Jump to content
Annons

2006/2007 års vinklar på piratkopiering


Björn Olsberg

Recommended Posts

Annons
  • Svar 2,9k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Det är ju ingen människa som köper 20 vsti synthar, mick, klaviatur, mixerbord, kontrollerbord tex i samma veva för att det är "kul" .. finns aldrig nån som skulle kunna ha råd att köpa på sig skitmkt prylar för att göra musik för skojs skull.

😆

hmm jo.. jag köpte förra året in prylar för lite drygt 80.000:- SEK, och jag har inte haft ngra kommersiella hittar. har tjänat lite pengar på det men inga enorma summor.. jag är ju förälskad i prylar inom musik, och ser det inte som så att för varje tusing jag köper ngt för måste jag dra in 5.. tycker det är roligare när man har lite prylar och kan göra massa saker med dom o ha skoj istället!!!!!

btw: jag jobbade ihop näästan alla pengar på ett äldreboende!!

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

och jag kör inte piratkopierat, tycker personligen att det är moraliskt fel

Det innebär att du har bra ekonomi eller det väldigt begränsat i din vsti katalog alltså ?

...eller så innebär det att han hellre köper lite i taget, efterhand som plånboken tillåter, precis som man måste göra med hårdvara...? Man måste ju inte ha allting omedelbart, utan det går att ta ett steg i taget. 😆

Man måste inte heller köra med SX. Väldigt många klarar sig ledigt med SE för 1495:-.

Som jag ser det, så går Steinberg troligen inte miste om en försäljning av ett SX (eller Cubase 4, som den nya värstingversionen heter) för 8995:-, när någon hämtar en piratkopia av det - MEN eftersom den som kör med piratkopian, kör med den för att han trivs med Cubase, så går Steinberg miste om en försäljning av det billiga SE i många sådana fall.

Jag vet mycket väl hur man skaffar piratkopior - men jag köper allting ändå. Vågar knappt tänka på hur mycket jag har lagt på mjukvara... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju ingen människa som köper 20 vsti synthar, mick, klaviatur, mixerbord, kontrollerbord tex i samma veva för att det är "kul" .. finns aldrig nån som skulle kunna ha råd att köpa på sig skitmkt prylar för att göra musik för skojs skull.

😆

hmm jo.. jag köpte förra året in prylar för lite drygt 80.000:- SEK, och jag har inte haft ngra kommersiella hittar. har tjänat lite pengar på det men inga enorma summor.. jag är ju förälskad i prylar inom musik, och ser det inte som så att för varje tusing jag köper ngt för måste jag dra in 5.. tycker det är roligare när man har lite prylar och kan göra massa saker med dom o ha skoj istället!!!!!

btw: jag jobbade ihop näästan alla pengar på ett äldreboende!!

Räknar............

Ok - ca 30 VSTi och samplingsbibliotek.

Ca 15 plugineffekter.

Jag skriver ca, eftersom jag säkert har missat att räkna med något som jag har köpt på Nätet och därför inte har någon kartong till... 😆

Detta bredvid Cubase SX3 (som snart uppgraderas till Cubase4) och Wavelab 6.

Även jag håller bara på med musik som hobby (förutom att jag har min lilla firma där jag säljer prylar, men det har ju egentligen inget med intresset att göra musik, att göra...) - och har inga planer inom den närmaste framtiden att göra något mer än så. Att skapa musik och spela in sitt eget material, är världens bästa och mest givande hobby - men tyvärr också en väldigt dyr hobby om man ställer för höga krav... 😆

