Jump to content
Annons

Fördröjning/latency i Cubase/Nuendo vid midi


hackeman

Recommended Posts

Hallåja,

Har rätt nyligen tagit upp spelandet igen efter 15 års paus, och på den tiden var det Atari ST som gällde. :-) Nu har jag då uppgraderat till Cubase SX på en Intel P4 2.6/512MB RAM osv med Windows XP SP1 och M-Audio Audiophile USB som MIDI-interface med mina gamla retro MIDI synthar.

Jag har dock latency problem när jag försöker köra VSTi soft synthar. Det tar c:a 1 sekund från att jag trycker på keyboardet till att ljudet hörs från ljudkortet (oavsett datorns inbyggda ljudkort eller Audiophile). Även VST effekter orsakar fördröjning när jag använder dem på audio tracks och sedan spelar upp dessa.

Jag har trimmat XP till att prioritera bakgrundstjänster (såsom ASIO) och andra paramuttrar, men utan bättre resultat. MIDI IN ger dock utslag direkt, och som sagt att köra out till vanliga MIDI-synthar funkar finfint, så problemet ligger nån annanstans...

Hjälp....? 🙂

Hacke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 2 veckor senare...
oddbear (oregistrerad)

Hei norsk kille her.

Eg får latency ifrå klaviatur til cubase sx når eg kjører igjenom Vst synt

Det får eg ikkje når eg kjører GM.

Korleis får eg fikset dette

Redigerat av Olsberg
Sammanslaget med tråd i existerande ämne
Link to comment
Dela på andra sajter

Heja Norge! 😛

Latencyn beror på att mjukvarusynthar drar processorkraft medans gm-ljuden i princip är samplingar som spelas upp. Eftersom syntens ljud måste räknas ut efterhand och detta tar lite tid uppstår latency. Den viktigaste faktorn när det gäller latency är vilket ljudkort du har och vilka drivrutiner. Ta reda på vilka som har tillverkat ditt ljudkort och se om det finns nyare drivrutiner att ladda ner från deras hemsida. Så kallade ASIO-drivrutiner har vanligtvis lägst latency. Jag kör inte Cubase så jag vet inte vilka inställningar det finns, men i många program kan man justera latencyn. Dessa ställs för det mesta in automatiskt, men om du hittar en sådan inställning är det bara att dra ner så långt det är möjligt tills ljudet blir dåligt. Hoppas min svenska är förståelig.

Link to comment
Dela på andra sajter

henrik.isacsson (oregistrerad)

Har ett liknande problem. Gick nyligen över till Cubase SX 2 från Sonar 2/3.

Problemet som har uppstått nu är att jag har fått en väldig fördröjning mellan mitt midiklaviatur och Reason, som körs med Rewire i Cubase.

Hade inte alls detta problemet i Sonar men jag misstänker att det är någon inställning i Cubase som gör detta. Kan inte hitta var i Cubase som jag kan ändra Latencyn.

Kör med ett Audigy 2 kort med ASIO drivers.

H

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om E-MUs egna drivrutiner stöder ASIO men det gör Kxprojects drivrutiner som fungerar tillsammans med E-MU APS korten:

http://kxproject.lugosoft.com/

För att ändra latency i Cubase SX:

1. Starta Cubase.

2. Välj menyn Devices sedan Device setup...

3. Klicka på VST Multitrack i vänstra rutan

4. Välj ASIO drivrutin i dropdownen ASIO driver. Creative ASIO för Audigy kort, Kx ASIO om du kör med KXproject drivrutiner.

5. Klick på rutan Control Panel och välj sedan latency, 5-10ms fungerar bra.

6. Klicka på Apply och sedan OK

Klart !

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Sorry att jag inte svarat tidigare, jag väntade mig få notify via email när någon svarar på ens inlägg...

I Cubase VST/32 5.x väljer du ASIO driver under Options, Audio Setup, System och i Cubase SX2 gör man det under Devices, Device Setup, VST Multirack.

För min del försvann nämnda latency när jag ändrade från ASIO DirectX till kortets egna ASIO driver (M-Audio Audiophile i mitt fall) eftersom det är det kortet MIDI portarna sitter på.

