Jump to content
Annons

FROSTvsHbygge näe (Rolle VS2400CD) :)


job

Recommended Posts

(( Frost ACM-340 ))

Aluminium Tower - Black Anodized aluminium

Intel®945P Chipset

Intel® 64-bit Pentium 660

2.0 Gb PC533 DDR2 RAM

DVD +/- Dual Layer writer

160 Gb 7200 rpm System HD ?

160 Gb 7200 rpm Audio HD ?

160 Gb 7200 rpm Audio II HD ?

2x Ti Firewire (front/rear)

6x USB 2.0 (2front/4rear)

Gigabit (1000 Mbit) Network

PCI-express support

Windows XP Pro - Multilanguage

Keyboard/optical mouse

Pris: 25995kr eller

(( Eget byggge (by JOB))

Intel 945P Chipset

Gigabyte 8I945P-Pro (Rev. 1.0, BIOS F7)

Intel 945P Chipset Pris: 1242kr

Pentium 4 Prescott Model 660 (3.6GHz) - Execute Disable Bit,

EM64T (Extended Memory Technology 64),

FSB800, 2MB Cache (Socket 775) Intel pris: 3 140kr

2.0 Gb PC533 DDR2 RAM ..... F-S 512 MB DDR2 PC533,

1x512MB ..... 4x 512mb / 1269:- x 4 = 5076kr

DVD +/- Dual Layer writer olika sorter ca priser mellan: 1000 - 2000kr

moderkort:MSI 865pe neo2-pfisr - CPU: Intel p4 3.0 Prescott

Minne: 2x512mb (1024) Twinmos pc-3200 (i dual-mode)

priser mellan: 1200 - 2500kr

Ev 2dra prosserorer pris mellan: 2500 - 14 000kr

Hårddiskar Seagate Barracuda 7200.7 160GB 8MB SATA 150 NCQ

pris 3x = 991 x3 = 2973kr

chassi: Aluminium Tower - Black Anodized aluminium ca pris: 3000kr

ca summa: 21 885kr

Externt Ljudkort EMU 1820M pris: 6196kr

+ övrig tillbehör med skärm ca 4000kr

ca totalsumma: 32 081kr. ( OBS kan man pressa priset lite tro ?)

Nja! Då var det med det där med FROST eller Hemmabygge? Vad rekomenderar Ni?

Har en snubbe som kan plocka ihop burken, men det 'e ju utan garanti! Eller finns det någon som kan ge mig TIPS för en bra prisvärd Musikdator för hemma och studio bruk? Frågade Musikbörsen om FROST datorns produktbeskrivningar på all dess hårdvaror, fick till svar att de ej gav ut dessa. nja vad säger Ni?

mvh: job. se sista sidan!

Redigerat av job
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

som vanligt så beror det väl på och det har väl allmänt diskuterats ganska flitigt här så vitt jag vet.

har du intresset och kunskaperna att bygga ihop och konfigurera datorn själv så kommer du spara pengar på att bygga den själv (alternativt en dator med bättre specs). har du inte det, så är ju frost ett alternativ. själv hade jag nog inte köpt en stationär frost (äger däremot en bärbar) även om jag egentligen inte har intresset att konfigurera och hålla på..men pengarna som du sparar kanske väger upp den biten. det är helt enkelt ett beslut som du själv måste fatta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Varför inte investera i en Powermac G5 Dual Core kostar runt detsamma inkl. extradiskar och mer minne. Stabilare tystare snyggare och med största sannolikhet bättre...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Köp färdigbyggd! Antingen märkesdator, butiks-byggd eller Frost! Om man inte tycker byggandet i sig är kul så tar det för lång tid!

Speciellt när man inte gör det en gång i veckan utan snarare kanske en gång vartannat år! Ex är en färdigbyggd Fujitsu Siemens Scaleo P

à 9990:- mer kraftfull än de exempel du ger här ovan! Fujitsu Siemens Scaleo P:

AMD X2 3800+ (2 x 2 GHz)

Internminne 1024MB/400Mhz DDr (2x512) - Bör helst vara 2 GB, gärna 3!

Hårddisk: 500GB/7200 rpm s-ata (2x250 GB)

Brännare: DVD+-RW+-R Duble Layer 16x

Grafik: ATI Radeon X700SE 256MB DVI

Windows XP Home.

Kolla bara upp så att moderkortet funkar med dubbla processorer i Cubase eller vad du nu kör! Har varit nåt strul med nForce 4-kretsar!

Gäller eventuellt även Pentium!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, för 24000:- får du en Dual G5 med 2 GB RAM, 250 GB SATA Logic Express.

Släng på 3000:- till för Logic Express.

Men Frost är riktigt genomtänkta och tysta. De kan vara värda sitt pris.

