Jump to content
Annons

Placering av instrument


Jon Rinneby

Recommended Posts

Det talas en del om hur man ska placera de olika instrumenten "ljudbildsmässigt" för att få ett så bra resultat som möjligt. Men vad menas egentligen med att tex. basen ska ligga "långt fram och i mitten"? Handlar det om panorering/volym/gain/eq eller? Och i såfall, hur går man tillväga för att få ett ljud långt fram, eller bak?

Finns det några generella tips på var man ska placera de olika instrumenten i mixen? Gitarr/sologitarr/sång/bas/trummor etc...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Det talas en del om hur man ska placera de olika instrumenten "ljudbildsmässigt" för att få ett så bra resultat som möjligt. Men vad menas egentligen med att tex. basen ska ligga "långt fram och i mitten"? Handlar det om panorering/volym/gain/eq eller? Och i såfall, hur går man tillväga för att få ett ljud långt fram, eller bak?

Finns det några generella tips på var man ska placera de olika instrumenten i mixen? Gitarr/sologitarr/sång/bas/trummor etc...

Basen ska generellt inte vara panorerad. Det är det som menas med mitten.

Att den sedan ligger långt fram kan ha med alla ovanämnda att göra 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

generellt så brukar man lägga gitarrerna längst ut åt höger/vänster. sången och kanske sologitarr i mitten. bas och trummor lite åt höger/vänster.(fixas med panorering) tänk dig hur bandet står på en scen.

för att allt inte ska gröta ihop sig i mitten så sprider man ut ljuden så de inte krockar. tex. bas och bastrumma ligger på samma frekvens och kan ta ut varandra.(fixasmed EQ och panorering)

långt fram/bak syftar på hur tydligt instrumentet hörs. sologitarr och sång bör ligga långt fram medans bas kan ligga mer i bakgrunden (detta är som sagt generellt och i vissa musikstilar kan det vara tvärtom, vika instrument som ska höras mest). (fixas med volym och EQ)

Link to comment
Dela på andra sajter

bas och trummor lite åt höger/vänster.(fixas med panorering) tänk dig hur bandet står på en scen.

Generellt sett NEJ.

Bas och Baskagge i mitten , resten av trummorna kan panoreras.

Men som sagt hur man mixar en låt skiljer sig från Genre till Genre.

Link to comment
Dela på andra sajter

bas och trummor lite åt höger/vänster.(fixas med panorering) tänk dig hur bandet står på en scen.

Generellt sett NEJ.

Bas och Baskagge i mitten , resten av trummorna kan panoreras.

Men som sagt hur man mixar en låt skiljer sig från Genre till Genre.

Precis

Börjar man panorera basfrekvenser så blir låten tyngre åt ett håll. alltså brukar basen vara centrerad

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Mmm...och det kan man märka om man försöker möblera om i rummet samtidigt som man har på en skiva. Jag hade på en basrik cd en dag och fasen vad högtalaren blev tung då...

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

bas och trummor lite åt höger/vänster.(fixas med panorering) tänk dig hur bandet står på en scen.

Generellt sett NEJ.

Bas och Baskagge i mitten , resten av trummorna kan panoreras.

Men som sagt hur man mixar en låt skiljer sig från Genre till Genre.

Men om man undviker att panorera bas o baskagge, krockar inte dom ljudmässigt då? De ligger väl på samma frekvens? Dessutom lägger man väl solosången i mitten, då blir väl allt en enda stor gröt?! Eller ja kanske tänker fel...

Dessutom så tycker jag mig höra att basen är panorerad åt antingen höger eller vänster på de flesta skivor man lyssnar på, ta beatles tex. Om än ett gammalt, men övertydligt exempel...

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

bas och trummor lite åt höger/vänster.(fixas med panorering) tänk dig hur bandet står på en scen.

Generellt sett NEJ.

Bas och Baskagge i mitten , resten av trummorna kan panoreras.

Men som sagt hur man mixar en låt skiljer sig från Genre till Genre.

Men om man undviker att panorera bas o baskagge, krockar inte dom ljudmässigt då? De ligger väl på samma frekvens? Dessutom lägger man väl solosången i mitten, då blir väl allt en enda stor gröt?! Eller ja kanske tänker fel...

Dessutom så tycker jag mig höra att basen är panorerad åt antingen höger eller vänster på de flesta skivor man lyssnar på, ta beatles tex. Om än ett gammalt, men övertydligt exempel...

60-talsproduktioner har ofta helt bisarra panoreringar, med dagens mått mätt. Trummor enbart i höger, bas enbart i vänster, solosång i ena kanalen, kör i andra, osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om man undviker att panorera bas o baskagge, krockar inte dom ljudmässigt då? De ligger väl på samma frekvens? Dessutom lägger man väl solosången i mitten, då blir väl allt en enda stor gröt?! Eller ja kanske tänker fel...

Det är det EQ till för.

Länkar till olika sidor om mixning

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Men om man undviker att panorera bas o baskagge, krockar inte dom ljudmässigt då? De ligger väl på samma frekvens? Dessutom lägger man väl solosången i mitten, då blir väl allt en enda stor gröt?! Eller ja kanske tänker fel...