Jag har även huvudmonitorer+sub för ca 30000:-, mikrofoner för ungefär lika mycket och A/D-D/A-omvandlare för totalt omkring det dubbla - och en massa andra "tokigheter" - så visst 17 finns det folk som köper skitmycket prylar bara för att ha kul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jag tror man ska ha klart för sig att pirat faktiskt är stöld. Men jag tror oxå man ska ha klart för sig att nu när vi blivit mer eller mindre tvingade in i en livsstil som på många sätt styrs av datorer så kommer mjukvara av många att betraktas som nåt som ska ingå och inte borde kosta extra. Det är väl kanske där man ska fokusera när man diskuterar för det här blir ju givetvis ett virrvarr. Musikmjukvara har ju inte nåt att göra med andra former av mjukvara. Men jag kan nog ändå förstå att många tycker den är på tok för dyr, vi är ju vana att våra datorer kan göra det mest avancerade besynnerliga saker allaredan när vi köper dom på OnOf 😆. Så det kan nog bli en vana att man förväntar sig att dom ska fixa allt och att folk blir tjuriga och tycker att programhusen i musikbranschen är orimligt gnidna. Sen kan man ju oxå tycka att det var fan så lite det kostar för att kunna göra allt det fantastiska man faktiskt kan med ett musikprogram idag 😆 . Ja så är det, två halvor på rumpan. Man får nog tänka till om det här tror jag. Ett sätt att se det från pro piratsidan det är ju att: fan nu har jag fått ta riktigt djupa tag i plånboken för att köpa kunna köpa bilen som jag på grund av hur samhället är uppbyggt måste ha för att ta mig till jobbet men dom skickar inte med nån ratt den kostar extra! Kommer inte på nån för antisidan är för trött 😆 mer än att just pirat är stöld enligt lag! Men som sagt jag tror man får tänka till, det finns för många datorer och så många poliser som krävs för att hålla efter det här det vore både orimligt och omöjligt att anställa helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl bara att inse att alla 17 åringingar inte har råd att köpa ett Cubase för 7880:-

😆

Precis! Ännu värre nu, eftersom Cubase 4 kostar 8995:- - och därför kan de i stället köpa Cubase SE för 1495:-, som är mycket billigare men ändå innehåller det mesta man behöver. 😆

Studenter får dessutom billigare priser än andra - så studenter har ännu mindre skäl att inte passa på att köpa medan de är studenter.

Ett problem är troligen att många tror att det är nödvändigt med den största versionen och kanske inte heller känner till att det finns studentpriser. Att festa upp 1000-1500:- på en helg är ofta inga problem för fattiga studenter trots att det bara är kul den helgen och det enda säkra är att det ger baksmälla - men att köpa ett program som ger en meningsfull och givande hobby under många år framåt, för samma pengar, är för dyrt...? Märklig logik... 😆😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ingen betalar för programmen så skulle det snart inte finnas några musikprogram. Det finns ingen som gör något gratis idag.

Detdär är ju faktiskt inte sant. Om det finns ett behov för något så kommer det att skapas, oavsett om man kan tjäna pengar på det eller ej.

Visst,utvecklingen kanske går lite långsammare, men musikprogram kommer det finnas ändå, tro mig.

Alternativt tar hårdvaruföretagen på sig rollen som mjukvaruutvecklare allt mer.

Som företag tvingas man ju anpassa sig efter marknaden. Vill inte folk betala för produkterna så är det inte mer med det. Då finns det ingen marknad, och då får man hitta ett annat sätt att tjäna pengar.

Tanken att ta betalt för mjukvara är ju trots allt relativt ny och vem har sagt att det var en så lyckad tanke egentligen? Jo visst, Bill Gates tyckte det, men en stor del av befolkningen verkar vara av en annan åsikt, både konsumenter och utvecklare.

För övrigt ser jag inte vad som skulle vara så hemskt med att inte kunna tjäna pengar på musik heller. Det är ju inte så att folk skulle sluta göra musik för det. Däremot skulle vi slippa en massa kommersiell skitmusik som endast existerar av den anledningen att det går att tjäna pengar på musik.

Producenter måste alltid anpassa sig efter konsumenter varesig de vill det eller inte. Eller brukar du tex. gå och laga skorna hos en skomakare i ren välgörenhet? Nähä, varför inte? Tycker inte du att de ska kunna få leva på att vara skomakare? Tänk om de försvann, då skulle vi inte ha några skor längre.

Nu är det ju faktiskt så lyckligt för mjukvarutillverkarna att det fortfarande finns de som faktiskt vill betala för mjukvara. Jag tycker det vore smartare att vårda sin marknad istället för att jaga de som inte vill betala för sig och försumma de som vill.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Sen vill jag även tillägga att Steinberg (och många andra) har en prissättning som baserar sig på hur marknaden såg ut för 10 år sedan. Då det till största delen var proffs som arbetade med sådan mjukvara. En tid då dessa små datorbaserade hemstudios inte fanns mer än hos ett fåtal entusiaster.