Dock måste jag byta tillbaka till DirectX så fort jag ska köra in sång eftersom jag gör det på det andra ljudkortets mik ingång, men det är ju mitt problem.... :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry att jag inte svarat tidigare, jag väntade mig få notify via email när någon svarar på ens inlägg...

I Cubase VST/32 5.x väljer du ASIO driver under Options, Audio Setup, System och i Cubase SX2 gör man det under Devices, Device Setup, VST Multirack.

För min del försvann nämnda latency när jag ändrade från ASIO DirectX till kortets egna ASIO driver (M-Audio Audiophile i mitt fall) eftersom det är det kortet MIDI portarna sitter på.

Dock måste jag byta tillbaka till DirectX så fort jag ska köra in sång eftersom jag gör det på det andra ljudkortets mik ingång, men det är ju mitt problem.... :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Man har ju alltid hört att ASIO drivrutinerna ska fungera bättre och att de ha lägsta latency, men på mitt system är det tvärtom. Jag har ett "bulk audigy" kort och sonar 3 och jag måste säga att WDM supporta 44,1kHz som inte ASIO gör...kanske inte så konstigt för mitt skräpiga kort, men att latency också är lägre....jag trodde alltid i och med WDM passerar windows kernel mixing och inte ASIO att ASIO borde ha lägre latency, iofs de nya WDM/KS går också direkt men de har jag inte!!!

Kör alla här ASIO eller har några också bättre erfarenhet av WDM!?

Sen hörde jag att vissa av mina kompisar hade svårt med WDM drivrutiner när man kör USB eller Firewire ljudkort...

Det är kanske varje ljudkortstillverkare som måste se till att stödja både WDM och ASIO på det mest optimala sättet!?!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med ASIO (Delta 1010LT) för att Cubase trivs bäst med det. Kan tänka mig - utan att ha riktigt torrt på fötterna - att Sonar helt enkelt gillar WDM bättre. Men finns det dedikerad ASIO till Audigy, eller talar du om kX/ASIO4all etc? Det är ju i så fall inte riktigt optimalt. Helst ska man ju köra på drivrutiner speciellt avsedda för hårdvaran.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lätt det här. Kör du med någon av Steinbergs produkter ska du använda ASIO. I alla andra fall ska du använda MME i första hand, såtillvida inte programmet kräver WDM (eller har egna WDM-drivisar), och i händelse av bekymmer med latency, knaster och andra ljudstörningar, byt till WDM. Det är förvånansvärt vad bra många sequenserprogram går på MME-drivisar på dagens snabba PC. Inget fel på WDM överhuvudtaget, tvärtom är de helt överlägsna de gamla MME, och mer lättdrivna än ASIO. Men det är en gyllene regel, installera inte sådant du inte behöver. Nu finns ju också EWDM, specialskrivna drivisar som medföljer vissa program. Man bör vara uppmärksam på att konflikter mellan olika drivrutiner (MME,WDM,ASIO,EWDM) är mer regel än undantag. Ett klassiskt exempel är "delayeffekter" vid uppspelning, typiskt för ett program skrivet för MME som är ersatt med ASIO. Rådet lyder...i nio fall av tio...använd WDM. Funkar det bra...leave it there. Testa annars en uppdatering (DirectX 6 - 9b). Löser inte det bekymret...prova MME. Då går de flesta program klanderfritt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
  • 1 år senare...

Fick ominstallera datorn och efter det är latencyn uppe på 30msec hur får jag tillbaka den på c:a 10msec som det var innan

Har en bra dator och har spelat in massor med bas o sång

Har ett integrerat ljudkort (SoundMax Digital Audio)

Har provat ASIO, MME 32 o WDM/KS flera ggr

Jag kör SONAR 5

Redigerat av Olsberg
Sammanslaget med tråd i existerande ämne
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör ASIO med Audiophile 24/96 och måste då ändra latency genom att ändra buffer-storleken i ljudkortets mjukvarumixer. Regeln i Sonar är då helt utgråad (eller vad det heter...). ASIO ger ju minsta latencyn. Det kanske finns inställningar på motsvarande sätt för ditt ljudkort där du kan ändsra bufferstorleken? Har verkligen ditt moderkortsintegrerade ljudkort stöd för ASIO?? Måste vara ovanligt när inte ens så stora ljudkortstillverkare som Creative har det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Tjaaa... Ännu en grej som manualen inte förklarar för mig. När jag spelar in så har det visat sig att jag måste ställa in en latency-nivå för själva inspelningen o sen måste jag höja den för uppspelningen. Antagligen pga att datorn inte är tillräckligt stark. Iaf det jag undrar är hur den inbördes relationen mellan in outspelning är? Om jag spelar in på en lägre latency men som hackar kommer jag då kunna använda lägre latency även för uppspelningen?

