Jump to content
Annons

Gitarristisk Vallhagenmetal


Vallhagen

Recommended Posts

Annons
  • Svar 86
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Är lite gitarrmixat tycker jag. Det låter lite platt i lyssningen. Jag gillar verkligen riffet, sången är col, men lite långt borta som sagt, det är nog inte bara i volym, ljudet är inte så glasklart och genomträngande som man skulle vilja att det var.

Kuliga gitarrmackor rakt igenom. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Upp med sången o sologitarrerna ett snäpp!

Tyngre trummor!

Arrmässigt behövs större skillnader.

Vilken version har du lyssnat på? Eller gäller dina kommentarer oavsett version... ? 😄

När vi (Vallhagen och jag) får tid så ska vi fixa till en ommixning av låten. Det är dock en del filer att bounca ner och skicka så vi får det när det händer. Inom en snar framtid förhoppningsvis. :rolleyes:

Redigerat av BaldByChoice
Link to comment
Dela på andra sajter

Upp med sången o sologitarrerna ett snäpp!

Tyngre trummor!

Arrmässigt behövs större skillnader.

Jag noterar ditt inlägg! Konstruktiv kritik är mkt välkommet. Jag funderar på om jag kan läsa ditt inlägg som "sänk kompgurorna" i stället... vi får se:)

Vad beträffar arret håller jag dock inte med alls. Så här ska det va 😄 . men smaken är som baken!

Egg: Jag fstr vad du menar med glasklart sound; men jag vet inte hur man gör 🙂 Det blir ett varv till med mixen; så ös på med kritik. Kul att du gillar den i övrigt:)

tack flash!

Signert! Gig? luftgitarren är ständigt framme!

**

gbgbengan! Jag känner för att skriva nåt seriöst här, ty jag förstår vad du menar. Ett försök:

Ge inte upp för bövelen! Det finns tusen gitarrister som låter värre än dig och mig och ... whoever. Men det är inte det viktiga. Att jämföra sig prestationsmässigt med andra leder (ibland men) inte alltid till kreativitet eller kvalitet. Däremot kan man ju lite försynt inse var man står själv, och anpassa sig till det. Det finns en massa sammanhang; t ex inom musik, där man har ett begränsat utrymme att röra sig inom.

Jag fastnade för en grej Steve Stevens (Billy idol, Atomic Playboys) sa en gång kring just detta. Han fick en tydligt begränsad plats bakom stjärnan Billy Idol. Han accepterade detta, men gav sig tusan på att VERKLIGEN FYLLA UT den plats/ram han blivit tilldelad. Fick han två takter i rampljuset efter 3-e refrängen, så skulle det jävlar bli två bra takter. Du hajjar. Relevant i sammanhanget? Njae, men:

Man kan se sina egna begränsade resurser (begränsad fingerfärdighet på greppbrädan t ex, eller sångröstregister) som denna ram. "Jag kan bara spela 7 toner, sakta..." Hur ska jag då få dessa 7 toner att bli jäääävligt bra? Testa. Jag insåg det själv för rätt länge sen; att jag aldrig kommer att bli "den snabba gitarristen". Kiefs och djonas, som fullständigt briljerar i t.ex denna låt, gör grejjer jag aldrig kommer att göra. Vad ska jag göra åt det? Jo, hänga en läcker rundgångston i 30 sekunder; och hitta på det ballaste gitarriffet... Kanske hitta EN spännande ton. Fortsätta att göra det jag kan bra, och kanske pressa mina egna gränser liiite (för bättre kan man ju alltid bli, på det ena eller andra sättet).

Mitt möjligen motsvarande dilemma just nu, är att jag har problem att fixa en brilliant mix... Det skulle va ball att kunna:)

Kanske har jag sagt nåt vettigt...kanske bara svamlat... Kör hårt Bengan!

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Upp med sången o sologitarrerna ett snäpp!

Tyngre trummor!

Arrmässigt behövs större skillnader.

Jag noterar ditt inlägg! Konstruktiv kritik är mkt välkommet. Jag funderar på om jag kan läsa ditt inlägg som "sänk kompgurorna" i stället... vi får se:) /Bengan

Nej, egentligen inte.

