon skillnad på att använda XLR-ingången eller TELE-ingången?...

alltså, ska jag använda en balanserad TELE-TELE-kabel eller en balanserad TELE-XLR-kabel?

tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är ingen skillnad alls - förutom att XLR-kontakten har en bättre konstruktion än tele, men båda är ju balanserade. Det blir alltså precis lika bra - men billigare - att köra med tele-tele. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ingen skillnad alls - förutom att XLR-kontakten har en bättre konstruktion än tele, men båda är ju balanserade. Det blir alltså precis lika bra - men billigare - att köra med tele-tele. 🙂

så man får inte bättre ljudkvalitet på något sätt med XLR?...jag vill ju liksom få det så bra som möjligt 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ingen skillnad alls - förutom att XLR-kontakten har en bättre konstruktion än tele, men båda är ju balanserade. Det blir alltså precis lika bra - men billigare - att köra med tele-tele. 🙂

så man får inte bättre ljudkvalitet på något sätt med XLR?...jag vill ju liksom få det så bra som möjligt 😄

Nix - ingen ljudmässig skillnad alls. Skillnaden är bara att XLR-kontaktens konstruktion är bättre när det gäller hållbarheten - och det har ju ingen nämnvärd betydelse när det ändå kommer att sitta inkopplat alltid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ingen skillnad alls - förutom att XLR-kontakten har en bättre konstruktion än tele, men båda är ju balanserade. Det blir alltså precis lika bra - men billigare - att köra med tele-tele. 😱

så man får inte bättre ljudkvalitet på något sätt med XLR?...jag vill ju liksom få det så bra som möjligt 🙂

Nix - ingen ljudmässig skillnad alls. Skillnaden är bara att XLR-kontaktens konstruktion är bättre när det gäller hållbarheten - och det har ju ingen nämnvärd betydelse när det ändå kommer att sitta inkopplat alltid.

okej..tack så mycket för hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag tillåts spinna vidare... Om man har obalanserade utgångar på ljudkortet;

måste man använda rca-ingångarna (om man tar monitorerna som tidigare

nämndes som exempel) i så fall?

Tack på förhand. 😳

Det är nog det lämpligaste - men om du har obalanserade Tele ut, så är det smidigast att köra med vanliga obalanserade Tele-Tele kablar. När du sätter i en monopropp i en balanserad ingång, så ändras nämligen ingången till att vara obalanserad. Det är nog extremt sällsynt att det inte fungerar så i alla fall...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag tillåts spinna vidare... Om man har obalanserade utgångar på ljudkortet;

måste man använda rca-ingångarna (om man tar monitorerna som tidigare

nämndes som exempel) i så fall?

Tack på förhand.  😳

Det är nog det lämpligaste - men om du har obalanserade Tele ut, så är det smidigast att köra med vanliga obalanserade Tele-Tele kablar. När du sätter i en monopropp i en balanserad ingång, så ändras nämligen ingången till att vara obalanserad. Det är nog extremt sällsynt att det inte fungerar så i alla fall...

I see... Jag blev bara lite nyfiken.

Tackar! 😱

Redigerat av Pico
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...