Så ser det inte ut idag. Och de borde vakna upp och anpassa sig efter marknaden.

Det finns ingen anledning längre att ta uppåt 10 papp för ett musikprogram som har en så pass stor målgrupp.

Vad de borde göra är att skippa de nedbantade versionerna och släppa det stora paketet för runt en tusenlapp. Jag kan garantera att de skulle tjäna betydligt mer på det i slutändan.

Om de inte gör det så kommer förr eller senare någon liten uppstickare att snuva dem på hela marknaden. (inte för att det vore galet, det är dags för ett maktsskifte)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är revolutionerande att för första gången i historien är inte pengar och kontakter en avgörande faktor för att kunna spela in hits. Det handlar dels om musikens spridning i och med internet, men även tillgång till program.

Jag förstår vad du menar och håller till viss del med dig vad gäller musikskapandet; piratkopierandet har gjort tekniken tillgänglig för fler.

Men att musik skulle spridas och hits skapas genom fildelning eller annan internetspridning är en myt.

Det finns så klart undantag som slagit igenom helt utan hjälp från musikindustrin men det har det faktiskt alltid funnits: Till exempel Bröderna Djup (som var sin tids Basshunter) eller varför inte Roxette, vars internationella karriär var obefintlig innan en utbytesstudent tog med sig ett ex av The Look hem till USA.

Men alldeles oavsett hur mycket man önskar att det inte vore sant 😉 så byggs karriärer i första hand fortfarande av musikbranschens olika aktörer, och inte av nån sorts fildelande undergroundverksamhet.

Sen är det få som vågar tala om de negativa sidorna av att proffsteknik finns i var mans hem. Jag säger inte att nackdelarna på något vis överväger, men dom finns där:

Idag kan i princip vem som helst med en enkel dator och bredbandsuppkoppling skaffa sig verktyg som liknar eller är identiska med proffsens. Det innebär att demoproduktionernas kvalitet har höjts massor de senaste åren. Tyvärr har inte innehållet följt med - vi har ungefär samma antal klåpare per talang som förr, det bara hörs inte lika tydligt och det krävs bättre öra och mer ansträngning för att urskilja riktig kvalitet.

Detta har skapat en flod av nästan bra musik som i vissa fall stjäl fokus från det verkligt bra.

Inte helt enkelt att förhålla sig till.

Observera att jag inte talar om tycke och smak, utan om skicklighet och kunnande vad gäller artisteri, låtskriveri och produktion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bryr mig inte om att tjäna pengar på min musik.

Musik gör jag för att jag älskar det och att det är så roligt, ett fritids intresse.

Finns det någon annan som gillar det jag gör blir jag glad.

Jag önskar alla tänkte så, jag gillar igentligen inte pengar.

Visst vill man ha det eftersom det är ett system man måste gå efter.

Tänk er en värld full av tid. man slipper vara beroende av pengar för att uppnå sina mål, och alla får göra det de själv vill.

Artister skulle bli känd för sin musik de älskar och inte kända för att de tvingas göra låtar till att tjäna pengar. Samtidigt så var alla program gratis att ladda hem och musik spreds fritt på nätet.

Jag tror att folk skulle kunna bli mera känd på så vis.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Men, ni förstår ju inte vad piratkopiering är. Ni blandar ihop det med stöld, det är det inte.

Stöld är att ta någonting från någon utan att betala. Piratkopiera är att kopiera någonting från någon utan att betala. Stjäl man försvinner produkten från stället man tar den ifrån, kopierar man finns det kvar.

Jag skulle aldrig ha råd att köpa Cubase, så Steinberg går inte back ett endaste öre. Det betyder inte att jag då ska köpa sunkiga Fruity Loops bara för att jag inte har råd. Om man går efter den principen kan man ju köpa Fruity Loops (dvs det man har råd med) och fortsätta använda Cubase (eftersom man inte kunnat köpa det ändå). Vad är logiken i det?