Möjligen "sänka allt utom sången o sologitarrerna" 😄

O det är inte så himla mycket som behövs för att sången o solona ska titta fram!

Förhållandet mellan kompgit, trummor o bas funkar som det ska.

Ang arr är det självklart en smaksak! 🙂 Ska det va så här, så ska det!

JAG hade luftat till det i nån vers, eller refräng, bara kört bas o trummor eller nåt.

Ni har ju nåt litet parti där det händer nåt, men lite för lite märks det på nåt sätt. Igen enl MIN smak då 🙂

Och jag har bara lyssnat på den ommastrade versionen, länken i första inlägget.

och Steve Stevens rockar! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

@k9

Mixen är exakt den samma i båda versionerna. Det enda jag har gjord i version 2 är att EQa och komprimera.

Vass mix säger du? Hmmm, märkligt. Låter bra överallt där jag lyssnat. Enligt bl.a. Har-Bal så är frekvensåtergivningen nästan rak hela vägen mellan 50Hz & 5kHz. Kan det vara dina monitorer... 😮😱

Redigerat av BaldByChoice
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att höra metal på Svenska det skickar mig rakt tillbaks till sjuttitalet....Bra låt och schyssta gitarrer och sången funkar...lite problem med textinnehållet men jag förmodar att det är metaltext 😏😛 however bra lir

Link to comment
Dela på andra sajter

Karl! Kul med retroassociationer!

Kul oxå att du öht nämner textinnehållet, även om det hamnade snett hos dig. Ta dock inte texten på allvar; den är inte menad så. Snarare som en samling hevvymetallpastischer på svenska 😏

k9 o Christofer! Tack för kommentarerna. din mix-kritik är noterad k9, även om jag inte heller hör det där "vassa"... men jag kan ju alltid skylla på min tinnitus. Den stör mig vid 4 och 6 kHz. Är det där det gör ont?

MrPhil igen: Naturligtvis rockar Steve Stevens 😛 Hans version på Sweets gamla hit "Action" är super! Jag tackar igen för kommentarerna!

mvh

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Men eftersom ingen annan klagar på samma grej som jag så är det ju kanske lika lönsamt att diskutera vilken som är dem optimala skosrorleken 🙂

I så fall skulle jag säga skostorlek 42. Alldeles lagom, för min fötter åtminstonde. 🙁

Kul att du gillade låten! Som jag skev tidigare så ska låten mixas om från scratch när vi får tid. Vad menar du förresten med "radio-mastrad"?

Jag ber om ursäkt om jag ställer korkade frågor men jag är trots allt nybörjare på mixning/masteringsområdet. 🙂

När jag ändå skriver så passar jag på att fråga:

Vad är en "bandmättnads-emulator (eller en rör dito)"? Finns det någon vettig gratis VST-variant?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo 42:or är ytterst lämpliga för mig med. 🥰

Antingen växer mina fötter fortfarande eller så har skor generellt blivit mindre de senaste 10-15 åren 🥰 ... Så standard-42-orna passar inte mig riktigt längre! 43-43.5 lägger jag rösten på!

Rukigt OT ursäkta. .... Egentligen ville jag bara bumpa tråden 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

gbgbengan! Jag känner för att skriva nåt seriöst här, ty jag förstår vad du menar. Ett försök:

Ge inte upp för bövelen! Det finns tusen gitarrister som låter värre än dig och mig och ... whoever. Men det är inte det viktiga. Att jämföra sig prestationsmässigt med andra leder (ibland men) inte alltid till kreativitet eller kvalitet. Däremot kan man ju lite försynt inse var man står själv, och anpassa sig till det. Det finns en massa sammanhang; t ex inom musik, där man har ett begränsat utrymme att röra sig inom.

