Jump to content
Annons

Gitarristisk Vallhagenmetal


Vallhagen

Recommended Posts

Forumsamarbete! Vackert!

Det hela började HÄR: https://www.studio.se/index.php?showtopic=18572&st=0

och fortsätter så här!

*****************

LÅTNAMN: Åska till Aska

ARTIST/GRUPP: Vallhagen med vänner; dvs Vallhagen, Kiefs, djonas, BaldByChoice och Stina

GENRE: Svensk slagfältsmetall

LÅTLÄNGD: 3.28

KOMPOSITÖR: Bengt Vallhagen

PRODUCENT: Bengt Vallhagen

EV. MEDVERKANDE:

Jonas "djonas" Ekestubbe; Sologitarr (solo 1, 2, 3 och slutrefräng)

Jonas "Kiefs" Myrström; Sologitarr (solo 4)

Henrik "Hea" Andersson aka BaldByChoice; Lead- och stämsång

Stina Sterner; Allehanda sångpålägg

Bengt Vallhagen; Trumprogrammering, elbas, kompgitarrer, bakgrundsgruff och liite sologitarr (slutrefräng)

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3

STORLEK: 4+ MB

STATUS: Färdig Demo

Den något kritiserade 1-amixen finns HÄR!

Heas ljudförbättrade ommastring finns HÄR!

*****

En ärtig metalldänga med svensk manowartext och massssssor med gitarr. Kan det va nåt? Fram med luftgitarren och släpp ut håret gossar; så kör vi!

/Bengan

Allt för publiken: Här är texten;

***********************************

Åska till Aska

(solo djonas)

Försänkta spår av stål (korrekta)

Beräkna nålsmå hål (perfekta)

(där) åskan spränger, krossar kränger

Karvas djupa sår

Utkämpa fejd

Över land, över nejd

Skriv om hjältar, skriv historia

Mellan hammaren och städet

Klädd i nitar, klädd i läder

Skriv om helgon – klädd i gloria

(solo djonas)

Exekutionsaktris

Matris exercis

Åskan krossar, kräver brådskar

Mitt blod – mitt pris – förlist

Utkämpa fejd...

(solo djonas)

(solo Kiefs)

utkämpa fejd... (solo Bengan, solo djonas)

***************************************

edit: La till länk med Heas re-master ovan. länken nedan är fortfarande originalmixen.

aska_till_aska.mp3

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 86
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Den som väntar på något gott... 😄

Inte för att vara petig Bengan men jag sjunger faktiskt stämmor också, eller tog du bort dem? Jag hör ärligt talat inte om det är min eller Stinas överstämma i refrängen! 😄😄

EDIT: Ser att låten fått en titel också. Kul!

Redigerat av BaldByChoice
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra djävla låt och riktigt snygga refrängmelodier/stämmor!

Produktionen var det lite sisådär med, mest trumsoundet som jag tycker låter illa iofs.

Lite mer topp i sången skulle nog inte skada heller tror jag.

Men som sagt, kanonlåt!

(jag vill också se texten!) 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra djävla låt och riktigt snygga refrängmelodier/stämmor!

Produktionen var det lite sisådär med, mest trumsoundet som jag tycker låter illa iofs.

Lite mer topp i sången skulle nog inte skada heller tror jag.

Men som sagt, kanonlåt!

(jag vill också se texten!) 😄

Det var fan då, jag som trodde jag hade LYCKATS med mixen... men men, så kan det vara. Jag lär mig nog nångång 😄

Kul att du gillar LÅTEN... begreppen "bra jävla" och "kanon" tar jag med mig liksom kommentaren om mixen 😄

Hea lägger ut texten här vicken sekund som helst, om ja fattade hans PM rätt. Skråla med i refrängen folks!

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Ahh! Metal på svenska... kan inte bli bättre! Bra jobbat! 😄

Har en dröm om att sjunga in en direktöversatt version av "Holy Diver" om nån skulle känna sig manad att göra musiken. Jag menar... rader som "Hoppa på tigern, du kan känna hans hjärta men du vet att han är dum" bara skriker efter att få komma till liv! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ähh, jag kunde inte hålla mig. Men jag jag avstår från att kommentera mixen.

Ärtigt introriff! 😄

Fan vad skön refräng! 😄 Hade jag långt hår skulle jag skaka på det och konstant ha en knytnäve i luften. 😄

Bra jobbat!