Lirar in på ca 28 ms medan uppspelningen kräver 80 ms för att gå bra...

Redigerat av Olsberg
Sammanslaget med tråd i existerande ämne
Link to comment
Dela på andra sajter

Krävs nog att du talar om vad du har för ljudkort för att någon skall kunna hjlälpa till. Du har ASIO drivrutiner och även ställt in dessa i Cubase? Din latency verkar vara otroligt hög år 2007 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaaa... det är ett Edirol UA-35- O det är det kortets dricrutiner jag använt o ställt in via Cibase då. tycker själv det är lite väl hög latency. Speciellt som tillverkarens egen manual rekommenderar att lägga mig längst ner vilket är 4 ms in o 7 ms out då... Skaplig skillnad...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Hej!

Jag har ett problem. Jag använder Nuendo, och när jag spelar och använder ett plugin-ljud så går midi-signalen in utan någon märkbar latency. Men när det sedan går ut från datorn så har jag en latency på nästan en sekund. Alltså vid real-time uppspelning. Spelar jag in utan lyssning vid inspelningstillfället och spelar upp det efteråt så har jag ingen latency på uppspelningen, och anslagen är synkade med metronomen.

Jag har testat att rota runt i Nuendo men kan inte hitta någon lösning. Jag har ett LynxOne-ljudkort . Frågan är om det är hårdvarufel; och isåfall vad? Eller om det är mjukvarufel, dvs en inställning!

Mvh. /R

Redigerat av Olsberg
Sammanslaget med tråd i existerande ämne
Link to comment
Dela på andra sajter

Beroende på som folk skrivit över här. om latencyn.

Ställ ner den till 128? 256? 512 i buffer.. beroende lite på hur mkt cpukräm du kan utnyttja oxo!

Mindre lacenty = mer cpukrävande.

sen om du inte fått med nån orginal asiodriver till ditt ljudkort, så besök: www.asio4all.com

som sänker din latency MARKANT!

installera, och starta om cubase. klart!

/Perrra

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Jag använder Nuendo med mitt LynxOne-ljudkort.

Mitt problem: jag får latency vid användning av pluggar. Om jag sitter och spelar på ett midiklaviatur så tar det ca 800 - 1000 ms innan ljudet förekommer. Signalen in i datorn har knappt en märkbar latency men det är när det skall gå ut det börjar hänga efter. Vid uppspelning av ett MIDI-spår har jag dock ingen latency. Vad kan detta bero på?

Har testat ändra inställningar i Nuendo etc men inte hittat nåt som botar det!

Mvh. Robin

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet - sök innan du postar :)
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Hej!

Det är så att jag har problem med latencyn på datorn. Har haft det även innan jag installerade om datorn. Har även bytt sequencer från Nuendo till Logic. Innan körde jag på mitt LynxOne ljudkort men nu har jag ett Onyx 1640 med Firewire-interface som jag streamar ljudet genom. Varför har jag sån ohygglig latency så att t.o.m metronomen klickar dubbelt? xD

Ganska jobbigt, någon som vet hur man ställer in det om det nu är så enkelt som mjukvarufel ?

Mvh. Robin

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja precis, jag använder onyx kortet, en firewire kabel mellan datorn och mixern. När jag använde LynxOne kortet så kunde jag inte ställa ner latency:n under 0.8 sekunder för då tappade jag ljudkvalité i mängder. Har inte hittat nån inställning för latency i logic och jag har inte en susning om varför jag inte kunde ställa ner latency:n med nuendo utan att tappa massa information, precis som om det hade att göra med samplerate:n på något sätt...

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...