Jump to content
Annons

För få kanaler...


The Mr

Recommended Posts

Jag har ett problem!

Jag hade tänkt att göra en lite mer avancerad inspelning än tidigare. Istället för att använda mjukvara till trumminspelning, tänkte jag spela in riktiga. Mitt problem är att jag har alldeles för få kanaler på min mixer/ljudkort.

Jag använder mig av ett Esi Juli@ ljudkort och en soundcraft compact 4 mixer (bilden nedan)

spiritcompact4sm.jpg

Jag räknar med att använda mig av minst 7 mikrofoner till trummorna, och jag vill ju förstås att varje kanal ska gå att redigera separat. Så det räcker ju förstås inte bara att låna in en större mixer. det blir ju fortfarande max 2 kanaler in.

Eller?

Finns det något sätt att utöka mitt kort till flera in-kanaler. Kan man använda den optiska kanalen till det, eller den kanske bara är en utgång.

Finns det någonting jag kan hyra in till den här inspelningen, kanske både ett externt ljudkort och/eller en annan mixer.

Ärdet någon som har ett bra tips?

God Jul!

The Mr... 😳

Edit: STVAFLER...

Redigerat av The Mr
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Om du inte har en grymm trummis som kan spela in två trummor i taget.

Jag frågade om han ville spela in ett slag i taget, han sa att han skulle tänka på saken... Sen hörde jag inte från honom igen 😳

The Mr... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Att köpa ett nytt ljudkort är ju självklart en lösning på problemet. Om jag hade lust kan jag förstås göra det. Men det var ju inte det som var frågan.

Jag undrade om det fanns någon annan lösning på problemet, att öka antalet in-kanaler på något annat sätt?

Eller min önskan kanske är omöjlig...

The Mr... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

öh? öka kanaler in? du har dem kanalerna du har om du inte köper ett nytt ljudkort eller känner en bra trollkarl 🙂

Kolla på ett typ... hmm M-Audio Delta 1010. 10 analoga in och 10 analoga ut.

Antingen så läser ni inte min fråga korrekt, eller så är det jag som uttrycker mig otydligt. Att köpa ett nytt ljudkort är inte ett alternativ!!!

Det jag däremot undrar är om det finns andra alternativ? Självklart förstår jag att mitt kort är begränsat till de kanaler som finns. Men jag hoppades förstås att det kanske fanns någon pryl man kunde koppla till den optiska porten med en massa kanaler, eller något liknande. Det finns nog inte börjar jag inse.

Men, kan cubase hantera fler än ett ljudkort samtidigt? Då finns ju möjligheten att koppla in ett externt ljudkort med fler ingångar, utan att jag permanent behöver ersätta mitt ordinarie ljudkort. Jag kan tänka mig att det finns ställen man kan hyra både ljudkort och mixerbord för såna här tillfällen.

Hoppas någon förstår frågan bättre nu...

The Mr... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill inte vara tråkig, det är ju trots allt roligast och skönast att ha en kanal per ljudkälla, men det går ju skapa ganska hyfsade trumljud med två mickar om man bara meckar tillräckligt. Det finns en helt del bra tips i trumtråden om hur man får ut det mesta med minimalistisk utrustning.

Lycka till hur som helst.

EDIT: tål inte stavfel

Redigerat av danieel
Link to comment
Dela på andra sajter

öh? öka kanaler in? du har dem kanalerna du har om du inte köper ett nytt ljudkort eller känner en bra trollkarl 🙂

Kolla på ett typ... hmm M-Audio Delta 1010. 10 analoga in och 10 analoga ut.

Antingen så läser ni inte min fråga korrekt, eller så är det jag som uttrycker mig otydligt. Att köpa ett nytt ljudkort är inte ett alternativ!!!

Det jag däremot undrar är om det finns andra alternativ? Självklart förstår jag att mitt kort är begränsat till de kanaler som finns. Men jag hoppades förstås att det kanske fanns någon pryl man kunde koppla till den optiska porten med en massa kanaler, eller något liknande. Det finns nog inte börjar jag inse.

Men, kan cubase hantera fler än ett ljudkort samtidigt? Då finns ju möjligheten att koppla in ett externt ljudkort med fler ingångar, utan att jag permanent behöver ersätta mitt ordinarie ljudkort. Jag kan tänka mig att det finns ställen man kan hyra både ljudkort och mixerbord för såna här tillfällen.

Hoppas någon förstår frågan bättre nu...

The Mr... 🙂

Visst kan man köra med två ljudkort samtidigt - så länge du inte monitorlyssnar på det du spelar in. Det är nämligen bara ett som kan köras med ASIO-driver, så det andra får en ruskig latency. Det ska dock inte vara några problem, eftersom det kommer att spelas in korrekt.

Låna en Firewire-burk med 8 kanaler - och lämplig preamp till det (för du har väl tänkt på att du måste ha en preamp till varje mic...? 😄 ), så kan du köra allt i samma i stället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Claes.

Det var ett sådant svar jag väntade mig att få...

Claes svarade ju exakt samma sak som alla andra i tråden. Det går helt enkelt inte att få fler ingångar än de med vilka ljudkortet redan är försett. Däremot kan du som Claes säger skatta dig lycklig om du känner någon som lånar ut sitt firewire-ljudkort till dig. Lycka till med truminspelningen!

EDIT: Fel Sverige.

Redigerat av Torwald
Link to comment
Dela på andra sajter

När jag spelade in förut, så hade jag bara ett soundblaster kort.

Jag började mecka i mina datorere och ringde runt till lite polare.

Tjoff så hade jag 3 ljudkort att använda!

3*2 =6 kanaler!

+ att du kan koppla dynamisk på mik in 😆 se dock till att signalen inte distar in!

Närmen den kan ju vara ett alternativ att låna hem några sånna ljudkort, alla har väll nått ligger. och sen tycker jag att det inte är sååå dåligt ljud i dom! fick helt klart lyssningsbart ljud. Om du är lite smart så skulle du använda julia kortet till att mika överhäng, sen dom andra korten till typ baskagge och virvel. Där är nogranheten inte lika viktig skulle jag tippa!

men vad vet jag, detta kanske kan lösa dina problem skapligt iaf.

Jag vet att det är svaret du inte väntar dig, men ge det en chans!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...