Det är det EQ till för.

Länkar till olika sidor om mixning

EQ när man mixar då alltså, ej mastring?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om man undviker att panorera bas o baskagge, krockar inte dom ljudmässigt då? De ligger väl på samma frekvens? Dessutom lägger man väl solosången i mitten, då blir väl allt en enda stor gröt?! Eller ja kanske tänker fel...

Det är det EQ till för.

Länkar till olika sidor om mixning

EQ när man mixar då alltså, ej mastring?

Ja, det är det som ibland kallas att "gröpa ur" ett spår frekvensmässigt för att göra plats för ett annat. Läs här!

Link to comment
Dela på andra sajter

bas och trummor lite åt höger/vänster.(fixas med panorering) tänk dig hur bandet står på en scen.

Generellt sett NEJ.

Bas och Baskagge i mitten , resten av trummorna kan panoreras.

Men som sagt hur man mixar en låt skiljer sig från Genre till Genre.

Men om man undviker att panorera bas o baskagge, krockar inte dom ljudmässigt då? De ligger väl på samma frekvens? Dessutom lägger man väl solosången i mitten, då blir väl allt en enda stor gröt?! Eller ja kanske tänker fel...

Dessutom så tycker jag mig höra att basen är panorerad åt antingen höger eller vänster på de flesta skivor man lyssnar på, ta beatles tex. Om än ett gammalt, men övertydligt exempel...

Det handlar om att ge dem olika frekvensutrymme. Gröp ur hos den ena som du höjer på den andra och vice versa. Virvel ligger för det mesta, när det gäller musik med lite mer ställ, centrerad lika så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men just det här med att mer "basiga" ljudkällor ska hålla sig i mitten av en ljudbild har mer att göra med när stereovinyl-skivan kom till.. Då rymdes nämligen inte basen (som har lägre frekvens) om man började panorera den på vinylskivan.. Självklart kan du i dagens läge panorera basen i vänster, höger eller vad du än vill.. Vassego.. Men för att det ska kännas rätt när man lyssnar så är det viktigt att du väger upp med mostvarande ljudenergi i den andra högtalaren.. det handlar om balans.. Bas är svårare att riktningsbestäma än diskant. Så är det.. sen så kräver bas mer rå effekt (W) än högre frekvenser.. Alltså låter man båda stegen i en förstärkare dela på bördan och så får man plötsligt dubbla effekten (3dB eller upplevt 6dBu).

Det finns ingen regel som säger att basen "måste" ligga i mitten.. Men se till att ha ett balanserat ljud (så man inte spyr) Tycker lilla jag i alla fall 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ingen regel som säger att basen "måste" ligga i mitten.. Men se till att ha ett balanserat ljud (så man inte spyr) Tycker lilla jag i alla fall

Givetvis inte.

Men rent Generellt brukar man ha det.

Sedan är det absolut inget fel i att pröva mixa på lite mer Crazy 😎 om man säger så.

Detta beror även på genre man jobbar i.

I rock musik kanske det inte är lika viktigt och märkbart om Bas eller Baskagge ligger 10 % panorerad men i Dance/Club osv är det svårt att få samma energi i låten om basen /baskaggen ligger panoreread åt något håll.

EQ när man mixar då alltså, ej mastring?

Dom individuella ljuden EQ as vid mixning.

HELA ljudbilden EQ as vid Mastring.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

En ganska skön uppbyggnad av körpaket lärde jag mig av en av landets mer meriterade producenter. Han placerar alltid leadsång i mitten (givetvis). Låga stämmor långt ut åt sidorna och högre stämmor närmare mitten.

Nu är det kanske bara jag som sysslar med tre- och fyrstämmiga sångarr men det blir väldigt bra på det här sättet tycker jag. Dubb på alla stämmor också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni glömmer en sak. När vi pratar långt fram/ bak i ljudbilden så finns det ju ett kraftfullt verktyg som heter reverb. Snacka om att flytta saker framåt och bakåt i ljudbilden! Ett tips får Ni också som funkar på elgitarrer varje gång: Står gitarrens tonkontroll på 10 så skall gitarren ligga långt fram i ljudbilden. Står tonkontrollen på något annat skall den dränkas i reverb, panoreras 63 % och volymregeln på mixern skall sänkas till den där lilla symbolen som ser ut som en liggande åtta, alt så trycker Du på en knapp som det står "M" på. Kan Du höra en sådan gitarr så är den för högt mixad. Funkar klockrent varje gång och utan undantag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni glömmer en sak. När vi pratar långt fram/ bak i ljudbilden så finns det ju ett kraftfullt verktyg som heter reverb. Snacka om att flytta saker framåt och bakåt i ljudbilden! Ett tips får Ni också som funkar på elgitarrer varje gång: Står gitarrens tonkontroll på 10 så skall gitarren ligga långt fram i ljudbilden. Står tonkontrollen på något annat skall den dränkas i reverb, panoreras 63 % och volymregeln på mixern skall sänkas till den där lilla symbolen som ser ut som en liggande åtta, alt så trycker Du på en knapp som det står "M" på. Kan Du höra en sådan gitarr så är den för högt mixad. Funkar klockrent varje gång och utan undantag.

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...