Har jag inte en Ferrari kör jag förmodligen runt i en begagnad Volvo... Men det är ju knappast en rättvis jämförelse eftersom det ena är stöld där bilhandlaren blir av med en bil som han betalat för att köpa in etcetera.

Nämen, då måste det ju oxå vara helt ok att kopiera sedlar en masse, för inget förscvinner ju, ingen får mindre pengar, jag får mer....

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
under dessa år har jag tjänat 10.000:- totalt på min musik, och denna summa tjänade jag år 1998 när jag sålde ett album via min site med musik gjord i Fassttracker2 som va freeware.

Numera gör jag musik som fan i cubase. . släpper massor med musik över internet, men änsålänge tjänar jag 0:- / låt . ..

Jag ser en intressant koppling här.

Idag förväntar sig alla att man ska kunna ta hem musik gratis, man tycker inte det är värt att betala för.

1998 kunde du sälja din musik. Folk hade ännu inte vanföreställningen att musik saknade värde o måste vara tillgängligt gratis.

Därför tjänar du 0:- idag. Tråkigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Studio forum har stränga regler, alternativen är att följa reglerna eller räkna med att få tråden stängd av en moderator. Detta är inget "privat forum" utan drivs av ett företag för eget ekonomiskt syfte.

Ordet "piratkopiering" får man knappt säga högt. Även om den riktiga verkligheten skiljer sig från detta forum, så är reglerna att respektera.

Är man en musik tidning så vill man kanske inte riskera att ha ett forum där folk snackar positivt om piratkopiering på någotvis? Det är buissnes helt enkelt annars skulle tex annonsörerna få för sig att diskutera studios affärspolitik.

Redigerat av marc
Link to comment
Dela på andra sajter

Innan diskussionen fortsätter

Ekonomiska intressen styr _inte_ diskussionerna här och får aldrig göra. Däremot är det en stor skillnad mellan att diskutera ämnet piratkopiering och länka till piratkopierat material, det vill säga underlätta piratkopieringen (det händer sällan här och är inte orsaken till att trådar låses). Det sistnämnda finns reglerat i lagen och det är jag personligen i egenskap av ansvarig utgivare för detta forum som kommer torska i händelse av anmälning. Så enkelt är det och har alltså inte med ekonomiska intressen att göra. Snarast självbevarelsedrift 😳

Anledningarna till att vi går in och låser är att

1. Ämnet har diskuterats _så_ många gånger och det är mycket sällan som nya perspektiv tillförs.

2. Trådarna inom detta ämne har en stark tendens att sluta i personangrepp.

3. Ett antal medlemmar väljer att lämna forumet.

4. Det tar en herrans massa tid och energi att reda upp situationen för admin/moderatorer

5. Man har ofta inte kommit ett enda steg längre i debatten, det vill säga allt var förgäves.

En annan aspekt är att flera representanter för tillverkare lägger ner tid på detta forum genom att hjälpa de användare som har problem, och jag det är mycket osmidigt att skratta dem i ansiktet genom att uppmana andra att piratkopiera deras program. Var och en gör sitt eget val hur den själv hanterar licenser, men på detta forum det är inte snyggt att uppmana andra att piratkopiera. Det handlar om respekt.

Så, läs de tidigare trådarna och tillför endast nya perspektiv här. Vid minsta urspårning så låses tråden.

Med risk för att låta en aning trött på ämnet, men dock med vänliga hälsningar 😄

/Björn

Åtta "pirattrådar" i urval:

* Piratkopiering i Studio?

* Räd emot piratbolaget...

* folk på forumet med rippade program

* Artister som säger ifrån om piratkopiering

* Går det inte lite för långt?!?!?

* Knäckta program och piratkopiering

* Hur mycket piratkopior kör du?

* crackade program

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv så tycker jag också det är bra att det hålls ganska rent ifrån piratkopieringsfrågor på detta forum. Speciellt eftersom det annars finns en risk att vi får tusentals trådar som handlar om hur man enklast får tag på en kopia av den eller den programvaran. Av samma anledning så är jag glad att det har tagits tag i och rensats i OT kategorin. Jag vill inte att trådar angående musik, ljudteknik osv drunknar i mer "oseriösa" trådar.

