Jump to content
Annons

Sämre ljud vid summering/export i cubase.


Frank Zappa

Recommended Posts

Jag spelar in vanligtvis i 24 bit 44100 Hz i cubase sx2 och jag har upplevt att det låter sämre när man sen summerar ihop allt till en stereofil än vad det gör när man lyssnar i cubase.

Problemet kom när jag började använda plugins i större utsträckning än tidigare och jag vet att om man processar mycket så påverkar det resultatet när man summerar men jag trodde inte att det skulle vara hörbart. Provade att spela in i 32 bit 96000Hz och då lät det bättre men det drar processorkraft som fan så det är ett helvete.

Är det bättre att exportera varje spår till waw när man har processat det och sen summera ihop de nya wawfilerna eller måste jag ha en högre upplösning och bitrate.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Frank,

Många fördrar att summera analogt även om datorn används för resten av jobbet. Sedan vill ajg passa på att citera mig själv från denna tråd:

[...] vill vi att du även postar underlag - till exempel i form av relevanta inspelningar med identiskt utrustning, eller länkar till någon som har gjort ett jämförande test så att tesen kan bevisas.

Liknande diskussioner om ljudinspelning/återgivning kommer ofta upp på diverse forum, oavsett om det handlar om studioutrustning, hifi-anläggning eller helt enkelt ljuduppspelare som Winamp på datorn. Mycket ofta är det påståenden som saknar relevans, därför att det har sitt ursprung i ett subjektivt tyckande. På forumet reagerar vi därför att inläggen snarast kan förvilla än klargöra för dem som ännu inte är så insatta.

Kan du göra ett par ljudinspelningar och skicka dem till mig, så lägger jag gärna upp dem här. Ljudinspelningar från uppspelning samt efter sammanslagning. Jag säger inte att du har fel, men vill samtidigt undvika eventuellt vilseledande.

Mvh

.björn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur visar jag hur det låter i Cubase. Jag kan ju bara skicka summerade filer. Ska jag exporta alla filer separat så blir det ju inte bra heller. Det enda sättet det skulle funka är om jag skickade alla spår utan eq och effekter och sen gav er alla inställningar på de plugins jag använder och det är ju lite långsökt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du exporterar filerna i 32-bitars float format och samma samplingsfrekvens som projektet använder så skall ljudfilerna vara identiska med det du hör i dina högtalare/monitorer.

Det råkar inte vara så att du inte använder någon dithering när du mixar ned till 16 bitar? Testa i såna fall att lägga på en UV22hr sist på mastern och se om det gör någon skillnad.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Först tänkte jag skriva att jag inte märkt av detta men sen kom jag på att jag alltid gör fler och fler auiomixdowns så att jag

när jag bouncar till två-kanals brukar sitta med kanske 2/3/4 st stereo-spår som då slutligen bouncas... så har egentligen aldrig jämfört!

Förresten kom på att man ju märkt att det blir bättre att lägga ihop hela musiken med sången (som 2 st stereo-spår) än att mixa ned alltihop tillsammans!

Förresten igen, det kanske blir bättre om man gör som jag brukar göra bara för att få mera grepp om mixen!

Först audiomixdownar jag så att man har, 5st stereo-spår: trummor / bas / musikbakgrund / sång / stämmor! Därefter

3st: trummor & bas / musikbakgrund / sång & stämmor. sedan 2 st: all musik / all sång, som slutligen bouncas till ett stereo-spår!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Helt ovetenskapligt påstår jag att det låter bättre när jag spelar upp ett projekt i cubase än vad det gör om jag exporterar ut samma fil och öppnar i ett annat program. Det är alltid "luftigare" inuti cubase på något sätt.

Jag kör med samma samplingsfrekvens och bitldjup i projektet som jag gör vid exporten, men ändå blir det skillnad.

Vet att cubase internt använder 32 bit float internt, men det är ju bara för att skapa headroom. Varför 64 bitars hantering skulle låta bättre (som t.ex. Sonargänget hävdar) fattar jag inte. Någon form av bitreducering måste det hur som helst bli någonstans, och kanske kan det påverka?

Sedan blir det en jätteskillnad om jag t.ex. lägger på dither och samtidigt konvertera samplerate - det är som att diskanten bara försvinner. Kanske taskig dither eller resampling algoritm.

Är jag galen eller finns det en logisk förklaring?

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...