Jump to content
Annons

FROSTvsHbygge näe (Rolle VS2400CD) :)


job

Recommended Posts

Det finns nog ingen här som lyssnar på hans förvirrande svammel som dyker upp i var och varannan tråd (inte bara de som handlar om Frost).

Det vore väldigt skönt att se färre poster av dig, Hans, eftersom du har en tendens att spekulera högljutt om saker som du helt klart inte har någon som helst koll på.

Du kanske ska ta några fler kurser? Man kan anta att du är ca 17 år av det röriga, förvirrade sättet du skriver på, men jag tycker nog att du kan skärpa till dig trots att du är så ung.

Du har helt rätt i att jag spekulerar om saker jag inte är helt eller ibland knappt alls insatt i, ja!

Om man vill kalla det förvirrat svammel så är det upp till en själv, det kanske inte är så vidare trevligt men alla har rätt att utrycka sig!

Man skulle utan vidare även kunna kalla den absoluta majoriteten av samtliga inlägg som skrivits på detta forum för förvirrat svammel!

Vore detta en korrekt beskrivning? Nej! Snarare är det så att många filosoferar och prövar olika argument och att dom som skriver på

detta forum faktiskt vill lära sig mer. Alla är okunniga i början... men livet är kul, kom igen katten det svänger ju!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Quad Powermacen är snabbare på det mesta och stabilare. Priset är ungefär lika.

I Cubase tycks Opteron vara snabbare om man skall tro på Steinbergs tester:

ftp://ftp.steinberg.net/Download/General_...g_Tech_Info.pdf

Visserligen har Mac'en ett firewire ljudkort men det kan väga över åt bägge håll beroende på vilket ljudkort som använts i pc-burkarna.

Vad gäller stabilitet så kan jag inte uttala mig då jag aldrig sett något test. Men med tanke på att Opteron används till servar borde inte stabilitet vara något problem.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Värst vad det hackas på Hans här..

Är man händig med datorer så är det ju självklart att man sparar rejält med pengar om man bygger ihop sin egen, det är väl inget snack om den saken. Alla datorer hänger sig då och då beroende på otroligt många olika saker, och att få ett stabilare system genom att välja "rätt" processor är nog fel väg att gå.

Vill trådskaparen köra Cubase så är det självklart att han ska handla en PC. Cubase på Mac är både instabilt och inge vidare optimerat för G5. Kontentan blir att man får mer prestanda på en PC.

Jag byggde min Northwood P4 2.8ghz, Asus P4P8X, 512mb ram och 2x80gb SATA för ca 2 år sen, och för det fick jag pröjsa strax under 7000:-. Hade jag köpt en likvärdig färdigbyggd från musikaffär hade det garanterat hamnat på dubbla priset. Kan tillägga att jag fortfarande sällan har bekymmer med överbelastad cpu. Däremot saknar jag ca 3gb ram :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Hans: Allt är förstås fritt att diskutera - och jag tror inte att forummedlemmarna som helhet vurmar mer för Frost än för AudioMaster, Music XPC eller Cluster-SVM - men dessa specialbyggen som är gjorda av kunnigt folk brukar som regel vara säkrare för musikapplikationer än en genomsnittsdator som vem som helst har pillat ihop.

Jag och många andra bygger säkert en lika bra dator, men saknar möjligheten att få tag på specialversionerna av moderkorten, som underlättar lite extra för byggaren.

Att ALLA datorer hänger sig och bråkar, är ett lite skumt uttalande däremot. Min egen dator hänger sig aldrig (utom när jag nyligen stoppade i mer minne och en av de nya minnesmodulerna var kass... 😄 ) - och den är ofta igång hela dagar i sträck - med ständigt hög belastning, eftersom den kör SETI @ Home för fullt när den inte gör något annat... 😄

Likadant är det med datorn på jobbet; den är igång dygnet runt (också för att kunna leverera resultat till SETI... 🙁 ) - och den har inte hängt sig sedan den byggdes för något halvår sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

(Svarar ingen särskild!)

Det räcker ju med att man lägger på en plugg för mycket så hänger sig faktiskt alla datorer!