Jag fastnade för en grej Steve Stevens (Billy idol, Atomic Playboys) sa en gång kring just detta. Han fick en tydligt begränsad plats bakom stjärnan Billy Idol. Han accepterade detta, men gav sig tusan på att VERKLIGEN FYLLA UT den plats/ram han blivit tilldelad. Fick han två takter i rampljuset efter 3-e refrängen, så skulle det jävlar bli två bra takter. Du hajjar. Relevant i sammanhanget? Njae, men:

Man kan se sina egna begränsade resurser (begränsad fingerfärdighet på greppbrädan t ex, eller sångröstregister) som denna ram. "Jag kan bara spela 7 toner, sakta..." Hur ska jag då få dessa 7 toner att bli jäääävligt bra? Testa. Jag insåg det själv för rätt länge sen; att jag aldrig kommer att bli "den snabba gitarristen". Kiefs och djonas, som fullständigt briljerar i t.ex denna låt, gör grejjer jag aldrig kommer att göra. Vad ska jag göra åt det? Jo, hänga en läcker rundgångston i 30 sekunder; och hitta på det ballaste gitarriffet... Kanske hitta EN spännande ton. Fortsätta att göra det jag kan bra, och kanske pressa mina egna gränser liiite (för bättre kan man ju alltid bli, på det ena eller andra sättet).

Mitt möjligen motsvarande dilemma just nu, är att jag har problem att fixa en brilliant mix... Det skulle va ball att kunna:)

Kanske har jag sagt nåt vettigt...kanske bara svamlat... Kör hårt Bengan!

/Bengan

Jag hajar vad du menar....å jag kommer aldrig att bli snabb heller...å skulle jag bli det så skulle det fallera på harmonierna i alla fall 😉

Nä..det är nog bara att rocka så fett man kan och vara nöjd med det....det här är nog det närmsta gitarrhjälte jag kommer: En gammal tråd....

Redigerat av bengan_gbg
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo 42:or är ytterst lämpliga för mig med. 😆

Antingen växer mina fötter fortfarande eller så har skor generellt blivit mindre de senaste 10-15 åren 😄 ... Så standard-42-orna passar inte mig riktigt längre! 43-43.5 lägger jag rösten på!

Rukigt OT ursäkta. .... Egentligen ville jag bara bumpa tråden 😎

Exakt samma sak har hänt mig oxå....sketaskumt.. 😉

Det enda som saknas är lite mera tyngd i trummorna tycker jag, annars är ljudet bra.

Och jag måste bara våga mig på en gissning: Är de inledande solo/riff gitarrerna spelade på en Les paul? Jag tycker ljudet känns igen som fan fast jag kanske bara lurar mig själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda som saknas är lite mera tyngd i trummorna tycker jag, annars är ljudet bra.

Och jag måste bara våga mig på en gissning: Är de inledande solo/riff gitarrerna spelade på en Les paul? Jag tycker ljudet känns igen som fan fast jag kanske bara lurar mig själv.

Tack för kommentaren!

Riff/komp (inkl det allra första som händer i låten) är det ju jag som lirar, och jag har en Ibanez RGnånting med original-humbuckermikar, så där gissade du fel 🙂

djonas lirar öppningssolot (om det är det du menar oxå, han kommer in samtidigt som trummorna), och vad han har för gura vet jag faktiskt inte... så där kan du fortfarande ha rätt:)

Mer tyngd i trummorna-önskemålet är noterat:)

tjing

Bengan

***

ot: Annars är det vanligt att unga grabbars fötter är det på kroppen som växer färdigt först... det är inte ovanligt med färdigväxta 12-åringsfötter... i alla fall enligt diverse skolsysterinfo 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda som saknas är lite mera tyngd i trummorna tycker jag, annars är ljudet bra.

Och jag måste bara våga mig på en gissning: Är de inledande solo/riff gitarrerna spelade på en Les paul? Jag tycker ljudet känns igen som fan fast jag kanske bara lurar mig själv.

Tack för kommentaren!

Riff/komp (inkl det allra första som händer i låten) är det ju jag som lirar, och jag har en Ibanez RGnånting med original-humbuckermikar, så där gissade du fel 🙂

djonas lirar öppningssolot (om det är det du menar oxå, han kommer in samtidigt som trummorna), och vad han har för gura vet jag faktiskt inte... så där kan du fortfarande ha rätt:)

Mer tyngd i trummorna-önskemålet är noterat:)

tjing

Bengan

***

ot: Annars är det vanligt att unga grabbars fötter är det på kroppen som växer färdigt först... det är inte ovanligt med färdigväxta 12-åringsfötter... i alla fall enligt diverse skolsysterinfo 😉