Skulle jag rekommendera en märkesdator som inte är optimerad för musik blir det Dell. Köp inte HP, Compaq eller sådana märken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska inte reflektera över din spec utan över hur jag skulle tänka. Om jag hade 30.000:- att lägga på en musikdator så skulle jag tveklöst ha köpt en Mac Dual G5 med 2 GB ram. Jag skulle inte tveka en sekund.. Ändå använder jag mest PC runt om mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Hade jag 30 000 kronor att spendera på en musikdator så skulle valet falla på en Dual Opteron som tycks vara det snabbaste man kan köpa för pengar idag 🙂

/Majken

Quad Powermacen är snabbare på det mesta och stabilare. Priset är ungefär lika.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Fråga: Behöver man verkligen lägga 25-30K på en dator?

Är det för att kunna ha  > 50 spår och "obegränsat" med vst m.m.?

Många spår kan man ha på rätt slöa datorer, men vill man ha massvis med tunga pluggar igång samtidigt på datorn så behöver man en så kraftfull processor som möjligt eller extern DSP kraft.

Men givetvis behöver man inte en 25.000 kronors dator för att göra musik med, man kommer rätt långt även med exv. en Mac mini för 5.000 pix

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

... Köp inte HP, Compaq eller sådana märken.
Varför är Dell bättre än HP? Du har säkert argument för ditt påstående. Jag är idel öra!
T.ex. är det lika enkelt att byta ut hårdvara och uppgradera en Dell, som att ändra om i en dator där man byggt ihop med komponenter själv.

Compaq/HP kan funka bra i skicket som modellen levereras i, men sen går hårdvara sönder... Supporten är dålig. Compaq/HP:s moderkort, BIOS osv. är optimerat för den specifika modellen och man kan inte sätta vilken hårdvara som helst i burken utan kompabilitetsproblem.

Det är som att köpa en bil som bara kan repareras med dyrare original-reservdelar.

Link to comment
Dela på andra sajter

... Köp inte HP, Compaq eller sådana märken.
Varför är Dell bättre än HP? Du har säkert argument för ditt påstående. Jag är idel öra!
T.ex. är det lika enkelt att byta ut hårdvara och uppgradera en Dell, som att ändra om i en dator där man byggt ihop med komponenter själv.

Compaq/HP kan funka bra i skicket som modellen levereras i, men sen går hårdvara sönder... Supporten är dålig. Compaq/HP:s moderkort, BIOS osv. är optimerat för den specifika modellen och man kan inte sätta vilken hårdvara som helst i burken utan kompabilitetsproblem.

Det är som att köpa en bil som bara kan repareras med dyrare original-reservdelar.

Gott så!

På en punkt kan jag dock argumentera emot: HP-s service är alldeles utomordentlig.

Annars har du säkert rätt 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
... Köp inte HP, Compaq eller sådana märken.
Varför är Dell bättre än HP? Du har säkert argument för ditt påstående. Jag är idel öra!
T.ex. är det lika enkelt att byta ut hårdvara och uppgradera en Dell, som att ändra om i en dator där man byggt ihop med komponenter själv.

Compaq/HP kan funka bra i skicket som modellen levereras i, men sen går hårdvara sönder... Supporten är dålig. Compaq/HP:s moderkort, BIOS osv. är optimerat för den specifika modellen och man kan inte sätta vilken hårdvara som helst i burken utan kompabilitetsproblem.

Det är som att köpa en bil som bara kan repareras med dyrare original-reservdelar.

Gott så!

På en punkt kan jag dock argumentera emot: HP-s service är alldeles utomordentlig.

Annars har du säkert rätt 😉

Njae DELLs burkar skiljer sig inte mycket från HPs många speciallösningar även där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppsan ! Det verkar som urspårningen verkar total !

Dell eller HP?

Näe Jag undrade bara vad det är FROST tar betalt för egentligen?

De verkar inte iallafall inte vilja ge ut en produktbeskrivning på det som De säljer .. verkar som att "Köpa grisen i säcken" .

Mina tidigare erfarenheter vad det gäller Musikdatorer, så hade Jag en schysst Burk som Jag var nöjd med, win 98 / 256mb / Seagate / soundblaster Platinum m 2 analoga in + cubase vst .. fungerande bra för hemma bruk .. kostade bara skjortan för 6 år sedan ca-22 000 för allt inklusive skärm mm.

Fungerade i 2 år, men så Tyvärr så krashade PCn på någe vis / antagligen p.g.a överhettning eller dyligt.

Näe har lärt mig 1 å annat efter det / Har hållit på med musik i 27år och tänkte dra mig tillbaka med lite Studio produktion + extra knäck så tänkte mig få tag i en Dator med mer prestanda + lite till.