Jag kanske jobbar för intensivt och/eller har för mycket pluggar samtidigt, vad vet jag? Har ofta internet och andra grejer på samtidigt som jag gör musik

vilket kanske även det bidrar. Samtliga Frost jag suttit vid har dock haft internet urkopplat och ändå har dom hängt sig!

Förolämpa och hålla på och misskreditera Hans, klart otrevligt på riktigt och en bra reklam för Frost? Dessutom är ingenting jag skrivit i just denna tråd 😛!

varken halvsanningar eller spekulationer utan fakta! Jag har suttit med Frost-datorer på minst 5 st helt oberoende lokationer och samtliga har hängt sig!

Om jag inte haft konkret erfarenhet av Frost hade jag köpt en (och blivit besviken) MAC:ar har också hängt sig vid flertalet tillfällen på oberoende platser.

Inget konstigt med det, utan bara som det är... i verkligheten!

Men visst, är inte dummare än att jag förstår att man blir impopulär ifall man vågar andas att Frost-datorer inte är särskilt prisvärda och är ju knappast

ensam om att ha insett detta då det faktiskt sitter personer på detta forum och rekommenderar Frost-datorer dom... enbart sett på bild!

Dom kan bli väldigt arga ifall man frågar om dom någonsin testat en Frost-dator... i verkligheten! Så, har inte menat att framstå som grinig utan mest

försökt vara ngn slags motvikt mot alla dom som rekommenderar Frost-datorer (utan att ens ha använt en... i verkligheten).

Jag har gjort musik på Frost-datorer och visst det funkar bra, lika bra som på alla andra datorer jag testat (förutom min egen!)

Varför är det såhär med just företaget Frost? Alla andra musik-datorer kan folk dissa bäst dom vill - utan rädsla för... repressalier 🙂!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

eboe (oregistrerad)

Hallojsan boys and girls

Jag bygger datorer för att varva ner efter en hektisk vecka...och förutan att jag tjänar lite på varorna du köper tar jag 1 500:- + moms för att bygga din drömdator. För mina pengar bygger jag och installerar, optimerar, konfigurerar din dator för MUSIKSKAPANDE och garanterar nöjda kunder och en support som få matchar!

Jag kan ge finfina referenser och har byggt ca 60 musikdatorer de senaste åren, förutan alla grafikstationer och videoredigeringsmaskiner. Är rätt så bra på att fixa "omöjliga hårdiskar och datorer också".

Bara att skicka ett pm om du vill ha min hjälp!

Vänligen

eboe

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Quad Powermacen är snabbare på det mesta och stabilare. Priset är ungefär lika.

I Cubase tycks Opteron vara snabbare om man skall tro på Steinbergs tester:

ftp://ftp.steinberg.net/Download/General_...g_Tech_Info.pdf

Visserligen har Mac'en ett firewire ljudkort men det kan väga över åt bägge håll beroende på vilket ljudkort som använts i pc-burkarna.

Vad gäller stabilitet så kan jag inte uttala mig då jag aldrig sett något test. Men med tanke på att Opteron används till servar borde inte stabilitet vara något problem.

/Majken

Är lite skeptisk till testet eftersom det inte står något om hur mycket minne varje dator hade vid testtillfället och eftersom de inte testades med samma ljudkort. Vad gäller stabilitet så är säkert Opteron bestyckade datorer stabila i sig men OS X är definitivt stabilare än XP.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är klart du är skeptisk till testet 😆

Men att benchmarka rättvist mellan två olika plattformar är å andra sidan omöjligt. Såg några andra benchmarks som var baserade på Maya. Men där visade det sig att Open GL drivrutinerna i OS X var dåligt optimerade vilket drog ned prestandan och därför gjorde testet missvisande.

/Majken

Redigerat av Majken
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Det är klart du är skeptisk till testet 😛

Men att benchmarka rättvist mellan två olika plattformar är å andra sidan omöjligt. Såg några andra benchmarks som var baserade på Maya. Men där visade det sig att Open GL drivrutinerna i OS X var dåligt optimerade vilket drog ned prestandan och därför gjorde testet missvisande.

