Jump to content
Annons

Modemanpassad låtnedladdning


Björn Olsberg

Recommended Posts

Jag fick ett insiktsfullt PM från medlemmen Burnin Sven tidigare idag:

Varför inte låta medlemmar tillhandahålla lofi-länkar till sina låtar. Det är kort sagt ett mörker för en modemsurfare att lyssna på låtarna som folk lägger ut till kritk här på forumet då alla verkar ha bredband. Givetvis så vill jag ju även ge feedback tillbaka, får en del själv. Finns det en lofi-länk så kan man ju som modemsurfare snabbt scanna av dom låtar som man tror man kan säga nått vettigt om. Dessa låtar kan man då sen ladda hem i hifi för att lyssna på i lugn och ro för att senare återkomma med lite synpunkter.

Tog mig friheten att redigera något i brevet.

Idén är god och fullt genomförbar. När man postar sin låt, svara på det egna inlägget och posta ytterligare en bilaga med den lågupplösta versionen. Är det en bra idé?

Mvh

.björn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Visst, tanken är ju fin, men låt oss se nykter på det hela.

1. Hur många kommer egentligen att fixa upp en andra länk?

2. Hur många är det egentligen som sitter på 56k-modem? Det måste röra sig om en väldigt liten del av forumet...Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Idén är god och fullt genomförbar. När man postar sin låt, svara på det egna inlägget och posta ytterligare en bilaga med den lågupplösta versionen. Är det en bra idé?

Tanken är god. Skriv in en uppmaning i demopostningsreglerna och mallen, så kan var och en som lägger upp låtar ta ställning till om det känns aktuellt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Idén är god och fullt genomförbar. När man postar sin låt, svara på det egna inlägget och posta ytterligare en bilaga med den lågupplösta versionen. Är det en bra idé?

Jepp!!! Det är långt ifrån alla som har tillgång till bredband. Väldigt många är låsta till modem eller radio-LAN med väldigt varierande speed... 😱

edit:snygg avatar Olsberg 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bygg in en funktion som autokonverterar uppladdad låt till alternativ och lägre bitrate, dvs så att den som laddar upp bara behöver välja "Skapa kopia med lägre bitrate".

Innebär det merarbete för de som laddar upp tror jag inte så många kommer att göra det, men är det inte svårare än att klicka i en checkbox kan det funka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är man modemare så kan man ju lyssna på början av låten under tiden man laddar ner.

Beror på vilken player du använder.

är man modemare och inte har den bästa spelaren för sin utrustning får man skylla sig själv. Jag använder webläsaren FireFox och laddar ner alla låtar, och det är bara att köra igång dom under tiden de laddar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det låter som en Ok idé. Lägg till det i infon om hur man lägger upp låtar.

Sen skulle man önska att filstorleken för vanliga demos ökades till en 8-9 mb. För oss som har egna domäner spelar det kanske inte nån roll men vi skulle i alla fall slippa en del krångliga nedladdningar från "många-klick-siter".

Link to comment
Dela på andra sajter

Är man modemare så kan man ju lyssna på början av låten under tiden man laddar ner.

Beror på vilken player du använder.

är man modemare och inte har den bästa spelaren för sin utrustning får man skylla sig själv. Jag använder webläsaren FireFox och laddar ner alla låtar, och det är bara att köra igång dom under tiden de laddar.

Funkar även så med IE/WMP.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dreamland Project (oregistrerad)

Rent generellt är jag för iden! Sedan finns en annan anspekt i det hela, och det är att många som lägger upp sina alster för kritik, önskar tips och annat rörande ljudbilden och mixningen, vilket kanske är svårt att bedömma när det rör sig om musikfiler med låg bitrate. Men det är inte svårare än att man får välja vad man vill lyssna på. Man kanske tar sig lite tid att ta hem en hög bitrate låt någon gång man vill höra det som kanske förvinner på det låga alternativet.

Men jag skulle jubla om denna funktionen gick att införa, och jag tror det finns en hel del modemåkare kvar på forumet som skulle göra detsamma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det jag vill försöka säga det är att det blir lättare som modem surfare att ta reda på vilka låtar man faktiskt kan ge konstruktiv kritik på om det erbjuds ett lofi alternativ. Då kan man i lugn och ro scanna av det som ser intressant ut för att sedan bara ladda dom låtar i hifi där man anser sig kunna hjälpa till på ett konstruktivt sätt. Man kan få en ganska bra bild av mix etc. även i lofi, är grundkvaliten OK så låter det helt OK även i lofi. Jag har samarbetat med en rysk Worldmusic kompositör Shkirman Miush som får till det jäkligt bra kort sagt. Ta och lyssna själva på en av hans låtar i lofi så får ni höra. Är hantverket är ok så funkar lofi mycket bra för att snabbt kunna kolla upp vad man eventuellt vill ladda ner.