...däremot är mitt solo, det som börjar 2:07 nångång, spelat på en les paul. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Och jag måste bara våga mig på en gissning: Är de inledande solo/riff gitarrerna spelade på en Les paul? Jag tycker ljudet känns igen som fan fast jag kanske bara lurar mig själv.

djonas lirar öppningssolot (om det är det du menar oxå, han kommer in samtidigt som trummorna), och vad han har för gura vet jag faktiskt inte... så där kan du fortfarande ha rätt:)

Hehe jag äger ingen Gibson, solona spelar jag på en Ibanez. 😆😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var fan vad fel man kan ha då!!! 😄

Äh jag tar det som en komplimang 🙂 ... les paul-ljud är ju något att eftersträva... och kiefs gurasound, som ju härstammar från just nämnda gura, är ju riktigt mättat, mustigt, fett och gosigt:)

tjing

Bengan

åh.. det där säger du bara.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har blivit ombedd att skriva en "syrlig wonderboyrecension" om detta alster så här kommer den:

Pubertalt, testosteronstinnt gitarr-runk av överåriga män, t o m familjefäder i vissa fall, därtill en svenskt text. Jo, jag tackar, jag! Pallkragen tar "hjälp" av en progrocksgitarrist och en som är flintskallig av egen fri vilja och, som om detta inte är nog, tar man hjälp av en metall-valkyria. Texten är infantil, disten ligger som ett taggtrådsnystan över hela låten, trumspelet är arrangerat i helvetet, basen i det närmaste ohörbar och en refräng som är barnsligt melodisk.

Så fort minsta chans uppstår onaneras gitarrhalsar och dessa spyr oupphörligen sin gegga över hela ljudbilden och det går fort!

Medans jag lyssnade på låten fick jag ungdomskvisslor i hela ansiktet och svettiga handflator.

Jag är hemskt ledsen, grabbar och töser, men jag gillar det!

Återigen en finfin komposition av Valphagen och förstklassig hjälp från övriga inblandade.

Det enda jag måste "klanka" på är produktionen. Den låter fortfarande lite platt och diskantfattig. Det finns lite annat också men det tar vi inte utan jag säger All Hail Vulkhulken!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har blivit ombedd att skriva en "syrlig wonderboyrecension" om detta alster så här kommer den:

Lysande Wonderboy 😳

Och tack ska du ha! Har du nåt hår kvar så skaka det 😄

Mix och ljud: Jag lovar att gå en privatkurs i mixningsteknik så fort jag får råd med annan lyssning än svärmors gamla 70talsstereo. Hea kommer oxå att ta en nytitt på hela mixen; men jag tror ärligen inte att det händer före julhelgerna som det känns nu.

Men visst hörs basen 😉 ??

***

Kiefs! "Säger du bara" ... nähänä... Jag blev direkt sugen att lubba och köpa en sån gitarrpedal du har sedan jag hört ditt sound. Nu förstår jag att jag måste ha en lp oxå, och tyvärr så trivs jag inte med såna guror (surt sa räven...) ... men det låter bra:)

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

väldigt bra gjort allihopa 😱

hårdrock på svenska görs ju inte så mycket men Abramis Brama och november finns ju förstås.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag menar inte att på ngt sätt smäda er men med lite mindre gitarrsolo tror jag nästan schlagerfestivalen skulle va mogen för ngt dylikt.

Jag håller med dig, rakt av 😄 ... Då är är vi åtminstone två... jag vill minnas att jag presenterade den associationen för "bandet" i nåt tidigt skede, men då höll ingen med mig 😛 ... Hea dyker säkert upp med en protest snart 😉

Kul att du gillar resten oxå

***

Dacke! Forn-nörd? Tja varför inte... Jag tänkte liiite på Herman Lindquist, Judas Priest, Sabaton (ja!) och Manowar när jag garvade ihop texten... Det kanske blir nordiskt ... Kul att du bumpade liv i tråden 🙂 Tack!

***

Sixties! Tack för det! Nä, HR på svenska är det ju lite ont om. Jag har alltid skrivit på svenska, vad jag än gjort för musik... Känns mest naturligt. Namnen du droppar (som jag inte hört talas om), är de värda att kolla upp?

***

Fan det är ju kul det här... var ett tag sen jag lyssnade på den... Jag får väl skriva en till 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...