Edit: Måste ju berömma sånginsatserna också, snygga stämmor och mycket energi!

Redigerat av claypool
Link to comment
Dela på andra sajter

Grymma gitarriff!

Man blir ju alldeles glad och hade jag krämat på i mina högtalare hade huvudet så sakta börjat skaka per automatik 😄

Som sagt så kunde trummorna vara bättre mixade och hela ljudbilden känns lite instängd men det låter fortfarande bra och passar ändå genren.

Ett jäkla bra jobb grabbar! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

vid 2:37 blir det en helt annan ljudbild !!!

liksom mer diskant, botten rammlar ur... på nå't sätt(?) :rolleyes:

Ja det är ett medvetet trick... "plötsligt" är det Stina som tar över leaden (subtil skillnad? Märkte du det?) ett par rader, och jag vänder uppochner på komp- o sologitarren. Trestämmig kompgura kring 14-e bandet på de ljusa strängarna. Det låter nästan som en skrikig orgel.

Jag tyckte det var ballt, men jag kanske skulle kört sången genom en telefon också, för att göra det till ett tydligare "brott"? 😱

***

Tack alla för glada tillrop och intensivt hårsvängande:)

Tack alla medverkande gossar och tjej oxå, för alldeles strålande insatser. Skitkul att bolla ideer och ljudfiler ... Jag har upplevt ett par positiva chocker och varmsvettiga headbangövningar på vägen 😕

****

När jag orkar så ska jag ta en till titt på mixen, som ju har fått kommentarer. Den ska få rulla ett varv genom Heas mastermaskin oxå, det kanske ger förbättringar. Själv har jag liiiite hjärnsläpp på den punkten för tillfället... som sagt; jag upplever faktiskt att det låter rätt hyggligt.

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Shit va bra låt asså! Diggar som fan. Ni spelar och sjunger förjävligt bra MEN (ständigt dessa men) produktionen är tyvärr inte så bra. Låter väldigt dov och murrig! Mer diskant i trummorna (särskilt virveln) kanse skulle hjälpa!? Sången är ganska låg och otydlig också. Gitarrerna dränker sången helt i refrängen. Skulle man inte ha texten framför sig skulle jag inte ha en chans att höra vad ni sjunger. Om ni skulle kunna få till en riktigt bra produktion på detta skulle det KROSSA!

Redigerat av Jejje
Link to comment
Dela på andra sajter

Shit va bra låt asså! Diggar som fan. Ni spelar och sjunger förjävligt bra MEN (ständigt dessa men) produktionen är tyvärr inte så bra. Låter väldigt dov och murrig! Mer diskant i trummorna (särskilt virveln) kanse skulle hjälpa!? Sången är ganska låg och otydlig också. Gitarrerna dränker sången helt i refrängen. Skulle man inte ha texten framför sig skulle jag inte ha en chans att höra vad ni sjunger. Om ni skulle kunna få till en riktigt bra produktion på detta skulle det KROSSA!

Tack för det Jejje:) Jo, det blir väl en snurra till på produktionsfronten när andan faller på... Det skulle ju va kul att KROSSA 😄

Vi får se om Hea kan göra nåt ballt av det hela. Jag känner mer och mer att jag har en del att lära med rattar o potar. Jag kanske har skruvat in mig i fel hörn... jaja...

**

Dede! Skriv nåt då! Nu är ju texen uppe 🙂

**

Valdez! Jösses? Vad betyder det? Att du ramlade av stolen i ren hänförelse eller förskräckelse? 😛

**

isotone! Ja, vaffan, lägg upp en helig dykare 😄

**

claypool! ärtigt var det!

**

MUSIKANTEN! God jul själv, och tack!

**

lavrell! Kull att du blir glad! Det är meningen med en sån här låt. Öka volymen:)

**

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok folks!

Mixförbättring här! Hea har kört låten genom sin mastermaskin och tryckt ihop och förtydligat; hur det nu går till 🥰 . Håll till godo (igen!). Jag ska editera och länka från första inlägget oxå.

tjing

Bengan

*****

bengan_gbg, slaptap, starboy, moberg! Tack gubbar! Schyssta omdömen:) Men fan bengan_gbg; du ska bli inspirerad, inte avskräckt 😄

Aska_till_Aska__Heas_master_.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...