http://www.soundclick.com/bands/pagemusic.cfm?bandID=423286

Min låt (Om du älskar) finns i ett tidigare inlägg på demosidan. Den låter också ganska ok även fast jag först har laddat ner den via modem (när hans skickade mixen till mig) för att sen lägga upp den till min Sound Click sida.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Går ju att få php att kalla en extern konverter på webservern. Men detta skulle ta tid och vara lite liten nytta för mycket möda. Bättre att de som vill ha mycket feedback ser till att göra en lofi-version av sin låt istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Går ju att få php att kalla en extern konverter på webservern. Men detta skulle ta tid och vara lite liten nytta för mycket möda. Bättre att de som vill ha mycket feedback ser till att göra en lofi-version av sin låt istället.

Jag tycker det låter som en vettig idé att de som vill ha feedback laddar upp en Lo-fi version och de som inte behöver massiv feedback ska ha möjligheten att låta bli.

Ska man införa det som en regel tror jag att många struntar i att använda demosidan helt och hållet.

.. Men hur lång tid tar det att konvertera en låt till lägre bitrate? 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

En converter i .php?  😆  😆  😆  😆  :rolleyes:

Någon som tror att det skulle gå?? 😛. Jaja något för moderatorerna att bita i iallafall.

Ps:Det tar nog åratal att ladda upp filen om man ska konvertara den smatidigt 🙂

Det är ju inget svårt att låta php-scriptet köra mp3-filen genom en extern konverter i batch-mode OM uppladdaren har valt att låten även ska finnas tillgänglig i lo-fi. Och detta görs självklart inte förrän efter hela låten är uppladdad och påverkar således inte tiden det tar att ladda upp.

Vad tjänar man på att göra det manuellt själv och ladda upp två olika versioner, istället för att få detta gjort automatiskt OM man nu väljer att klicka i "automatiskt skapa lo-fi kopia"? Man skulle t.o.m kunna välja vilken bitrate lo-fi versionen skulle konverteras automatiskt till...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det låter ju som en bra ide (som han sa björnen). Men undra hur många det är som sitter på modem och som är (kommer att bli) aktiva i demotråden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mkt bra ide burningsven+olsberg !

Jag sitter på ett modem (lite hårt jag vet:-) o tror att aktiviteten kommer öka bland modemarna, jag kommer helt klart ladda ner fler låtar !

Redigerat av robc
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst har vi haft en gallup över vilken uppkoppling man har? Nån som orkar leta? :rolleyes:

https://www.studio.se/index.php?showtopic...&hl=uppkoppling

🙂

Tack! 🙂

Drygt 10% på modem... mer än jag trodde. Inte helt oväsenlig siffra ju. Fan oxå. 🙂

Men det är snart två år sedan. Mycket har hänt sedan dess. Det skulle kanske vara vettigt att starta en ny gallup så att folk kan rösta igen?

Edit: Jag gör det på momangen. Om moderatorerna tycker att det är överflödigt med en ny får de strunta i att godkänna den.

Redigerat av mornel
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst har vi haft en gallup över vilken uppkoppling man har? Nån som orkar leta? 😛

https://www.studio.se/index.php?showtopic...&hl=uppkoppling

🙂

Tack! 🙂

Drygt 10% på modem... mer än jag trodde. Inte helt oväsenlig siffra ju. Fan oxå. 😎

Men det är snart två år sedan. Mycket har hänt sedan dess. Det skulle kanske vara vettigt att starta en ny gallup så att folk kan rösta igen?

Edit: Jag gör det på momangen. Om moderatorerna tycker att det är överflödigt med en ny får de strunta i att godkänna den.

Faktiskt administratörerna som godkänner. Dvs Olsberg och mats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst har vi haft en gallup över vilken uppkoppling man har? Nån som orkar leta? 😛

https://www.studio.se/index.php?showtopic...&hl=uppkoppling

🙂

Tack! 🙂

Drygt 10% på modem... mer än jag trodde. Inte helt oväsenlig siffra ju. Fan oxå. 😎

Men det är snart två år sedan. Mycket har hänt sedan dess. Det skulle kanske vara vettigt att starta en ny gallup så att folk kan rösta igen?

Edit: Jag gör det på momangen. Om moderatorerna tycker att det är överflödigt med en ny får de strunta i att godkänna den.

Faktiskt administratörerna som godkänner. Dvs Olsberg och mats.

Jaså? Det visste jag inte! Då får vi hoppas att de gillar min gallup. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...