Lirar själv gitarr sedan -80 på en Gibson SG Les paul -66 + Ibanez (gibson cop)

+ rack Tripple X. ... ((kanske överväger att gå tillbaka till rullband )) ...

För mig är själva musikskapandet det primära, men det vore ju schysst att kunna få det inspelat sammt kunna redigera lite digitallt mm.

Har en fråga till? Jo har ju även tänkt att kunna göra lite videoredigeringar/ rock videos å dylikt .. (( TIPS Progam / hårdvara )) ? ska ju kunna synka med musikproduktion.

mvh: job

Redigerat av job
Link to comment
Dela på andra sajter

De tar väl egentligen betalt för sin support - och för garantin att maskinerna fungerar med musikapplikationer.

Om jag kommer ihåg rätt, så har de också någon specialversion av moderkorten, där de har större möjligheter att styra IRQ med BIOS, än vad man har på den normala versionen av samma kort...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast grejen är att de erfarenheter jag har av Frost är att de hänger sig och strular precis lika mycket som vanliga datorer och oavsett vems "fel" det nu är

så ger detta faktiskt att i praktiken presterar Frost inte bättre än vanliga PC´s... dock dubbelt så dyra! (Nej, Frost är inte särskilt tysta, min kompis ljuddämpade

Antec Sonata (1095:-) är minst lika tyst!) Ifall en Frost-dator aldrig hängde sig och alltid funkade perfekt så skulle jag gå och köpa en idag 😕! Eller rättare sagt,

inte nu när jag precis köpt och bygger en egen värsting men det hade jag ju aldrig gjort om jag gått på detta hur fantastiska Frost är! Frost är bäst och när dom

inte funkar så är det alltid användarens dator-kompetens som är problemet 😛!

Så svaret blir! Bortabygge!

(Hemmabygge om du kan datorer och tycker det är kul att bygga men annars är det extremt billigt att låta butiken sätta ihop den åt dig, typ 500-700 spänn!

Jag skulle aldrig, aldrig ha byggt min dator själv. Har en kompis som (i stort sett bygger den åt mig) och andra än mer kunniga kompisar vi skulle kunna ringa

om vi (han) stöter på problem!)

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppsan ! Det verkar som urspårningen verkar total !

Dell eller HP?

Ursäkta! Det var inte min mening att kapa tråden, men jag tyckte sidospårsfrågan var intressant!

Välkommen hit!

Diskusionerna går alltid höga om vad som är bäst, PC eller Mac. Ett märkligt förgiftat diskussionsämne dessutom. 🙂 In the end of the day, så handlar det ju om vad man trivs med, och då är väl kanske programvaran viktigare än maskinen, så länge maskinen uppfyller kravet på full funktionalitet och är strulfri.

ok då; jag kan inte låta bli: Om jag skulle köpa en dyr dator idag; så skulle jag köpa en Mac. Muahahahhh....

***

Lycka till job!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast grejen är att de erfarenheter jag har av Frost är att de hänger sig och strular precis lika mycket som vanliga datorer och oavsett vems "fel" det nu är

så är det fortfarande så att Frost i praktiken inte är bättre än vanliga PC´s... dock dubbelt så dyra! Ifall Frost-dator aldrig hängde sig och alltid funkade

perfekt så skulle jag gå och köpa en idag 😆! Eller rättare sagt, inte nu när jag precis köpt och bygger en egen värsting men det hade jag ju aldrig gjort

om jag gått på detta hur fantastiska Frost är! Frost är bäst och när dom inte funkar så är det alltid användarens dator-kompetens som är problemet 😛!

Hmm.

Det är verkligen kul o se dig Hans. Att du pallar o älta detta I VARJE TRÅD som handlar om frost är faktist imponerande!

Det tråkiga verkar vara att du inte riktigt verka förstå vad man säger 🙂

De burkar du har sett ( på Orcas utbildning ) är Frostburkar med för lite minne för ändamålet (512 MB Ram med ramkrävande pluggar) + att de inte är installerade utav Frost ACM. Utan av en annan datatekniker. Som Frost ACM inte supportar.

Därför beter de sig konstigt!

En Frost dator som är byggd och konfigurerad av Frost ACM funkar klockrent. Och vi har så väldigt många nöjda kunder så det är rentav dumt av dig att påstå att hemmabyggen skulle funka eller bete sig likadant som en Frostdator. Speciellt när du inte ens har sett en Frost själv, och när du inte har en susning om vad skillnaden är.

Ordet är ju fritt på ett internetforum så du får ju såklart säga vad du vill om vad du vill. men jag vill bara att inte alla skall gå på din bitterhet (obefogade) som du verkar ha emot Frost ACM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket är dåligt mycket är bra.

