Jump to content
Annons

Vilket var ditt första musik program?


Nexustwins

Recommended Posts

Steinberg pro-24 på Atari STE (fanns att köpa för nån hundring från Pianotangenten i Göteborg när första Cubase kom) Har fortfarande kvar hela kitet med den blå nyckeln, manual mm...

Men innan det så körde vi med en Yamaha qx-21...eller nåt sånt (hårdvaru-sequenser med ett "sparaspår" och ett inspelnings-spår...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 228
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Lämna älskade Amigan för dos? Schees. FT2 var inte värt det ... 😕

16 bitar. Vilken skillnad det blev på samplingarna!

32 kanaler. Jodå, det var värt det! 😛

PC använde jag redan, så det var bara att PC:n ersatte Amigan för musikprogram också 🙂

*drömmer om gamla tider med FT2-spår exporterade till audio och mixning tillsammans med MIDI-spår i Cakewalk*

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget, än så länge. 🙁

Men det blir väl snart Reason? 🙁

Sent ska syndaren vakna.

Sa bantar-Björn och åt en påse chips till.

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

10-11 var jag väl när jag satt och programmerade och upptäckte kommandot

Sound() i Turbo Pascal. Eller om det var kommandot "Play" i Basic, minns inte riktigt.

Med dessa kommandon kan man alltså spela upp en ton på PC-speakern. 🙁 Men om man växlar mellan tonerna tillräckligt snabbt kunde man nästan få det att låta som ett ackord, det ni!

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Steinberg Pro 24 tätt följt av C-Lab Creator på Atari 1040ST.

//nemo

Samma här! Var kring de 20 men hade ett jättelångt avbrott och har först nu börjat på igen. Nu med Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Microlab (oregistrerad)

Köpte en Yamaha CX5M (MSX dator med inbyggd FM synt) 1985. Kommer inte ihåg vad det medföljande programmet hette, men har för mig att det gick att köra fyra (4) monofona kanaler. Editeringen gjordes med noter... Hamnade sedan på hårdvarusequencer (QX5) innan datorerna sög tag i mig ordentligt. Spektrumdatorn, C-Lab Creator, Cubase på Atari, Cubase på Mac, Cubase Audio på Mac, Cubase VST, Reason 1.0, 2.0 och 2.5.

Har tagit mig samman nu och kör Reason 3.0 och Pro Tools. :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Steinberg pro-24 på Atari STE (fanns att köpa för nån hundring från Pianotangenten i Göteborg när första Cubase kom) Har fortfarande kvar hela kitet med den blå nyckeln, manual mm...

Men innan det så körde vi med en Yamaha qx-21...eller nåt sånt (hårdvaru-sequenser med ett "sparaspår" och ett inspelnings-spår...

Oj, oj oj...

Det var tider det!

Pratar vi om samma butik? Om så...

A-Tangenten hette de, om jag inte missminner mig? Låg i "Triumf" glass huset, Sävedalen...

Köpte första keyboardet från dem, ~ -89/90, Ovation Akgura, Yamaha QY100, MPV48 mick m.m.

Jösses vilka flach backs jag får ta hand om nu...! 😆

Hmmm..

De är tider nu med.. *blink*

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt första var Digital Orchestrator plus och jag gick i 4 eller 5:e klass. Det var tack vare att dåvarande musik läraren på TC i växjö jobbade som Speciallärare på min mellanstadie skola

Link to comment
Dela på andra sajter

Det allra första var "Dr Rythm" eller ngt liknande. Ett trumprogram för C64. Sedan programmerade jag en synth i BASIC på 128:an. Det blev nog inga låtar gjorda förrän med Noisetracker på Amigan....vill minnas att jag hade första MIDI-interfacet och "Amadeus 2000" till den med. Det var banne mig inte frackt någonstans.

Sålde prylarna 1994 och sedan tog det 7 år innan jag försökte mig på musik och datorer igen. Det går bättre nu, tycker jag. Av flera anledningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

protracker till amiga

-93 (16 år gammal) började allt elände. Före dess hade jag suttit och spelat in på en 4-kanals porta och en billig casio synth. Sen skaffade jag fasttracker2 till min första pc -95. Det var helt fantastiskt... på den kunde man ju ha hur många kanaler som helst :rolleyes::rolleyes:😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Steinberg pro-24 på Atari STE (fanns att köpa för nån hundring från Pianotangenten i Göteborg när första Cubase kom) Har fortfarande kvar hela kitet med den blå nyckeln, manual mm...

Men innan det så körde vi med en Yamaha qx-21...eller nåt sånt (hårdvaru-sequenser med ett "sparaspår" och ett inspelnings-spår...

Oj, oj oj...

Det var tider det!

Pratar vi om samma butik? Om så...

A-Tangenten hette de, om jag inte missminner mig? Låg i "Triumf" glass huset, Sävedalen...

Köpte första keyboardet från dem, ~ -89/90, Ovation Akgura, Yamaha QY100, MPV48 mick m.m.

Jösses vilka flach backs jag får ta hand om nu...! :rolleyes:

Hmmm..

De är tider nu med.. *blink*

-Kommer inte ihåg riktigt för vi beställde via telefon och fick det hemskickat. (till Östersund)

Det var väl den första riktiga sequenser vi hade...när vi diskuterar så kom det upp...vi hade en hårdvaru sequenser till innan den nämligen en Alesis...den som såg ut som vår Hr 16...rätt kul med manualen under luckan...men vi skulle kanske snacka om gammal mjukvara...sorry

Link to comment
Dela på andra sajter

"Nygammalt" med Bosse Larsson

HAHA. Troligtvis samma här.

Annars så började jag med Finale 3.1 nångång i mitten på 90-talet. Jobbar fortfarande med det (dock inte 3.1).

När det kommer till Sequenserprogram så började jag med Kobajs VST 3.5 (tror jag att det var) nån gång i slutet på 90-talet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lämna älskade Amigan för dos? Schees. FT2 var inte värt det ... 😲

16 bitar. Vilken skillnad det blev på samplingarna!

32 kanaler. Jodå, det var värt det! 🙂

Detaljer! Alla är så besatta av detaljer!

Man får tänka mer på helheten, min käre vän.. 😲

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojdå.. Nu kom jag på att det första musik programmet var inte e-jay special editation. Det var ju magix music maker när vi var 9 år. 😄 . Liten men man rockade fett 😛 , Eller man körde ju techno... Kan man rocka då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...