/Majken

Du borde väl också vara skeptisk när du inte känner till förutsättningarna för testet? Men det kanske du inte lägger så stor vikt vid?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nämen se där! ((eboe)) eller finns det fler .. i allafall en som 'e villig att bygga en Musikburk via detta forum .. Det är sådant här som uppskattas - är ju villig att pröjsa en hel del till den som kan bygga 1 schysst dator till vettigt pris - support en självklarhet + referenser .. (( det 'e bara till å bjuda ))..

Man har ju lite casch att spendera. Har tillgång till kost å logi (+moms) tills Datorn 'e färdig byggd.

mvh: job

Redigerat av job
Link to comment
Dela på andra sajter

Nämen se där! ((eboe)) eller finns det fler .. i allafall en  som 'e villig att bygga en Musikburk via detta forum .. Det är sådant här som uppskattas - är ju villig att pröjsa en hel del till den som kan bygga 1 schysst dator till vettigt pris - support en självklarhet + referenser .. (( det 'e bara till å bjuda ))..

Man har ju lite casch att spendera. Har tillgång till kost å logi (+moms) tills Datorn 'e  färdig byggd.

mvh: job

Ere bara pryl sammlare här på forumet ? eller finns det även seriösa musiker som har SKAPANDET som det primära .. läste det där med piratkopiering å dyl .. .. nå finns det en tråd i (min tråd) som kunde ta ett schysst erbjudande, att bygga en musikredigerings modul åt mig .. ? ((en lite oskyldig fråga bara?))

TACK (oboe ) för ditt erbjudande .. hör av mig snarast igen ..

Redigerat av job
Link to comment
Dela på andra sajter

(Svarar ingen särskild!)

Det räcker ju med att man lägger på en plugg för mycket så hänger sig faktiskt alla datorer!

Jag kanske jobbar för intensivt och/eller har för mycket pluggar samtidigt, vad vet jag? Har ofta internet och andra grejer på samtidigt som jag gör musik

vilket kanske även det bidrar. Samtliga Frost jag suttit vid har dock haft internet urkopplat och ändå har dom hängt sig!

Förolämpa och hålla på och misskreditera Hans, klart otrevligt på riktigt och en bra reklam för Frost? Dessutom är ingenting jag skrivit i just denna tråd 😉!

varken halvsanningar eller spekulationer utan fakta! Jag har suttit med Frost-datorer på minst 5 st helt oberoende lokationer och samtliga har hängt sig!

Om jag inte haft konkret erfarenhet av Frost hade jag köpt en (och blivit besviken) MAC:ar har också hängt sig vid flertalet tillfällen på oberoende platser.

Inget konstigt med det, utan bara som det är... i verkligheten!

Men visst, är inte dummare än att jag förstår att man blir impopulär ifall man vågar andas att Frost-datorer inte är särskilt prisvärda och är ju knappast

ensam om att ha insett detta då det faktiskt sitter personer på detta forum och rekommenderar Frost-datorer dom... enbart sett på bild!

Dom kan bli väldigt arga ifall man frågar om dom någonsin testat en Frost-dator... i verkligheten! Så, har inte menat att framstå som grinig utan mest

försökt vara ngn slags motvikt mot alla dom som rekommenderar Frost-datorer (utan att ens ha använt en... i verkligheten).

Jag har gjort musik på Frost-datorer och visst det funkar bra, lika bra som på alla andra datorer jag testat (förutom min egen!)

Varför är det såhär med just företaget Frost? Alla andra musik-datorer kan folk dissa bäst dom vill - utan rädsla för... repressalier 🙂!

Varför vill alltid Hans ha alla emot sig i alla trådar som han diskuterar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför vill alltid Hans ha alla emot sig i alla trådar som han diskuterar?

nja ..(( vette hans )) är ny här så varför hacka på"Hans" - verkar ju mer som "Hans" vågar ta upp obekväma frågor/svar till tals än normaliteten behöver ..Har själv bara ett långt liv av musikskapande .. Men har läst det mesta här i Studio Forum & enligt min bedömmning så tillför de mesta ämnen till att man lär sig både någe nytt och lite där till .. så? Det var bara en liten tanke .. Tack för mig - för tillfället.

