Jump to content
Annons

"Explosion"


Cloudsurfer

Recommended Posts

Annons
Det här med att göra så att en låt bara "exploderar" vid ett visst tillfälle, har ni några bra lösningar eller tips på hur man kan göra detta? Vore väldigt tacksam om det fanns några vänliga själar som kan leverera heta tipps!

cheers!

Det bör nog vara ett "stort" ljud som markerar övergången.

Något annat jag märkt är även att det ska vara mer stereobredd efter "explotionen". Alltså flera ljud som ligger panorerade. Och helt enkelt flera ljud behövs.

Brukar ju i vanliga fall finnas en buildup före explotionen. Men det går bra utan också.

Kommer säkert på fler men väntar först på svar från dig 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Byte från moll till dur, särskillt om man lägger till ett eller flera extra instrument eller röster samtidigt. Och högre dynamik eller volym. Givetvis kombinationer av dessa. Finns säkert flera sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som nämnts tidiare ger moll till dur en fin explotionskännsla. Lyssna bara på Märk Hur Vår Skuga (förslagsvis Imperiets version). Det är inga iskildnaden i instrumenteringen alls. Det ger ändå dock lite av en "explotionkännsla" (sva dock) när duren kommer.

Crash och andra trumslag är också viktiga om man vill få en ultimat explotion.

En bra upptakt är också bra. Svårt attförklara bättre nu när man inte vet exakt just vad det är som skall explodera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med att göra så att en låt bara "exploderar" vid ett visst tillfälle, har ni några bra lösningar eller tips på hur man kan göra detta? Vore väldigt tacksam om det fanns några vänliga själar som kan leverera heta tipps!

cheers!

Det bör nog vara ett "stort" ljud som markerar övergången.

Något annat jag märkt är även att det ska vara mer stereobredd efter "explotionen". Alltså flera ljud som ligger panorerade. Och helt enkelt flera ljud behövs.

Brukar ju i vanliga fall finnas en buildup före explotionen. Men det går bra utan också.

Kommer säkert på fler men väntar först på svar från dig 🙂

Jo har ju en liten buildup men dock inte så fet, det där med panoreringen kan ju vara bra, panorerar endast percs jag 😆 förstår att jag måste göra i detta fallet synthen fetare och mer karaktäristisk.

Ni pratar också om moll till dur, öhh jag och musiktori och fackliga uttryck går inte ihop 😉 vad menas med 'moll till dur' och existerar det inom den elektroniska musiken? Det är en Hardtrance/Hardhouse låt jag vill få att explodera 😆

Tack för tippsen grabbar, hoppas på fler 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja.. en tonartshöjning funkar ju alltid. 😛 Men kan ju låta lite billigt.

Om det är en vanlig fyr-fyra så kan du ju lägga på en tjock bd som pumpar på varje fjärdedel, men antagligen så har du redan en sån i vilket fall du kan göra den ännu tjockare och kanske hjälpa pumpet med lite sidechaining t ex. Jättesvårt att säga utan att få höra materialet...

Jejje, vad var det där med pukslaget? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Har ni inte haft någon musikundervisning i skolan, människor? Dur och moll är ju typ det första man lär sig.

Om ni spelar klaviatur, pröva att först ta ett vanligt c-durackord (C-E-G) och flytta sedan ner mittenfingret till D# (ett halvt tonsteg under E) så hör ni skillnaden mellan dur och moll.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja... bara att jag har suttit och läst på engelska i stället.

inte förrens i senaste nr:et av studio som jag bekanta mig mer med dom svenska termerna.

klart man haft musikteori när man gick i skolan, men dessvärre var det ju när man var mindre intresserad av musik i form av teori...

Link to comment
Dela på andra sajter

:rolleyes:

Tänk också på att det är lika viktigt vad som händer innan"explosionen" som efter. Det bygger på kontraster och att man på något sätt etablerat en känsla eller ett groove som är softare innan. Detta tror jag är speciellt viktigt när det gäller trance/house.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Tänk också på att det är lika viktigt vad som händer innan"explosionen" som efter.

precis. Bara en ordentlig kick på baskaggen kan ge explosionen en ordentlig knuff framåt. Exempel många storbandsarr, då allt blåset kanske behöver är en tung kagge på ettan så smäller det sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...