Jump to content
Annons

Vilken är din dröm synth?


Nexustwins

Recommended Posts

Annons
  • Svar 111
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Intressant, men de flesta önskar sig inte så mycket, varför? Ni fick ju skriva om drömsynten? Eller är en Yamaha DX1 (bara ett exempel) verkligen drömsynten?

T.o.m. att önskemålen är en PC med en massa pluggar...

Önska kostar inget! Tomten lyssnar på alla, även om han inte uppfyller allas önskan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är väl sunt att inte så många är pryltokiga. Visst är monstersyntar som GX-1 coola, men vem skulle vilja flytta på en sån när man dammsuger? Personligen skulle jag nog vilja ha syntar som inte redan finns eller åtminstone syntar som gör nåt nytt, som DSI Evolver. Nånsin undrat hur det låter att köra delay i samma frekvens som ljudet? Det fixar Evolvern. Får nog ändra mig och säga att DSI Evolver nog är min drömsynt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Den stooora drömmen är ju en modular-synth-vägg...! 😄

zimmer.jpg

När det gäller mer "vanliga" synthar skulle ju inte nån av de här va fel...

waldorf.jpg

Waldorf Q+

(Virus TI, släng dig i väggen! 🙂)

yowzer2s.jpg

DSI PolyEvolver Kbd

(Analogt + digitalt i symbios! 😎)

moog_minimoog.jpg

MiniMoog Model D

(Kommentarer överflödiga..? 😉)

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant, men de flesta önskar sig inte så mycket, varför? Ni fick ju skriva om drömsynten? Eller är en Yamaha DX1 (bara ett exempel) verkligen drömsynten?

T.o.m. att önskemålen är en PC med en massa pluggar...

Det är väl inte så konstigt? Jag har svårt att tänka mig att alla som idag använder mjukvarusynthar hellre skulle ha hårdvara, men inte har råd, till exempel. Claes önskning innefattade ju en enkelhet i användning och en önskan om att den inte skulle ta någon plats, drömsynthen. Varför är det konstigt att någon vill ha drömsynthen i datorn snarare än i en trälåda med inbyggd klaviatur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, vilken fråga... I want them all!!!

Något som vore skoj att ha vore en fungerande CS-80 och en snubbe som lagade den så fort den strulade:

cs803d.jpg

//peAk

Den vill jag ha! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)

Kära Tomten!

Denna jul önskar jag mig...

En ARP 2600 för basar och leadljud ala Jean Michel Jarre

ARP_2600.jpg

En RMI Harmonic Synthesizer för metalliska utomjordiska klanger

i_harmonic.jpg

En Mellotron för regniga körer och stråkar

mellotronm400.jpg

och en Yamaha CS60 för mjuka goa leadljud

38895.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Synth föresten, jag ska plocka upp min nya ögonsten imorgon, en Hagström Viking! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte riktigt frågan?

Vilken är din dröm synth?

Ja, synthens dröm är kanske att få byggas om till bilstereo eller nått och uppleva världen. Det är dock lite svårt att fråga den.

😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte riktigt frågan?

Var det ett påstående eller en fråga? Frågetecknet pekar på det senare, men du formulerar det mer som ett påstående.

Hehe... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för fel på en vanlig oscilator - ni kommer ihåg dem från fysiklabben från skolan. Använts med framgång av Pink Floyd (Dark side of the moon), Hawkvind och antagligen en drös till. För att snygga till den klistrar man in den i sån där självhäftande plast med teakmönster. 😳

Allvarligt, varför finns inte Prophet VS som VSTi? 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill ha en Theremin.

Och så skulle jag vilja kunna spela på den också.  🤪

Den första önskningen är inte så orealistisk, det är dock den andra. 😳

Redigerat av mornel
Link to comment
Dela på andra sajter

Allvarligt, varför finns inte Prophet VS som VSTi? 😏

Finns ju Augur som gör ett riktigt hyfsat jobb av att emulera ljudet från en VS, från samma snubbe som gjorde ASynth och filtrena till Frantic. Och gratis är den också. Inte så många presets dock, så man får sitta och pula själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

...fortfarande lite dåligt med "önskningar". Det är ju faktiskt snart julafton! Eller tror ni inte på tomten?

Vad säger ni om en Casio VL-1? Man ser inte många sådana nu för tiden. Undra vart alla gamla syntar tar vägen? Står de kvar hemma i garderoben eller åker de till tippen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte riktigt frågan?

Vilken är din dröm synth?

Ja, synthens dröm är kanske att få byggas om till bilstereo eller nått och uppleva världen. Det är dock lite svårt att fråga den.

jag fattar inget

synth? dröm? vem? 
Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan, är den svår? Nja, den kan bli....

Vilken är din dröm synt? (Vilken är din dröm? Synt)

Eller

Vilken är din drömsynt? (då blir det lättare kanske?)

"Vilken är",, det är själva frågan. Det finns en mängd syntar att välja på

"Din" ,, syftar på just dig som väljer att svara på frågan.

"Drömsynt" ,, min egna tolkning är att det efterfrågas en synt som med största sannolikhet är extremt ouppnåelig för just dig. Eller om det kanske till och med är en synt som inte existerar utan bara finns i din egna "värld". Typ synten som aldrig byggts...

Redigerat av Light Head
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...