Redigerat av job
Link to comment
Dela på andra sajter

Du har helt rätt i att jag spekulerar om saker jag inte är helt eller ibland knappt alls insatt i, ja!

Det är helt okej att spekulera så länge man är tydlig med att man spekulerar. Värre är att framföra spekulation som sanning - sådant riskerar att färga av osanningar till andra medlemmar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej job, jag sitter med en liten Frost ACM-10 (som utgått ur sortimentet och ersatts av ACM-3XX) sedan april 2005 och den har fungerat klockrent hela vägen. Jag kör Cubase SE som inspelningsprogram och samkör detta med lite VSTI-pluggar (Toontrack´s Custom & Vintage, Broomstick Bass, Sampletank och Sonik Synth) och Amplitube + div. andra effektpluggar. Dessutom kör jag Reason 3.0, har dock inte försökt mig på RE-Wire funktionen ännu.

Ljudkortet är ett Delta 1010-kort med break-out box.

Jag beställde maskinen med 1Gb RAM istället för de 512Mb som då var standard.

Lycka till med ditt beslut.

Link to comment
Dela på andra sajter

[quote=Herman

Thank`s .. funderar faktist på att köpa mig en Digitalporta Roland VS2480DVD + data tillbehör, nu när caschen flowar! Tack för alla tips (( "foak´s" )) Har varit intresant att följa era inlägg sammt alla andra lösningar å dyl .. Dyker väll upp snart igen när man behöver hjälp ! ps: ((synns)) näe ((hörs)) snart på sidan DEMOINSPELNINGAR....Tack för ditt tips Herman.

mvh: job

Redigerat av job
Link to comment
Dela på andra sajter

[quote name=)

Thank`s .. funderar faktist på att köpa mig en Digitalporta Roland VS2480DVD + data tillbehör' date=' nu när caschen flowar! Tack för alla tips (( "foak´s" )) Har varit intresant att följa era inlägg sammt alla andra lösningar å dyl .. Dyker väll upp snart igen när man behöver hjälp ! ps: ((synns)) näe ((hörs)) snart på sidan DEMOINSPELNINGAR....Tack för ditt tips Herman.

mvh: job [/quote]

och så vart det en ROLAND VS2400CD istället + tillbehör 2ADK mickar mm! Fick även råd med en schysst bas STATUS 5a SHARK .. Då är det väll dags att börja med isoleringen av studion - skickar bilder när det blir klart (sommaren -06) + Demoinspelningar. Have a nice day.

mvh: job

Redigerat av job
Link to comment
Dela på andra sajter

Samtidigt så är ju inte komponenterna hela hemligheten. Jag betraktar val av drivrutiner, konfigurering av OS och BIOS mm, som dom stora "yrkeshemligheterna". Och dessa vore det ju dumt att sprida ut.

Hur hemligt kan det bli?! Vad det gäller komponenter - det måste väl vara standardkomponenter som datorn är uppbyggd av? Eller har Frost & liknande märken specialfabriker som bygger dessa åt dem? 😄 Samma sak för drivrutiner, det är inte särskilt svårt att ta reda på vilka det är så vida inte dessa tillverkare har lyckats dölja detta... Nåja, jag menar inte att hacka på ovanstående inlägg. Jag menar bara att om det är deras hemlighet och anledningen till priset... well, ingen kommentar behövs antar jag.

Hade jag haft 30KKr att köpa en dator för så hade jag haft för mycket pengar! Givet kan man få problem med en standarddator (själv har jag en vanlig HP Pavilion)... jag fick t ex problem med min PodXT och chipsettet på HP:n - går inte att köra den via USB utan att få vitt brus 😎 Men i övrigt rullar det utan större problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

E det någon som e intresserad så optimerar jag din burk för musikbruk till samma pris som du betala för datorn... =p

naah....har svårt att se att de sk musikdatorerna skulle vara värda priset...

Stabilt? har så många problem med ostabila datorer? oftast brukar ostabilitet bero på att man pressar cpu för hårt...lr att pluggarna man använder e buggiga...

Det jag kan tänka mig att betala för e att få burken tystare...dock betalar jag inte 10 lakan för det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...