Dessutom finns det bland allmänheten en uppfattning att allt som finns på nätet är allmänt gods, måste vara gratis och tillhör besökarna. Det gäller t.ex. programvaror, musik och även forum som detta. Det är ju inte så utan detta forum ägs ju av tidningen Studio/IDG och de kan sätta de regler som de vill här (inom lagens gränser). Passar det inte så får man se sig om efter ett annat ställe att diskutera sina frågor på. Tycker Studio att det ballar ur och diskussionerna inte sker på ett sätt som de kan ansvara för så har de all rätt i världen att strypa funktionaliteten i forumet eller tom stänga det helt. Så det är en frihet under ansvar som vi har här (även om det är en klyscha).

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Observera att jag inte talar om tycke och smak, utan om skicklighet och kunnande vad gäller artisteri, låtskriveri och produktion.

Ditt citat är ett typiskt exempel på hur rädslan yttrar sig. Kunnande är vikitigt, men låtskrivande förutsätter en viss begåvning också. Det som är så skönt idag är att folk kan jobba utanför etablissemanget med trötta värderingar om hur det ska låta, utan studiomusiker och så vidare.

Det kanske inte är så många som når Basshunterframgångar, men att gå från att vara okänd till att ligga på P3´s spellistor via en mp3 händer ju hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Observera att jag inte talar om tycke och smak, utan om skicklighet och kunnande vad gäller artisteri, låtskriveri och produktion.

Ditt citat är ett typiskt exempel på hur rädslan yttrar sig. Kunnande är vikitigt, men låtskrivande förutsätter en viss begåvning också. Det som är så skönt idag är att folk kan jobba utanför etablissemanget med trötta värderingar om hur det ska låta, utan studiomusiker och så vidare.

Vadå rädsla? 😛

Märkligt att man inte kan få lyfta fram även nackdelar med nyordningen utan att bemötas av osakliga hånfullheter.

Jag håller med om att det är bra med tillgänglighet, att fler får möjligheterna att komma åt de bra verktygen. Men att detta även skapar en våg av skit som vi som jobbar med detta måste plöja igenom, det är också sant.

Det kanske inte är så många som når Basshunterframgångar, men att gå från att vara okänd till att ligga på P3´s spellistor via en mp3 händer ju hela tiden.

I motsats till dig så kan jag med lätthet räkna upp de 6-7 akter som de senaste åren av egen kraft klivit från mp3-demostadiet upp på p3s spellista. Det är inte så att det är en stor underjordisk rörelse som verkar utanför skivindustrin och som faktiskt breakar - det är en myt.

Jag förstår att den är frestande att hålla fast vid, men myt är det likförbannat. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl bara att inse att alla 17 åringingar inte har råd att köpa ett Cubase för 7880:-

🙂

Varför dyker kommentarer som denna upp igen och igen och igen och igen och igen och igen och igen?

Ett: Gå hem till dessa 17 åringar och kolla vad dem har i sitt rum. Säkert en dator. Säkert en TV. Det är inte ovanligt att ha en schysst stereo också. Och vad är det jag ser i garderoben? En tomglassamling bestående av inte mindre än 11 stycken "vodka explorer"-flaskor. Går man ut och kollar i garaget så har de antagligen en fräsig cykel också, eller kanske till och med kvar den där gamla moppen som de tyckte var tuff för två år sedan. Och se där...Där, bakom föräldrarnas bil, står antagligen golfklubborna eller hockeytrunken.

Vem är det som betalar? Tja...Föräldrarna betalar antagligen mycket men den där nya stereon inköptes säkert efter en hel sommar som diskare på "Frasses fisk och frallor".

Min poäng är: Gå hem till en 17 åring och se vad deras prylar är värda...Eller är det deras föräldrar som är så med i tiden att de gärna förser sin kära son med en ny dator, men helst inte betalar samma summa för ett sketet program som man lika gärna kan ladda hem gratis?

Två: Cubase SE? Cubase SE, Cubase SE, Cubase SE....CUUU(base) SE. SE cu cu cu base. Base? Base SE cu! Cubase SE! (TRAAAACKTION! WEEE!!) Se kobajs? Näää! Cubase SE.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

jag lägger ner denna diskussion nu iallafall.