Bra hemmabygge funkar jättabra och är billigare än

Frost å dylikt fungerar jättebra samt har "musikgaranti" (som alltid fungerar?).

ps. Musikgarantin gör tyvärr inte att man skriver bättre låtar.

Glömde skriva: Om jag förstått denna och andra trådar rätt.

Redigerat av DåligtGehör
Link to comment
Dela på andra sajter

Att du pallar o älta detta I VARJE TRÅD som handlar om frost är faktist imponerande!

Här tog debatten en intressant vändning! :rolleyes:

Och missförstå mig inte, jag välkomnar att du kliver in som generalagent för Frost.

Det vore intressant att höra mer om på vilket sätt ORCA missbrukar sina Frostar och varför det sitter så lite minne i dom! Om jag förstår dig rätt är det inte en certifierad Frost-tekniker som installerat minnet, hur kommer det sig?

Slutligen, vad är förklaringen till att Frost inte går ut, klart och tydligt, med exakt vilka komponenter de använder i sina burkar? Det är ju som sagt inte komponenterna i sig man betalar för när man köper en Frost.

Vänliga hälsningar,

joachime

Link to comment
Dela på andra sajter

Slutligen, vad är förklaringen till att Frost inte går ut, klart och tydligt, med exakt vilka komponenter de använder i sina burkar?

Det finns en tråd om detta, här på forumet. Visserligen en av de förra modellerna när det skrevs. Vad den tråden i princip landade i är att det unika i burkarna är ett modifierat bios som ska minska riskerna för konflikter i datorn (det Claes talar om).

Nu kan jag inte svara för Frost, men personligen hade jag också varit lite restriktiv med att gå ut med alla detaljer. Det är trots allt en avsevärd tid som har lagts ner på research och kompatibilitetstester, och den tiden bör betala sig om man är tillverkare och vill leva på det (och kunna fortsätta göra musikdatorer åt musiker). Speciellt om man har ett så litet land som Sverige som bas.

EDIT: länk till tråden

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Ordet är ju fritt på ett internetforum så du får ju såklart säga vad du vill om vad du vill. men jag vill bara att inte alla skall gå på din bitterhet (obefogade) som du verkar ha emot Frost ACM.

Har inget emot Frost, bara det att alla (på det här forumet) hela tiden säger att de är bäst...trots att de inte ens har sett en i verkligheten :rolleyes:!

De burkar du har sett ( på Orcas utbildning ) är Frostburkar med för lite minne för ändamålet (512 MB Ram med ramkrävande pluggar) + att de inte är installerade utav

Frost ACM. Utan av en annan datatekniker. Som Frost ACM inte supportar. Därför beter de sig konstigt! En Frost dator som är byggd och konfigurerad av Frost ACM funkar klockrent.

// Speciellt när du inte ens har sett en Frost själv,

(Imponerande att du vet precis vad jag sett och inte sett, trots att du i ett och samma inlägg säger emot dig själv :lol!)

Nja, har "sett" fler Frost-burkar än så! På diverse musik-affärer, i en studio! Det har alla ett gemensamt, de hänger sig precis lika ofta som vanliga datorer!

Alla dessa Frost-datorer är ju då givetvis klantigt installerade av amatörer... eller 😉?

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

personligen hade jag också varit lite restriktiv med att gå ut med alla detaljer. Det är trots allt en avsevärd tid som har lagts ner på research och kompatibilitetstester, och den tiden bör betala sig om man är tillverkare och vill leva på det (och kunna fortsätta göra musikdatorer åt musiker). Speciellt om man har ett så litet land som Sverige som bas.

Det har du helt rätt i.

Edit: Råkade trycka lite tidigt på "skicka"-knappen. 😉

Samtidigt så är ju inte komponenterna hela hemligheten. Jag betraktar val av drivrutiner, konfigurering av OS och BIOS mm, som dom stora "yrkeshemligheterna". Och dessa vore det ju dumt att sprida ut.

Edit 2:

Har inget emot Frost, bara det att alla (på det här forumet) hela tiden säger att de är bäst...

Håller inte alls med. Jag vet en katt som föredrar alla produkter av Apple framför något med Microsoft OS installerat. Dessutom ett hel bunt som förespråkar hemma-byggen. Så du är absolut inte ensam i ditt "heliga krig". :rolleyes:

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte att Frost behöver oroa sig över vad Hans gormar om. Det finns nog ingen här som lyssnar på hans förvirrande svammel som dyker upp i var och varannan tråd (inte bara de som handlar om Frost).

Det vore väldigt skönt att se färre poster av dig, Hans, eftersom du har en tendens att spekulera högljutt om saker som du helt klart inte har någon som helst koll på. Du kanske ska ta några fler kurser? Man kan anta att du är ca 17 år av det röriga, förvirrade sättet du skriver på, men jag tycker nog att du kan skärpa till dig trots att du är så ung.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...