Ni som vill lägga pengar på mjukvaran tycker jag ska fortsätta med det..

Ni som tankar ner warez istället tycker jag ska göra det

Ingen hör ändå på en låt om den är gjord med piratversioner eller köpta grejer.. det är bara vad som känns bäst för dig som producerar musiken.

Lycka till med tråden!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen hör ändå på en låt om den är gjord med piratversioner eller köpta grejer.. det är bara vad som känns bäst för dig som producerar musiken.

Jaha...Så du förespråkar en total egoism och att man inte bryr sig om andra människors känslor? Personligen så brukar jag ta hänsyn till fler än mig själv när jag fattar moraliska beslut.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Ni som vill lägga pengar på mjukvaran tycker jag ska fortsätta med det..

Ni som tankar ner warez istället tycker jag ska göra det

... och vi som köper mjukvaran betalar oxå för de som tankar ner gratis....

Link to comment
Dela på andra sajter

Observera att jag inte talar om tycke och smak, utan om skicklighet och kunnande vad gäller artisteri, låtskriveri och produktion.

Ditt citat är ett typiskt exempel på hur rädslan yttrar sig. Kunnande är vikitigt, men låtskrivande förutsätter en viss begåvning också. Det som är så skönt idag är att folk kan jobba utanför etablissemanget med trötta värderingar om hur det ska låta, utan studiomusiker och så vidare.

Vadå rädsla? 🙂

Märkligt att man inte kan få lyfta fram även nackdelar med nyordningen utan att bemötas av osakliga hånfullheter.

Jag håller med om att det är bra med tillgänglighet, att fler får möjligheterna att komma åt de bra verktygen. Men att detta även skapar en våg av skit som vi som jobbar med detta måste plöja igenom, det är också sant.

Det kanske inte är så många som når Basshunterframgångar, men att gå från att vara okänd till att ligga på P3´s spellistor via en mp3 händer ju hela tiden.

I motsats till dig så kan jag med lätthet räkna upp de 6-7 akter som de senaste åren av egen kraft klivit från mp3-demostadiet upp på p3s spellista. Det är inte så att det är en stor underjordisk rörelse som verkar utanför skivindustrin och som faktiskt breakar - det är en myt.

Jag förstår att den är frestande att hålla fast vid, men myt är det likförbannat. 🙂

6-7 stycken är väl ändå rätt bra tycker jag, med tanke på hur svårt det har varit förut.

Visst kan det hända att det kommer fram skit, men den kommer ju nästan alltid från kommersiellt håll, och det slipper man ju inte hur man än gör. Med pengar kan man jämt trycka fram undermåliga låtar.

Det var hur som helst inte meningen att låta hånfull! Jag blir bara lite provocerad av det här med skicklighet och kunnande, har råkat ut för så många bittra besserwissrar tidigare när jag har varit ute och spelat.

Och visst kan det vara så att sämre produktioner också släpper igneom, jag tycker dock inte att det är lika viktigt att produktioner låter bra som att de är intressanta och att det är en bra låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

5. Man har ofta inte kommit ett enda steg längre i debatten, det vill säga allt var förgäves.

Jag förstår problematiken med allt det andra som du skriver Björn, men jag måste säga att jag själv har fått en ökad förståelse genom den här tråden och jag är ganska säker på andra håller med mig, och det är ju trots allt det som var poängen.

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker personligen det är rimligt att piratkopiera så länge man inte tjänar några pengar på det man gör. Om inte annat är det ett utmärkt tillfälle att lära sig så att man kan köpa det senare och sedan kanske tjäna en slant på det.

Det kanske låter ogenomtänkt, men jag tycker det känns surt att lägga ut pengar på något som jag inte är säker på att jag kommer använda.

Skulle nog kanske inte vilja påstå att det är rätt att piratkopiera i de sammanhang jag väljer, men inte fel heller. Kan tala om att ifall jag inte hade piratkopierat Cubase så hade jag inte köpt det heller eftersom jag inte alls vet hur det är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...